Kun lapsen ruokavalio ei pidä päiväkodissa - mitä mä voin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Helmi S

Jäsen
28.02.2011
87
0
6
Lapsella on keliakia, ja vuoden aikana on nyt neljä kertaa käynyt niin, että ruokavalio ei ole pitänyt. Ruuat tulee pienelle päiväkodille koulun keittiöstä, ja ongelmaa tietysti pahentaa se, että oma päiväkoti luonnollisesti luottaa siihen, että sieltä lähetetty ruoka on ok.

Tänään siis oli välipalaksi pannukakkua, ja keittiöstä oli toimitettu mun lapselle ja yhdelle allergiselle oma satsinsa, mutta ilmeisesti vääränlainen. Tasan kaksi tuntia sen jälkeen alkoi oksentaminen (tai oikeastaan mahalaukun kuohuminen) joka ei ole vieläkään tasaantunut. Ja tätä ei siis mitenkään voi sekoittaa vatsatautiin tms. Päiväkodin henkilökunta tietää asian ja oireet (koska näin on tosiaan käynyt ennenkin) ja oli soittanut keittiölle. Sieltä oli sanottu, että kaiken pitäisi olla ok, joten he jättivät asian siihen.

Viimeksi näin kävi huhtikuussa, ja keittiö ei varsinaisesti myöntänyt virhettä tapahtuneen. Kahdesti on käynyt toisenlainen moka - kerran virhe merkinnöissä ja ensimmäinen virhe oli päiväkodin oma.

Ymmärrän, että virheet on inhimillisiä, mutta ei tollasia virheitä tee, jos tarpeeksi kiinnostaa. Nyt musta tuntuu, että en voi jättää enää asiaa siihen, että soittelen keittiöön, ja mikään ei ehkä ratkea. Minne mä voin ottaa yhteyttä? Mitä te tekisitte?

otat yhteyttä päiväkodin johtajaan ja pyydät selvittämään missä virhe on tapahtunut. Jos se ei ole keittiössä eikä päiväkodissa, kyse on jakelusta. On ihan totta, että pk:n tädit eivät voi tietää mistä aineista pannukakku on valmistettu vaan tietenkin luottavat saavansa sitä mitä on ilmoitettu.

[QUOTE="KiiajaVille";27215277]Tai sen koulun kehittäjään mistä ruoka päiväkodille lähetetään.[/QUOTE]

Sinne olen aiemmin soitellut, mutta ei tunnu riittävältä toimenpiteeltä. Viimeksi kun reaktio tuli pannukakun syömisen jälkeen soittelin keittiöön, ja sieltä oltiin vahvasti sitä mieltä, että eivät ole tehneet virhettä. Kuitenkin olivat pitäneet keskenäistä palaveria sen jälkeen. Siksi luulinkin, että näin ei enää kävisi.

No hui! Itse suutuin verisesti jo siitä, kun minun tytölleni oli kahtena päivänä perätysten annettu gluteenia sisältävää ruokaa. Valitin johdollekin siitä. Kovasti pahoittelivat tapausta, mutta sen jälkeen en ole oikein mielelläni tyttöä hoitoon vienyt ja olen kaikki mahdolliset irtilähtevät vapaat pitänyt.
Tämä on inhottavaa, kun luotto menee. :(

Kaiken lisäksi sivulliset ovat nyt alkaneet utelemaan, oliko kyseessä sama hoitaja, joka taannoin väärensi diabetes-lapsen verensokeritulokset. Siitä oli silloin muutama kuukausi sitten tosi suuri polemiikki, taisi olla 45-minuuttia ohjelmassakin.
Mutta ei se kyseinen hoitaja ole tyttöni yksikössä töissä. : /

Sinne olen aiemmin soitellut, mutta ei tunnu riittävältä toimenpiteeltä. Viimeksi kun reaktio tuli pannukakun syömisen jälkeen soittelin keittiöön, ja sieltä oltiin vahvasti sitä mieltä, että eivät ole tehneet virhettä. Kuitenkin olivat pitäneet keskenäistä palaveria sen jälkeen. Siksi luulinkin, että näin ei enää kävisi.

Näyte ruuasta! Pyydä pk:n hoitajia ottamaan näytteet ruuasta, johonkin kippoon, ei tarvi säilyttää kuin sen yhden illan vaan.

Helpottaa kun kerrot et lapsellesi ei tarvi tehdö pannukakusta gluteenitonta versioo vaan antaa muuten gluteeniton välipala. Sen välipalan ei siis tarvi näyttää ja haista samalta kuin muillakin.
Silloin sen helpointen tunnistaa oikeaksi.

Ruoasta pitäisi keittiön ottaa se näyte pakkaseen. Ja jos vielä kerran käy näin, viet lapsen lääkäriin ja pyydät todistuksen oireista ja sitten otat yhteyttä ylempään instassiin mikä se sitten onkaan.

Mikä päiväkoti kyseessä? Sama juttu, kolme kertaa laittaneet ruokaan jotain sellaista mitä ei pitäisi olla. Meillä lapsella ei keliakia, vaan allergiaa ja Kouvolasta myös ollaan että terveisiä vaan täältä!

Mä kertoisin keittiölle tai päiväkodille tai kuka ikinä onkaan asiasta vastuussa, että seuraavasta mokasta lähtee rikosilmoitus pahoinpitelystä. Vois luulla, että ei enää sattuis virheitä.

Meidän pojalla on maitoallergia ja jostain syystä hänkin saa ainakin kerran kahdessa viikossa jossain ruoassa maitoa. Kukaan ei vaan myönnä koskaan virhettä, kun hoitajat vaihtuu vähän väliä eikä ilmeisesti sisäistä sitä, että maitoproteiiniallergia on eri kuin laktoosi-intoleranssi. Minä kyllä huomaan kun pojan pylly on ripulista haavoilla ja yöt huudetaan mahakipuja.

Hei!
Työskentelen itse päiväkodissa ja vastaan tähän siitä näkökulmasta. Sovi tapaaminen päiväkodinjohtajan kanssa ja kerro huolesi siitä, että pelkäät virheen tapahtuvan uudestaan. Lisäksi voit käydä saman keskustelun omahoitajan kanssa. Jos et siltikään saa rauhaa,pyydä ettei lapsellesi anneta missään muodossa kyseisiä välipaloja ja jollei keittiön puolelta asia hoidu. Tuo itse päiväkotiin niinä päivinä omat eväät...joko viesti silloin menisi perille :)

Tottahan se on, että varsinkin kaupungin päiväkodeissa henkilökunta vaihtuu. Ainahan on myös yksityisiä ja allergiapäiväkoteja, mutta kyllä tällä neuvolla alkaa jo näkymään tuloksia, jos siis epäilet, etteivät nyt oikeasti reagoi lapseenne.

kaikista ruuistahan otetaan pakkaseen näytteet joka päivä!! juuri tällaisia tapahtumia varten. tai jos on muuta epäilyä ruuan laadun suhteen. vaaditte ne testattavaksi! siitähän sen tietää mikä on homman nimi.

Omalla lapsellani vehnä- ja kananmuna-allergiat sekä laktoosi-intoleranssi. "Inhimillisiä vahinkoja" on sattunut puolen vuoden aikana ehkä viisi, viimeisen parin kuukauden aikana ei yhtään. Tästä huolimatta olen hyvin onnellinen siitä etteivät lapseni saamat oireet ole vakavia (tai no, eihän se ripuli mukavaakaan ole..), muuten olisi voinut tulla jo tänä aikana sairaalareissuja. :(

Päiväkodin "ruokaketjussa" on monta tekijää ja lapsilla allergiat ja erikoisruokavaliot ovat suht yleisiä. On siis ymmärrettävää, että vahinkoja saattaa sattua. Kuitenkin mielestäni "vakavammin oireilevien" lasten kanssa pitäisi olla erittäin tarkkana siitä, mitä heille tarjotaan. Ellemme olisi itse saaneet niin valtavia pahoitteluja noista meidän lapsen kohdalle tapahtuneista mokista, olisin varmasti vienyt asian eteenpäin. Nyt homma toimii siellä selkeästi paremmin ja hoitajat saavat ruoan mukana kirjallisen tiedon sen sisältämistä raaka-aineista.

Yhteistyössä