Kun lapsi aloittaa koulun..

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MySelene
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MySelene

Vieras
..niin päivät ovat yleensä tosi lyhet. miten ootte järkänneet noi aamut kun lähtee ja päivät kun tulee kotiin?

siis jos vanhemmat lähtee ennen kasii ja lapsi menee kouluun esim. kymmeneks niin ovatko teiän ekaluokkalaiset hoitanu kaikki aamutoimeet yksin? ja tuleeko se vaan kotiin ja on siellä yksin siihen asti että vanhemmat pääsee töistä? tuntuu aika pitkältä ajalta 7v:lta olla yksin.... :|

tämmöstä vaan aloin miettiä eilen. meillä edessä toi ens vuonna. :o
 
meillä tytöt hoiti ittensä kouluun aamuisin ite ja kävivät 1kk iltapväkerhossa koulun jälkeen.se oli meillä ihan turhaa,pärjäsivät hyvin kotona,mutta heitä olikin kaksi ettei tarvinnut yksin olla.
 
Meidän koulu tarjoaa aamu- ja iltapäivätoimintaa. Tuota aamupäivätoimintaa ei meidän ekaluokkalaiselle ole hankittu, vaan poika on yksin ollut kotona aamun. Puhelimella tietysti hän on voinut ottaa yhteyttä, jos asiaa. Itse on sitten lähtenyt kouluun tosin alussa soitin, että nyt pitää lähteä, mutta tarkkana tuo poika on itse ollut aina kellon kanssa. Iltapäivällä on sitten mennyt iltsuun, jos meillä vanhemmilla on ollut pidempi päivä.

Harvoin kuitenkaan on yksi poika ollut, kun me vanhemma ollaan molemmat opiskelijoita ja paljon itsenäistä opiskelua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Meidän koulu tarjoaa aamu- ja iltapäivätoimintaa. Tuota aamupäivätoimintaa ei meidän ekaluokkalaiselle ole hankittu, vaan poika on yksin ollut kotona aamun. Puhelimella tietysti hän on voinut ottaa yhteyttä, jos asiaa. Itse on sitten lähtenyt kouluun tosin alussa soitin, että nyt pitää lähteä, mutta tarkkana tuo poika on itse ollut aina kellon kanssa. Iltapäivällä on sitten mennyt iltsuun, jos meillä vanhemmilla on ollut pidempi päivä.

Harvoin kuitenkaan on yksi poika ollut, kun me vanhemma ollaan molemmat opiskelijoita ja paljon itsenäistä opiskelua.

no mies opiskelee ja ite oon kans menossa jonnekin kouluun ennen kuin esikoinen aloittaa koulun.

toi tyttö on vaan niin läheisriippuvainen ja herkkä että mietin vaan miten käy. kouluun on matkaa vähän päälle kilsa ja se on ihan keskustassa. paljon liikennettä ja outoja tyyppejä. pelottaa pikkasen toi matka..jos tyttö joutuu kävellä sitä joka päivä ees taas yksin. :|
 
Eiköhän kaikilla paikkakakunnilla järjestetään 1 - 2 luokkalaisille ainakin iltapäiväkerhoja, monilla myös aamupäiväkerhoja. Niihin haetaan yleensä samalla kuin ilmoittaudutaan kouluun.

Meille rehtori sanoi kouluuntutustumistilaisuudessa, että kaluokkaisten koulupäivä alkaa useimiten kahdeksalta juuri sen vuoksi, että kotona oleville ei jää niin pitkää yksinäistä aamua. Jakotunnit (äidinkilessä ja käsitöissä muistaakseni), jolloin luokka jaetaan kahtia pyritään laittamaan iltapäivään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Meidän koulu tarjoaa aamu- ja iltapäivätoimintaa. Tuota aamupäivätoimintaa ei meidän ekaluokkalaiselle ole hankittu, vaan poika on yksin ollut kotona aamun. Puhelimella tietysti hän on voinut ottaa yhteyttä, jos asiaa. Itse on sitten lähtenyt kouluun tosin alussa soitin, että nyt pitää lähteä, mutta tarkkana tuo poika on itse ollut aina kellon kanssa. Iltapäivällä on sitten mennyt iltsuun, jos meillä vanhemmilla on ollut pidempi päivä.

Harvoin kuitenkaan on yksi poika ollut, kun me vanhemma ollaan molemmat opiskelijoita ja paljon itsenäistä opiskelua.

no mies opiskelee ja ite oon kans menossa jonnekin kouluun ennen kuin esikoinen aloittaa koulun.

toi tyttö on vaan niin läheisriippuvainen ja herkkä että mietin vaan miten käy. kouluun on matkaa vähän päälle kilsa ja se on ihan keskustassa. paljon liikennettä ja outoja tyyppejä. pelottaa pikkasen toi matka..jos tyttö joutuu kävellä sitä joka päivä ees taas yksin. :|

Tuo onkin huono juttu, jos matka ei ole turvallinen. Meillä se huoli on poissa, kun matkaa on 100m eikä tien ylitystäkään ole.
 
herätettiin ennen töihin lähtöä, aamupala oli lapselle laitettu valmiiksi, soittamalla varmistettiin, että lähtee ajoissa kouluun

koulun jälkeen oli välipala varattu valmiiks, muksu teki läksyt ja odotteli, että tullaan töistä kotiin

hyvin pärjättiin ilman iltapäiväkerhoja

*muok* meillä oli turvallinen ja lyhyt koulumatka, että sen puoleen ei
tarvinnut murehtia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Eiköhän kaikilla paikkakakunnilla järjestetään 1 - 2 luokkalaisille ainakin iltapäiväkerhoja, monilla myös aamupäiväkerhoja. Niihin haetaan yleensä samalla kuin ilmoittaudutaan kouluun.

Meille rehtori sanoi kouluuntutustumistilaisuudessa, että kaluokkaisten koulupäivä alkaa useimiten kahdeksalta juuri sen vuoksi, että kotona oleville ei jää niin pitkää yksinäistä aamua. Jakotunnit (äidinkilessä ja käsitöissä muistaakseni), jolloin luokka jaetaan kahtia pyritään laittamaan iltapäivään.

okei..fiksusti ajateltu siinä koulussa. ite muistan vaan ala-asteella että päivä saattoi alkaa klo 9 ja loppua jo 12. onneks oli mummola lähellä niin mentiin sinne. täällä ei semmonen mahollinen. kai mä täs taas stressaan ihan turhaan. oon vaan ihan pihalla ku on ekasta lapsesta kyse. ja se sattuu olee se herkin. :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vihreemamba:
eikö tytöllä ole ketään kaveria joka menossa samaan kouluun?

ei oo ainakaan vielä. tyttö suomenkielisessä tarhassa ja eskari ja koulu ruotsinkieliset. kai sieltä eskarista löytyy kavereita ja luulisin että ne menee siihen samaan kouluun. syksyllä selviää sekin asia. =)
 
meillä on ollut se onni että minä olen aamulla ollut lapsia kouluun lähettämässä eli työpäivänä on alkanut pääsääntöisesti sen verran myöhään. joskus harvoin jos olen jo ollut itse pois kotoa niin olen soittanut muistutussoiton tai sitten on laitettu herätyskello lähdön merkiksi soimaan ja kaikki tavarat yhdessä katsottu valmiiksi.
iltapäivallä ovat nuo kaksi nuorinta olleet iltapäiväkerhossa (vanhimman aikaan ei niitä ainakaan meidän kunnassa ollut eli yksin oli kotona ja naapurin mummoilla sai käydä kylässä ).
 
No meillä aamu-ja iltapäivätoiminta kerho ennen ja jälkeen koulun. Sinne on aina viety ja sieltä haettu ei todellakaan kotiin yksin ja siellä tosi paljon kavereita.
 
Aamuisin poika menee koulun eskarin aamuhoitoon. Iltapäivisin on vaihtelevasti kotona yksin tunnista pariin, riippuu miten me ukon kanssa päästään töistä :) .

Hyvin on mennyt nuo iltapäivät. Aamuja ei edes mietitty, että poika olisi hoitanut itse. Omaa äitinsä unenlahjat ja isänsä hajamielisyyden, joten parempi näin :whistle: .
 

Yhteistyössä