Kun lasta tungetaan meille yökylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En viitsi hommata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En viitsi hommata

Vieras
Aapuva, mitäs nyt-palstalaiset! Mulla on äitituttava, jolla samanikäinen lapsi kuin mulla. Meillä kummallakaan ei ole hirmu kattavia tukiverkkoja, eikä niitä yökyläpaikkoja ole hirveästi. minä en oikeastaan itse sellaista niin kovasti kaipaakaan, mulle riittää, kun lapsi ehkä n 1,5 kk:n välein on mummolassa yötä. Mutta äitituttavalla ei tätä mahdollisuutta ole ja onkin viime aikoina kovasti antanut ymmärtää, että haluaisi tuoda tyttönsä meille yökylään.

Ongelmana on kuitenkin pari juttua kuten se, että asumme tällä hetkellä vuokralla kaksiossa, ja olemme juuri alkaneet rakentaa. eli nukumme kaikki kolme, vanhemmat ja lapsi, samassa makkarissa. Joskus, kun muksulla on ollut yövieras, me miehen kans nukutaan olkkarin vuodesohvalla ja tytöt meidän sängyssä. Ihan ok harvakseltaan. Toinen ongelma onkin kaverin lapsi...:/. Häntä kun ei saa tottelemaan, ei millään. Epäilen, että hänellä on adhd tai add, käytös on tosi impulsiivista, huutaa kaikki puheensa, ei pysy hetkeäkään paikoillaan, rikkoo kaiken käsiinsä saadun, on väkivaltainen. Erittäin omaehtoinen lapsi, joka ei esim suostu leikkimään kuin niitä leikkejä, joita itse ehdottaa. Seurauksena riitaa ja meidän tytön "kömmyytystä", eli iskua, potkua ja puremista.

he kävivät "kylässä" meijän raksalla viikolla ja rouva kierteli kaikki huoneet kädet lanteilla ympäri. "Milloin tää on valmis?", mihin teijän tytön huone tulee, kai siellä on tilaa yövieraille, meijän oona tulee heti yökylään sitten"!

Kun mentiin sitten meidän nykykotiin kahville, kiersi kämpän samalla lailla. "Jos laitatte ton toisen sohvan pois, niin teijän sänky mahtuis olkkariin ja teijän tytölle ois oma huone". "pääsis kaveritkin yökylään"...siinä vaiheessa ilmoitin, että me nukutaan makkarissa ja kyllä näin mennään ensi kevääseen. "kevääseen!?! kysyi kaveri. "Sittenkö vasta teillä on tilaa tarpeeksi yövieraille?!

Minä jo nauroin siinä vaiheessa ja sanoin, että kyllä ne nuo tytöt ehtii sitten yökyläillä...:D. En vaan itse tiedä, uskallanko tyttöäni heille koskaan päästää, koska vahinkoja tuntuu niin usein sattuvan...ja täällä kun ovat olleet tytöt yötä, niin meinaan hulluksi tulla, kun en saa mitään kontrollia vieraisilla olevaan lapseen ja omakin lähtee hullutteluun helposti mukaan, ja täys kaaos päällä.

Mitä te tekisitte?

Auttaisin sen verran että ottaisin joskus yökylään. Ajattelusin että tällä äidillä varmaan voimat lopussa ja mun jeesustelu ei siinä auta, mut hoidossa voisin auttaa.
On muuten ihan hyvä toi sun turvaverkko jos noin usein yöpyy mummolassa.

No hautaisin ajatukset yökylästä kaikessa hiljaisuudessa ja pysyisin sinnikkäästi kannassani. Enkä ehkä nyt niin kauheasti pitäisi tähän äitituttavaan yhteyttä, jos kerran olette noin erilaiset. Hakekoon jostain muualta sitten enempi samantapaisen äitituttavan.

Meillä kummallakaan ei ole hirmu kattavia tukiverkkoja, eikä niitä yökyläpaikkoja ole hirveästi. minä en oikeastaan itse sellaista niin kovasti kaipaakaan, mulle riittää, kun lapsi ehkä n 1,5 kk:n välein on mummolassa yötä.

Mä heti tartun tähän lauseeseen. Kyllähän teillä on aika hyvä tukiverkko jos lapsi on mahdollista saada 1,5kk välein mummille yökylään!

Minkä ikäisistä lapsista on kyse? Jos äitituttavasi on väsynyt (ylivilkkaan, impulsiivisen??) lapsensa kanssa, niin voisitko sinä ihan ystävänä neuvoa häntä puhumaan vaikka neuvolassa asiasta? Jos vaikka saisivat sitä kautta apua/tukea jaksamiseen. Ei se ole sinun asiasi otta lasta yökylään jos se on liian raskasta tai hankalaa teidän perheelle.

Vaikka sun lapses olisi joka viikko yökylässä niin ei sulla oo velvollisuutta ottaa vierasta teille jos et halua. Jos toinen tästä suuttuu niin sitten suuttuu. Ystävyys on muutakin kuin toisen lapsen hoitamista. Ne turvaverkostot sen toisen on hommattava jostain muualta.

Mua alkaisi kyllä tuollainen tungettelvaisuus ja päsmäröinti ahdistaa aika nopeasti. Eipä tulisi itselle mieleenkään alkaa ehdotella vanhempien siirtoa pois makkarista että mun lapseni pääsisi tilalle. Haloo.

Ymmärrän että ap:lle tulee ikävä fiilis. Varmaan miettisin myös että kannattaako pirulle antaa pikkusormea vai vetäytyäkkö pikkuhiljaa takavasemmalle ja pois kyseisen naisen vaikutuspiiristä.

Toinen vaihtoehto on että sanot suoraan, ilman sarvia ja hampaita, miten sinä haluat asioiden menevän. Ei yövieraita nyt. Kutsu tulee kun vierailu sopii. Ja että teillä pitää käyttäytyä. Mitään puremista tai potkimista ei tarvitse hyväksyä yhtään. Sen voisi minusta hyvin sanoa yhdeksi syyksi yövierailujen kieltämiseen tilan puutteen lisäksi.

Onpas vieras yökyläilijä kovasti tullut äitiinsä. Mä en vois olla tollasen naisen ystävä, enkä sois tyttäreni olevan
tollasen lapsen kaveri. Ystävyydessä täytyy antaa ja saada itsekin jotain hyvää. Meillä mies ei kattois pitkään
tollasen yökyläilijän itsekästä käytöstä. En päästäis omaa lastani yökylään alistettavaksi. Älä kutsu edes yhtä
kertaa tyttöä teidän uuteen kotiin öitsemään, koska sit sitä rumbaa on vaikeeta lopettaa. Aatelkoon tykönään,
mistä tämä mahtaa johtua.

Ihmettelen miksi haluatte nukkua kaikki yhdessä jos muuhunkin olis mahdollisuus sohvan siirrolla. Ei yökylän takia vaan olis teillä kivempi harrastaa seksiä kun ei lapsi vieres ja lapsella vähän omaa rauhaa. Yökylään en ottaisi paitsi ehkä kerran vuodessa joskus loma-aikaan, jos ei lapsi osaa käyttäytyä.

Velvollisuutta ei tietenkään sinulla ole. Toivoisin kuitenkin sinun olevan sen verran lämminsydäminen ihminen, joka auttaa lähimmäistään sitten jollain muulla tavoin.

joo tuo tukiverkon määrä on minulle ihan riittävä, kuten sanoin. Joskus menee kolmekin kuukautta, että lapsi on kotosalla. Seksiä nyt voi harrastaa muutenkin kuin vain siinä sängyssä, hih ;)

Mutta pääasiaan siis. Mielelläni auttaisin joskus, mutta tuntuvat haluavan semmoista "läheistä kaverisuhdetta", vanhemmat ovat 6-7 vuotta nuorempia kuin me, eikä oikein aina olla samalla aaltopituudella...heidän lapsensa osaa olla tosi suloinenkin, mutta ei voi itselleen oikeasti mitään, kurinpuutteesta kun ei ole kyse. Ja apua he ovat itsekin pyytäneet, mutta kun on kyse eskari-ikäisestä, eivät kuulemma ala diagnoisoimaan vielä.

Ja on vielä oikeastaan kolmaskin asia, joka mua vaivaa...tää on vähän nolo, mutta he ovat molemmat työttöminä ja rahaa on oikeasti vähän käytössä. Ymmärrän sen, ei mekään aina olla oltu näin hyvissä töissä kun tällä hetkellä, mutta näillä vanhemmilla on tapana tulla kylään just ennen ruoka-aikaa tai olla kylässä niin monta tuntia, että tiedän varmasti lapsilla olevan jo nälkä. Ja niin helläsydäminen olen, että ruokin joka kerta. Ja kerran, kun tulivat valutalkoisiin raksalle, tulivat vasta himppua ennen ruoka-aikaa, ehkä puoli tuntia auttoivat ja sitten söivät hyvällä ruokahalulla ja pian jo poistuivatkin, kun tytöillä meni sukset ristiin, minä komensin omani autoon ja kerroin, että oma muksu lähtee nyt rauhottumaan...

Silti soisin lasten olevan ystäviä, tuttavan muksulla tulee varmasti olemaan raskas koulunaloitus jne ja omalleni haluan opettaa, että myös vähän erilaisten lasten kaveri pitää olla. Pakota en ja jos tää meno jatkuu edellämainitulla tavalla jatkossakin, niin vähälle taitaa yhdessäolo jäädä :(

Ja sen vielä halusin lisätä, että ovat tietysti myös omalle muksulleen hehkuttaneet, että pääsee meille yökylään, kun talo on valmis...ja pahalta tuntuu, kun tyttö on siitä niin innoissaan :/

Meillä kummallakaan ei ole hirmu kattavia tukiverkkoja, eikä niitä yökyläpaikkoja ole hirveästi. minä en oikeastaan itse sellaista niin kovasti kaipaakaan, mulle riittää, kun lapsi ehkä n 1,5 kk:n välein on mummolassa yötä.

Ja vielä kehtaat kirjoittaa että ei muka ole hyviä tukiverkkoja eikä yöpaikkoja kun oma lapsesi on noinkin usein pois kotoa yökyläilemässä, anteeksi nyt vaan mutta en kyllä noin usein lapsenmuille laittavana kehtasi edes itseäni verrata ystävän tilanteeseen jolla ei selkeästi ole ketään.

Mitä ystävään tulee niin tekisinkyllä selväksi myös sen että silloin kun TEILLE SOPII niinte voitte JOSKUS ottaa hänenkin lapsen yökylään (siis vain jos te haluatte)

Ehkä ystäväsi on lukenut liikaa kaksplussaa :laugh: jossa vingutaan ettei sellaista ihmistä voi olla jolla ei olisi tukiverkostoa ja koeta työntää omaasi muille kavereille yökylään ja vuorotelkaa.

Nimimerkillä äiti jonka jonka esikoinen meni ensikerran yökylään 9v ja nyt odotellaan että nuorinkin asvaa kouluikään ja mahdollisesti voidaan yökyläilyä vuorotella kaverien suhteen ;)
P.S toisilla vaan ei oikeasti ole sukulasia tuttavia samassa kauungissa tai vieressä keillä olisi mahdollista ottaa lapsia yökylään niinkin usein, tai edes kerta vuodessakaan.
Tai sitten on isovanhemmat kuolleet tai sitten isovanhemmat vaan ei oikeasti jaksa hoitaa (eikä halua) mikä heille suotakoot ;) kermat kakun päältä ;)

voi hyvä luoja. Tukiverkko taitaa olla ku muurahaispesä...minulla ON RIITTÄVÄN HYVÄ TUKIVERKKO, johan sen sanoin! Aika monta kertaakin!

Tiedän perheitä, joissa on se kyllä paljon parempi. Minulla on vain yksi isovanhempi, joka ei itsekään ole kovin hyvässä kunnossa, toisilla sitä ei ole ollenkaan, toisilla on molemmat isovanhemmat, omat sisarukset ja lapsen kummitkin jotka osallistuvat.

Mutta se tukiverkko ei nyt ollut se pointti, kele!

Velvollisuutta ei tietenkään sinulla ole. Toivoisin kuitenkin sinun olevan sen verran lämminsydäminen ihminen, joka auttaa lähimmäistään sitten jollain muulla tavoin.

Kiva että näin lämpimästi ajattelevia ihmisiä löytyy.

Minusta kuitenkin voisi tämä lähimmäinenkin miettiä omaa käytöstään. Toisten patistelu ja itsensä (tai lapsensa) kutsuminen kylään ilman kutsua on epäystävällistä.

Olisitko itse valmis ottamaan ap:n ystävän tyttären yökylään? Voisit siirtyä olohuoneeseen nukkumaan niin että tytär voisi nukkua sinun vuoteessasi.

voi hyvä luoja. Tukiverkko taitaa olla ku muurahaispesä...minulla ON RIITTÄVÄN HYVÄ TUKIVERKKO, johan sen sanoin! Aika monta kertaakin!

Tiedän perheitä, joissa on se kyllä paljon parempi. Minulla on vain yksi isovanhempi, joka ei itsekään ole kovin hyvässä kunnossa, toisilla sitä ei ole ollenkaan, toisilla on molemmat isovanhemmat, omat sisarukset ja lapsen kummitkin jotka osallistuvat.

Mutta se tukiverkko ei nyt ollut se pointti, kele!

Kuitenkin sen ensimmäisenä muistit mainita että (lainatakseni tekstiäsi) :D

Meillä kummallakaan ei ole hirmu kattavia tukiverkkoja, eikä niitä yökyläpaikkoja ole hirveästi

Mä auttaisin normaalisti kaveria jos tilanne olisi sellainen, että lapsesta ei ole omalle haittaa.
Tuo oman lapsen kömmyytys vieraan taholta on kyllä sellainen asia, että tuo kyseinen tapaus ei meille pääsisi. Jos lapsi osaisi käyttäytyä ja olisi hyvää seuraa omalle, niin en antaisi kaverin tungettelevuuden häiritä.

Voisitko ottaa lasta teille hoitoon/kylään ihan vain päiväksi, ettei tarvitse ottaa yöksi, jos ette jaksa? Saatteko myös heiltä tarvittaessa hoitoapua? Jos teillä on tukiverkkona vain yksi huonossa kunnossa oleva vanha ihminen, panostaisin kyllä nykyisiin ihmissuhteisiin sen verran, että tukiverkko laajenisi, jotta saatte apua sittenkin kun isovanhempi ei enää ole siinä kunnossa että voisi hoitaa :) Vähän off-topicina, enkä kohdista tätä erityisesti kellekään, mua ärsyttää kun ihmiset valittaa siitä, ettei tukiverkkoja ole, kun sukulaisia ei ole (lähellä), kun mun mielestä sen olemassaolo tai sen puute on kiinni lähinnä omasta aktiivisuudesta, eikä sukulaisten asuinpaikasta. Mä en ole koskaan asunut niin että olisi sukulaisia lähellä, mutta olen tarjonnut ja pyytänyt apua, ja tukiverkko on muodostunut niistä ihmisistä :)

Mulle riittää yökyläilyt norrmaalin kaverin kanssa kaksi kertaa vuodessa. Tuollaista kaveria en huolisi lainkaan meille. Enkä selittelisi sen kummemmin. Korkeintaan sanoisin totuudemukaisesti, etten jaksa mitään yökyläilyjä, kun ne ovat niin rasittavia.

Yhteistyössä