Kun ruoka ei lapselle kelpaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

The titityy

Vieras
Olen monesti jo kirjoittanut täällä tuon poikani 2v4kk syömättömyydestä.

Meillä meni aikansa suht hyvin, söi vähän kun nälkä oli.
Nyt kysyy ruokaa kun nälkä on. Ruuan laitan lautaselle.
Poika katsoo ruokaa ja jos ei näytä hyvältä, niin heti tulee kommentti: "ei ota". Ei siis edes maista.
Jos ei näytä hyvältä, niin siinä se ruokailu.

Teen monipuolista ruokaa mutta juuri mikään ei kelpaa ulkonäön perusteella, turha houkutella maistamaan.

Minua niin itkettää tehdä ruokaa turhaan kun se roskikseen kerran menee. :'(

Hapankorppu kelpaa ja suklaamurot. Noita muroja saa äärimmäisen harvoin, en ala tuohon että syö mikä kelpaa.
Muut murot ei mene.

Nälissään sitten kysyy esim. banaania mutta annan vasta sitten kun tosiaankin menee pari tuntia nälissään ja on nähty että ruoka ei kelpaa.

En minä tähän kaiken lisäksi kaipaisi enää syömisongelmia. :/

Vaipoissa on poika kun potalle ei ala. Vaihdan kolme vaippaa päivässä ja sekin on turhaa kun vaippa on lähes kuiva.
Aamusta iltaan voisi olla samassa kun ei sinne juuri mitään tule.
Pakko juottaa mehua aika-ajoin että edes pissiä tulisi vähän.

Neuvola edelleenkin neuvoton.

Luotankin muihin äiti-ihmisiin, eli mikä neuvoksi? :wave:

Käviskö juomiseen pillimehu? Mun tyttö juo mehua paljon paremmin pillitetrasta kun lapsista tai pullosta vaikka se olisi samaa mehua :headwall:
Tuosta potattomuudesta nyt ei tuon ikäisellä kannata vielä ottaa mitään stressiä...

Ootkos kokeillu ottaa pojan apuriks ruuan laittoon? Oon kuullut parikin tapausta, jossa lapsi alkanut syömään huomattavasti paremmin kun on saanut olla kokkaamassa mukana.
Jos ei ihan oikeesti halua ottaa lasta ruuan laittoon, niin sitten leikisti (kulho ja kauha yms)
Voiskos siitä olla yhtikäs apua?

Millainen ruoka sun pojan mielestä on sellaista mitä voi syödä ulkonäön perusteella? jotkut lapset ei syö ruokaa jos se on sekaista, salaatti ei kelpaa mutta samat vihannekset tikkuina omissa kasoissaan käy, pasta ja kastike ei kelpaa mutta jos pasta on lautasella kasassa ja kastike vieressä toisessa kasassa niin sitten maistuu.

Tossa tulikin jo että ota poika mukaan kokkaamaan, laita ruoka-aineet lautaselle erikseen omiin kasoihin että lapsi näkee mitä kaikkea siinä "joutuu" syömään, vihannekset raakana tikuiksi leikattuna, jos on edes joku ruoka mikä kelpaa niin anna sitä, kunhan jotain syö! Meillä autto nämä..

mun poika aivan samanlainen,mut mä annan sen syödä,kun hällä nälkä.Ei siis syö "oikeaa" ruokaa,mut just hapankorput,näkkärit,jogurtit menee.
Harmittaa toden teolla kans tuo,et joutuu heittää ruokaa pois.Ruoka on niin perkuleen kallista ja onhan siihen vaivaakin nähty.:(
Meillä oli poika ruuan teossa mukana,mut ei silti syönyt.

Juominen oli ennen kans ongelma,mutta pilli oli mieluinen ja juo nykyisin paljon sillä tavalla.

Oletko kokeillut erotella ruoka-aineet ja asetella ne erikseen lautaselle omiin kohtiinsa?
Ja koeta ottaa lapsi mukaan ruoanlaittoon, toimisko jos hän itse annostelisi oman ruokansa?

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Olen monesti jo kirjoittanut täällä tuon poikani 2v4kk syömättömyydestä.

Meillä meni aikansa suht hyvin, söi vähän kun nälkä oli.
Nyt kysyy ruokaa kun nälkä on. Ruuan laitan lautaselle.
Poika katsoo ruokaa ja jos ei näytä hyvältä, niin heti tulee kommentti: "ei ota". Ei siis edes maista.
Jos ei näytä hyvältä, niin siinä se ruokailu.

Teen monipuolista ruokaa mutta juuri mikään ei kelpaa ulkonäön perusteella, turha houkutella maistamaan.

Minua niin itkettää tehdä ruokaa turhaan kun se roskikseen kerran menee. :'(

Meillä sama ongelma! Päiväkodissa syö sunt hyvin mut esim. samaa ruokaa ei kotona syö:S Vaaleata leipää vaan söis ja maitoa jois:S
Hapankorppu kelpaa ja suklaamurot. Noita muroja saa äärimmäisen harvoin, en ala tuohon että syö mikä kelpaa.
Muut murot ei mene.

Nälissään sitten kysyy esim. banaania mutta annan vasta sitten kun tosiaankin menee pari tuntia nälissään ja on nähty että ruoka ei kelpaa.

En minä tähän kaiken lisäksi kaipaisi enää syömisongelmia. :/

Vaipoissa on poika kun potalle ei ala. Vaihdan kolme vaippaa päivässä ja sekin on turhaa kun vaippa on lähes kuiva.
Aamusta iltaan voisi olla samassa kun ei sinne juuri mitään tule.
Pakko juottaa mehua aika-ajoin että edes pissiä tulisi vähän.

Neuvola edelleenkin neuvoton.

Luotankin muihin äiti-ihmisiin, eli mikä neuvoksi? :wave:

Pillimehua joudun antamaan että saa pissiä tulemaan. :ashamed:

Tuota yhdessä kokkailua en ole kokeillut, on vilkas poika ja tuskin jaksaa keskittyä asiaan. :/

Ruuista menee spagetti ja jauhelihakastike, pottumuusi, lohi.
Sinäpä ne oikeastaan.
En oikein tykkää ajatuksesta että syödään mikä kelpaa..

Maitoa juo tosi vähän. Ennen kelpasi jugurtti ja sillä kai se maito saatiin korvattua. Nyt ei kelpaa sekään.

Ihmettelen kovasti tuota ruuan ulkonäkö-juttua. Joskus kieltäytyy ruuasta ja jotenkuten ehkä saan maistamaan ja joskus kelpaakin, joskus ei.

Meillä on tiukkaa muutenkin ja tuntuu tosi pahalta ruoka roskiin laittaa. :(

Olen jo ajatellut että en enää edes tee ruokaa ja eläköön hapankorpulla kun se niin mieleistä on. :'(

Tiedän että poika tietää senkin että saa hapankorppua jonkun ajan päästä jos ei syö.
Lopetanko senkin antamisen ja olkoon nälissään?

Eihän me aikuisetkaan tykätä kaikesta, itse olen tosi ranttu mutta pojalle en sitä ole näyttänyt, joten ei oppimalla ole nähnyt että joku ruoka olisi pahaa.

Lapsi ei muuten nälkään itseään luultavasti tapa! Jos ei ruoka kelpaa niin kylmästi vaan ilman mitään, kokeile ainakin jonkun aikaa.. Meillä poika jaksaa olla päivän syömättä kunnon ruokaa kun ei aamu ja iltapalan lisäksi anneta muuta kun ruokaa.. Välillä se kokeilee tota nirsoilua mutta kun ei muuta saa kun ruokaa ja huomaa joutuvansa nälissään olemaan niin seuraavana päivänä kelpaa ruoka..

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
ei pillimehun antamisessa ole muuta joutumista kuin se että se maksaa...

On kait se hyvin epäterveellistä. Olen koettanut lantrata tuoremehuja veteen ja juottaa sitä mutta puistelee vaan.
Vettä ottaa joskus vähän.
Pissiä on kuitenkin saatava tulemaan ja sitten sorrun/olen pakon edessä antamaan pillimehua.

Miä: Kokeiltu homma, ei auta. Tämä on syömättä vaikka päiväkausia jos niikseen tulee, kokeiltu homma. :/

Käytin poikaa verikokeissakin että eihän ihan heikoksi mene. Veret oli hyvät. :o

En tiedä, itselläkin mahottoman hyvät veret vaikka syön ihan miten sattuu.
Nyt viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota omaan syömiseen pojan takia ja aina yhdessä syödäänkin, yksin ei edes ala syömään enää.
Koetan syödä tosi hitaasti koska silloin kun minun lautanen on tyhjä, niin poika on sitä mieltä että hänenkin syömisensä on syöty.

Noin pientä lasta ei oikein voi opettaa syömään kaikkea ja kaikenlaista. Kun syöminen on noin hankalaa, anna sitä mitä syö. Lohi, perunamuusi, spagetti ja jauhelihakastike ovat hyviä ruokia.

Ongelma todennäköisesti helpottaa, kun lapsi kasvaa. Nyt häntä kannattaa ravita sillä, mitä suostuu syömään. Lisäksi kannattaa antaa lasten vitamiinia (esim. Sanasol) ja kalkkitabletti, jos maitotuotteita ei mene kunnolla.

Pääasia, että lapsi syö ja saa tarvitsemansa ravintoaineet. Syömätilanne täytyy saada miellyttäväksi edes sillä ruoalla, jos muuten tuntuu hankalalta.

Miä: Kokeiltu homma, ei auta. Tämä on syömättä vaikka päiväkausia jos niikseen tulee, kokeiltu homma. :/

Käytin poikaa verikokeissakin että eihän ihan heikoksi mene. Veret oli hyvät. :o

En tiedä, itselläkin mahottoman hyvät veret vaikka syön ihan miten sattuu.
Nyt viime aikoina olen kiinnittänyt huomiota omaan syömiseen pojan takia ja aina yhdessä syödäänkin, yksin ei edes ala syömään enää.
Koetan syödä tosi hitaasti koska silloin kun minun lautanen on tyhjä, niin poika on sitä mieltä että hänenkin syömisensä on syöty.

Oho :o No sit en usko että tuohon auttaa muu kuin aika :hug: Annat niitä vähiä ruokia mitkä kelpaa, kunnon ruokaa kuitenki ja yrität pikkuhiljaa tyrkyttää uusia juttuja..

No ei lapset tyhmiä ole, jos ne mankumalla saa jotain kunnon ruuan sijaan niin kaikkensahan ne koettaa. Ei muuta kuin ruoka-aikaan ruoka lautaselle. Jos ei kelpaa niin pöydästä pois ja ilmoita milloin seuraava kattaus. Vettä tarjolle vaan sillävälillä. Ei lapset itseään nälkään tapa ja kun nälkä oikeasti tulee niin kyllä siinä alkaa ruoka kuin ruoka maistumaan.

Voisikohan olla nyt niin, että ruualla "keinottelusta" on tullut vain pojalle tapa. HÄn saa sillä konstilla paljon huomiota... Auttaisiko, jos söisit ruokasi, etkä kiinnittäisi sen kummempaa huomiota pojan syömiseen ollenkaan (muka)...? Ja huomioi/anna pojalle aikaasi muilla tavoilla enemmän. Tämä nyt on olettamus vain, arvailua, en tiedä teidän todellista tilannettanne ollenkaan... Yleensä vaan on niin, että mitä vähemmän syömisiin kiinnittää huomiota lapsilla sitä paremmin he syövät. Ja tuo yhdessä ruuan laittaminen/leipominen voisi olla todella hyvä keino myös. Se innostaa lasta maistamaan itse tekemiään ruokia/leipomuksia. :) Myös kavereiden seurassa ruoka maistuu usein paremmalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
ei pillimehun antamisessa ole muuta joutumista kuin se että se maksaa...

On kait se hyvin epäterveellistä. Olen koettanut lantrata tuoremehuja veteen ja juottaa sitä mutta puistelee vaan.
Vettä ottaa joskus vähän.
Pissiä on kuitenkin saatava tulemaan ja sitten sorrun/olen pakon edessä antamaan pillimehua.

Ei ne niin epäterveellisiä ole kuitenkaan että siitä tarvitsisi mitään huonoa omaatuntoa potea, mulla on kyllä ihan ravitsemusterapeutin ja lääkärien hyväksyntä juottaa pillimehuja mun tytölle kun maitoallergian takia ei voi maitoa juoda ja riisimaito ei kelpaa, mutta mehukatin pillimehuista saa tarpeellista kalkkia. Ei ne pillimehut niin haitallisia ole kuin mitä tällä palstalla annetaan ymmärtää, ja ruuan kanssa juotuina ne ei tee hampaillekaan mitään erityisen paljon pahempaa kuin appelsiinin syöminen.
Tuoremehukin saattaa mennä pillimehuna aika paljon paremmin kuin lasista, ja jos maito käy niin hylamaitoa saa myös parin desin pillitetroissa. ja valio tekee gefilus jugurttijuomia pillimehupaketeissa. Mutta nuo kaikki maksaa kyllä sitten enemmän kuin isommat tölkit.

Meillä 1v2kk ja ei syö kans melkein mitään. :(
Sormilla syö esim. tavallista makaroonia ILMAN MITÄÄN KASTIKETTA, jauhelihakin menee vähän paremmin pelkästään paistettuna (ja maustettuna). Niitä se sitten syö sormin, syöttää ei saa ollenkaan (paitsi jukurttia 2-4 lusikallista), itse opettelee käyttään lusikkaa, mutta laittaa sen väärin päin suuhun ja kaikki tippuu päälle ja lattialle.

Sitten saattaa hermostua ihan jostain pienestä, jos esim. yritän ohjata hellästi lusikkaa meneen oikein päin suuhun, saattaa vipata koko lautasen (onneks muovia yleensä) lattialle ja pöydältäkin ruuan viuh menemään. Sitten nousee vähän väliä seisoon syöttötuolissa ja irvistelee vaan, kun komennan istumaan, Välillä joutuu kiskaseen istuun ja siitähän se suuttuu.

Sitten se ruokailu on meilläkin siinä ja mahaan meni taas jotain 1,5 makaroonin palasta tai tyyliin 2 riisiä. :headwall: :headwall:

Maitoo juo sitten päivällä 2-4 kertaa 1,5dl-2dl kerrallaan pullosta. Nokkamukista juo vähän vettä.

Kova on likalla uhma tai sitten se on vaan tollanen perushermooja. :whistle:

Noh, annan sitten mikä vaan kelpaa. Nälissään on paha pitää. :(

Poika syö Multi-tabs minejä vitamiineikseen.
Hidasta ja hankalaa on niidenkin ottaminen, on päiviä että napertaa puolikkaan tabletista ja siihenkin menee aikaa varmaan tunti, lopun puolikkaan unohtaa lattialle.

Käyrä ei ole kuitenkaan huolestuttava, pituutta on nyt n. 91cm ja painoa 13kg
Hoikka on mutta menee tasaisesti omalla käyrällään.

Yhteistyössä