Kun kumpikin väsyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huh mikä päivä taas..
lapset vaistoaa että mulla ei voimia tähän ja käyttää tilaisuutta hyväkseen. Ja en saa niitä kaveriksi kotitöihin..
Jaksamisia :hug: Hankala tilanne sulla. Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Liian pieniä osallistumaan kotitöihin vai miksi et saa niitä avuksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Huh mikä päivä taas..
lapset vaistoaa että mulla ei voimia tähän ja käyttää tilaisuutta hyväkseen. Ja en saa niitä kaveriksi kotitöihin..
Jaksamisia :hug: Hankala tilanne sulla. Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Liian pieniä osallistumaan kotitöihin vai miksi et saa niitä avuksi?

Ei ne enää ole liian pieniä. Pienin on kohta 3v. Se onkin reippain kotitöissä. VAnhin on 12v. Noilla isommilla on vain yhtä raivoamista ja suun soittoa kun jotain yritän vaatia.
Joskus aikasemminkin ollu sama tilanne. Ja mun mielestä johtuu suoraan siitä kun mies niin paljon poissa. Yleensä tilanne rauhottunu kun mies ehtiny muutaman päivän olla kotona.

Mies lähtee huomenna kahdeksi yöksi kaveriporukan kanssa reissuun että jos hänen osaltaan auttais tilannetta.
Itellä vaan meinaa välillä itku tulla kun ei saa siivottua tätä taloa. Saati sitten jotain pääsiäistä laittaa.
Yritin kysyä apua siivoukseen yhdeltä joka on ollu lastenvahtina välillä muttei päässyt.

Ei ne enää ole liian pieniä. Pienin on kohta 3v. Se onkin reippain kotitöissä. VAnhin on 12v. Noilla isommilla on vain yhtä raivoamista ja suun soittoa kun jotain yritän vaatia.
Joskus aikasemminkin ollu sama tilanne. Ja mun mielestä johtuu suoraan siitä kun mies niin paljon poissa. Yleensä tilanne rauhottunu kun mies ehtiny muutaman päivän olla kotona.

Mies lähtee huomenna kahdeksi yöksi kaveriporukan kanssa reissuun että jos hänen osaltaan auttais tilannetta.
Itellä vaan meinaa välillä itku tulla kun ei saa siivottua tätä taloa. Saati sitten jotain pääsiäistä laittaa.
Yritin kysyä apua siivoukseen yhdeltä joka on ollu lastenvahtina välillä muttei päässyt.

12 v ei ole kotitöiden suhteen helpoimmassa iässä, mutta toisaalta jo siinä iässä, että voisit koittaa puhua hänen kanssaan. Mulla oli aikoinaan lapset siinä kolmentoista korvilla "evvk-iässä" ja mä laitoin yks päivä jääkaapin oveen lapun, että meillä alkaa yt-neuvottelut: joko tenavien kuukausirahaa alennetaan tai kotihommiin osallistumista pitää lisätä. Tehos :D

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mies tekee käytännössä ympäripyöreitä päiviä ja sä joudut laskemaan olisiko varaa siivoojaan...

Juu kun ei miehellä ole tuntipalkka vaan kuukausipalkka. Mutta siis en saanut huomiseksi apua vaikka kysyin. Ei kuitenkaan kovin montaa vaihtoehtoa ole tiedossa.

12 v ei ole kotitöiden suhteen helpoimmassa iässä, mutta toisaalta jo siinä iässä, että voisit koittaa puhua hänen kanssaan. Mulla oli aikoinaan lapset siinä kolmentoista korvilla "evvk-iässä" ja mä laitoin yks päivä jääkaapin oveen lapun, että meillä alkaa yt-neuvottelut: joko tenavien kuukausirahaa alennetaan tai kotihommiin osallistumista pitää lisätä. Tehos :D

Oon jo vieny pelikoneista ohjaimet ja rajoittanut kavereille menoa. Tilanne vaan pahentunut. Asenne se että ei tehdä mitään kun kiristän. Mutta kun se lahjontakaan ei auta.
Täs yritän kerätä virtaa sen verran et sais edes nuo keittiö/eteinen/olohuone alueen kuntoon.

Oon jo vieny pelikoneista ohjaimet ja rajoittanut kavereille menoa. Tilanne vaan pahentunut. Asenne se että ei tehdä mitään kun kiristän. Mutta kun se lahjontakaan ei auta.
Täs yritän kerätä virtaa sen verran et sais edes nuo keittiö/eteinen/olohuone alueen kuntoon.
Auttaisko teillä, jos istuttaisit isommat lapset pöydän ääreen ja yhdessä koittaisitte sopia kotihommista? Siis siten, että lapset saisivat itse vaikuttaa siihen, miten osallistuvat?

Auttaisko teillä, jos istuttaisit isommat lapset pöydän ääreen ja yhdessä koittaisitte sopia kotihommista? Siis siten, että lapset saisivat itse vaikuttaa siihen, miten osallistuvat?

Ei ole auttanut. Ainoa konsti on saada ne tekemään jotain on raivostua kunnolla. Ei vaan mitään järkeä raivota joka päivä ja joka asiasta. Ollaan yhdessä tehty kohtuulliset työvuorot missä on yks homma jokaiselle yhdelle päivää. Mutta eivät saa edes sitä tehtyä. Niin ja on myös rastilista millä voivat tienata rahaa kun tekevät jotain.
AIka umpikuja tilanne. Ite ajattelen että se miehen väliintulo auttais aika paljon asiaa.
Kunhan täs jotenki päin selviäis ens viikkoon edes..

Ei ole auttanut. Ainoa konsti on saada ne tekemään jotain on raivostua kunnolla. Ei vaan mitään järkeä raivota joka päivä ja joka asiasta. Ollaan yhdessä tehty kohtuulliset työvuorot missä on yks homma jokaiselle yhdelle päivää. Mutta eivät saa edes sitä tehtyä. Niin ja on myös rastilista millä voivat tienata rahaa kun tekevät jotain.
AIka umpikuja tilanne. Ite ajattelen että se miehen väliintulo auttais aika paljon asiaa.
Voi kökkö :/ Tosta raivoamisesta ei tosiaan ole juuri apua, koska sitten lapset ei ainakaan ilman raivoamista tee mitään.

Voi kökkö :/ Tosta raivoamisesta ei tosiaan ole juuri apua, koska sitten lapset ei ainakaan ilman raivoamista tee mitään.

niinpä ja väsyneenä tulee kyllä liikaa noille raivottua. En tiiä kumpi sit pahempi et huudon kans tehdään vai että ollaan hiljaa tekemättä mitään.

Vaikuttaa kyllä tähän tämän hetkiseen olo fyysinen olokin. Menkat pahimmillaan ja kurkku ollu viikonlopusta asti kipeä. Angiina testissä kävin aamulla.

Tilanne helpottuu sitten kun lapset kasvavat,se on fakta.
Siihen asti on tehtävä se minkä jaksaa ja jätettävä loppu tekemättä.
Se käy hermoille ja riepoo kovasti kun aina kaikki on riipinrääpin mutta tulee toisenlainen aika myös,joskaan se ei tässä hetkessä paljoa lohduta.
Miksi mies saa mennä kavereidensa kanssa lepuuttamaan hermojaan pariksi päiväksi,sekin aika on pois perheeltä?
Joko molemmilla on oltava samat oikeudet omaan vapaa-aikaan tai sitten molemmat pysyvät perheen kanssa kotona.
Jakakaa kotitehtäviä,jokaiselle omat hommat jotka on tehtävä.
Ja lapsiluku nyt täynnä.Ihan oman jaksamisen vuoksi.
Edessä on murkkuiät jolloin kotona kiristyy tunnelma entisestään kun vastassa on evvk-tiuskiva imbesilli.Siitä ottaa sitten nuoremmatkin mallia.

Mies saa mennä siksi että nykyisessä kunnossa siitä ei ole mitään apua kotona. Hermot kireällä ja ajatukset jossain ihan muualla. Ja kuulosti että on myös fyysisesti ihan poikki. Eli ei siitä mullekaan ole apua jos on väsyneenä ja kiukkusena täällä tiuskimassa.

Suunnittelin kyllä että voisin ens viikolla viedä lapset kaverille ja käydä yksin päivän jossain.

Miten nuo saa tekemään sovitut hommansa?? Mulla on konstit loppu.

Miten nuo saa tekemään sovitut hommansa?? Mulla on konstit loppu.
Mulla on vain 2 lasta, mutta silti on ollut ihan selvää, että mä en yksin selviä kaikesta. Varsinkaan silloin, kun päivätyön lisäksi opiskelin tai kun aloin yrittäjäksi. Nyt pakko lähteä kauppareissulle, mutta koitan miettiä matkalla, mitä keinoja voisit kokeilla :)

Koita nätisti puhumalla,sanot miten paljon se sinuakin helpottaa,lupaat että kun viikko menee hyvin ja kaikki hoitaa hommansa,viikonloppuna tehdään jotain kivaa yhdessä.
Mä olen karumpi versio ja sanon aina omilleni että siivoatte omat huoneenne,mä en siivoa koska en ole niitä sotkenutkaan.Imuroin ja moppaan kyllä ja pyyhin pölyt mutta itse järjestävät.
Välillä kuopuksen kaveri seisoo ovenpielessä odottamassa ja sanon että ennen ei ulos ennenkuin on tavarat järjestetty.Sit ostetaan jotain kivaa yms.

Tuo isoin alkoi leipomaan. Et jos saisin sit sillä kiristettyä muutkin siivoamaan. Meillä noilla ei tuu sitä rajaa vastaan millon olis liian sotkusta. Tyynenä antaa mun kerätä tavarat jätesäkkiin. Sitte vaan jälkeenpäin raivotaan siitäkin. Ja vaikka periksi en anna et takasin antasin niitä niin itelle melko rasittavaa kuunnella jatkuvaa suun soittoa.

Mä tein meillä kertakaikkisen tavaroiden karsinnan.Leluista suurin osa varastoon, käyttämättömät vaatteet/tavarat varastoon/kierrätykseen.Huomattavasti helpompi pitää koti siistinä kun vähempi tavaraa.Molemmat vanhemmat tarvitsee omaa ja yhteistä aikaa jotta jaksaa.Onko ketään sukulaisia ketä voisi pyytää esim kerran kuussa apuun?Pienemmille lapsille kerhoa/avointa pk:ta jotta saisit päivällä omaa aikaa?Kannattaa soittaa kunnan sossuun, sitä varten he ovat että järjestävät apua.Raivoaminen ei kannata, mutta rajat täytyy pitää.Mä saan joskus leikin varjolla muksut hommiin kuin vahingossa.Esim.4-vuotias innoissaan Tuhkimona palvelee :)
Jaksamista!Mieti mikä kumminkin on tärkeintä tällä hetkellä elämässäsi.Tuli mieleeni runon pätkä:
Meillä ei mennä ulkomaille, ei kiillä talot eikä autot ja nurmikkokin tallattu kuin vasikoitten jäljiltä,mutta meillä maataan lapsi kainalossa leviällä sängyllä ja kerrotaan satuja.(Hentilä)

Alkuperäinen kirjoittaja nanna:
Mä tein meillä kertakaikkisen tavaroiden karsinnan.Leluista suurin osa varastoon, käyttämättömät vaatteet/tavarat varastoon/kierrätykseen.Huomattavasti helpompi pitää koti siistinä kun vähempi tavaraa.Molemmat vanhemmat tarvitsee omaa ja yhteistä aikaa jotta jaksaa.Onko ketään sukulaisia ketä voisi pyytää esim kerran kuussa apuun?Pienemmille lapsille kerhoa/avointa pk:ta jotta saisit päivällä omaa aikaa?Kannattaa soittaa kunnan sossuun, sitä varten he ovat että järjestävät apua.Raivoaminen ei kannata, mutta rajat täytyy pitää.Mä saan joskus leikin varjolla muksut hommiin kuin vahingossa.Esim.4-vuotias innoissaan Tuhkimona palvelee :)
Jaksamista!Mieti mikä kumminkin on tärkeintä tällä hetkellä elämässäsi.Tuli mieleeni runon pätkä:
Meillä ei mennä ulkomaille, ei kiillä talot eikä autot ja nurmikkokin tallattu kuin vasikoitten jäljiltä,mutta meillä maataan lapsi kainalossa leviällä sängyllä ja kerrotaan satuja.(Hentilä)

Vaatekaapit kävin aika vasta läpi. Ja aika rankalla kädellä pistän roskiin jos yhtään huonokuntoisia leluja ym on. Ei noilla edes älyttömiä ole mutta kun säilytystilaa hirveästi ole niin teettää se sit enemmän työtä.
Neljä isointa on jo koulussa että päivällä on rauhallisempaa. 5v käy seurakunnan kerhossa kerran viikossa.
Aika paljon luistan jos sille tuntuu mut jossain tulee se raja vastaan että on pakko alkaa tekemään. Paremminhan se menis kun jaksais pitää edes jonkinlaista perus siivoa.
Noiden kahden pienimmän kanssa meillä on "hälytys-leikki". Minä imuroin ja aina kun joku tavara edessä niin huudan hälytys ja lapset hakee tavaran pois.

Niin jääkaapin ovessa on magneetti jossa lukee
Siisti talo -> Hukattu elämä
Sain sen äidiltä joskus. Ei ole sukulaisia jota pyytää apuun. Äiti ja isä vielä työelämässä ja aika väsyneitä omien töiden kanssa. Sisaruksilla omat perheet. Samoin miehen sisaruksilla. Ja miehen vanhemmat jo sen verran vanhoja ettei noiden pienempien kanssa oikein pärjää. Isommat käy sitten monesti viikonloppusin siellä kokonaisen päivänkin kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä mikä tähän tilanteeseen tois apua. Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää. Töissä stressiä ja myös fyysisesti rankka työ. Mies käy kotona suurinpiirtein nukkumassa. Ja sen hetken mitä hereillä kotona on tuntuu että mun pitäis jaksaa hemmotella ja pitää hyvänä.

Ite taas olen poikki kuuden lapsen ja kotitöiden kanssa. En jaksa pitää taloa siistinä ja sitten alkaa ahdistaa. Nyt ollu muutama viikko lasten kanssa yhtä tappelua. Omaa aikaa ei ole kuin yöllä kun lapset nukkuu. Käsitöitä ym yritän välillä harrastaa mutta ne on sitte pois muusta.

Tuntuu että pitäis jaksaa ymmärtää ja tukea miestä kun sillä tiukkaa. Monesti sitte menee niin että miehelle en sano mitään ja esim hieron niskoja ym että saa nukuttua ja kun mies nukahtaa niin itken tyhjää oloa ja väsymystä.

Ja olen miehelle puhunut ja puhunut. Välillä tuntuu ettei edes kuuntele välillä ottaa syliin ja lohduttaa mutta seuraavana päivänä taas sama tilanne.

Aikaisemmin olen selvinnyt näistä raivolla. Alan järjestää menoja ym niin ettei mies tiedä missä lasten kanssa milloinkin mennään ja mitä tehdään. Ja tavallaan yritän unohtaa että toisenkin kuuluis olla osa elämää.
Nyt vaan ei tunnu sitä voimaa löytyvän.

Tais olla aika sekavaa tekstiä mutta saipahan edes johonkin purkaa.

paljon samaa kuin meillä, on kyll vaan 3 lasta. meillä myös mies aina töissä ja minä hoidan lapset, kodin, puutarhan ja kirjanpidon yms.
vuosi vuodelta helpottanut kun lapset kasvaa, omia menoja ei ole mutt jotenkin on vaan tottunut tähän ja jonkun on se leipä tuotava kun ite tekee lasten takia lyhyempää viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Meeppäs ittees kato peiliin!:
Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Millä alalla sun mies on? Ei varmaan kuljetusalalla??

No ei todellakaan ole mikään rahtaripaska.

Mikä tekee rekkakuskista Rahtaripaskan? Alussa oli sympatiaa sulle, mutta ei ole enää! Mun mies tekee myskin pitkää päivää ja minä kotona lasten kanssa, mutta toi sun kommentti nosti karvat pystyyn! Ei tulekaan sympatioita sulle.... Terveisin rahtari vaimo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rahtarin vaimo taitaa olla työtön kampaajahutsu

Mikä tekee rekkakuskista Rahtaripaskan? Alussa oli sympatiaa sulle, mutta ei ole enää! Mun mies tekee myskin pitkää päivää ja minä kotona lasten kanssa, mutta toi sun kommentti nosti karvat pystyyn! Ei tulekaan sympatioita sulle.... Terveisin rahtari vaimo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mikä kampaajien ja rahtareiden vihaaja täällä kirjoittelee asiattomuuksia?

Jes!

Yhteistyössä