Kun oma lapsi puree, kuristaa, lyö tarhassa muita. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Sitäpaitsi, erityislastentarhanopettaja se kiertäväkin erityislastentarhanopettaja olisi
Näin sanoit muutama kommentti taaksepäin. Mutta ole itse tajuamatta, mitä eroa niillä on. Terveisin elton ja ex-kelton tytär... ;)

Sä aloit kyllä mäkättämään eltosta, keltosta, reltosta jo ennen tuota kommenttia.
Mun lasten pk:ssa on elto. Eltona hänet on mulle aina esitelty.
Ap:lle ehdotin keltoa, koska oletan että eltoa ei siellä ole (jos olisi, niin kai se olisi jo pyydetty apuun?). Niissä päiväkodeissa joissa mä olen työskennellyt, on kutsuttu apuun kelto jos omaa eltoa ei ole.
Ja siitä sä vissiin päättelit, että mä en tiedä mitä eroa niillä on? Väitit, että puhuin niistä samassa lauseessa.
Mutta olkoon. Et sä kuitenkaan tajua mitä mä ajattelin :flower:

Muuten minun mielestä hyvä idea tuo polkujuttu mutta jäi vaan mietityttään, että onko tässä tilanteessa liikaa vaadittu, että pitää viis tarraa saada viikon aikana? Eli joka päivästä tarra? Jos on välissä yks huono päivä niin ei saa mitään? Ite ehkä aloittaisin vähän pienemmästä, vaikkapa kolme tai neljä tarraa jolloin koko viikko ei mee pilalle yhdestä tai kahdesta huonommasta päivästä. Pikkuhiljaa lisäisin sitä vaadittua tarramäärää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Sitäpaitsi, erityislastentarhanopettaja se kiertäväkin erityislastentarhanopettaja olisi
Näin sanoit muutama kommentti taaksepäin. Mutta ole itse tajuamatta, mitä eroa niillä on. Terveisin elton ja ex-kelton tytär... ;)

Sä aloit kyllä mäkättämään eltosta, keltosta, reltosta jo ennen tuota kommenttia.
Ap:lle ehdotin keltoa, koska oletan että eltoa ei siellä ole (jos olisi, niin kai se olisi jo pyydetty apuun?). Niissä päiväkodeissa joissa mä olen työskennellyt, on kutsuttu apuun kelto jos omaa eltoa ei ole.
Ja siitä sä vissiin päättelit, että mä en tiedä mitä eroa niillä on? Väitit, että puhuin niistä samassa lauseessa.

Kuin myös :hug: :D

Mulle on ihan sama onko kyseessä elto, kelto vai relto tai joku muu. Kaikki mahdollinen apu otetaan vastaan mitä tarhasta vain ikinä saa. Mun mielestä avainasemassa on varhainen puuttuminen asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Muuten minun mielestä hyvä idea tuo polkujuttu mutta jäi vaan mietityttään, että onko tässä tilanteessa liikaa vaadittu, että pitää viis tarraa saada viikon aikana? Eli joka päivästä tarra? Jos on välissä yks huono päivä niin ei saa mitään? Ite ehkä aloittaisin vähän pienemmästä, vaikkapa kolme tai neljä tarraa jolloin koko viikko ei mee pilalle yhdestä tai kahdesta huonommasta päivästä. Pikkuhiljaa lisäisin sitä vaadittua tarramäärää.

Hyvä idea, Kiitos :flower:

Musta tarhassa jos siellä vain tä ongelma on,pitää heidän osata hoitaa se.Se että sinä kotona joko palkitset taikka rankaiset,tulee myöhässä.Hyvästä käytöksestä tietty kehuja mutta mun mielestä tä pitää tapahtua heti kun kyseessä on noin pieni lapsi.

Mitä he tekevät?Heidän pitää puuttua siihen heti siellä ja heidän keinot nyt ei riitä.

Hyvä tuokin että kotona saa kehuja ja tuo polku voi olla hyväkin.
Mä siihen lisäisin kyllä välittömän palautteen,eli mitä tarhassa väki tekee??

Tuntuu ettei tarpeeksi sillä väkivaltaan pitää puuttu heti ja kitkeä se pois.

jaksamisia kovasti äiteelle,oon bonaripojan kanssa tästä samasta taistellut jo 4 vee->8 vee asti...
Nyt näyttää jo huomattavasti paremmalta.

Pääsisitkö tarhaan mukaan,sanoisit että haluaisit tulla seuraamaan poikaasi ja katsomaan hänen käytöstään....
Samalla voisit tarkkailla henkilökunnan käytöstä.

Mä nimittäin sanoin että tulen kouluun mukaan bonarin viereen istumaan,jollei osaa käytäytyä.
Ja se kait auttoi.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa:
Mulle on ihan sama onko kyseessä elto, kelto vai relto tai joku muu. Kaikki mahdollinen apu otetaan vastaan mitä tarhasta vain ikinä saa. Mun mielestä avainasemassa on varhainen puuttuminen asiaan.

Mäkin vähän oletin, että sulle on yks ja sama mikä pelto, velto tai zelto sieltä apuun tulee, kunhan joku tulee :D

Kiusaamista ei ole havaittu, paitsi pojan osalta. Samaa mieltä itsekin että joku syy tuohon on oltava kun käyttäytymisessä on selvä ero siinä onko poika kotona vai tarhassa. Leikit kuulemma sujuu. Joskus on tullut riitaa jostain autosta tms...mutta normaalin rajoissa kuiteskin.

No se on kuitenkin hyvä että leikit sujuu ja poika leikkii muiden kanssa. :)
Ja toisaalta ryhmäkin kun on sen verran pieni niin eiköhän hoitajat pysty puuttumaan tilanteisiin hyvin, noissa isoissa ryhmissä kun ei aina hoitajat voi kaikkea huomata ja lapsetkin osaavat olla niin ovelia että kaikkia tilanteita ei tosiaankaan huomata.
Saako poikasi kuitenkin kehujakin? Mua nimittäin ahdisti suuresti kun tuntui että silloin kun lapsella meni huonosti niin kaikki huomio oli kovin negatiivista ja mun äitini joka on lto, vannotti meitä kehumaan ja kannustamaan poikaa aina kun aihetta, meinasin nimittäin itsekin syyllistyä siihen että poika on jotenkin "paha". :/
Toivon suuresti että tuo on nyt vain jokin vaihe joka menee ajan kanssa ohitse, ja tosiaan tuo teidän idea kuulostaa oikein hyvältä, toiv. toimii! :)

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Musta tarhassa jos siellä vain tä ongelma on,pitää heidän osata hoitaa se.Se että sinä kotona joko palkitset taikka rankaiset,tulee myöhässä.Hyvästä käytöksestä tietty kehuja mutta mun mielestä tä pitää tapahtua heti kun kyseessä on noin pieni lapsi.

Mitä he tekevät?Heidän pitää puuttua siihen heti siellä ja heidän keinot nyt ei riitä.

Hyvä tuokin että kotona saa kehuja ja tuo polku voi olla hyväkin.
Mä siihen lisäisin kyllä välittömän palautteen,eli mitä tarhassa väki tekee??

Tuntuu ettei tarpeeksi sillä väkivaltaan pitää puuttu heti ja kitkeä se pois.

jaksamisia kovasti äiteelle,oon bonaripojan kanssa tästä samasta taistellut jo 4 vee->8 vee asti...
Nyt näyttää jo huomattavasti paremmalta.

Pääsisitkö tarhaan mukaan,sanoisit että haluaisit tulla seuraamaan poikaasi ja katsomaan hänen käytöstään....
Samalla voisit tarkkailla henkilökunnan käytöstä.

Mä nimittäin sanoin että tulen kouluun mukaan bonarin viereen istumaan,jollei osaa käytäytyä.
Ja se kait auttoi.

Täytyy kysyä josko olisi mahdollista päästä katsomaan päivän touhuja

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:

Tässä asiassa oon kyllä samaa mieltä ja meillä tää tarra systeemi otettiinki käyttöön nimenomaan tarhassa ja myöhemmin eskarissa. Siellä laitettiin aina päivän päätteeksi tarra jos oli ollu hyvä päivä ja kun tarroja oli riittävästi niin poika sai meiltä jonkun mieleisen palkinnon.

Lapset, ainakin meidän, kyllä käyttäytyy eri tavalla vanhempien ollessa paikalla :/

Tämä on usein totta, siksi se elto (tai kelto :D ) oliskin ihan paikallaan pyytää seuraamaan tilannetta. :)

Teenpä siis niin että kysyn huomenna siitä eltosta/keltosta josko tää juttu lähtisi sitä kautta purkautumaan. Ja ehdotan jos tuon tarrapalkintojutun voisi toteuttaa siellä päiväkodissa ja itse sitten ostan sen palkinnon kun on tarroja kasassa sovittu määrä.

Kiitos teille kaikille asiallisista vastauksista ja haleista :hug: :flower:

Lapset, ainakin meidän, kyllä käyttäytyy eri tavalla vanhempien ollessa paikalla :/

Tuo voi olla kyllä mahdollista..damn :/ :|

Kyllä ne unohtaa kun koko päivän siellä seinäruusuna on.Varsinkin jos on lukevinaan jotain...

Ja pari,kolme päivääkin olisit niin ei jaksa esittää kukaan niin pitkään.
Ja nimenomaan näkisit myös muiden lasten käytöksen,ja henkilökunnan asenteen..

Toki kaikki voi esittää jonkin verran,mutta pääpiirteittäin.

Henkilökunnalle ei kantsi sanoa että heitä tulee tarkkailemaan,vaan nimenomaan pojan käytöstä...

Kun tota ryhmäkokoa katsoin, tuli mieleen jääkö iso ilman haasteita, jos mennään pienempien ehdoilla. Eli lapsi turhautuu? Älykkäät lapset joskus oireilee myöskin riehumalla, kun on liian helppoa..

Mun on pakko puuttua tähän, kun osa teistä sanoo, että on pelkästään tarhan asia hoitaa. Ei ole. Heidän pitää kyllä saada tukea työhönsä kotoa ja joltain ulkopuoliselta. Ei kuulosta ihan normaalilta tuo pureminen ja lyöminen.

Yhteistyössä