Kun kumpikin väsyy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
En tiedä mikä tähän tilanteeseen tois apua. Mies on yrittäjä ja tekee pitkää päivää. Töissä stressiä ja myös fyysisesti rankka työ. Mies käy kotona suurinpiirtein nukkumassa. Ja sen hetken mitä hereillä kotona on tuntuu että mun pitäis jaksaa hemmotella ja pitää hyvänä.

Ite taas olen poikki kuuden lapsen ja kotitöiden kanssa. En jaksa pitää taloa siistinä ja sitten alkaa ahdistaa. Nyt ollu muutama viikko lasten kanssa yhtä tappelua. Omaa aikaa ei ole kuin yöllä kun lapset nukkuu. Käsitöitä ym yritän välillä harrastaa mutta ne on sitte pois muusta.

Tuntuu että pitäis jaksaa ymmärtää ja tukea miestä kun sillä tiukkaa. Monesti sitte menee niin että miehelle en sano mitään ja esim hieron niskoja ym että saa nukuttua ja kun mies nukahtaa niin itken tyhjää oloa ja väsymystä.

Ja olen miehelle puhunut ja puhunut. Välillä tuntuu ettei edes kuuntele välillä ottaa syliin ja lohduttaa mutta seuraavana päivänä taas sama tilanne.

Aikaisemmin olen selvinnyt näistä raivolla. Alan järjestää menoja ym niin ettei mies tiedä missä lasten kanssa milloinkin mennään ja mitä tehdään. Ja tavallaan yritän unohtaa että toisenkin kuuluis olla osa elämää.
Nyt vaan ei tunnu sitä voimaa löytyvän.

Tais olla aika sekavaa tekstiä mutta saipahan edes johonkin purkaa.

Jaa no minusta aikuisen ihmisen pitää kantaa vastuunsa ja miehesi on päättänyt tehdä 6 lasta ja hnen olisi pitänyt miettiä riittääkö raha ja aika lapsille. Ei kukaan ihminen jaksaisi yksin hoitaa 6 lasta, ja oikeastaan 7 lasta jos mies kävisi kotona nukkumassa ja syömässä.

Minä olisin sinuna hullujen huoneella.

Aikuinen ihmienn tekee töitä sen verran että kykenee myös tutustumaan lapsiinsa jotka on halunnut tehdä.

Pelottavalta kuulostaa, entäs kun jompikumpi (tai molemmat) palaa loppuun... Kuus lasta, huhhuh. Aikamoinen valinta, sen kanssa on kai sit vaan yritettävä elää. En oikein osaa neuvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Jaa no minusta aikuisen ihmisen pitää kantaa vastuunsa ja miehesi on päättänyt tehdä 6 lasta ja hnen olisi pitänyt miettiä riittääkö raha ja aika lapsille. Ei kukaan ihminen jaksaisi yksin hoitaa 6 lasta, ja oikeastaan 7 lasta jos mies kävisi kotona nukkumassa ja syömässä.

Aikuinen ihmienn tekee töitä sen verran että kykenee myös tutustumaan lapsiinsa jotka on halunnut tehdä.

peesi
kaikki sympatiat sinulle! Älä anna mennä noin, että hän vain nukkuu kotona. Puhukaa tilanne läpi, vaikka yällä. Tuohon on tultava muutos! Sano, ettei sinusta ole hyötyä, jos joudut uupumuksen vuoksi hoitoon siis sairaalaan. Pakota miehesi tajuamaan tilanne. Miehelläsi stressiä, mutta jokin ratkaisu on jossain. Palkatkaa apua kotiin? siivooja, lastenhoitaja?ottakaa lisää velkaa, että mies voi lomailla. Palkatkaa miehen töitä tekemään joku muu. PAKKO OLLA JOKIN RATKAISU!

Ne lapset nyt on jokatapauksessa. Eli en kaivannut ihmettelyä lasten määrästä. Ja suurimmanosan aikaa olen jaksanut ok. Mutta nämä kaudet (yleensä joulusta pääsiäiseen) kun mies menee entistäkin enemmän niin vetää välillä tiukille.

Ennen miehet saivat tulla vaan töistä kotiin nukkuman. itse en moista katselisi. ihan samaa stressiä ja helvettiä se on hoitaa ja passata kersoja. milloin sinä saat mennä nukkumaan ja miehesi hoitaa niskasi?
potku perseelle vaan ja hoitaisin sitten vaan ne lapset. Tuollaista mätämunaa en katselisi. yrittäjä on aikuinen ihminen jonka on tehtävä kotona velvollisuutensa. siivousta ja lastenhoitoa ja muuta mitä perheellisen elämään kuuluu. vastapainoa työlle.

no kuule ei mikään miesten työ ole oikeasti tänä päivänä fyysistä, ja fyysinen työ ei ole sen kummempaa kuin lastennostelukaan naiselle. sulla on ihan yhtä suuri oikeus olla väsynyt ja miehesi hemmottelema. ällöttää tuollainen jonkun yrittäjän jalustalle nosatminen.

potku perseelle vaan ja kasvakoon aikuiseksi. Muutatkoon hotelliin asumaan jos kotona käy vaan palvelut hakemassa, valmiin sapuskan ja hieronnat ja nukkumassa.

:hug: Meillä on jouduttu keskustelemaan yrittäjämiehen ajankäytöstä. Kyllä hän sen itsekin tiesi, tottakai. Hetkessä ei mikään muuttunut, mutta vähitellen hän sai töitään järjesteltyä hiukan toisella tavalla. Nyt mies tekee vähemmän töitä. Paljon vieläkin, mutta selkeästi vähemmän. Jaettiin myös tiettyjä vastuita kuten lääkärikäyntejä sun muita. Onpa mies käynyt neuvolassakin :D Toisaalta sovittiin, että kun pakollisia töitä on, hän kertoo sen suoraan ja minä pyöritän pakkaa silloin. Tavoitteena on, että molemmilla olisi joskus vapaus olla tekemättä mitään ja vaikka istua sohvalla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Vink:

peesi
kaikki sympatiat sinulle! Älä anna mennä noin, että hän vain nukkuu kotona. Puhukaa tilanne läpi, vaikka yällä. Tuohon on tultava muutos! Sano, ettei sinusta ole hyötyä, jos joudut uupumuksen vuoksi hoitoon siis sairaalaan. Pakota miehesi tajuamaan tilanne. Miehelläsi stressiä, mutta jokin ratkaisu on jossain. Palkatkaa apua kotiin? siivooja, lastenhoitaja?ottakaa lisää velkaa, että mies voi lomailla. Palkatkaa miehen töitä tekemään joku muu. PAKKO OLLA JOKIN RATKAISU!

Kiitos sympatiasta. Tuntuu vaan että ei voi alkaa painostamaan miestä myös kotiasiolla kun töissäkin tiukkaa. Ja tuntuu että miehelle sama miten hoidan tän tilanteen kotona.
Ei ole yksin yrittäjänä vaan pari muutakin osakasta joten ei voi tehdä täysin omia ratkaisuja. Myös 40 työntekijää on otettava huomioon. Suunnitelmissa firman joko pienentäminen tai kokonaan lopettaminen mutta ei voi laittaa kerrasta poikki jos haluaa että monen vuoden työstä jää edes jotain käteen.

Oma rahatilanne on tiukka. Tuo siivooja varmaan ois se joka helpottais eniten. Pitäis varmaan ottaa selvää kuin paljon tulis maksamaan.

Ehkä saisit miehen näkemään mitä sinun työ on, jos pystyisit tehdä jotain miehen työhön kuuluvaa, esim. puhelin tai paperitöitä tai itse miehen työtä ja miehesi hoitaisi lapset ja ruoat ja siivoukset jne sillä aikaa.

näin miehesi voisi kyllä kadota entistä liukkaaammin lepäämään sinne omaan työhönsä.

Ehkä saisit miehen näkemään mitä sinun työ on, jos pystyisit tehdä jotain miehen työhön kuuluvaa, esim. puhelin tai paperitöitä tai itse miehen työtä ja miehesi hoitaisi lapset ja ruoat ja siivoukset jne sillä aikaa.

näin miehesi voisi kyllä kadota entistä liukkaaammin lepäämään sinne omaan työhönsä.

En pysty firman hommia tekemään sivusta. Pitäis olla kunnolla mukana eli ainakin puolipäiväisenä mikä ei kyllä käytännössä onnistu. Ei siis ole mikä yhden hengen pikkufirma.

Mieheltä kyllä hoituu koti ja lapset jos ja kun kotona on lasten kanssa. Mutta ei siis mitään pitempiä aikoja voi käytännössä olla.
Periaatteessa miehen kesälomalla mulla olisi mahdollisuus käydä yksin jossain muutama päivä mutta ei oikein mitään paikkaa mihin mennä.
Yhdessä kyllä käydään useampi viikonloppu vuodessa kahdestaan reissussa.

Sitä helpotusta tarvis siis tähän normaali arkeen...

Niin ja joku kommentoi ettei fyysistä työtä enää nykypäivänä ole. Kyllä on. Ei tuota hommaa tajua kukaan kuka ei sitä ole käytännössä nähnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:hug: Meillä on jouduttu keskustelemaan yrittäjämiehen ajankäytöstä. Kyllä hän sen itsekin tiesi, tottakai. Hetkessä ei mikään muuttunut, mutta vähitellen hän sai töitään järjesteltyä hiukan toisella tavalla. Nyt mies tekee vähemmän töitä. Paljon vieläkin, mutta selkeästi vähemmän. Jaettiin myös tiettyjä vastuita kuten lääkärikäyntejä sun muita. Onpa mies käynyt neuvolassakin :D Toisaalta sovittiin, että kun pakollisia töitä on, hän kertoo sen suoraan ja minä pyöritän pakkaa silloin. Tavoitteena on, että molemmilla olisi joskus vapaus olla tekemättä mitään ja vaikka istua sohvalla kotona.

Onko teillä monta lasta, kun saatte noin järjestettyä? Osallistuuko myös kotitöihin? Harvoin taitaa yrittäjät oikeasti muuttua.

Tuossa jo aikaisemmin kerroin että tavoitteena vähentää väkeä ja töitä eikä ainakaan ottaa lisää töitä.
Mutta tuo monen vuoden projekti. Nyt kun selviäis kesään jotenkin päin. Miehellä ollut yleensä se 4-5 viikkoa kesälomaa tosin touko-syyskuun aikana ja vain viikko aina kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittäjän kans:

Onko teillä monta lasta, kun saatte noin järjestettyä? Osallistuuko myös kotitöihin? Harvoin taitaa yrittäjät oikeasti muuttua.

Meillä siis sekin ongelmana että mies ei yksin osakkaana vaan muitakin. Mutta esim mun painostuksesta saivat viikonloppuvapaat pyörimään ym. Nyt tosin ennenjoulua katkes ja ei vieläkään saaneet niitä uudestaan pyörimään. Ja kun tuo työ sitä että pitää olla vähintään puhelimen päässä se 7 pv/vk ja 24 h/vrk. Elintarvike ja kuljetusala. Varmaan pahin mahdollinen yhdistelmä.

Ja naisenko ei tarvitse vastuutaan kantaa? Eiköhän siinä miehelle puuhaa riitä, kun hommaa leivän lapsilleen ja vaimolleen.

Kuule. Olen kokenut melkein saman tilanteen. Meillä on tapeltu tuosta aivan liikaa. Kunnes... Aloin kysellä miten miehellä menee, aloin auttaa miestä selvittämään "päänsä" sotkuista, siis työasioista. Ollaan yhdessä pohdittu miten hän saisi järjesteltyä työt niin että ei tarvitsisi olla 12h työpäiviä töissä. Saatiin ratkaisuja aikaiseksi. Ollaan päätetty yhdessä milloin hän tulee kotiin ja milloin tekee pitemmän työpäivän.
Sovittiin että on muutakin kuin työ, nimittäin se tärkein PERHE. Vaikka osakkaina on muitakin osallisia niin heidän pitää ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ja naisenko ei tarvitse vastuutaan kantaa? Eiköhän siinä miehelle puuhaa riitä, kun hommaa leivän lapsilleen ja vaimolleen.

Suurimman osan aikaa tuo työnjako on selvää. Mutta mitä sitten kun kumpikin väsyy siihen omaan vastuuseen? Yleensä se kyllä menee niin että kun mies väsähtää niin se heijastuu sit minunki jaksamiseen. Tai jos minä väsähdän niin mieheltä löytyy yleensä sen verran ylimääräistä että jaksaa jotenkin auttaa edes henkisesti.
Tää on oikeasti kamala tilanne kun kumpikin on väsyksissä omien hommien kanssa eikä kummallakaan ole toisesta tukea eikä apua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja klitta:
Käsitöitä ym yritän välillä harrastaa mutta ne on sitte pois muusta.

Ei kai sormettamiseen nyt kovin kauaa mene.

Kiitos ottaa jo tarpeeksi muutenki päähän..

Sormettaminen miullekin tuli mieleen kun miehes on aina poissa.

Ei sillä puolen ole ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Suurimman osan aikaa tuo työnjako on selvää. Mutta mitä sitten kun kumpikin väsyy siihen omaan vastuuseen? Yleensä se kyllä menee niin että kun mies väsähtää niin se heijastuu sit minunki jaksamiseen. Tai jos minä väsähdän niin mieheltä löytyy yleensä sen verran ylimääräistä että jaksaa jotenkin auttaa edes henkisesti.
Tää on oikeasti kamala tilanne kun kumpikin on väsyksissä omien hommien kanssa eikä kummallakaan ole toisesta tukea eikä apua.

Sitten pitää vain väkisin jaksaa ilman toisen tukea ja luottaa, että elämä kantaa ja tulee taas päivä, jolloin asiat ovat paremmin. Elämä ei aina ole helppoa. Mutta senhän jokainen tajuaa? Kunhan ei anna periksi vaan puskee kohti parempia aikoja. Turnauskestävyydestä elämässä on kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Kuule. Olen kokenut melkein saman tilanteen. Meillä on tapeltu tuosta aivan liikaa. Kunnes... Aloin kysellä miten miehellä menee, aloin auttaa miestä selvittämään "päänsä" sotkuista, siis työasioista. Ollaan yhdessä pohdittu miten hän saisi järjesteltyä työt niin että ei tarvitsisi olla 12h työpäiviä töissä. Saatiin ratkaisuja aikaiseksi. Ollaan päätetty yhdessä milloin hän tulee kotiin ja milloin tekee pitemmän työpäivän.
Sovittiin että on muutakin kuin työ, nimittäin se tärkein PERHE. Vaikka osakkaina on muitakin osallisia niin heidän pitää ymmärtää.

Millä alalla sun mies on? Ei varmaan kuljetusalalla??

Yhteistyössä