Kun lapsi osaa hyvin englantia, niin joutuuko hän opiskelemaan sitä samoin kuin muut oppilaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis joutuuko hän aloittamaan sen ala-asteella kuten muut oppilaat A-kielenä (onko se 3. luokalla). Vai miten näissä tapauksissa tehdään, kun lapsi puhuu jo hyvin englantia?

Riippuu onko se äidinkielenä (kaksoiskansalaisuus) vai ei. Minäkin osasin erittäin hyvin ruotsia (isän äidinkieli), mutta jouduin yläasteella aloittamaan sen samalta tasolta kuin muut...
Sanoisinko, että on erittäin innostavaa opetella jotain jag heter yms juttuja, jotka olet oppinut jo ihan pienenä ennen koulua... :headwall:

Periaatteessa englanti ei ole pakollinen oppiaine, eli jos kaupungissanne on tarjolla A-kieleksi vaikka saksa, niin sitten ei tarvitse opiskella englantia ollenkaan.

Ikävä kyllä ruotsilta ei voi välttyä mitenkään.

Hienoa että lapsesi osaa hyvin englantia jo nyt, se on ainoastaan rikkaus osata kieliä. Varsinkin syntymä kaksikielisyys on rikkaus oli se kakkoskieli mikä tahansa :) Englannista ja ruotsista toki suurin hyöty Suomessa :) Uskon että koulussa antavat hänelle vaikeampia tehtäviä joten ei huolta.. :)

Tuota pitääkin katsoa, että onko tarjota jotain muuta A-kieltä kuin englantia.

Lapsi asunut ulkomailla 6 vuotta, joten ei kovin kiva alkaa opetella sanoja kuten "a boy", "the sun" jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota pitääkin katsoa, että onko tarjota jotain muuta A-kieltä kuin englantia.

Lapsi asunut ulkomailla 6 vuotta, joten ei kovin kiva alkaa opetella sanoja kuten "a boy", "the sun" jne.

Osaako hän myös kieliopin?

Mun lapsen eka kieli on englanti, kun vielä asutaan täällä Englannissa. Muutetaan Suomen kun hän olis menossa esikouluun. Ei tietty osaa kielioppia, mutta menee täällä kouluun 4-vuotiaana, jolloin aloittaa kirjoittamisen harjoittelun. Joten vähän hassua sitten 3. luokalla aloittaa ihan kuin vieraan kielen alkeista... En haluaisi toisaalta laittaa kansainväliseen kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun lapsen eka kieli on englanti, kun vielä asutaan täällä Englannissa. Muutetaan Suomen kun hän olis menossa esikouluun. Ei tietty osaa kielioppia, mutta menee täällä kouluun 4-vuotiaana, jolloin aloittaa kirjoittamisen harjoittelun. Joten vähän hassua sitten 3. luokalla aloittaa ihan kuin vieraan kielen alkeista... En haluaisi toisaalta laittaa kansainväliseen kouluun.

Näin siis meilläkin. Ehtii kuitenkin käymään koulua 3 vuotta ennen suomalaista koulua, joten kyllä siinä jotain kielioppia oppii.

Usein kieltä puhuvilla on vielä iso tekeminen nimenomaan oilkeinkirjoituksen kanssa. Siinä riittää tekemistä vaikka puhuisiu kuinka hyvin...

Onko teillä päin mahdollisuutta hakea englannin kieliselle luokalle? Näillä luokilla enkku aloitetaan jo ekalta ja luokissa on useita englantia jo osaavia (kaksikielisestä perheestä tai ulkomailta tulevia). Opetusta annetaan englanniksi siis aivan tavallisissa aineissa (toki suomeakin käytetään) ja 3.luokasta lähtien on esim. engl. kieliset matikan kirjat ym. Voin lämmöllä suositella vaihtoehtoa!

Meidan tuplille tehtiin ensin lahtotestit. Taman jalkeen heille tehtiin HOJKS. Kolmannella lukivat eri kirjasarjan kuudennen luokan enkkua. Ensi viikolla pitaisi paivittaa HOJKS ja keskustella syksysta. Meilla tuplat siis ovat asuneet 9 v elamastaan muualla kuin Suomessa ja ovat kayneet englanninkielista koulua seka Yhdysvalloissa, Kiinassa etta Singaporessa.

Meidan lahikoulussa ei ole muuta mahdollisuutta ottaa A1 kieleksi kuin englanti. Espooseen englanninkieliseen opetukseen ei paassyt yli kuntarajojen ja Helsinki ja Syk(paluumuuttajalasten koulu perinteisesti) katsottiin liian kaukaiseksi.

Riippuu koulusta. Jos valinnanvaraa on niin A-kieleksihän voi ottaa jonkun muun ja englannin sitten vaikka B-kielenä jolloin etenemistahti on nopeampi eikä alkeita jankata niin kauan (ylppäreissähän voi joka tapauksessa itse valita minkätasoisena kirjoittaa minkäkin kielen riippumatta siitä kauanko sitä on lukenut). Itse kävin peruskoulun isossa kaupunkikoulussa jossa oli mahdollisuus ottaa englanti myös A2-kieleksi eli silloin se aloitettiin vasta vitosluokalta ja kirittiin kahdessa vuodessa A1-enkkulaiset kiinni niin että seiskalla käytettiin jo samoja kirjoja. Tuo kielioppiasia on myös hyvä muistaa, hyvä suullinen taito ei tarkoita sitä etteikö kieliopissa, luetunymmärtämisessä ja sanojen oikeassa kirjoitusasussa voisi olla puutteita.

Samanlailla joutuu. Mulla kaveri joka alkoi lukemaan ranskaa koulussa, vaikka oli monta vuotta asunut Belgiassa, kas kumma, hän ei kuitenkaan ollut kaikessa niin hyvä. Kirjoituksessa ja puhuessa joissain pienissä jutuissa tuli paljon virheitä.
Ja sitten esim. mua pilkkasi kun mä en osannut puhua ranskaa vaikka sitä opiskelin...hän luuli osaavansa kaiken..

Mun luokalla oli ala-asteella tyttö, joka oli kaksikielinen. Puhui siis isänsä kanssa englantia kotona. Mutta yllättäen kun englannin opiskelu alkoi kolmannella luokalla, tämä tyttö taisi saada koko luokan huonoimmat numerot kokeista. Puhui kyllä sujuvasti. Vaikka siis aivan alkeista lähdettiin.

Yhteistyössä