Kun kunta säästää, mutta onko tämä oikea kohde? (lapsiperheet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ansku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ansku"

Vieras
Meidän kunnassa on tähän saakka ollu 2 perhetyöntekiää toinen on ollu kriisiperheille yksistään ja toinen "normiperheille". Tarkoitus oli et palkkaavat kolmannen joka tulis kriisiperheiden käyttöön. Sensiaan tämä työntekiä joka oli tarkoitettu ei kriisiperheille siirrettiin vain kriisiperheitten käyttöön. (täällä ei toimi mll tms).

No tähän saakka täällä on ollu mahdollista et jos perheessä on 3 alle kouluikäistä lasta (ja esim. vauva) saada kotiin kunnasta kunnallinen hoitaja (subjektiivinen hoito-oikeus). esim. 1-3 pv/vk. Nyt tämänkin lopetetaan ja kriteeriksi tulee että pitää olla 4 ALLE kouluikäistä (ja sitä vauvaahan ei lasketa mukaan lapsilukuun).

Apua kotiin saa ainoastaan sosiaalisin perustein ja siihen kriteerit on ERITTÄIN tiukat.

Ennaltaehkäisevä työ on uhohdettu kokonaan. Kyseessä on kuitenkin pitäjä jossa on useita isiä jotka tekevät ressutyötä, ovat yrittäjiä tai sesonkityöntekiöitä.

Itselläni on 3 lasta enkä tarvitse nyt apua, mutta minulla oli tuossa vauvan syntymän jälkeen todella tiukka hetki enkä saanu apua mistään, vaikka sitä pyysin. Ehkä oisin saanu jos en ois sitä pyytäny..

No mitä se perhetyötekijä olisi sitten ihan konkreettisesti tehnyt?
En ole itse sellaista tarvinnut, mutta yks hyvänpäivän tuttuni kertoi että oli sellaista pyttänyt kun hänen lapsensa olivat pieniä (huonosti nukkuvia ja ikäeroa alle 2 vuotta ja vanhin oli 3 ), niin perhetyöntekijä tuli JUTTELEMAAn siitä kuinka se päivä kannattaisi rytmittää, vaikka ongelma oli lähinnä se että lapset eivät nukkuneet öisin. Joten loppupeleissä se perhetyöntekijä oli aivan turha.

kai sun täytyy ruveta kriisiperheeksi :( mietin vaan että minkälaisessa perheess on viis alle kouluikäistä(siis 4 +vauva), kai se onnistuu jos on muutamat kaksoset joukossa, mutta tuntuu aika harvinaiselta tilanteelta.

Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;25304199:
No mitä se perhetyötekijä olisi sitten ihan konkreettisesti tehnyt?
En ole itse sellaista tarvinnut, mutta yks hyvänpäivän tuttuni kertoi että oli sellaista pyttänyt kun hänen lapsensa olivat pieniä (huonosti nukkuvia ja ikäeroa alle 2 vuotta ja vanhin oli 3 ), niin perhetyöntekijä tuli JUTTELEMAAn siitä kuinka se päivä kannattaisi rytmittää, vaikka ongelma oli lähinnä se että lapset eivät nukkuneet öisin. Joten loppupeleissä se perhetyöntekijä oli aivan turha.

Siis täällä se tulee/tuli ja leikittää lapsia. On 4-8h ja äiti saa sillon tehä mitä haluaa. Aika usein äidit kuuluu käyttäneet sitä silloin ku on esim. jonku lapsen käyttö toimenpiteessä tai ku haluaa siivota tai nukkua rauhassa. Itse en kerenny käyttää..
Tääl tämä työntekiä on tuonu mukanaan leluja/kirjoja/askarteluvälineita ja antanu lapsille tarvittaessa ruuan sekä ulkoillu niiden kans. Kotitöitä ei tee, mut ei tarvikkaan.

[QUOTE="annika";25304205]kai sun täytyy ruveta kriisiperheeksi :( mietin vaan että minkälaisessa perheess on viis alle kouluikäistä(siis 4 +vauva), kai se onnistuu jos on muutamat kaksoset joukossa, mutta tuntuu aika harvinaiselta tilanteelta.[/QUOTE]

Mä oikeasti en tieä ku yhden ja niillä on 5v, 4v ja 1v kaksoset. Tällä hetkellä omat resursit ei riitä ku itellä on 3 lasta joista vanhin täyttää 4. Ehkä vuoden kahden päästä

Niin. Jostain on todennäköisesti säästettävä niin mikä sun mielestä olis se oikea kohde?

No vaikka se että lopetettas ne vanhan kunnan suojatyöntekiöiden virat joita pitää pittää voimassa 5v. Niin ja nämä PALVELUT ei ole kuitenkaan perheelle ilmaisia!

Sit voitas lopettaa esim. lukio (mut pitäähän se kunnassa lukio olla vaikka se tuottaa tappiota ja oppilasmäärä on vajaa).

Ei tämä ainakaan tuo säästöjä pidemällä aikajuoksulla.. eikä se tuo säästöjä et äidit raahaa ne lapset päiväkotiin (ku tietty sinne saa viedä vaik ei ois ku 1 alle kouluikäinen).

Onhan se tietysti huono asia, että tuollainen apu ei ole enää saatavilla, mutta ei kunnan velvollisuus kuitenkaan ole järjestää perheille tuollaista erikoishoitoa. Päivähoito on Suomessa aivan mahtava systeemi, kun kaikki lapset siihen ovat oikeutettuja ja rahasta ei ole päiväkotipaikka kiinni. Miksi tehdä lapsia, jos sitten pitää saada kotiin hoitaja. Jokainen perhe voi sitä apua rahalla itse hankkia.

[QUOTE="vieras";25304265]Onhan se tietysti huono asia, että tuollainen apu ei ole enää saatavilla, mutta ei kunnan velvollisuus kuitenkaan ole järjestää perheille tuollaista erikoishoitoa. Päivähoito on Suomessa aivan mahtava systeemi, kun kaikki lapset siihen ovat oikeutettuja ja rahasta ei ole päiväkotipaikka kiinni. Miksi tehdä lapsia, jos sitten pitää saada kotiin hoitaja. Jokainen perhe voi sitä apua rahalla itse hankkia.[/QUOTE]

niin mut mistä??? Ei se hoitaja kotiin ole ilmainen vaan maksaa saman mitä maksaa hoitopäivä päiväkodissa? Eikä se perhetyöntekiäkään ole ilmainen.. tääl ei toimi mll tms mistä sitä apua vois ostaa ensinnäki siksi et esim. meille on yli 30km matka kirkonkylältä

[QUOTE="ansku";25304283]niin mut mistä??? Ei se hoitaja kotiin ole ilmainen vaan maksaa saman mitä maksaa hoitopäivä päiväkodissa? Eikä se perhetyöntekiäkään ole ilmainen.. tääl ei toimi mll tms mistä sitä apua vois ostaa ensinnäki siksi et esim. meille on yli 30km matka kirkonkylältä[/QUOTE]

entä sukulaiset? Tukiverkot? Ystävät?

Mistä lähtien lukiot on tuottanu voittoa? :D Ja tietysti ap haluaa nuorilta pois.

ei vaan 30km säteellä on toinenkin lukio!! Ei tarvi tehdä voittoa, mut jos tuotto on HUOMATTAVASTI negatiivinen ni kyllä se kiinittää huomion ja toiseksi ku näiss yö-koe vertailuissa tämä lukio on siellä häntäpäässä ni kyllä sekin jotain kertoo.

En halua et keltään tietyltä vietäisiin mitään pois, mutta jos oikeasti halutaan säästöjä pitää miettiä kokonaisuuksi (myös tilannetta 10v päästä).

voin sanoa et keharin äitinäei tee mieli lukea kuinka meni ilmainen lapsenvahti.. meilä kehari lapsi,tukiperhe otti loparit hommasta ja hups ei voi minkään, kukaan ei vahdi kuin me, no me hoidamme mutta omaishoidontukea emme todellakaan saa

entä sukulaiset? Tukiverkot? Ystävät?

no meillä on siitä hyvä tilanne et on jonku verran sukua joka voi auttaa. Mut isovanhemmat on työelämässä et niistä ei juurikaan ole apua. Ystävillä on lähes kaikilla itselläkin aivan pienet lapset. Saan kyl lapsenlikka apua 1-3h ajaksi mut sit taas pidemäksi ajaksi en tai esim. siten et joku tulis tänne ois vain lasten kans ja mä saisin esim rauhassa siivota, käydä kaupassa tai mennä yksin lenkille

no meillä on siitä hyvä tilanne et on jonku verran sukua joka voi auttaa. Mut isovanhemmat on työelämässä et niistä ei juurikaan ole apua. Ystävillä on lähes kaikilla itselläkin aivan pienet lapset. Saan kyl lapsenlikka apua 1-3h ajaksi mut sit taas pidemäksi ajaksi en tai esim. siten et joku tulis tänne ois vain lasten kans ja mä saisin esim rauhassa siivota, käydä kaupassa tai mennä yksin lenkille

entä lasten isä?

Alkuperäinen kirjoittaja älä lässytä;25304338:
voin sanoa et keharin äitinäei tee mieli lukea kuinka meni ilmainen lapsenvahti.. meilä kehari lapsi,tukiperhe otti loparit hommasta ja hups ei voi minkään, kukaan ei vahdi kuin me, no me hoidamme mutta omaishoidontukea emme todellakaan saa

keharin äitinä??? KAUHEA sana!!

Nyt en puhu vain itsestäni!!!

entä lasten isä?

mun lasten isä on maatalousyrittäjä. Eli "kotonatöissä" mut ei kuitenkaan kotona. Itsellä sen puoleen siis nyt hyvä tilanne. Mut kesällä oli toisin, siis silloin ku oisin OIKEASTI tarvinnu apua.

Mut tosiaan täällä on monta miestä jotka on reissutöissä (esim. rekkakuskeja), yksityisyrittäjiä (maanviljeliöitä, rakennusmiehiä, aurausurakoitsijoita) jne. Tämä siis maalaispitäjä.

[QUOTE="vieras78";25304376]Wau, jossain vielä siis perhetyöntekijöitä. Täällä ei ainuttakaan vuosikymmeniin varmaan jo.[/QUOTE]

On teilläkin, mut ne on näissä kriisiperheissä!!

Mut eniten mua ihmetyttää tuo et ku tähän saakka on saanu MAKSULLISEN kunnallisen päivähoitajan tosiaan kotiin jos on ollu ne 3 alle kouluikäistä lasta. Mut tosiaan nyt kriteerit muuttuu ja lapset pitää viedä päiväkotiin joka on TÄYNNÄ. Ei se ainakaan helpota sitä päiväkodin tilannetta. Itse en lähde lapsia sinne raahaamaan, enkä ole hakenu lapsille hoitajaa kotiinkaan ku en koe sitä nyt tarvitsevani mut ens kesäksi oisin sitä hakenu 1-2pv/vk ihan viimekesän kokemuksella. Täällä ei makseta kuntalisää eikä meillä ole mahdollisuutta maksaa ulkopuoliselle hoitajalle kovin isoa palkkaa. Nyt olemme maksaneet 30€/8h sukulaiselle mut kuka lähtee sillä summalla pidemänpäälle töihin?? ku jos aletaan maksamaan kaikki työntantajan maksut ni sit meillä ei ole vara maksaa tuotakaan

keharin äitinä??? KAUHEA sana!!

Nyt en puhu vain itsestäni!!!

????? anteeksi mitä? :O eli teidän terveitä lapsia pitää hoitaa kun mamma ei pääse shoppailemaan tms.
Me jotka oikeasti kaipaamme lepoa niin meille se ei sinun mukaasi kuulu? Kehitysvammaisuus kun ei näy testeissä,tervettä mekin odotimme mutta rankaiskaa meitä kun sairas tuli joten emme vapaata tarvi. Sitten voidaan vinkua kun mummot ottaa vaan joka toinen viikonloppi lapsenlastaan hoiton vuorotellen ja ei edes viikolla vapaata saada. Hyvä jos me saamme kerta vuodessa sen 2h niin te kehtaattekin valittaa.

No minusta tuollainen normaaliperheinen paapominen sietääkin lopettaa eli on ihan oikea paikka säästää.
kannattaa miettiä pari kertaa montako lasta kykenee hoitamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keharin äiti;25304575:
????? anteeksi mitä? :O eli teidän terveitä lapsia pitää hoitaa kun mamma ei pääse shoppailemaan tms.
Me jotka oikeasti kaipaamme lepoa niin meille se ei sinun mukaasi kuulu? Kehitysvammaisuus kun ei näy testeissä,tervettä mekin odotimme mutta rankaiskaa meitä kun sairas tuli joten emme vapaata tarvi. Sitten voidaan vinkua kun mummot ottaa vaan joka toinen viikonloppi lapsenlastaan hoiton vuorotellen ja ei edes viikolla vapaata saada. Hyvä jos me saamme kerta vuodessa sen 2h niin te kehtaattekin valittaa.

tä? Missä kohti sanoin ettei teidän perhe tarvis apua????? Eikä tämän taroitus ole ollu se että äiti pääsee shoppailemaan... vaan se että ehkä mielenterveysongelmista kärsivä äiti saa apua!! Ja olenko sanonu että lapseni ovat terveitä? Eivät ole kyllä kehitysvammaisia mutta kaikilla kolmella lapsellani on infektio kierre! Mä itse en ole vuoteen käyny MISSÄÄN muualla kuin äitiysneuvolassa yksin!! En sano että sitä tarvisin mutta kyllä se ennaltaehkäisevä toiminta on minusta yhtä tärkeää kuin sekin että hoidetaan sitten kun niitä ongelmia on!

[QUOTE="liinis";25304699]No minusta tuollainen normaaliperheinen paapominen sietääkin lopettaa eli on ihan oikea paikka säästää.
kannattaa miettiä pari kertaa montako lasta kykenee hoitamaan.[/QUOTE]

yhtä lailla se yhden lapsen äiti voi olla masentunut tai väsynyt.. siinä kuin kymmenen lapsen äiti hyvinvoiva ja pirteä!! Nämä erityisperheet täällä eivät ole näitä joilla on kehitysvammaisia lapsia.. vaan sellaisia perheitä joissa aikuisilla on esim. alko ongelma, äitillä on paha psyykkinen ongelma (esim. vakava synnytyksen jälkeinen masennut). Nämäkin perheet ovat olleet aikaisemmin ns. ei ongelmaperheitä. oisko oingelmia kenties sitä äidin masentumista voitu välttää jos sinne kotiin ois saatu apua ajoissa? Pitääkö aina olla siinävaiheessa että lapset kärsii äidin/isän ongelmista ennen ku sinne perheeseen saadaan apua. Miksi apua ei saa jos sitä itse pyytää siinä vaiheessa ku tuntuu että omat resursit on vähissä!! Onko se oikein että pitää tapahtua jotain ennen ku saa apua!!??

En yhtään ihmettele että suomessa lapsia pahoinpidellään (saati tapetaan) koska apua ei saa vaikka pyytää!!!

Yhteistyössä