Kun mitään ei saa enää tehdä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joo

Vieras
Ei saa näyttää Eemeliä. Ei saa leikkiä "kuka pelkää mustaa miestä." Ei saa leikkiä "viimeinen pari uunista ulos". Ei saa laulaa "hottentotti"-laulua. Kun voi joillekkin tulla paha mieli!

Mutta täytyy ymmärtää että eri kulttuureissa on sallittua lyödä lasta. Täytyy ymmärtää että joulujuhliekuvaelmat ja sanoma loukkaavat eri uskontokuntia. Täytyy ymmärtää että jossain on ok jos lapsmenee naimisiin vanhan ukon kanssa. Täytyy ymmärtää kaikenmaailman raakuuksia ja primitiivisiä tapoja koska ne ovat osa toisen kansan kulttuuria. Mutta niiden ei tarvitse edes yrittää ymmärtää meidän kullttuuria tai perinneleikkejä tai lauluja. Kyllähän me meidän tavat muutetaan.

Voi jumalauta.

Kyllä "niiden" (?) täytyy (ainakin yrittää ) ymmärtää, muttei täydy leikkiä. Mekin yritämme ymmärtää toisia kulttuureja, muttemme toimi niiden tavoin. Eikä pakoteta toimimaan vaikka asuisimme toisessa kulttuurissa. Jos muutat Pakistaniin, ei sinua silti pakoteta naimisiin 14-vuotiaana. Jos muutat Suomeen, ei sinua silti pakoteta osallistumaan leikkimään mustaa miestä.

Ymmärtäminen ja osan ottaminen ovat eri asioita.

Mutta kuka on kieltänyt Eemelin?

Meidän pojan eskarissa leikitään " kuka pelkää talvimiestä" talvella, syysmiestä syksyllä jne. Itse muksuna leikin tuota mustaa miestä enkä koskaan ajatellut sen tarkoittavan tummaihoista.

Alkuperäinen kirjoittaja veden-neito:
Meidän pojan eskarissa leikitään " kuka pelkää talvimiestä" talvella, syysmiestä syksyllä jne. Itse muksuna leikin tuota mustaa miestä enkä koskaan ajatellut sen tarkoittavan tummaihoista.

Mä kans oon leikkiny mustaamiestä ja mun mielestä se on ollu aina ns. mörkö tai muu, ei koskaan tummaihoinen ihminen...

Pakko myöntää että alkaa menemään naurettavaksi tää korrektius, et saa sanoa sitä tai tätä ettei joku vedä hernettä nessuun.

Samoin kasvatuksessa ollaan menty jo rajan yli, jos mammat pohtii tosissaan että eemelin näkeminen "vaurioittaa" lapsen psyykettä. Ihan esimerkkinä toi, turhaa hysteerisyyttä on niin paljon nykyisin ettei jaksa alkaa edes listaamaan.

Niinhän se menee että massa maan tavalla. Ei mulla tulis mieleenikään jos muuttaisin muualle maailmaan alkaa muutamaan heidän tapojaan/kulttuuriaan/laulujaan vain ja ainostaan sillä verukkeella että olen vähemmistöä ja "loukkaannun".

Tuntuu vaan jotenkin että ei uskelleta meidän olla ylpeitä siitä mitä olemme ja mikä on kulttuurimme. Ja maastamme tehdään niin yltiö sosiaalinen että pelkästään pelkoa muiden mielipiteestä antaa meille aiheen pelkää rasitisuuden leimaa.

Voismmeko olla ylpeitä siitä mitä olemme ja vaalia kulttuuriamme sillä se on katoavaista tällä periaatteella.

Meillä katotaan Eemeliä, käydään katsomassa joulujuhlia ja kyllä meillä leikitään myös leikkejä mitä minä olen lapsuudessani leikkinnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ViuhVauh:

Mä kans oon leikkiny mustaamiestä ja mun mielestä se on ollu aina ns. mörkö tai muu, ei koskaan tummaihoinen ihminen...

Samoin ! On se janna, etta taallapain lapset vielakin saavat leikkia mustaamiesta... :whistle:

Näin minäkin. En tajunnut että musta mies olisi tummaihoinen tai neekeri.
En tajunnut, että Fazerin lakupaketissa oli neekerin kuva, se kuva vain liittyi lakritsaan.
Halvan maukasta lakritsaa mainosti kolme (?) neekeriksi maalattua miestä, huojuivat ja lauloivat "tännään ostetaan, halvan maukasta lakritsaa" Se oli hauska ja iloinen mainos enkä ymmärtänyt että se halventaa tai on rasistinen.
Hottentottiakaan en ole ajatellut miksikään neekeriksi, vaan lähinnä joksikin satuhahmoksi, jommosta ei oikeasti ole olemassa. Siis hottentotti. Sehän on vähän kuin menninkäinen, joita ei myöskään ole olemassa.

Neekerin suukot oli pelkkä tuotemerkki. Ei ne minulla liittyneet neekeriin, halventaen tms. Oli vaan makeinen, jolla oli tommonen nimi. Ei muuta.

En tiedä, ehkä olin tyhmä lapsi. Tai sitten olin vain lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Niinpä, meitä syrjitään ja oikeuksiamme loukataan omassa kotimaassamme, ja vielä lain voimalla.

Kukas sinua syrjii? Mitä sinun oikeuksiasi on loukattu?

Meitä, kollektiivisesti. Monessa koulussa ei enää ole meidän kulttuuriimme kuuluvia juhlia, koska se loukkaa tänne muuttaneita. Meidän pitäisi olla avoimia ja ymmärtäväisiä, ja muuttaa koko elämämme myötäilemään eriuskontoisten maahanmuuttajien mukaan, jotta he eivät vain loukkaantuisi ja syyttäisivät meitä rasismista. Ja tämä oli hieman kärjistetty, mutta siinä on totuutta.

Miksemme saisi pitää omat tapamme ja kulttuurimme? Miksi kaikki pitäisi mennä vähemmistöjen vaatimusten mukaan? Jos jokin tapa ei heille sovi niin tilaisuudesta voi olla poissa.

Meitä, kollektiivisesti. Monessa koulussa ei enää ole meidän kulttuuriimme kuuluvia juhlia, koska se loukkaa tänne muuttaneita. Meidän pitäisi olla avoimia ja ymmärtäväisiä, ja muuttaa koko elämämme myötäilemään eriuskontoisten maahanmuuttajien mukaan, jotta he eivät vain loukkaantuisi ja syyttäisivät meitä rasismista. Ja tämä oli hieman kärjistetty, mutta siinä on totuutta.

Miksemme saisi pitää omat tapamme ja kulttuurimme? Miksi kaikki pitäisi mennä vähemmistöjen vaatimusten mukaan? Jos jokin tapa ei heille sovi niin tilaisuudesta voi olla poissa.
Kannattaa ottaa lastensa koulujen vanhempainillassa tuo asia puheeksi. Täällä meidän kulmilla on vietetty kouluissa joulujuhlaa ja kevätjuhllassa laulettu suvivirsi, vaikka kouluissa on paljon muun uskoisiakin. Ei se nyt oikeasti voi olla niin vaikeaa suunnitella noita em juhlia siten, että kristillinen osuus on juhlan lopussa. Ennen osuuden alkamista pidetään muutaman minuutin tauko, jolloin on mahdollista poistua juhlasalista, jos ei halua siihen osuuteen osallistua. Täällä toiminut tuo käytäntö oikein hyvin jo about 10 vuotta ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Minä muuten tajusin sen musta mies -leikin yhteyden mustiin ihmisiin vasta kun joskus 10-vuotiaana tapasin ekaa kertaa tummaihoisen ihmisen. Monella muulla varmaan sama juttu - omassa lapsuudessa ei ollut vielä tummaihoisia lapsia? Siksi nykyään tuon leikin leikkiminen on ihan eri asia (toki paikkakuntakohtaista). Mun lapsen päiväkotiryhmässä on kolme somalitaustaista suomalaista tyttöä, voin kuvitella miltä tuo leikki heistä tuntuisi.

Aika monessa asiassa pitää mielestäni mennä heikomman/altavastaajan ehdoilla. En yleistä tätä nyt koko aiheeseen, mutta aika monessa asiassa pitäisi mennä sen heikoimman ehdoilla. Etenkin asioissa, jotka eivät toisaalla vahingoita ketään muuta. Esim. tällaisen leikin uudelleen nimeäminen.

Meidän muksujen päiväkodissa leikitään "Kuka pelkää mustekalaa?" :D

Ja vaikka 20 lapsen ryhmässä lähes puolet ovat monikulttuurisen perheen/maahanmuuttajien lapsia, niin silti heillä on samat perinteiset laulut kuin meilläkin aikoinaan oli. Jumalan kämmenellä, yms. Joulujuhlassakin on uskonnollinen sävy, eli kuvaelma, evankeliumi, Enkeli taivaan...Eikä se haittaa ketään. Tai siis sanotaanko niin, että se ei haittaa yhtään maahanmuuttajaa. Valtaväestöstä sen sijaan löytyy muutama joka ei tuosta uskontojutusta tykkää :whistle: mutta esim. pyhäkouluun osallistuvat kaikki maahanmuuttajalapset, islaminuskoisetkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Kannattaa ottaa lastensa koulujen vanhempainillassa tuo asia puheeksi. Täällä meidän kulmilla on vietetty kouluissa joulujuhlaa ja kevätjuhllassa laulettu suvivirsi, vaikka kouluissa on paljon muun uskoisiakin. Ei se nyt oikeasti voi olla niin vaikeaa suunnitella noita em juhlia siten, että kristillinen osuus on juhlan lopussa. Ennen osuuden alkamista pidetään muutaman minuutin tauko, jolloin on mahdollista poistua juhlasalista, jos ei halua siihen osuuteen osallistua. Täällä toiminut tuo käytäntö oikein hyvin jo about 10 vuotta ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Mun lasten koulussa ei ole vielä tullut tällaista tilannetta eteen, johtuen varmaan siitä että täälläpäin on suhteellisen vähän maahanmuuttajia, eriuskontoisia, erikulttuurisia.

Ongelmatilanteista olen kuitenkin lukenut, tällä palstalla ja lehdistä.

Vaikka en ole uskonnollinen, niin haluan kuitenkin että myös meidän perinteitä kunnioitetaan ja varmaan otan asian esille lasten koulussa tms. jos tilanne tulee eteen.

Mun lasten koulussa ei ole vielä tullut tällaista tilannetta eteen, johtuen varmaan siitä että täälläpäin on suhteellisen vähän maahanmuuttajia, eriuskontoisia, erikulttuurisia.

Ongelmatilanteista olen kuitenkin lukenut, tällä palstalla ja lehdistä.

Vaikka en ole uskonnollinen, niin haluan kuitenkin että myös meidän perinteitä kunnioitetaan ja varmaan otan asian esille lasten koulussa tms. jos tilanne tulee eteen.
Monissa kouluissa asiasta ilmeisesti tehdään suurempi ongelma kuin mitä se oikeasti on. Asian ratkaiseminen kaikkia miellyttävällä tavalla kun on äärimmäisen yksinkertaista eikä maksa yhtään mitään.

Yhteistyössä