Kun onnistuneesta painonpudotuksesta pitäisi tuntea morkkista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ex-pullero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ex-pullero

Vieras
Siis... olen ollut pullea lapsuudesta lähtien, vuosia jopa sairaalloisen ylipainoinen aikuisiällä. Siskoni on ollut aina ennen meistä se pienempi, vaikkakin viime vuodet hänkin on pulskistunut samoihin mittoihin kuin mitä itse ennen olin.
Sisko on ennen sanonut ettei häntä kilonsa haittaa, ei ole terveysongelmia ja vientiäkin piisaa. Itselläni oli terveysongelmia ja tunsin oloni todella tukalaksi lihavana joten päätin tehdä elämäntaparemontin. Kiloja on karissut, olen nyt normaalipainoinen ja tunnen oloni loistavaksi.

Mutta mieli on matala koska siskoni piikittelee koko ajan. Jos en halua kahvilassa syödä munkkia tai kahta, saan kuulla olevani "taas jollain sairaalla dieetillä" (yhtään höpöhöpödieettiä en ole kokeillut, olen vain syönyt kevyesti ja lisännyt liikuntaa). Vaatteeni on aina siskon mielestä vääränlaiset, joko ne ovat liian isot tai liian kireät joten hänen mielestään haluan korostaa hoikistumistani, pukeudun sitten miten tahansa. Sisko itse valittaa nykyään joka tapaamisella (päivittäin) miten ei löydä kivoja vaatteita ja kunto on huono jne.

Kyse ei todellakaan ole siitä että paasaisin hänelle tai kenellekään ylipainoiselle elämäntaparemontista. Alkuun saatoin iloiten kertoa painonpudonneen ja oloni kohentuneen mutta siskoni raivostui ja haukkui ilkeäksi kun häntä mollasin - vaikka en sanonut hänestä sanaakaan, olin vain ylpeä omasta saavutuksestani. Nykyään en viitsi sanoa mitään asiasta ja tuntuu että pitäisi hävetä että ylipäänsä olen koko elämäntaparemontin ikinä keksinyt aloittaa...

*puuh* Kyllä vähän helpotti purkautua, kiitos.
 
Itse myös runsaasti laihduttaneena vähän samoja kokemuksia lähipiiristä.
Kälyni ja äitini alkoivat samaan aikaan kuin minä laihduttamaan mutta aika nopeasti siinä kävi niin että minun painoni lähti hyvin laskuun ja heillä ei, eihän heillä sitten löytynyt motivaatiota laihduttaakaan... No joku kerta oli juhlat jossa sitten sukulaiset kilpaa kehuivat uutta ulkomuotoani, tämä kälyni oli siihen asti jotenkin pystynyt pitämään syömisensä kurissa mutta kuultuaan tätä suitsutusta lähti vanhemmilleen ja söi pöydän juhlissa tyhjäksi pahaan oloonsa :(
Yksi tuttu kaveri piti kans sellaista et älä nyt enempää laihduta et toi on jo ihan sairasta (huom olin normaalipainon ylärajalla :D) jos yritin kieltäytyä herkuista.
Nyt laihdutusurakasta on yli vuosi ja ihmiset on jo tottuneet asiaan, välillä huomaan "kateellisia" katseita varsinkin kälyni suunnalta mutta onneksi hän on päässyt asian yli ainakin pintapuolisesti, suhteemme kyllä kärsi asiasta, olemme nykyään todella vähän tekemisissä.
 
Siskos on kateellinen ku oot onnistunut laihdutuksesja varsinki jos se on ollut aina laihempi kuin sinä... Oo vaan kuule ylpee ittestäs ja onnellinen.. laihdutus ei oo mitää helppoo mulla on urakka edes mut on multa jo paino tippunu 1,4kg jeee siitä se lähtee :D
 
Auts. Ymmärrän, että sisko mahtaa olla kovin kateellinen. Kliseinen vinkki lienisi, että jätä moiset piikittelyt omaan arvoonsa....? Olet onnesi upeasta painonpudotuksestasi ansainnut, älä ainakaan ala lipsua siitä siskosi ilkeilyjen takia! Toisaalta kannattaa varoa "antamasta vinkkejä" siskolle hänen haluamattaan - ottanee ne helposti väärällä tavalla ja tilanne kiristyy entisestään. Yritä olla tekemättä syömisistäsi ja olemisistasi numeroa, vaikka varmasti niin et teekään. Siskosi mahtaa nyt vain olla kovin herkällä tuulella. Painoasiat ovat monille kovin kipeitä ja monien epäonnistumisien jälkeen katkeruus onnistuneita kohtaan voi olla voimakasta. Vaikka toisaalta, tässä asiassa olemme jokainen oman onnemme seppiä...

Mutta vielä kerran, onnea upeasta pudotuksesta. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina:
Siskos on kateellinen ku oot onnistunut laihdutuksesja varsinki jos se on ollut aina laihempi kuin sinä... Oo vaan kuule ylpee ittestäs ja onnellinen.. laihdutus ei oo mitää helppoo mulla on urakka edes mut on multa jo paino tippunu 1,4kg jeee siitä se lähtee :D

Onnea hienosta alusta! Tiedän kyllä että siskoni on ilmeisesti kateellinen mutta harmittaa kun se pitää kiukutellen purkaa kun en asiaa sen ihmeemmin hehkuta.

Millipidetär, kuulostaa tutulta. Onnea sinulle onnistuneesta painonpudotuksesta!
 
Tosi upea juttu että olet pystynyt laihduttamaan! Elämänmuutoksesi vaatii päättäväisyyttä, pitkää pinnaa ja pirusti työtä. Juuri siksi niin harva siinä onnistuukin. Älä pahoita mieltäsi muiden puheista. Mukavaa kesänjatkoa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pii:
siskosi on vain kateellinen sinulle. puhu hänen kanssaan suoraan asiasta ja sano kuinka sinulle tulee paha mieli.
onnea sinulle painonpudotuksesta!

Olen puhunut eikä sillä näytä olevan mitään vaikutusta :( Yritän jättää piikittelyt omaan arvoonsa mutta jatkuvasti kuultuna ne alkavat kyllä kalvaa.

Ja tosiaan, vieras, en ole tekemisistäni tai syömisistäni tehnyt numeroa kun se tuntuu olevan niin arka asia. Sisko kyllä tietää millä tavalla olen tuloksia saanut aikaan ja alun innostuksen jälkeen en ole sitten mitään maininnut pudonneista kiloista tai muustakaan kun se sai aikaan myrskyn vesilasissa, jonka jälkeen siskoni ei suostunut moneen kuukauteen olemaan yhteyksissä kanssani.
 
Kiitos ap, onnittelut myös sinulle hienosta urakasta, olisiko sinulla niin että kun alkuun pääsit niin laihdutus olikin tosi helppoa? Niin ainakin itsellä kävi, ihmettelin että miksen tätä aikaisemmin ollut tehnyt :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Kiitos ap, onnittelut myös sinulle hienosta urakasta, olisiko sinulla niin että kun alkuun pääsit niin laihdutus olikin tosi helppoa? Niin ainakin itsellä kävi, ihmettelin että miksen tätä aikaisemmin ollut tehnyt :)

Kyllä se oikeastaan on ollut aika helppoa, kun ymmärsin ettei ole mitään vippaskonstia joka toimisi. Minun pitää vaan vahtia mitä syön (herkuttelen kyllä välillä) ja liikkua tavalla jonka koen mieleiseksi.
Aiemmin olen tiputtanut painoa mutta se ei ole pysynyt poissa koska en tehnyt tietoisesti pysyviä muutoksia elämässäni.
 
Hei, ap! Tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittamani, meillä sama tilanne siskoni kanssa!Siskoni on nyt tullut siihen tulokseen että koska minä olen nyt laihtunut paljon niin olen varmaankin jotenkin sairastunut. Hän soittelee minulle, meidän äidille, minun ystävilleni ja jopa miehelleni, koska on niin huolissaan että mikä minulla on. Olen käynyt lääkärissä ja verikokeissa, mitään muuta ei ole löytynyt kuin huono hemoglobiini, mutta se on ollut ongelmani jo teini-iästä asti. Mutta en aio enää välittää, nautin kevyemmästä olemuksestani (-21kg) ja annan siskoni olla ja tehdä mitä haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mää vaan:
Hei, ap! Tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittamani, meillä sama tilanne siskoni kanssa!Siskoni on nyt tullut siihen tulokseen että koska minä olen nyt laihtunut paljon niin olen varmaankin jotenkin sairastunut. Hän soittelee minulle, meidän äidille, minun ystävilleni ja jopa miehelleni, koska on niin huolissaan että mikä minulla on. Olen käynyt lääkärissä ja verikokeissa, mitään muuta ei ole löytynyt kuin huono hemoglobiini, mutta se on ollut ongelmani jo teini-iästä asti. Mutta en aio enää välittää, nautin kevyemmästä olemuksestani (-21kg) ja annan siskoni olla ja tehdä mitä haluaa.

voi ei. onhan se hyvä että toinen on huolissaan mutta jos mitään vikaa ei ole niin antaisi olla ja iloitsisi puolestasi.

onnea painonpudotuksesta!
 
Tuttua tuo sairastumisesta paasaaminen. Itse olen laihtunut bmi32:sta Bmi24.ään ja kommentit on joiltakin sitä lajia, että oletko vakavasti sairas ja eihän sinua tunne enää, älä vaan laihduta enää. On se joillekin niin kummallista, kun toiset laihduttajat jopa laihtuvat, eivätkä vaan jauha kiloista koko ajan. Ihme ja kumma, ne ketkä eivät ole nähneet minua ennen painonpudotusta, eivät pidä minua erityisen sairalloisen näköisenä :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuttua tuo sairastumisesta paasaaminen. Itse olen laihtunut bmi32:sta Bmi24.ään ja kommentit on joiltakin sitä lajia, että oletko vakavasti sairas ja eihän sinua tunne enää, älä vaan laihduta enää. On se joillekin niin kummallista, kun toiset laihduttajat jopa laihtuvat, eivätkä vaan jauha kiloista koko ajan. Ihme ja kumma, ne ketkä eivät ole nähneet minua ennen painonpudotusta, eivät pidä minua erityisen sairalloisen näköisenä :D.

oi, meitä on muitakin! Jotenkin tosiaan paistaa silmille se että osa kanssaihmisistä yrittää kääntää saavutuksen negatiiviseksi :(
 
Niin ja kun itse olisi (ja onkin) niin tyytyväinen. En mitenkään hehkuta, kysyttäessä kerron kyllä laihdutuksesta. Kai se negatiivisuus kertoo, että paino on monille tosi herkkä paikka. Joskus tulee paha mieli, kun kuulee, että jotkut ovat lähipiirin painostuksesta ovat lihoneet takaisin. Onneksi itsellä nyt niin, että muiden tuki ja haukkumiset eivät ohjaa sitä mitä syön ja todella nautin nykyisestä jo normaaliksi muostuneesta ruokavaliosta (parempaa ruokaa kuin ennen ja kivempi syödä iloon kuin suruun). Ja riittää, kun itse tietää, että oikealla linjalla ollaan. Siitä tulee vain vähän kurja olo, kun huomaa, ettei jollakin ole hyvä olo itsensä kanssa (karmea klisee, mutta näin). Kurjaa, että sinulla se henkilö on niin lähellä :(. Voi toivoa vaan, että hänelläkin tilanne paranee.
 

Yhteistyössä