kun lapsi ei itse herää yöllä vessaan mutta ilman vessakäyntiä sänky lainehtii..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neith"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neith"

Vieras
meillä 5v poika ei itse hätään herää, ja koska ei enää itse halua vaippaa öisin käyttää niin olemme sitten herätelleet öisin vessaan. mutta nyt on alkanut vaihe jossa lapsen hereille ja vessaan saaminen on hankalaa, ei herää kunnolla, uni ja todellisuus sekoittuu ja tilanne kääntyy itkuksi ja vastaan taisteluksi josta on todella vaikea saada lasta hereille.

eli, pitäisköhän nyt sitten olla ilkeä äiti ja pakottaa vaippaan vai jatkaa tätä lapsen keskellä yötä itkettämistä.
miten teillä muilla on homma sujunut tälläisen vähän vanhemman lapsen kanssa?

[QUOTE="vieras";26868056]Hälytinpatja?[/QUOTE]

no mutta sehän ei ennalta ehkäise, eli hälyttää vasta sitten kun sänky on jo märkä ja siihen lapsi herää itsekkin 10min-2 tunnin sisällä ja silloin itketään ja harmistutaan siitä että vahinko on käynyt

...tuo öisin herättely ei kyllä auta ollenkaan, mikäli hormonitoiminta ei todellakaan ole kypsynyt sille tasolle...

En herättelisi. Enkä herätellyt. Meillä keskimmäinen käytti yövaippoja hiukan päälle viisivuotiaaksi, viisivuotisneuvolassa juteltiin jo aiheesta pitäisikö puuttua toimintaan mutta silloin oli pojalle hetinyt tulla jo muutama kuiva yövaippa joten jätimme asian sikseen. Muutaman viikon päästä oli yökuiva.

Miten teillä on asiaa hoidettu neuvolassa 5-v. tarkastuksen yhteydessä? Puututtiinko asiaan? Jotenkin vois kuvitella ja odottaakin että terveydenhoitaja olisi ottanut asian esille ja tarjonnut vaihtoehtoja - eli joko lääkityksellistä puuttumista tai sitten häläripatjaa... Onko lapsella ollut kuivia yövaippoja? Jos kaikki ovat olleet märkiä, niin ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole, kuin kiskoa vaipat takaisin jalkaan. Säilyisi ainakin kasvua ja kehitystä ylläpitävät ja tukevat yöunet rikkomattomina.

Sinuna keskustelisin asiasta neuvolan kanssa.

[QUOTE="Neith";26868070]no mutta sehän ei ennalta ehkäise, eli hälyttää vasta sitten kun sänky on jo märkä ja siihen lapsi herää itsekkin 10min-2 tunnin sisällä ja silloin itketään ja harmistutaan siitä että vahinko on käynyt[/QUOTE]
No mutta niinhän se toimii eli opettaa lasta heräämään tilanteessa, jossa on pissahätä, eikä vasta siihen märkyyden tunteeseen. Ei se heti tietysti autakaan. Noin isolla pitäisi hakea aktiivisesti hoitokeinoja, koska kärsii itsekin jo kovasti tilanteesta ja on varmaan väsyneempi päivisin, jos joutuu heräämään. Lääkehoito on todettu turvalliseksi.

...tuo öisin herättely ei kyllä auta ollenkaan, mikäli hormonitoiminta ei todellakaan ole kypsynyt sille tasolle...

En herättelisi. Enkä herätellyt. Meillä keskimmäinen käytti yövaippoja hiukan päälle viisivuotiaaksi, viisivuotisneuvolassa juteltiin jo aiheesta pitäisikö puuttua toimintaan mutta silloin oli pojalle hetinyt tulla jo muutama kuiva yövaippa joten jätimme asian sikseen. Muutaman viikon päästä oli yökuiva.

Miten teillä on asiaa hoidettu neuvolassa 5-v. tarkastuksen yhteydessä? Puututtiinko asiaan? Jotenkin vois kuvitella ja odottaakin että terveydenhoitaja olisi ottanut asian esille ja tarjonnut vaihtoehtoja - eli joko lääkityksellistä puuttumista tai sitten häläripatjaa... Onko lapsella ollut kuivia yövaippoja? Jos kaikki ovat olleet märkiä, niin ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole, kuin kiskoa vaipat takaisin jalkaan. Säilyisi ainakin kasvua ja kehitystä ylläpitävät ja tukevat yöunet rikkomattomina.

Sinuna keskustelisin asiasta neuvolan kanssa.

neuvolassa ehdottivat hälytinpatjaa johon ehkä turhan tylystikkin sanoin ettei oteta kun koin ettei sä tähän ongelmaan auta
pojalla ei suinkaan joka yö käy vahinkoa, eli jos on vaippa niiin on mahdollisuus että vaippa on kuiva ilman herättelyä, tai sitten vaippa on märkä jopa herättelyn kanssa, sama juttu ilman vaippaa.. joskin todennäköisyys vahingolle on hyvin suuri ilman yöpissatusta.
pissatus hoidetaan yleensä klo 00-01 välillä, ollaan huomattu että se on optimaalinen aika mutta nyt sitten on tullut nämä itkukohtaukset joka kyllä vähän syö tuota hyötyä tästä hommasta.
lapsi itse toivoo että saa nukkua kalsareissa ja että se herätetään pissalle ja vaipan laitto menee aina taistelun kautta ja lapselle jää paha mieli siitä

Meillä toimi ne minirinit hyvin, eli lääkitystä minäkin suosittelisin, en lapsen herättämistä vessaan. Vaippojen lisäksi yökastelijoille myydään erityisiä yökasteluvaippoja, jotka ei ole ihan niin vaipan näköisiä, josko ne kelpaisi.

Ja toisaalta meidän yökastelija nukkui vielä 9-vuotiaanakin vaipoissa, kunnes saatiin lääkitys. Kun ei pyykinpesurumbaa jaksettu. Vanhemmat päättää vaippa-asiasta kuitenkin ei lapsi.

suostuuko käymään enää potalla? Kaverin 3,5 vuotiaalla tytöllä on öisin huoneessa potta, koska ei suostu että laitetaan vaippa. Käy sitten yöllä potalla, joka sängyn vieressä. Vanhemmat herättävät potalle. Nyt muutaman kerran itsekin herännyt potalle ja sitten takaisin jatkamaan uniaan.

[QUOTE="Neith";26868177]neuvolassa ehdottivat hälytinpatjaa johon ehkä turhan tylystikkin sanoin ettei oteta kun koin ettei sä tähän ongelmaan auta
pojalla ei suinkaan joka yö käy vahinkoa, eli jos on vaippa niiin on mahdollisuus että vaippa on kuiva ilman herättelyä, tai sitten vaippa on märkä jopa herättelyn kanssa, sama juttu ilman vaippaa.. joskin todennäköisyys vahingolle on hyvin suuri ilman yöpissatusta.
pissatus hoidetaan yleensä klo 00-01 välillä, ollaan huomattu että se on optimaalinen aika mutta nyt sitten on tullut nämä itkukohtaukset joka kyllä vähän syö tuota hyötyä tästä hommasta.
lapsi itse toivoo että saa nukkua kalsareissa ja että se herätetään pissalle ja vaipan laitto menee aina taistelun kautta ja lapselle jää paha mieli siitä[/QUOTE]

..niin, meilläkin toivoi kovasti että voisi nukkua kalsareissaan mutta ymmärsi myös, että ei se onnistu, kun on sänky märkänä/vaipat ovat märkinä. Nythän tilanne on se, että lapsesi oikeasti kärsii tuosta kalsarillisuudestaan, koska ei itse pysty kuitenkaan vielä kontorolloimaan pidätystään ja nyt yölliset herätykset ovat muotoutuneet hankaliksi... Kuten tuossa tuli aikaisemmissa viesteissä ilmi, markkinoilla on olemassa isommille lapsille tehtyjä yökastleuvaippoja, jotka eivät niinkään ole vaipan näköisiä.

Yöherätykset jättäisin armotta pois, koska eivät tuota oikeasti tulosta. Siinä häiriintyy vain lapsen tärkeä uni, siinä ei kypsytetä millään muotoa sitä hormonaalista kehitystä, mitä kuivaksi kasvaminen edellyttää.

Ota uudestaan yhteyttä neuvolaan ja keskustele asiasta. Varmasti löydätte teille sopivan keinon tilanteeseenne.

..niin, meilläkin toivoi kovasti että voisi nukkua kalsareissaan mutta ymmärsi myös, että ei se onnistu, kun on sänky märkänä/vaipat ovat märkinä. Nythän tilanne on se, että lapsesi oikeasti kärsii tuosta kalsarillisuudestaan, koska ei itse pysty kuitenkaan vielä kontorolloimaan pidätystään ja nyt yölliset herätykset ovat muotoutuneet hankaliksi... Kuten tuossa tuli aikaisemmissa viesteissä ilmi, markkinoilla on olemassa isommille lapsille tehtyjä yökastleuvaippoja, jotka eivät niinkään ole vaipan näköisiä.

Yöherätykset jättäisin armotta pois, koska eivät tuota oikeasti tulosta. Siinä häiriintyy vain lapsen tärkeä uni, siinä ei kypsytetä millään muotoa sitä hormonaalista kehitystä, mitä kuivaksi kasvaminen edellyttää.

Ota uudestaan yhteyttä neuvolaan ja keskustele asiasta. Varmasti löydätte teille sopivan keinon tilanteeseenne.

juu siis tiedän ettei tuo yöllinen herättäminen ns ole hyödyksi, se on oikeastaan lähtöisin siitä että poika on niin surullinen kun joutuisi vaippaa käyttämään ja sitten taas mä en jaksa yö toisensa jälkeen herätä vaihtamaan lakanoita ja pestä niitä sitten (pahimmillaan myös patjaa) nyt kun tämä pissattaminen on muuttunut hankalaksi niin aloin ajattelemaan vaihtaria sille.. täytynee ostaa niitä "isompien" vaippoja josko ne kävisi pojalle paremmin, olin ajatellut aiemmin että 6v neuvolassa sitten niitä lääkkeitä kyselen jos ei ole yöt vielä kuivia.

Yökastelijan äitinä on pakko kysyä että mikä ihmeen kiire on saada lapsi yökuivaksi? Lääkkeitä ja huutava patja 5-vuotiaalle, huhhuh...omani nukkuu hyvin, mutta herättyään keskellä yötä ei meinaa päästä enää uneen (viime yönä raivosi vajaan tunnin tämän vuoksi), ei tulisi mieleenkään kiusata lasta tuollaisen asian vuoksi (eli pissattaa tai huudattaa patjaa).

Yökastelijan äitinä on pakko kysyä että mikä ihmeen kiire on saada lapsi yökuivaksi? Lääkkeitä ja huutava patja 5-vuotiaalle, huhhuh...omani nukkuu hyvin, mutta herättyään keskellä yötä ei meinaa päästä enää uneen (viime yönä raivosi vajaan tunnin tämän vuoksi), ei tulisi mieleenkään kiusata lasta tuollaisen asian vuoksi (eli pissattaa tai huudattaa patjaa).

ei mekään lasta heräteltäis jos se olis alusta lähtien sujunut näin.. eli alussa se heräs suht helpolla, kävi pissalla ja oli miltei unessa kun matkas takas sänkyynsä ja silloin alussakin mietin onko tässä mitään järkeä mutta se että lapsi ei itse tahdo vaippaa, ja isällä ei käytetä kun isä on sitä mieltä ettei tuon ikäinen enää vaippaa tarvitse (silti motkotti kun vahiko käy melkein joka yö) ja kun tarhassakin vielä oltiin sitä mieltä ettei vaippa enää oikein ole noin isolla hyvä eivätkä automaattisesti sitä enää laittaneet niin eipä tuo lapsi kotonakaan vaippaa ollut suostuvainen käyttämään.. (silloin laitetaan vaippa jos nukkuu mun tai miehen vieressä ja se on perusteltu niin ettei sitä aikuisten leveää patjaa voi oikein pestä, samoin jos ollaan laivalla, hotellissa jne)

mä olen vakaasti sitä mieltä että lapsi oppii yökuivaksi kun on siihen valmis, mutta toisaalta en halua joka ilta lasta itkettää vaipan laiton kanssa tai niin että poikaa harmittaa kun sänky onkin märkä (kun ei siis itse sille mitään voi)

Minä olin itse kastelija muksuna. Olin vasta kolmannella luokalla kun siihen aikaan vasta asiasta Psykologillakin juoksutettuna sain hälytinpatjan. Sehän toimii niin ettäå tooosi pieni tippa kun patjaan ehtii niin se jo hälyyttää. Minulla patja oli käytössä kaksi viikkoa ja viimeisimmän viikon turhaan. Opin siis viikossa kuivaksi. Minun tapauksessa aivojen vaan piti saada hieman opetusta että pissahätään kuuluu herätä eikä märkään oloon. Suosittelen kyllä patjaa kaikille, ettei tarvitse kärsiä isompana siitä ettei kehtaa mennä yökylään eikä leireille!

Yhteistyössä