Kun lapsi ei puhu...?

  • Viestiketjun aloittaja 22 kuukautta
  • Ensimmäinen viesti
22 kuukautta
Heippa. Tahtoisin kysyä mielipidettänne ja kuulla kokemuksia lapsen puheen kehityksestä. Eli tilanne tämä: Meillä on poika jolla ikää 22 kuukautta (Vuosi ja 10kk). Minua huolettaa kun poikani ei puhu, tai siis puhuu kyllä lähes taukoamaatta mutta mitään järkeä puheessa ei ole. Selvät, järkevät santa mitä pikkumies osaa on "ota", "äiti'', ''isi'', ''kiitos'', ''varpaat'', ''anna'', ''haukku'' ja '' ole hyvä''. Sanoja tulee siis hirvittävän vähän. Onko tämä normaalia? Milloin ehkä voisi alkaa odottamaan enemmän puhetta? onko syytä huoleen?
 
vierass
Ei ole syytä huoleen. Kaksivuotisneuvolassa minun lapseni puhui juuri saman verran kuin sinun lapsesi. Olin myös vähän huolissani. Nyt lapseni täyttää kesällä kolme ja puhuu sujuvasti pitkiä lauseita. Silloin neuvolassa käskettiin ottamaan yhteyttä jos 2,5-vuotiaaksi mennessä ei ole kehitystä tapahtunut. Emme ottaneet, vaan puhe alkoi nopeasti kehittyä, kun alkuun pääsi.

Jos lapsesi ei ymmärrä puhetta, silloin tilanne on huolestuttavampi. Muuten ei ole vielä syytä huoleen.
 
22 kuukautta
ymmärtää kyllä kehotukset ja vaikka esim "missä on napa?" jne... Osaa näyttää asioita ja uskoo kiellot. Tajuaa kun sanotaan että mennään kylpyyn. Oikeastaan ymmärtää puhetta todella hyvin. Ja en ole puhunut asiasta neuvolassa kun viime neuvola ollut joulukuussa.
 
"Helvi"
Meillä tyttö alkoi puhumaan enemmän ollessaan 2v3kk, ensimmäinen lause tuli 2,5 vuotiaana.
Ja sitten kun hän alkoi puhumaan, niin sen jälkeen ei sitten oikein hiljaista hetkeä ole ollutkaan, ikää tytöllä nyt 6v :D

Neuvola ei huolestunut asiasta koska tyttö ymmärsi puhetta ongelmitta, osasi toimia ohjeiden mukaan jne.
 
vierass
ymmärtää kyllä kehotukset ja vaikka esim "missä on napa?" jne... Osaa näyttää asioita ja uskoo kiellot. Tajuaa kun sanotaan että mennään kylpyyn. Oikeastaan ymmärtää puhetta todella hyvin. Ja en ole puhunut asiasta neuvolassa kun viime neuvola ollut joulukuussa.
No ei sitten ole tosiaan mitään hätää. Odottele rauhassa, juttele lapselle paljon, lue kirjoja jne. Kyllä se sieltä lähtee tulemaan.
 
jbjcgc
Mun tyttäreni oli 2 v neuvolaan mennessä sanonut 5 sanaa... aina uuden sanan oppiessaan hoki sitä hetken ja sen jälkeen ei käyttöänyt sanoja. Neuvolassa sovittiin että soitan 2,5 v että millanen tilanne sillon on... sillon jo tuli sanoja ja neuvolan täti sano et jos haluun niin laittaa puheterapeutille arviokäynnille lähetteen. Käytiin sit arviokäynnillä ja totesi että puheen kehitys on viivästynyt, mutta ei oo erityistä tuentarvetta ja 3 v uus kontrollikäynti. Ja tietty anto vinkkejä mitä vois harjotella ja miten ite reagoida puheeseen yms. Käytiin kontrollissa 3v ja saatiin taas uusia vinkkejä ja uus kontrolli on syksyllä kun tyttö täyttää 4. Puhuu paljon mutta r ja s puuttuu vielä ja muitakin kirjaimia voi vaihtua eli puhe on epäselvää ja mä joudun usein isällekin tulkkaa vaikeampia sanoja.

Mun poika 1v 11kk sen sijaan puhuu nyt jo 4 sanan lauseita ja sanavarasto on hirmu laaja. En oo tytön puhe ongelmista silti suurta stressiä ottanut... kukin ajallaan ja jatketaan kannustavaa asennetta niin eiköhän se siittä...
 
"muuan"
Kuten toiset ovat jo kirjoittaneet, ei sinulla vielä ole syytä huoleen. 2v neuvolassa otetaan lisäaika puolen vuoden päähän, jos puhetta on vähän. siinä välissä useimmat oppivatkin puhumaan. Toisaalta sun lapsella on 2kk aikaa siihen 2v neuvolaan, siinä ehtii tapahtua ihmeitä puheen saralla, voi olla että sun lapsi puhuu 3-4 sanan lauseita ja sanavarasto on 50-100 sanaa.... joskus puhe siis kehittyy hyvinkin äkillisesti.

Kaikkein tärkein asia 2 vuotiaalla on puheen ymmärrys ja sehän teillä toimiii. Jos lapsi ei puhu, eikä ymmärrä puhetta on syytä lähteä jatkotutkimuksiin.

Voit testata tuota puheen ymmärtämistä niin, että sanot asioita, mutta et tee mitään. Esim. luetaanko kirjaa? Etkä edes katso kirjahyllyyn päin. Ta,i mennäänkö ulos? kun vielä istutte ruokapöydässä.

Näin näet sen, ymmärtääkö lapsi todella puhetta vai lukeeko hän eleitäsi.
 

Yhteistyössä