Kun musta tulee mummi....

Niin haluan että kaikki tulevat aina meille viettämään joulua ja erityisesti tarkoitan sitä 24.12 päivää. Voin yövyttää, kestittää ja saunottaa kaikki. Joku toimii pukkina kun lahjat jaetaan. Tarjoilen TIETYSTI oman luumupuun luumuista tehtyä luumusoppaa ja voihin ja kulutusmaitoon tehtyä puuroa. Myös kaikki ruokavaliot otetaan huomioon tofusta kinkkuun.

Mä rakastan jo etukäteen ajatusta että kaikki kokoonnutaan yhdessä nauttimaan joulusta. Yhdessä mieheni kanssa rakennamme lapsille ja lapsenlapsille ja lasten anoppiloille maukkaan ja tervetulleen joulun.

Huomenna lähdemme papan luokse viettämään sukujoulua läheisten kanssa. Äitini on jo siellä.

Joulu on parhautta juhlissa :xmas:
 
palstailleena
Entäs jos saat peruspalstamamman miniäkis/vävyksi joka ei voi sietää sun tungettelevuutta/tai sen puutetta eikä ainakaan missää tapauksessa sun itse tehtyä luumuhilloa :saint:

Merry cristmas :D
 
vieras
Mä toivon kans,että kun itse olen isoäiti niin iso liuta sukulaisia vois kokoontua yhteen.En edellytä,että tämä tapahtuu juuri meidän luona vaan miten milloinkin.Mua on nimittäin aina ärsyttänyt se,että on tavallaan velvollisuus mennä jonkun toisen luo viettämään joulua kun joskus haluaisin tarjota muille omanlaiseni joulun.
 
Minä toivoisin,että jokatoinen joulu talon täyttäisi iloinen ääni ja joka toinen olisimme kahdestaan nauttimassa.En oleta että lapseni viettävät yksinomaan meillä joulujaan,saman soisin myös niille toisille isovanhemmille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja palstailleena:
Entäs jos saat peruspalstamamman miniäkis/vävyksi joka ei voi sietää sun tungettelevuutta/tai sen puutetta eikä ainakaan missää tapauksessa sun itse tehtyä luumuhilloa :saint:

Merry cristmas :D
Se voi olla. Esim. Muistan mun veljen kumppanin nähneeni meidän maalla jouluna viimeksi nappisodan aikaan. Se ei selkeästi viihdy siellä tai sitten hän viihtyy paremmin omassa mummilassaan.

Mutta ei auta kuin tehdä sitten joskus parhaansa ja toivoa että se riittää :). Mun äiti on ainakin mut saanut koukutettua omanlaiseensa jouluun.
 
näin
aina voi haluta, mutta kaikki ei aina mene niinkuin haaveilee. kun tulee ikää ja ennalta arvaamattomia sairauksia ei aina jaksa kestitää kaikkia jne. asiat ei ole niin itsestään selviä.
Ajatus on kaunis.
itsellä jo aikuisia lapsia ja toki olisin halunnut heidät kaikki kotiin jouluksi mutta vain yksi pääsee, heillä on omat poika/ tyttöystävät, perheet joiden luona vieteään joulua. heillä on omat juttunsa, ei heitä voi käskeä enää tekemään niin kuin itse haluaa. On jouluja jollain kaikkikin ovat olleet paikalla on se mukavaa kun on läheiset ympärillä mutta on se myös todella uuvuttavaa...
 
Miru
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja palstailleena:
Entäs jos saat peruspalstamamman miniäkis/vävyksi joka ei voi sietää sun tungettelevuutta/tai sen puutetta eikä ainakaan missää tapauksessa sun itse tehtyä luumuhilloa :saint:

Merry cristmas :D
Se voi olla. Esim. Muistan mun veljen kumppanin nähneeni meidän maalla jouluna viimeksi nappisodan aikaan. Se ei selkeästi viihdy siellä tai sitten hän viihtyy paremmin omassa mummilassaan.

Mutta ei auta kuin tehdä sitten joskus parhaansa ja toivoa että se riittää :). Mun äiti on ainakin mut saanut koukutettua omanlaiseensa jouluun.
Millainen teidän joulunne on, äitiyslomalainen? :)
 
juup
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Alkuperäinen kirjoittaja juup:
Ehkä ne tulevat anopitkin miettivät samaa että haluavat kaikki kestitä ;)
Nimim. liian monta paikkaa missä pitäisi joulu olla
Varmasti. Mulla on huono omatunto kun menemme taas miehen ja lapsen kanssa "mun" mummolaan. Mutta kun.... :/
Sama :) aatto mun mummolla minne tulee mun suku ja joulupäivänä vasta anopille.. Ehkä sit kun mummosta aika jättää niin voi jonkun aaton anopilla olla ellei aleta järjestää omia jouluja! Päätin että yhtenä päivänä ei aleta joka paikkaa ravaa.
 
hmmm
Minäkin olin vielä 30v yhden lapsen äitinä pirteä ja rakastin kokkaamista jne ja ihmettelin suuresti jos joku ei laittanut joulua.

Nyt 40v kahden lapsen äitinä olen usein niin väsynyt. Jotenkin kahden lapsen yksinäinen kotiäitiys on vienyt niin voimat jossain välissä, ehkä siinä 35 v vanhenee hurjasti. En ole oikein toipunut vieläkään lasten pikkulapsiajasta. Mies aina töissä, liikuin joka paikkaan yksin molempien kanssa, neuvolat jne.

Mutta jos joskus vielä saan lisää voimia, olisi mukava viettää tuollainen joulu. Toisaalta mies ja minä rakastamme vaan lukemista ja rauhaa. Omat lapset ovat tottakai aina tervetulleet kotiinsa, mutta siitä ylenpalttisesta höösäämisestä en ole varma. En ole varma onko minusta siihen.
 
voi. mun on niin ikävä mun mummoa, varsinkin just joulun aikaan! :( ei ole joulut olleet enää entisensä mummon kuoleman jälkeen ja tuntuu, että vaikka kuinka koittaisin, en pysty yhtä hyvää joulua lapsilleni tarjoamaan.

mutta toivottavasti sä saat sitten aikanaan olla se muori, joka antaa taianomaisen joulun jälkipolvelle! :)
 
Miru:
Meidän jouluun ( siis äitini jouluun ) kuuluu sellaiset ruokavalikoimat mitä varmaan ollut jo 40-50 vuotta sitten. On puuroa, kinkkua ( mulle kalkkunaa ), lipeäkalaa jota vain minä ja äiti syödään, valkokastike, itsetehtyä kotikaljaa, perunaa, valkopippuria kalalle, graavia, silliä, sinappia, laatikot 3, rosolli ja kastike, pipareiden tekoa ja talon teko, yhdessä laulamista, saunomista, illalla viiniä lasilliset ne jotka ottaa, ei humalaa kellään, joulupukkina aina joku, kyläkierros, leipomista ja höpöttelyä äidin kanssa, joulukakku, kuusenkanto, koristelu, joulurauhanjulistuksen kuuleminen, jouluhartauden kuuleminen ( yleensä pappa laittaa sen pauhaamaan ), yhdessä seurustelua, manteli puurossa, maalaismaisemien ihailua ikkunasta ja pihalta, linnuille lisää kauralyhteitä omasta maasta jos vanhat ovat syöty. Ehkä jotain unohtui ja järjestys ei ole tuo.

Aika paljon samoja elementtejä ajattelin tuoda omaan jouluun joskus mummina. Niin ja tosiaan erääseen kommenttiin:.. Haaveilla saa:D Se on jopa psykologien suosittelemaa että vähintään puoli tuntia per päivä niin se tekee mielenterveydelle hyvää.
 

Yhteistyössä