Kun lapsi ei halua mennä eskariin!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä ihmettä tuon lapsen kanssa tekis kun joka ilta ja aamu väännetään samasta asiasta. Eskarissa on niin tylsää ja ei oo kavereita jne... Oon kysellyt, onko siellä tapahtunut jotain ikävää ja paljon ollaan asiasta keskusteltu miksi ei sinne haluais mennä. Open kanssa olen jutellut ja hän sanoi että vielä ei oikein osaa mennä leikkeihin mukaan. Eka viikko käytiin hyvällä mielellä ja sen jälkeen lähes joka aamu on tapeltu sinne lähtemisestä. Jos annan pitää vapaapäiviä, joka sinänsä mahdollista kun itse olen kotona, mutta onko lapsi kinuamassa sit aina vaan vapaapäiviä ja eskari menee sivusuun... plaah...oon ite niin väsynyt ainaiseen kitinään...kiitos!! :) helpottipa tämä vuodatus...

Jotain siellä on tainnut sattua. Open tehtävä on huolehtia, että kaikki pääsevät leikkeihin mukaan ja kaveri leikkimiseen löytyy. Erilaisia ryhmiin jakamisen menetelmiä käyttämällä se pitäisi onnistua.

Meillä kans sama ongelma leikkeihin menon kanssa.Kavereiden kanssa on vaikea mennä leikkimään ja päivät saattavat olla kovin pitkän tuntuisia jos leikki seura puuttuu.

Meillä onneksi ihana henkilökunta päiväkodissa.Ja he puuttuvat asiaan jos itse muistan heille siitä sanoa. Minun mielestä aikuiset ovat siellä neuvomassa ja tukemassa päivän kulkua ja ovat myös vastuussa siitä että jokainen opii löytämään sopivaa leikki seuraa.Niin haastavaa ku se henkilökunnalle onkin.Mut vaadi että lapsesi huomioidaan ja asia otetaan vakavasti.

Ei siellä välttämättä ole tapahtunut mitään. Ekan viikon jälkeen meni ehkä vaan uutuudenviehätys ohi.

Sanoisin lapselle, että eskariin mennään, halusi hän tai ei, ja mahdollisista vapaapäivistä päättää vanhemmat eikä lapsi. Selittäisin, että se on harjoittelua koulunkäyntiä varten ja siksi tärkeä juttu. Rohkaisisin lasta ottamaan kontaktia muihin eskarilaisiin, ja voisin esim. kutsua joitakin lapsia eskarista meille vuoronperään ja siten tukea ystävyyssuhteiden kehittymistä.

Toivoisin myös, että eskarin henkilökunta ottaisi asiakseen saada lapsen viihtymään: erilaisia ryhmäytymistä tukevia leikkejä, yms. Auttaisivat siinä, ettei lapsi jää yksin. Ei sekään kyllä aina auta: jotkut lapset ovat sivusta katselevaa sorttia, ja lämpenevät vasta ajan kanssa.

Meidän lapsen kohdalla on auttanut että joku lapsista on käynyt kysymässä poikaamme leikiin mukaan :) Opettajan pyynnöstä kyllä.Mut jos he siellä kysyvät pojaltamme kenen kanssa tai mitä leikkiä hän haluaa mennä leikkimään niin vastaus on varmaan useimmiten et leikkii yksin.

Meillä ollut vähän samanlaista. Poika on ollut viime vuodet kotona, kun on noita pienemnpiä sisaruksia 2kpl. On käynyt kyllä seurakunnan kerhossa, viime vuonnakin 3kertaa viikossa. Mut nyt meillä kävi eskarin kans niin että kaikki ne parhaat kaverit meni toiseen eskariin ja nyt pojalla ei oikein ole ollut hyviä kavereita siellä. Srk kerhoon meni aina niin mielellään ja oli tosi iloinen ja tykkäsi ihan hirveästi käydä siellä. Mutta nyt eskari tökkii. Osaltaan varmaan on sitä että ei oikein ole kavereita, vaikka leikkii siellä kyllä muiden kanssa ja muuten menee ihan hyvin, mut joku mättää... Haluais kans pitää vapaapäiviä ja olenkin luvannut että niitä pidetään joskus, kun kerran olen vielä kotona.

Meillä meni jo tilanne siihen pisteeseen että illala alkoi jo itku että en halua mennä ja aamulla oli maha kipeä ja itketti. Parina aamuna itku silmässä lähti taksilla eskariin. olin puheissa eskarin tätien kanssa ja yritettiin tilannetta ratkoa. Kiusaamista tms ei kukaan ole ainakaan huomannut, eikä poikakaan ainakaan myönnä sellaista olleen, enkä usko että on ollut. Mua surettaa niin kauheasti lapsen puolesta. Keväällä meillä oli sellainen tosi iloinen poika ja kun eskari alkoi niin hänestä on tullut jotenkin surumielinen... Mä en voi kun toivoa että tilanne paranee ja että sais kavereita lisää sieltä. Kun on kuitenkin ollut sellainen sosiaalinen ja joka paikassa toimeen tuleva poika. Tehtävät ja muut sujuu kaikki ihan hyvin.

Mä kans olen noista vapaapäivistä miettinyt että jos niitä antaa pitää niin sit haluaa vaan ehkä niitä enemmän ja enemmän. Mut toisaalta olen kyllä sitä mieltä että nyt vielä on mahdollista niitä pitää, ens vuonna se ei enää onnistu. Ja voi olla että tullaan ehkä pitämään ihan yks vapaapäivä viikossa. Nyt vaan jotenkin olen halunnut että tässä alkuun olis siellä että pääsee mukaan juttuun. Ja vapaapäivät pidetään ehdottomasti niin että sovitaan etukäteen esim. perjantai vapaapäiväksi. Ei missään tapauksessa niin että jos tänään ei huvita mennä niin ei mennä, aamulla sitä ei päätetä. Vaan ne sovitaan ennalta. Toivottavasti nää ongelmat vaan on jotain uuteen juttuun = eskari liittyvää ja häviävät...

Yhteistyössä