Kun palkka ei riitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meluapina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Meluapina

Vieras
Tiedän, että teitä on muitakin työssäkäyviä äitejä, joista tuntuu, että oma palkka ei riitä mihinkään! Kertokaa mikä koulutus/ammatti, perhesuhteet ja mihin raha menee?!? Pakko hakea jotain vertailukohtaa... :flower:

Joo on.
Tradenomin koulutus, pienessä lahjatavaraliikkeessä olen töissä.
Perheessä minä, mies ja 2 lasta.
Palkka on onneton, ei voi mitään. Se riittää juuri laskuihin, mutta muuta ei sitten jääkkään. Pitäisi tietysti olla onnellinen siitäkin, mutta ois kiva saada joskus jotain itsellekin. Tai ylipäätään iloita siitä että tili tulee...mutta ei. Joka sentille on jo määrätty kohde tiedossa.
Ja sama se on miehenkin palkan kanssa. Kaikki menee mitä tulee ihan noihin pakollisiin.

koulutus: lukio.. jatkokoulutukseen en ole ehtinyt/päässyt /saanut aikaiseksi vielä. enkä edes tiedä mitä haluan. tällä hetkellä kaupassa töissä. harjottelijan palkka. WIHIII. kuukausittain vähän vaihtelee nettopalkka siinä 1000e kieppeillä. Välillä tulee muista töistä joita teen vakityön lisäksi sellanen 200-600e. veroprosentti mulla aivan liian suuri. siihen lisäksi elarit 160e + lapsilisä 100e . (yh-korotusmenee opintotukien takaisinperintään..)

vuokraan menee sellanen 650e. siihen sähkö 50e. päivähoitomaksu 70e/kk puhelin ja netti 40e/kk auto + polttoainekulut sellanen _vähintään_ 200e/kk. julkisilla pääse kulkemaan vuorotyössä + kotoa päiväkotiin n 5km ja työmatka on yli 30km.

kannattavampaa olisi olla työttömänä kotona. etenkin liitonrahoilla :(

perheeseen kuuluu minä ja yksi lapsi. itku pääsee.

[QUOTE="tjaa";24440966]Itse en saa palkkaa tällähetkellä ollenkaan ja hyvin pärjätään. Kun olin töissä rahaa oli kyllä ihan riittävästi ja säästöön jäi reippaasti.[/QUOTE]

kyllä silloin on tuet liikaa jos työttömänä pärjää hyvin. on tää vääristynyt maa.

"Onneksi" Etelà-Euroopassa asuvana ei tartte miettià kuinka kannattavaa tòihinmeno on. Mikà tahansa palkka on parempi kuin ei mitààn. Valitetaankoan Suomessa vàhàn turhasta vàlillà...?

Samoin ulkomailla asuvana, kokonaan sosiaaliturvan (se mitä täällä nyt olisi) ulkopuolella elävänä ainoa tulonlähde on se, mitä työllään ansaitsee. Vuoden olen hakenut ns. oikeita töitä (eli suurinpiirtein koulutusta vastaavia, jopa harjoittelijan paikkoja omalla alalla), mutta hädin tuskin olen saanut satunnaisia sekaduunarin hommia - ilman työsopimusta, eli töitä on silloin kun niitä on, ja jos meinaa niitä tehdä, on lähdettävä pahimmillaan parin tunnin varoituksella. Välillä tietää, että tämä viikko on töitä ja ensi viikollakin todennäköisesti, mutta sitten on kausia kun ei ole mitään. Ei siis myös minkäänlaista rahaa tulossa.

Silti tuntuu hyvälle käydä töissä. Kotona luuhaaminen käy pitemmän päälle meikäläisen luonnolle, mieliala laskee ja oleminen muuttuu tarkoituksettomaksi.

[QUOTE="mamma";24441047]"Onneksi" Etelà-Euroopassa asuvana ei tartte miettià kuinka kannattavaa tòihinmeno on. Mikà tahansa palkka on parempi kuin ei mitààn. Valitetaankoan Suomessa vàhàn turhasta vàlillà...?[/QUOTE]

Kylla jokaisesta tyosta pitaisi saada kunnon palkka, sellainen, etta siita riittaa muuhunkin kuin vain vuokranmaksuun ja ruokaan. Ei ole mitaan jarkea kayttaa 8-10 tuntia paivasta siihen, etta laskujen ja ruoan jalkeen jaa satanen rahaa. ei sellaista jaksa pidemman paalle. Minulla jaa sentaan useampi satanen vuokran jalkeen, mutta koko ajan on sellainen tunne, ettei paivassa ehdi tehda mitaan. En varmasti jaksaisi kayda toissa jos siita ei saisi mitaan saastoon.

[QUOTE="mamma";24441047]"Onneksi" Etelà-Euroopassa asuvana ei tartte miettià kuinka kannattavaa tòihinmeno on. Mikà tahansa palkka on parempi kuin ei mitààn. Valitetaankoan Suomessa vàhàn turhasta vàlillà...?[/QUOTE]

Usein se vähän ei auta. Jos vaihdat työttömänä olon töihin, tulee lapsiperheille hoitomaksuja ja työmatkakustannuksia. Silloin kun töihin menee pitäisi jäädä enemmän rahaa, mutta usein se on päinvastoin..

Aikoinaan, kun olin päivätyötä tekevä sairaanhoitaja eikä muita tukia kuin lapsilisät, niin kyllähän palkka meni aika tarkalleen asumiseen, ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin. 11 vuotta sitten lähdin vaihtamaan alaa ja nyt on tilanne ihan toinen.

Kylla jokaisesta tyosta pitaisi saada kunnon palkka, sellainen, etta siita riittaa muuhunkin kuin vain vuokranmaksuun ja ruokaan. Ei ole mitaan jarkea kayttaa 8-10 tuntia paivasta siihen, etta laskujen ja ruoan jalkeen jaa satanen rahaa. ei sellaista jaksa pidemman paalle. Minulla jaa sentaan useampi satanen vuokran jalkeen, mutta koko ajan on sellainen tunne, ettei paivassa ehdi tehda mitaan. En varmasti jaksaisi kayda toissa jos siita ei saisi mitaan saastoon.

Kertyvä eläke? Ei varmaan kiinnosta, eikä tietenkään aikuisen ihmisen kuulu elättää itse itseään, kyllä se on YHTEISKUNNAN tehtävä, you know, kasvoton sossu, kela...

Tämä kommentti siis yleisesti koko ketjuun, ei vain edelliselle :)

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Mulla netto myös jotain 1200, teen kyllä osittaista työaikaa, että jos tekisin 100%. Tulis enemmän, mutta jotain jää käteenkin. Karsin juuri vuosi sitten kaiken ylimääräisen "pakollisen". Osamaksut pois jne.

[QUOTE="vieras";24441338]Kertyvä eläke? Ei varmaan kiinnosta, eikä tietenkään aikuisen ihmisen kuulu elättää itse itseään, kyllä se on YHTEISKUNNAN tehtävä, you know, kasvoton sossu, kela...

Tämä kommentti siis yleisesti koko ketjuun, ei vain edelliselle :)[/QUOTE]

Siitäkään eläkkeestäkään ei ole varmuutta saako sitä enää tulevaisuudessa.. Yhteiskunnan ei ole tarkoitus elättää vaan pitäisi kannustaa töihin! Palkka on tietyillä aloilla liian huonoa.. Mutta on se väärin , jos teet tiettyä työtä saat hyvää palkkaa ja joudutkin työttömäksi(laman seurauksia). Saat liitolta hyvää rahaa ja vaihtoehtoisesti joutuisit menemään esim. siivojaksi 8e/h, kun oman alan töitä ei ole . Luulisin että aika moni silloin on ennemmin työttömänä , kuin töissä.. Itseä ainakin motivoi se raha ! Toki jos osaat tuossa tilanteessa ajatella yhteiskuntaa ,niin hatunnosto sinulle:)

kyllä silloin on tuet liikaa jos työttömänä pärjää hyvin. on tää vääristynyt maa.
Olisiko sitten parempi, jos ihmiset näkisivät nälkää ja asuisivat kaduilla? Ei läheskään kaikki työttömät ole työttöminä omasta tahdostaan. Mun mielestä ainoa vääristymä on joidenkin kohdalla asenteissa. Omassa nuoruudessani töissä käytiin, jotta voitiin elättää perhe. Oltiin tyytyväisiä, jos raha riitti edes jotenkin elämiseen...vaikka sitten vaatimattomaankin elintasoon. Nykyisin halutaan, että palkalla pitää voida tehdä muutakin kuin elättää itsensä ja perheensä. Ja napistaan, jos palkka riittää vain asumiseen, ruokaan ja muihin välttämättömiin menoihin.

Usein se vähän ei auta. Jos vaihdat työttömänä olon töihin, tulee lapsiperheille hoitomaksuja ja työmatkakustannuksia. Silloin kun töihin menee pitäisi jäädä enemmän rahaa, mutta usein se on päinvastoin..

Itse jouduin ottamaan pankkilainan kun menin töihin. Ensimmäisen kuukauden aikana oli aika monta sairauspäivää ja niistä ei saa mitään rahaa mistään. Jäi sitten vuokra pystyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24441413:
Olisiko sitten parempi, jos ihmiset näkisivät nälkää ja asuisivat kaduilla? Ei läheskään kaikki työttömät ole työttöminä omasta tahdostaan. Mun mielestä ainoa vääristymä on joidenkin kohdalla asenteissa. Omassa nuoruudessani töissä käytiin, jotta voitiin elättää perhe. Oltiin tyytyväisiä, jos raha riitti edes jotenkin elämiseen...vaikka sitten vaatimattomaankin elintasoon. Nykyisin halutaan, että palkalla pitää voida tehdä muutakin kuin elättää itsensä ja perheensä. Ja napistaan, jos palkka riittää vain asumiseen, ruokaan ja muihin välttämättömiin menoihin.

Olen osittain samaa mieltä.. Mutta siinä erimieltä että töistä pitäisi jäädä enemmän , kuin pakolliset elinkustannukset.. Millä saat säästöjä , jos tuloista ei jää ylimääräistä? Voi tulla yllättäviä menoja , heti pitäisi olla lainaa hakemassa.. Olisi kiva saada lapsille säästöjä aikuisikää ajatellen ym..

Olen osittain samaa mieltä.. Mutta siinä erimieltä että töistä pitäisi jäädä enemmän , kuin pakolliset elinkustannukset.. Millä saat säästöjä , jos tuloista ei jää ylimääräistä? Voi tulla yllättäviä menoja , heti pitäisi olla lainaa hakemassa.. Olisi kiva saada lapsille säästöjä aikuisikää ajatellen ym..
No aiemmin tuo oli puhtaasti ammatinvalintakysymys. Kun lähdin 80-luvun alussa opiskelemaan sairaanhoitajaksi, tiesin varsin hyvin sairaanhoitajien ansiotason. Ja vielä sairaanhoito-opiston pääsykokeissakin hakijoille huomautettiin, että tällä alalla ei sitten rikastu. Jos olisin halunnut suuremman palkan, olisi pitänyt opiskella jotain muuta. Mutta mulle riitti, että sairaanhoitajan palkka kuitenkin oli suurempi kuin toimistosihteerin palkka, jota silloin sain. Jos olisin halunnut lääkäreiden liksoille, olisin opiskellut lääkäriksi. Olin kuitenkin liian laiska ja mukavuudenhaluinen viitsiäkseni lukea edes lääkiksen pääsykokeisiin :D Vaihdoin alaa vasta toistakymmentä vuotta myöhemmin.

no huh huh..meillä pelkkä asuntolainan lyhennyt on 1100€/kk, lisäksi 2 auton osamaksut n.600€/kk ja niihin päälle bensat n. 600€/kk+ miljoonat muut laskut ja ruokaostokset. No hyvituksiin ei kyl kauheesti jää ;D

Minusta jokaisesta tyosta pitaisi saada sellainen palkka, etta siita riittaa muuhunkin kuin pelkkaan asumiseen ja ruokaan. Esimerkiksi minulla menee asumiseen ja kulkemiseen noin 740 euroa.... ja jos tilille saisi esim. 1100 euroa niin eipa tuossa jaisi juuri mitaan saastoon ja ruoatkin pitaisi ostaa tosi tarkasti. Onneksi palkkani on kuitenkin isompi, mutta tarkoitus vaan sanoa, etta kylla jokainen antaitsisi sellaisen palkan, etta siita jaa asumiseen jalkeen enemman kuin muutama satanen... ja tuo oma asuntoni on halvimpia mita olen talta seudulta loytanyt.

Minusta jokaisesta tyosta pitaisi saada sellainen palkka, etta siita riittaa muuhunkin kuin pelkkaan asumiseen ja ruokaan. Esimerkiksi minulla menee asumiseen ja kulkemiseen noin 740 euroa.... ja jos tilille saisi esim. 1100 euroa niin eipa tuossa jaisi juuri mitaan saastoon ja ruoatkin pitaisi ostaa tosi tarkasti. Onneksi palkkani on kuitenkin isompi, mutta tarkoitus vaan sanoa, etta kylla jokainen antaitsisi sellaisen palkan, etta siita jaa asumiseen jalkeen enemman kuin muutama satanen... ja tuo oma asuntoni on halvimpia mita olen talta seudulta loytanyt.
Asuntojen vuokrat ovat kyllä ihan käsittämättömiä nykyisin. Meinasin tipahtaa tuolilta, kun esikoinen kertoi uuden asuntonsa vuokran. Mutta yhtä lailla meinasin tipahtaa tuolilta, kun kuulin, millaista vuokraa pääkaupunkiseudulla jo yksiöistä joutuu maksamaan.

[QUOTE="vieras";24441520]No itse olette valinneet kalliin asunnon ja kalliit autot. En ikinä maksaisi tuollaisia summia asumisesta ja autoista. Tarvin rahaa muuhunkin.[/QUOTE]

No autot on 1-2 vuoden päästä maksettu, eli 600€ jää muuhun käyttöön.
Asuntovelka halutaa maksaa nopeasti pois. Saa nähdä mitä tehdään 6,5 vuoden päästä, kun asuntokin on maksettu. Jopa nopeammin jos käytetään osa tosta 600€ lainan maksuun. Jos tulot pysyy samoina meille jää 1700 €/kk kaikeken muuhun, voidaan käydä ulkomailla aina kun halutaan, vaihtaa autot taas uusiin ja ostaa kaikkea kivaa itselle ja muksulle.
Yhtiövastike ei ole kun 120€/kk koska taloyhtön omistaa liiketilan missä on ärrä, kauppa ja pitseria.