Kun lukee noita häälahja juttuja..

16.03.2005
876
0
16
..niin tulee mieleen sellainen idea et eikö hääpari voisi myydä pääsylippuja häihinsä? :D Jos kerta toivotaan lahjaksi rahaa ja sen rahasumman pitäisi vastata suurin piirtein vieraan ruoka-ja juomakustannuksia niin eikö olisi sama jos suoraan myytäisiin pääsyliput? Sinne vaan lippu kutsukortin väliin. Se kellä on varaa ostaa tiketti on tervetullut ja jos ei ole varaa niin olkoon tulematta.. Samalla hoituisi ongelma "kun vieraat tuovat lahjoja joita me ei haluta/tarvita". Kun kaikki hoitaa lahjapuolen rahana eli maksaa pääsymaksun, niin ei tule ei toivottuja lahjoja..

Ennen oli häihin menokin paljon helpompaa. Jokainen osti lahjan johon oli itsellä varaa ja jokainen vieras oli yhtä tervetullut lahjan arvosta riippumatta. Mihin tää maailma on oikein menossa? :whistle:

ja musta tuntui ihan hirveeltä teettää lahjalista tavarataloon, kun sukulaiset sellaista pyysi. en olisi halunnut mitään ihmeempää lahjaksi. Miks pitää saadaa RAHAA ja tavaroita?? Me kutsuttiin vieraat koska halusimme jakaa tärkeän päivän heidän kanssaan.

tiätkö,olen ihan samaa mieltä! Vedotaan etikettiin jonka joku tapakouluttaja on keksinyt. että lahjan arvon pitäisi vähintään olla ruoan arvoinen. hei, mä ajattelin syödä soppaa...ei kai se mun vika oo jos sitä ei sitten tarjottu :snotty:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa... Itse pidän lahjojen antamisesta ja mielestäni häät ovat yksi sellainen merkkitapahtuma, johon yleensä viedään lahja! Onko sitten väärin antaa vinkkiä siitä, mitä lahjaksi haluaa/tarvitsee. Mielestäni ei.

Itse aion laittaa kutsuun sekä lahjalistan että tilinumeron muistamisia varten.

minusta on oikein ettà saa toivoa, mutta ei sen tartte olla must vieraille, toivomus on toivomus mutta ei ehto. tilinumeron laitto on todella tyylitòntà ja jotenkin ahnetta. itse en toivonut esineità ja ne jotka saatiin lahjaksi ovat pahvilaatikoihin pakattuna varastossa, ei se nyt maailmaa kaada sekààn eikà siità kannata sen enmpàà polemiikkia nostaa. en kyllà kenellekààn sanonut ettà rahaa kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
tiätkö,olen ihan samaa mieltä! Vedotaan etikettiin jonka joku tapakouluttaja on keksinyt. että lahjan arvon pitäisi vähintään olla ruoan arvoinen. hei, mä ajattelin syödä soppaa...ei kai se mun vika oo jos sitä ei sitten tarjottu :snotty:

:laugh:

:attn: Hei, mä söin vain salaattia enkä ottanut kakkua! Mä karppaan! Mä saan osallistua pienemmällä lahjalla.....

ne pitää nykyään niin törkeen kalliita häitä, joita suunnitellaan ja järjestellää vuosi ja kaiken pitää olla niin täydellistä ja ruokakin on jotain gourmeeta. Sit ollaan naama näkkärillä, kun lahja ei ollutkaan täydellinen tai rahalahja liian pieni eikä sillä kustanneta edes yhtä ateriaa. Ennen riitti, että tuli mukaan juhlimaan ja kaikilla oli kivaa.

ok, palsta on palsta ja tànne saa purkaa vaikka mità, siksipà esitàn teille (hyvinkin ) tyhmàn kysymyksen: oletteko oikeasti kuulleet jonkin hààparin valittavan esim lahjarahojen niukkuudesta? onko meininki tosiaan noin tiukkaa vaiko antaako palsta vààràn kuvan?

Ajatelkaas tätä: Viime vuonna kaveri ilmoitti että eivät halua kallista häälahjaa.. vaan jotain tarpeellista mökille kun olivat juuri ostaneet mökin. No meillä oli silloin aika tiukka rahatilanne ja löysin sitten kerran halvalla sellaisen 3 lyhdyn setin... isoin oli siinä metrin korkuinen ja 2 muuta sitten pienempiä.

Oastin ne koska ajattelin että nehän olisi mökillä kivat kun alkaa hämärtää. Ostin kynttilätkin sisälle sellaiset korkeat.

Niin ystäväni kehtasi sanoa meille, että he olisivat toivoneet jotain muuta kuin lyhtyjä |O |O |O |O |O |O

Mua sapetti niin paljon... Olisi sitten sanonut erikseen mitän tahtoo :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja eri meininki nykyään:
ne pitää nykyään niin törkeen kalliita häitä, joita suunnitellaan ja järjestellää vuosi ja kaiken pitää olla niin täydellistä ja ruokakin on jotain gourmeeta. Sit ollaan naama näkkärillä, kun lahja ei ollutkaan täydellinen tai rahalahja liian pieni eikä sillä kustanneta edes yhtä ateriaa. Ennen riitti, että tuli mukaan juhlimaan ja kaikilla oli kivaa.

Samaa miletä olen. Häät ovat menettäneet merkityksesä koska niissä on sitä oheistouhua aivan liikaa!

parhaat häät on kunnon maalaispippalot, tanssia, juomia ja kohtuudella kohtuulllista ruokaa! Ei tarvitse olla sataa laatua, koristeita joka lähtöön ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
minusta on oikein ettà saa toivoa, mutta ei sen tartte olla must vieraille, toivomus on toivomus mutta ei ehto. tilinumeron laitto on todella tyylitòntà ja jotenkin ahnetta. itse en toivonut esineità ja ne jotka saatiin lahjaksi ovat pahvilaatikoihin pakattuna varastossa, ei se nyt maailmaa kaada sekààn eikà siità kannata sen enmpàà polemiikkia nostaa. en kyllà kenellekààn sanonut ettà rahaa kiitos

Just näinhän sen pitäisi mennäkin. Jos saa lahjaksi jotain mitä ei toivonut/tarvitse/mistä ei pidä niin niistä voi silti kiittää kauniisti ja sitten vaivihkaa pistää tavarat joko jemmaan tai eteenpäin. =)

ok, palsta on palsta ja tànne saa purkaa vaikka mità, siksipà esitàn teille (hyvinkin ) tyhmàn kysymyksen: oletteko oikeasti kuulleet jonkin hààparin valittavan esim lahjarahojen niukkuudesta? onko meininki tosiaan noin tiukkaa vaiko antaako palsta vààràn kuvan?

Koskaan en ole kuullut kenenkään siitä valittavan, mutta toisinaan selän takana ilmeisesti puhutaan. Tai ainakin palstalla morsiamet lyö kiveen kristallivaasejaan.

Me oltiin yksissä todella ala-arvoisissa rahankerjuuhäissä (kutsussa runoiltiin pitkä litania mihin rahalahjat käytetään, muuta ei olisi oikein tarpeen tuoda, tuohta vaan) joihin ilmeisesti osallistuimme liian pienellä summalla, koska me olimme ainoat jotka eivät saaneet kutsukorttia.
:D
Me annoimme kyllä sen rahalahjan, mutta annoimme sen pienessä purkissa sentin kolikoina. Rahaa se on sekin, ja ihan 'kunnon summalla'. Sen kun vie pankkiin senkin.

Ja ihan siksi tehtiin noin kun haluttiin jollain lailla kuitenkin jäädä mieleen.
Ilmeisesti sitten kuitenkin meni pieleen :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja terra incognita:

Just näinhän sen pitäisi mennäkin. Jos saa lahjaksi jotain mitä ei toivonut/tarvitse/mistä ei pidä niin niistä voi silti kiittää kauniisti ja sitten vaivihkaa pistää tavarat joko jemmaan tai eteenpäin. =)

Näin juuri!

Ja mitä pahaa on tilinumeron laittamisessa kutsuun - silloin nimenomaan kukin saa laittaa juuri sen verran kun itsella on varaa - ei se summa kuitenkaan se tärkein asia ole. Lahjatoivelistalla kun yleensä nimenomaan on niitä sadan euron arvoisia kippoja ja kuppeja jne.. Naimisiin menosta onnitellakseen kun yleensä on tapana kuitenkin jotenkin muistaa, niin miksi siis silloin rahalahja pyyntö olisi sen huonompi kuin tavara? Itse laitoin tilinron ja toiveen kartuttaa mieluummin häämatkakassaa kuin tuoda tavaraa - jota meille oli ihan tarpeeksi kertynyt jo 7 vuotta yhdessä asuttuamme...

Alkuperäinen kirjoittaja Myy:
Ja mitä pahaa on tilinumeron laittamisessa kutsuun - silloin nimenomaan kukin saa laittaa juuri sen verran kun itsella on varaa - ei se summa kuitenkaan se tärkein asia ole. Lahjatoivelistalla kun yleensä nimenomaan on niitä sadan euron arvoisia kippoja ja kuppeja jne.. Naimisiin menosta onnitellakseen kun yleensä on tapana kuitenkin jotenkin muistaa, niin miksi siis silloin rahalahja pyyntö olisi sen huonompi kuin tavara? Itse laitoin tilinron ja toiveen kartuttaa mieluummin häämatkakassaa kuin tuoda tavaraa - jota meille oli ihan tarpeeksi kertynyt jo 7 vuotta yhdessä asuttuamme...

Miksi sitä ei voisi vastaanottaa ihan perinteisesti kirjekuoressa?
Tilinumeron laitto on mun mielestäni jotenkin tyylitöntä, se vain on... :/

Miksi ei voi nähdä sitä vaivaa että antaa ja saa sen rahan kortin välissä?

Alkuperäinen kirjoittaja terra incognita:

Mut mä en kyl sit toisaalta ymmärrä, et mikä järki on kuluttaa rahaa/materiaa tavaroihin, jotka sit pölyttyy jossain laatikossa varastossa? Miks ei vaan vois ostaa sellasta tavaraa, jota hääpari haluaa esim. keräillä ja joka varmasti tulis käyttöön?

noh musta vaan tuntuu et nää vieraat ottaa sen suurimman ressin siitä lahjasta kuin hääpari itse.

jos on pyydetty rahaa niin ei siihen kutsuun ole varmastikkaan laitettu minimisummaa.

Itse kiljun riemusta jos tulee kutsu mis on tilinro!! sinne ku nakkaa rahaa niin pääsee helpommalla. Ollaan kaikkiin lahjapyyntöihin laitettu se samainen summa. Kauhee ressi iskis mulle jos joutuisin miettiin et jos nyt ostaa sen kirotun mariskoolin niin montakohan samanlaista siin pöydäs on.

laittakaa se summa minkä laitatte älkääkä kyselkö et onko se sopiva. ei muutakuin kortti mukaan!.

Ihme ressaamista. Ja juu meillä on viimeisen 5v aikana ollut 7 häät et rahaa on palanu kyllä. Mieluiten rahaa annan kuin mitää sälää jos ei erikseen pyydetä jotain

Alkuperäinen kirjoittaja Pieras:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa... Itse pidän lahjojen antamisesta ja mielestäni häät ovat yksi sellainen merkkitapahtuma, johon yleensä viedään lahja! Onko sitten väärin antaa vinkkiä siitä, mitä lahjaksi haluaa/tarvitsee. Mielestäni ei.

Itse aion laittaa kutsuun sekä lahjalistan että tilinumeron muistamisia varten.

Tää vieras kiittää kyseisestä käytännöstä! :D Mikään ei ole sen helpompaa kuin antaa rahaa ja olla hyvillä mielin häissä, kun lahja on ollut toivottu.
Mun ei tarvitse ajella ympäriinsä etsimässä lahjaa ja miettiä, onko tää hankinta sittenkään kiva. Lahjalista on siis erittäin hyvä keksintö!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

tähän voisin sanoa et se on helppoa kun on rahat jo tilillä minne laittaa kuin se et hääpäivänä sulla on tukko rahaa käteisenä.

ja myöskin se et et kukaan ei pölli niitä rahoja.. näinkin olen joskus kuullut tapahtuvan.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:

No eipä siinäkään olisi mitään vikaa ollut mutta nykyaikana se kuitenkin on sekä antajalle että saajalle helpompaa ja yksinkertaisempaa laittaa tilille. Eipä tarvitse sitten mummojen ja pappojen koko iltaa miettiä, että saiko ne nyt sitten ne rahat kun siihen lahjapöydälle vain jätettiin... Niinkuin välillä rahaa kuoressa annettuaan tekevät ja varmistelevat että varmasti tuli perille ;)

Yhteistyössä