Kun lukee noita ihmisten kauppalistoja, niin aika ankealta elämä tuntuu olevan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Ei eineksiä, ei mehuja, ei ulkomaisia hedelmiä, ei marinoituja lihoja, ei sitä ei tätä ja vielä ei tota. Ja ei missään nimessä mitään missä on sokeria.
Minä en jaksa miettiä niin tarkkaa mitä ostaa, ostan mitä mieli tekee, oli se sitten terveellistä tai ei.
Meillä käytetään jauhelihaa, valkoista makaronia, valkoista riisiä, sokeroituja jogurtteja, mutta myös maustamattomia viilejä.
Ainoa mitä minä vältän on aspartaamilla maustetut jutut, kun niistä tulee vaan ällö olo.

Minusta taas aika harva ostaa muuta kalaa kuin seitiä tai lohta. Harva ostaa riistaa tai kalliimpaa kokolihaa. Harva käyttää eksoottisempia hedelmiä tai mausteita.

Juu, kyllä miekin olen sitä mieltä, että pitäis järki olla päässä siinä terveysintoilussakin. mun äiti on lähes seitsenkymppinen ja meni niin yli kaiken lihottavan välttelyssä, etä kärsii nyt osteoporoosista ja vaikka sun mistä. Mie haluan opettaa lapsilleni, että syöminen voi olla myös nautinto, eikä meillä vältellä esim. sokerin tai rasvan käyttöä ihan viimeseen tippaan.

Kyllä me lyödään öljyä ihan reilusti ruokaan ja käytetään sokeria jne.. Kumpikin ihan normaalipainoinen ja lapset myös. Eineksiä kyllä käytämme tosi harvoin, mutta johtunee siitä, että rakastamme kumpikin ruoanlaittoa ja yleensä on taistelu kumpi tekee ruoan :) Tietty on niitä päiviä kun ostetaan jotain valmis lihapullia ja ranskalaisia, ehkä kerran per pari kk.

Samaa mieltä. Herkku herkkuna ja sitten riittävästi vihannesta päälle :laugh: Mutta sinäkään et taida priorisoida ruuasta senttiäkään :) Ei mekään, ostetaan toki haluamamme tuotteet siltä mistä se on edullista, mutta en vaihda ruoka-ainetta toiseen pelkästään hinnan takia.

mutta maksa tai silakkafileet puuttuu listoista hyvin usein ja ne ovat hyviä ja halpoja... Leivitettysilakkafile on meidän lauantain pikaruokaa, kun en jaksa erikoisempaa tehdä.

Multa se tulee ainakin luonnostaan.
Perheeni saa pääasiallisesti hyvää ruokaa puhtaista ja aidoista raaka-aineista, eikä mitään kamalia teollisuusmömmöjä. :x
Ei mulla ole mikään ongelmaa käydä kaupassa, enkä myöskään pohdi mitä voin ostaa ja mitä en.
Laadukas ruoka on myös hyvää.
Ikävä että terveellisesti eläminen on sinulle vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Ei eineksiä, ei mehuja, ei ulkomaisia hedelmiä, ei marinoituja lihoja, ei sitä ei tätä ja vielä ei tota. Ja ei missään nimessä mitään missä on sokeria.
Minä en jaksa miettiä niin tarkkaa mitä ostaa, ostan mitä mieli tekee, oli se sitten terveellistä tai ei.
Meillä käytetään jauhelihaa, valkoista makaronia, valkoista riisiä, sokeroituja jogurtteja, mutta myös maustamattomia viilejä.
Ainoa mitä minä vältän on aspartaamilla maustetut jutut, kun niistä tulee vaan ällö olo.

Auts. Mun mielestä kuulostais todella ankealta lista jossa ois eineksiä, marinoituja lihoja, sokeroituja mehuja ym. Niitä ei meitin listalta löydy koska ovat niin ankean makuisia JA epäterveellisiä, mutta en kyllä söisi vaikka oisivat uskomatonta terveysruokaa.

Mutta jos sinä tykkäät niin mikä siinä. Yhtälailla joku saattaa kauhistella mikset käytä aspartataamijuttuja ja onpas ankeeta. Yks tykkää äidistä, toinen aspartataamista.

Hmm... mun mielestä kyllä marinoidut lihat ja valkoiset makaronit/riisit yms on niitä ankeita juttuja. Mieluummin teen hyvää ruokaa hyvistä raaka-aineista. Ja herkkujakin meillä syödään, kun herkkusuita ollaan ;)

Miun mielestä miun äidilläni on se...mikä se nyt onkaan...ortorexia tai jotain, eli sairaalloinen terveellisen ruoan suosiminen. On todella surullista ollut katsella, miten ennen niin elinvoimainen ihminen kuihtuu ja rypistyy ennen aikojaan, kun pelkää niin rasvaa ja sokeria. On syönyt vuosikausia niin vähän, että enää ei edes voi syödä paljon tai normaalisti. Meidän lapsille kun tekee pullia, niin nekin on niin kuivia, ettei kukaan syö. Kun mie olin lapsi, meidän äiti oli todella hyvä leipoja ja saatiin vaikka mitä herkkuja...toisin on nyt :(.

Jatkan vielä, että leivonnaiset leivon sämpylä- ja grahamjauhoista, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. (täysjyväjauho ei vaan sovi niihin).
Sokeria käytän vähemmän mitä resepti sanoo ja usein se sokeri on intiaanisokeria, hunajaa tai hedelmäsokeria.
Light tuotteita emme käytä.
Rasva on pääasiallisesti voita ja kylmäpuristettua rypsiöljyä.
Eineksistä ostan toisinaan maksalaatikkoa tai karjalanpiirakoita...ja ei se sipsipussi muutamia kertoja vuodessa ostettuna tai pullo cokista maailmaani kaada.
Meillä herkutellaan jätskillä(niitäkin saa lisäaineettomana mm Mövenpick ja Ben&Jerry), (tummalla) suklaalla, omilla leivonnaisilla ja jälkkäreillä.
Elämäni on ihanaa ja terveellistä, sinun taitaa olla vaan ihanaa! ;)

En minä sitä tarkoittanut, että meidän kauppalista sisältää aina noita edellä mainittuja asioita, mutta en minä niitä välttele, vaan niitäkin syödään. Kyllä ostan myös marinoimattomia lihoja, mutta jos sattuu olemaan hyvässä tarjouksessa esim. jotain marinoituja juttuja, niin saatan ostaa. Tosin se on sanottava, että lihoissa on usein sellainen marinadi, josta en kauheasti pidä, mutta ne pintamaustetut on ihan hyviä.
Ja jogurtissa ostan mitä tekee mieli, milloin mitäkin, minua ei kiinnosta se että onko siinä sokeria vai ei.
Tällä hetkellä ei ole mitään sokeroitua mehua kaapissa, mutta välillä ostan Ekströmsin mehuja, ne kun on niin hyviä. Pakasteessa on itsekin tehtyä, mutta niitä meillä ei kukaan juo.

Ai, onks einekset ja marinoidut lihat joku hyvinvoinnin mitta? Yöks. Lisäaineita vaan pullollaan... Minä haluan lihaa, enkä lihan kaltaisia ainesosia... Ulkomaisia hedelmiä syödään ja tuoremehuja, ei herkutteluun mitään sokerilitkuja tarvita. Ja pöydässä myös aina välillä sisäfilettä, mutta ei juuri koskaan marinoitua broileria, ankeaako?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minusta taas aika harva ostaa muuta kalaa kuin seitiä tai lohta. Harva ostaa riistaa tai kalliimpaa kokolihaa. Harva käyttää eksoottisempia hedelmiä tai mausteita.

No me ollaan sitten tuo harva.. Haluan että ruoka on vaihtelevaa, terveellistä ja herkullista. Tosin riista tulee oman metsästyksen kautta pääosin (miehen ja sukulaisten), kauppahalliin on sen verran lyhyt matka, että tuore kala tulee sieltä. Arkena syödään tavallista (naudanlihaa, seitä, lohta) viikonloppuisin on sitten aikaa tehdä jotain parempaa, kun yhdessä teemme ruua. Lapset ei nirsoile, ovat tottuneet syömään monipuolisesti. Terveyssyistä ei rasvan ja sokerin suhteen niuhoteta, voi voina ja kerma kermana, sokereissa suosin raakaversioita ihan jo maunkin takia.

Mulle taas ankea päivä on, jos pitää ostaa eineksiä tai marinoituja lihoja. Joskus ostan ekoja kiireen vuoksi ja jälkimmäisiä hyvästä tarjouksesta, mutta silloin koen elämäni ankeaksi.

Tykkään täysmehuista, joten emme osta makeutettuja (sokerilla tai muulla). Jos rahat ovat niin tiukalla, että mehuista pitää säästää, jätän ostamatta ja juon vettä ennemmin. Vesi on hyvää.

Täysjyvä ja valkoisia riisejä käytämme ruoan ja ajankäytön mukaan. Tummat riisit ovat pahoja, samoin kokeilemani täysjyväpikariisit.

Jos haluatte hyvää täysjyväriisiä, ostakaa sellaista, jossa on pitkä keittoaika. En tiedä mitä pikariiseille tehdään, mutta maistuvat ihan erilaiselle kuin ei-pikariisit.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tuoremehuihin ei ole lisätty sokeria :) Valion luomuomenamehu on oikeasti hyvääkin.

Mutta nekin ovat ilmeisesti monien hyi hyi listoilla. Ei meillä mehukattia osteta - sehän on pahaa..

joo mutta tuoremehut on pahinvaihtoehto hampaille.
meillä juodaankin vain maitoa ja vettä :sait:

No just oli koulussa puhetta tästä ja onko tuo nyt mikään ihmekään että anoreksia, bulimia, bed lisääntyy? Ja lisäksi liikalihavuus.

Kaikki toitottaa että mitään ei saa syödä, tv-ohjelmat, lehdet, kaverit ja sukulaiset. Syö vähän ja liiku paljon! Huoh, syömisestä on tullut joku saatanan kyttäys ja elämää heikentävä asia.

Ennen syötiin ku syötiin, oliko silloin noin paljon syömishäiriöitä?? Veikkaan että ei.

kyllä oikeesti menee yli, mä syön sitä mitä syön, liikun normaalisti ja bmi on aina ollut 18-20välillä, mä en todellakaan ala tressaamaan siittä asiasta joka on välttämätön elääkseen, eli syöminen.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Mun mielestä on käsittämätöntä että terveellistä ruokavaliota pidetään ankeana.

ja oikeasti kuka tankkaa autoonsa huona/väärää bensaa? mutta omaan kroppaan tungetaan kaikkea lisäaineista moskaa.

Me syödään mahdollisimman "puhdasta" ruokaa, oli siinä sitten sokeria/rasvaa tai ei. Maito on kevytmaitoa (Juotais varmaan ihan suoraan lehmästä jos jostain tuoretta maitoa saatais..). Lihat on marinoimattomia ja levitteenä oivariini. Eineksiä ei syödä juuri lainkaan. Eli ei me kuitenkaan terveysintoilijoita olla..

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Auts. Mun mielestä kuulostais todella ankealta lista jossa ois eineksiä, marinoituja lihoja, sokeroituja mehuja ym. Niitä ei meitin listalta löydy koska ovat niin ankean makuisia JA epäterveellisiä, mutta en kyllä söisi vaikka oisivat uskomatonta terveysruokaa.

Täysin samaa mieltä.
Kun luin aloituksen otsikon, ajattelin, että joku varmaan päivittelee kuinka ankeaa on, kun ihmiset eivät osta kunnon ruokaa, vaan eineksiä ja jauhelihaa ; )
Mutta pieleen meni.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Mun mielestä on käsittämätöntä että terveellistä ruokavaliota pidetään ankeana.

Mä ymmärsin tämän pointin niin, että vahdataan sitä epäterveellistä ja koskaan ei voi tehdä eri tavalla.

Tähän liittyen on noi ketjut, jossa vedetään hernettä nenään päiväkodin kerran kuukaudessa mansikkajugurtista tai useammin olevasta välipalakiisselistä.

Toisaalta taas esim rasvan vahtaajat vaihtavat keinomakeutettuun tai vahvasti sokerillamakeutettuun jugurttiin - taitaisi se perusjugurtti olla ravitsemuksellisesti kuitenkin yhä ihan ok. Kuluttajalehti testasi levitteet - kevytlevitteiden ravintoarvot olivat hanurista ja rasvaisempaa levitettä piti käyttää vähemmän terveellisten ainesosien saamiseksi. Ja kevytkermat sisältävät suurelta osin jotain muuta kuin sitä kermaa.

Tällä palstalla ovat ruokalistat ankeita. Riisiä, perunapohjaisia laatikkoja, jne. En usko että niissäkän on ruokaympyrää edes katsottu. Valitettavasti vain lompakkoa.

Mulle se taas on toisinpäin, olisi ankeaa ostaa marinoitua lihaa koska suorastaan vihaan sen makua. Eineksiäkään ei meillä näy, mutta meillä ruuanlaitto onkin se nautinto. Meillä syödään tummaa suklaata, siinä on sinulle sokeria. Samoin minä vetelen dominokeksejä napaani vähän liikaakin =)

Minä pidän tuoreista raaka-aineista, hedelmistä ja kaikesta terveellisestä. Mehutkin tehtiin itse tänä vuonna, ja pakastin on täynnä tämän kesän marjoja. Ainoastaan sienet jäi keräämättä meillä, harmi.

Yhteistyössä