Kun kummeja ei kiinnosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Meidän kolmella lapsella on ns. kummit, lapsia ei ole kastettu. Itse olen kummeille sanonut että ei tarvitse olla lahja-automaatteja vaan olla sitä lasta varten jos hän joskus haluaa vaikka puhua jostakin mitä ei äidille halua puhua.

No kaikki kummit on vähän sellaisia että muistavat kyllä synttärit ja joulun vaikka olenkin joka vuosi sanonut että jos kysyvät lahjatoiveita että ei mitään tai sitten jotain tosi pientä. Mutta muuten ei kysellä että mitä lapselle kuuluu tai tulla katsomaan saati pyydetä kylään heille. Ja kun itse kerron esim. uusista opituista jutuista tms. niin ei kiinnosta ei yhtään. Vastaus on tyyliin "aha" ja sitten puhutaan omista asioista. Eräskin kummi tuli katsomaan vauvaamme (jonka kummi siis ei ole) eikä koko kyläilyn aikana puhunut omalle kummilapselleen sanakaan.

Voiskohan nämä kummiudet jotenkin purkaa, ihan turhaa touhua, harmittaa jo että ollaan lapsille valittu kummit:(

Kun ei kerran ole kirkossa kuulutettu, niin miksei voisi vaihtaa... Surullista kyllä. Minä ryhdistäydyin esikoisen 5-v synttäreiden alla ja kummin kysyessä mitä lahjaa tarvitsisi/haluaisi, ilmoitin selvästi, että Paras lahja olisi puheaikaa, soita ja kysy lapselta itseltään kuulumisia! Onneksi tämä kummi otti onkeensa! =)

No meillä on ihan kasteessa "annetut" kummit lapsilla..mutta..kun erosin niin nämä kummit eivät ole pitäneet mitään yhteyttä..entisen miehen sisko ja hänen miehensä siis..hekin ovat nyt eronneet. Mun mielestä jos kummiks alkaa niin pitäisi se velvollisuus sitten kanssa hoitaa ja pitää lapsiin yhteyttä! Seuraavat kummit tälle meidän ekalle yhteiselle pyydetään kyllä tarkasti harkiten! :)

No tuota noin, mitä se titteli mitenkään vaikuttaa mihinkään? Antaa välinpitämättömien kummien olla. Lapsen elämään voi kuulua muitakin aikuisia jotka ovat kiinnostuneita. Ymmärrän mielipahan mutta kerrohan miksi kummi pitäisi vaihtaa...eikö voi vain antaa olla ja yrittää keskittyä niihin välittäviin aikuisiin lapsen elämässä joita kiinnostaa?

Tietysti ne voi irtisanoa, koska ne ei mitään oikeita kummeja olekaan.

Miksi muuten pidetään nimiäiset eikä kuuluta kirkkoon, mutta pitää kuitenkin kummit olla?

Mutta ettehän te hyvät ihmiset voi valita lapsellenne uskottua aikuista vaikka kuinka haluaisitte. Ei ihmissuhteet niin helppoja ole, edes lapsen ja aikuisen väliset.

Kyllähän te sen tiedätte omastakin kokemuksesta, toisten kanssa synkkaa, toisten kanssa ei. Sama se on tuossakin asiassa, niin että antakaa kummien ja lasten suhteiden rauhassa kehittyä, ennenku alatte täällä huuteleen että nyt kyllä pitää kummit vaihtaa. Kummeista voi tulla tärkeitä vasta teini-iässä, tai ei ollenkaan. En ymmärrä tätä kummi hysteriaa josta täällä harva se päivä joku kilahtelee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tietysti ne voi irtisanoa, koska ne ei mitään oikeita kummeja olekaan.

Miksi muuten pidetään nimiäiset eikä kuuluta kirkkoon, mutta pitää kuitenkin kummit olla?

Tämä kummius siis siksi että lapsella olisi JOKU aikuinen, siis joku muu kun vanhemmat tai isovanhemmat. Enkä minä haluaisi vaihtaa vaan antaa ihan olla vaan. Tuntuu itsestäkin siltä että kummit olettaa heidän olevan niitä lahja-automaatteja vaikka olen monesti korostanut että se kuuntelijana oleminen on tärkeämpää. Minusta on tosi vaivautunutta kun kummit käy vaan synttärinä ja jouluna vaikka kuinka kutsuisi muulloinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja näinon:
Mutta ettehän te hyvät ihmiset voi valita lapsellenne uskottua aikuista vaikka kuinka haluaisitte. Ei ihmissuhteet niin helppoja ole, edes lapsen ja aikuisen väliset.

Kyllähän te sen tiedätte omastakin kokemuksesta, toisten kanssa synkkaa, toisten kanssa ei. Sama se on tuossakin asiassa, niin että antakaa kummien ja lasten suhteiden rauhassa kehittyä, ennenku alatte täällä huuteleen että nyt kyllä pitää kummit vaihtaa. Kummeista voi tulla tärkeitä vasta teini-iässä, tai ei ollenkaan. En ymmärrä tätä kummi hysteriaa josta täällä harva se päivä joku kilahtelee.

korostan

Alkuperäinen kirjoittaja Kummitus:
Oikeita kummeja ei voi poistaa, mutta tässä tapauksessahan eivät ole oikeita kummeja. Sen kun sanotte vaan, että ei tarvii olla jos ei kiinnosta!

Mutta entäs sitten se jos toiset vetää siitä herneen nenään? Yhdet kummit ovat minun veli ja hänen vaimonsa enkä todella tahtoisi että välit menisi tästä syystä. Kaikista pahimmalta tuntuu kun kehitysvammaisen lapsen kummit ei ole juuri käyneet sen jälkeen kun selvisi että hän on kehitysvammainen. Ja tämä lapsi todella tykkää toisista ihmisistä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oikeita kummeja ei voi poistaa, mutta tässä tapauksessahan eivät ole oikeita kummeja. Sen kun sanotte vaan, että ei tarvii olla jos ei kiinnosta!

Mutta entäs sitten se jos toiset vetää siitä herneen nenään? Yhdet kummit ovat minun veli ja hänen vaimonsa enkä todella tahtoisi että välit menisi tästä syystä. Kaikista pahimmalta tuntuu kun kehitysvammaisen lapsen kummit ei ole juuri käyneet sen jälkeen kun selvisi että hän on kehitysvammainen. Ja tämä lapsi todella tykkää toisista ihmisistä.

Kuten jo kysyinkin MIKSI kummit täytyy vaihtaa? Keskittykää niihin aikuisiin elämässänne joita kiinnostaa teidän perhe. Ei se kummius titteli mitään merkitse loppujen lopuksi.

No minkä ihmeen takia sen veljen ja hänen vaimonsa kummius nyt pitäisi jotenkin "poistaa"? Kyllähän enonkin voisi olettaa olevan siskonsa lapsista kiinnostunut, mutta et kai hänen enouttaan silti tässä samalla ole poistamassa?

En muutenkaan ymmärrä tätä kummihössötystä. Miksi ihmeessä on olettama, että kummin ja kummilapsen välille kehittyy automaattisesti jokin maaginen yhteys, jonka vuoksi kummilapsi haluaa ehdottomasti avautua asioistaan juuri kummille?

Silloin kun kummilapset ovat pieniä, se nyt yleensä vaan menee niin, että kummin suhde vanhempiin= kummin suhde lapseen. Jos välit vanhempiinkaan eivät ole kovin läheiset, on hiukan vaikeaa ylläpitää läheistä suhdetta pelkästään lapseen.

Alkuperäinen kirjoittaja näinon:

Peesi.

Alle viisivuotiaalla harvemmin on läheistä ja luottamuksellista suhdetta perheen ulkopuolisiin aikuisiin

Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Peesi.

Alle viisivuotiaalla harvemmin on läheistä ja luottamuksellista suhdetta perheen ulkopuolisiin aikuisiin

On, jos kummi ja perhe sellaisen haluavat rakentaa! Meillä tolla 5-v:llä ollut 3-vuotiaasta asti oma suhde "alakerran tätiin", kun molemmat ovat toisistaan tykänneet. Siis periaatteessa ihan vieras rouva, asuu vain samassa talossa.

Minä itse olen juuri tuollainen kummi, joka ei juuri kylässä käy kuin muutaman kerran vuodessa. Syynä tosin on tuhansien kilometrien välimatka. Synttäri- ja joululahjat kyllä järjestän, mutta valitettavasti en muuten kauheasti yhteyttä pidä. Vuosi vuodelta yhteydenpito käy jotenkin hankalammaksi, koska olemme jo ajautuneet niin erilleen. Siltikään en ymmärrä miksi kummius pitäisi jotenkin erikseen perua. Voihan lapsella olla muutenkin joku erityinen aikuinen, jolle uskoutua yms. Ei siihen mitään kummin titteliä tarvita.

Kaikki aikuiset ei vain osaa olla lasten kanssa, jos ei ole kokemusta lapsista, vaikka kummiksi lupautuisivatkin. Eivät keksi, mistä puhuisi tai mitä tehdä, miten olla lasten kanssa. Synttärit yms. "ohjelmatilaisuudet" voi olla helpompia tulla, kun on se valmis kaava, miten edetään. Itse pyytäisin vain sinnikkäästi kummeja kylään, syömään tms. tapaamisiin tuossa tilanteessa, jotta tutustuvat kunnolla lapsen kanssa. Jos ei oikein tunne ja osaa olla lapsen kanssa, välittämistä ei voi tyhjästä taikoa. Joillekin voi oma lapsettomuus olla myös kova paikka pitemmän päälle, vaikka periaatteessa mielellään on kummiksi ruvennutkin.

Vanhempihan usein valitsee omista ystävistään lapsen kummit, joten kannattaa vaalia sitä ystävyyttä/sukulaisuutta muutenkin kuin vain kummisuhteen kautta. Ettei aina puhuta vain lapsen asioista, vaan kysytään myös toisen kuulumisia ja ollaan aidosti kiinnostuneita toisesta. Siitä se kummiuskin voi sitten kasvaa vähitellen, kun ollaan tekemisissä muutenkin kuin jouluna ja syntymäpäivänä. Lapsen kanssa voi myös välillä ilahduttaa ja yllättää kummia, ei sen tarvitse aina olla niin päin, että kummi ostaa lahjoja, lähettää kortteja, soittaa kummilapselle jne.

Itse en poistaisi entisiä kummeja (turhaa pahaa mieltä kaikille), mutta voittehan ottaa uuden lisäkummin, jos on joku hyvä ehdokas tarjolla, tuskin siitä kukaan nykyinen kummi loukkaantuu tai ei pitäisi ainakaan olla syytä siihen.

Mutta tämän tarkotus oli se että joka joulu on jotenkin pakko antaa niille jotain lapselta ja niiden meidän lapselle. Todella rasittavaa ja väkinäistä muutenkin. Eli miten tän homman sais meneen niin että jos ei välitetä niin ei sitten välitetä väkisin edes jouluna?

Mutta tämän tarkotus oli se että joka joulu on jotenkin pakko antaa niille jotain lapselta ja niiden meidän lapselle. Todella rasittavaa ja väkinäistä muutenkin. Eli miten tän homman sais meneen niin että jos ei välitetä niin ei sitten välitetä väkisin edes jouluna?

Miksi TÄYTYY ostaa joka joulu? Lähetä joulukortti ja se siitä. Puolin ja toisinhan tuo menee ettei olla lahja automaatteja. Mä oon itse asiasta puhunu ja kertonu että mulla ei oo oikein varaa ostella lahjoja muille ku omille lapsille ja sanonu etten odota siis muiltakaan lahjuksia....ostavat jos haluavat. Ei sun tartte siit erikseen ilmotella kummeille mikset lahjaa osta ja se kortin lähettäminen nyt menee siinä sivussa kuin kelle tahansa muullekin. Ihan kohteliaasti sanon/kysyn että en nyt oikein edelleenkään ymmärrä tätä sun halua irtisanoa tai lopettaa yhteydenpito kummeihin ilmoittamalla siitä jotenkin :o yleensä sellaiset ihmiset vain jäävät elämästä pois joidenka kanssa ei synkkaa tai yhteydenpito ei vain toimi ja se siitä ja sen kummemmitta ilmoitteluitta.

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:

Miksi TÄYTYY ostaa joka joulu? Lähetä joulukortti ja se siitä. Puolin ja toisinhan tuo menee ettei olla lahja automaatteja. Mä oon itse asiasta puhunu ja kertonu että mulla ei oo oikein varaa ostella lahjoja muille ku omille lapsille ja sanonu etten odota siis muiltakaan lahjuksia....ostavat jos haluavat.

No kun niin on sanottukin. Mutta kun ne silti ostaa, ikään kuin se korvais sen olemassa olon joka on meillä se kummiuden tarkoitus. Mulla on ainakin huono omatunto jos joku lahjoo meitä eikä meillä ole vastalahjaa... Tää on persiistä koko juttu. Te ette ihan oo ymmärtäny tän mun asian tarkotusta tai sitten en osaa selittää. Kaiken kaikkiaan tää palsta on aina tämmönen, koskaan ei kysymykseen saa kunnon vastusta, haukkumista ja p*skaa niskaan kyllä!

Miksi TÄYTYY ostaa joka joulu? Lähetä joulukortti ja se siitä. Puolin ja toisinhan tuo menee ettei olla lahja automaatteja. Mä oon itse asiasta puhunu ja kertonu että mulla ei oo oikein varaa ostella lahjoja muille ku omille lapsille ja sanonu etten odota siis muiltakaan lahjuksia....ostavat jos haluavat. Ei sun tartte siit erikseen ilmotella kummeille mikset lahjaa osta ja se kortin lähettäminen nyt menee siinä sivussa kuin kelle tahansa muullekin. Ihan kohteliaasti sanon/kysyn että en nyt oikein edelleenkään ymmärrä tätä sun halua irtisanoa tai lopettaa yhteydenpito kummeihin ilmoittamalla siitä jotenkin :o yleensä sellaiset ihmiset vain jäävät elämästä pois joidenka kanssa ei synkkaa tai yhteydenpito ei vain toimi ja se siitä ja sen kummemmitta ilmoitteluitta.

Joo, en oo siis lähettämässä mitään eroon kummiudesta kirjettä kenellekään!!! Te ette ymmärrä mitä mä tarkotan joten suksikaa kuuseen!

Miksi TÄYTYY ostaa joka joulu? Lähetä joulukortti ja se siitä. Puolin ja toisinhan tuo menee ettei olla lahja automaatteja. Mä oon itse asiasta puhunu ja kertonu että mulla ei oo oikein varaa ostella lahjoja muille ku omille lapsille ja sanonu etten odota siis muiltakaan lahjuksia....ostavat jos haluavat.

No kun niin on sanottukin. Mutta kun ne silti ostaa, ikään kuin se korvais sen olemassa olon joka on meillä se kummiuden tarkoitus. Mulla on ainakin huono omatunto jos joku lahjoo meitä eikä meillä ole vastalahjaa... Tää on persiistä koko juttu. Te ette ihan oo ymmärtäny tän mun asian tarkotusta tai sitten en osaa selittää. Kaiken kaikkiaan tää palsta on aina tämmönen, koskaan ei kysymykseen saa kunnon vastusta, haukkumista ja p*skaa niskaan kyllä!

En mä tässä sua nyt hauku vaan yritin ilmaista että ihan kohteliaasti kysyn kun en ymmärrä sun halua ILMOITTAA asiasta jotenkin...siis mun lapsilla on myös näitä kummeja jotka muistaa jouluna ja synttärinä, ei muuten. Mä toivoin lapsille kummeja jokka viettäs aikaa lapsen kanssa vaikka ihan ilman lahjoja tai vaikka sitte synttärinä veis esim elokuviin. Kyl mä uskoakseni ymmärrän mitä sä ajat takaa mut mä en oo asiasta nähny sen suurempaa vaivaa enkä ostele joululahjoja enkä pode huonoa omaatuntoa jos joku niitä meille siitä huolimatta haluaa antaa. Tää lahjajuttu on toinen josta en kans aina oo täl palstal päässy yhteisymmärrykseen...miksi aina täytyy olla ostamassa jotain? Eikö riitä vaikka kortti?

Joo, en oo siis lähettämässä mitään eroon kummiudesta kirjettä kenellekään!!! Te ette ymmärrä mitä mä tarkotan joten suksikaa kuuseen!

:( kiitos vain rakentavasta keskusteluyrityksestä. Mukavaa illan jatkoa sinullekin.