kun koira tulee taloon jossa on kissoja

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
Niin miten toisiinsa totuttaminen tulee tehdä vai ratkooko eläimet sen keskenään?

Tällä hetkellä meillä on 10-v vanha koira hoidossa, koira ei välitä kissoista mutta kissat nyt tietty sähisee ja toinen on läpännytkin koiraa kuonoon kun tuli liian lähelle.

Mutta jos joskus otamme pentukoiran, niin tottuvatko koira ja kissat ajan kanssa toisiinsa ilman että puutun asiaan mitenkään?

Meillä oli 13v kissa, kun tuli koiranpentu taloon...Tehtiin se virhe, että liikaa höösättiin ettei koira mee liian lähelle kissaa...Niin ei sit päässy kissa pentua heti opettaan että anna olla rauhassa, joten isompana jahtas aina kissaa. Koira 45kg... O_o

Meillä ainakin tottui neljä aikuista kissaa yhteen aikuiseen koiraan aikoinaan hyvin. Sähinät ja läppäilyt kuului alkututustumisiin. Annettiin olla ihan rauhassa keskenään, kissat kyllä osasi poistua koiran läheltä ja vastaavasti sähistä koiran kauemmas jos halusivat. Lopulta;

:D

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Meillä oli 13v kissa, kun tuli koiranpentu taloon...Tehtiin se virhe, että liikaa höösättiin ettei koira mee liian lähelle kissaa...Niin ei sit päässy kissa pentua heti opettaan että anna olla rauhassa, joten isompana jahtas aina kissaa. Koira 45kg... O_o

eli pennun pitäisi päästä ihan normaalisti kissan lähelle ja kissa kertoo koska haluua olla rauhassa?

Riippu about sadasta eri seikasta.

Mutta perusperiaatteena on tuossa kohtaa se, että koira opetetaan elämään kissojen kanssa. Mikäli kissat eivät koirista pahemmin välitä, niin koiralle opetetaan, ettei kissojen luo ole mikään tarve mennä ja mikä tärkeintä, niitä ei ikinä, milloinkaan jahdata. Yleensä kissa tosiaan opetaa sitä koiraa siinä samalla, mutta ihmisen pitää olla vahtimassa tilannetta ja kissoilla tulee olla pakopaikkoja, eli riittäviä kiipeilymahdollisuuksia joka huoneessa.

Toisaalta, mikäli kissanne sähisevät 10v koiralle, joka ei niistä edes välitä, niin miettisin kyllä tarkasta pennun ottoa. Kaikki kissat eivät ikinä siedä koiria ja osa kissoista pelkää niitä aidosti paljon. Pentu vielä kun on villi, niin se voi kissalle olla kova paikka.

Itse tarjosimme kodin aikuiselle kodittomalle kissalle, joka ei milloinkaan (oli meillä 1v) oppinut elämään koirien kanssa, vaikka yksikään koiristamme ei ole kissoista pätkän vertaa kiinnostunut.

Vuosi tosiaan yritettiin käyttäen apuna koiravapaita huoneita, feliwayta, serene um:ia ja jopa clomicalmia, mutta mistään ei ollut apua. Kissa siis oirehti kusemalla sänkyyn ja sohvaan.

Eli siis...joko ne oppivat elämään yhdessä tai sitten eivät. Yleensä kyllä, mutta kannattaa tosiaan pohtia asiaa tarkasti kissojen näkökulmasta ennen pennunostopäätöstä.

Meillä on tullut vuorotellen kissoja että koiria ja ne parit menesty meillä parhaiten jossa kissa ensin.
Vanha katinrontti näytti pentukoiralle heti paikan jonka jälkeen ei mitään ongelmia ole ollut. Mut sit taas se pari missä kissanpentu tuli jälkeen niin on huomattavasti vaikeampi.

Me ainakin vaan katsottiin päältä ettei mitään pahempaa päässy sattumaan ja koiralle räyhästiin jos liikaa hönkkäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:

eli pennun pitäisi päästä ihan normaalisti kissan lähelle ja kissa kertoo koska haluua olla rauhassa?

No juu,niin mä ainakin tekisin jos sama tilanne uudestaan tulisi vastaan...Jotta tottuis sit heti alkuunsa toisiinsa.

meillä kissa hyväksy koiran hyvin..sovussa pystyy elää. ja sitten kun otimme toisen kissan (pennun) niin tästä tuli koiran paras ystävä. nyt kissa usein käy puskemassa ja halailemassa koiraa

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Riippu about sadasta eri seikasta.

Toisaalta, mikäli kissanne sähisevät 10v koiralle, joka ei niistä edes välitä, niin miettisin kyllä tarkasta pennun ottoa. Kaikki kissat eivät ikinä siedä koiria ja osa kissoista pelkää niitä aidosti paljon. Pentu vielä kun on villi, niin se voi kissalle olla kova paikka.

Eli siis...joko ne oppivat elämään yhdessä tai sitten eivät. Yleensä kyllä, mutta kannattaa tosiaan pohtia asiaa tarkasti kissojen näkökulmasta ennen pennunostopäätöstä.

Sähisevät silloin jos koira liikkuu. Käyvät kyllä haistelemassa mutta säikähtävät koiraa jos liikahtaa kesken kaiken ja lisäksi jos kohtaavat toisensa jossain niin kyllä ne sähähtää. Ainoastaan toinen kissa meillä on läppässy koiraa, mutta muutenkin kyseessä on arka tapaus. Kumpikaan kissoista ei ole kertaakaan tämän vuoden jonka meillä ovat olleet niin pissanneet minnekään muualle kuin laatikkoon. En toki sano ettei niin kävisi jatkossa.
Kun pienempi kissa totutettiin isompaan niin siihenkin meni aikaa 2 viikkoa, kun saivat keskenään ratkoa välinsä ilman että puutuimme. sen jälkeen ovat olleet ystäviä. Paitsi pieni rako oli toisen kissan leikkauksen jälkeen etteivät tulleet toimeen.

Mun mielestä on aika ihmeellinen ajatuksenakin, että emme voisi kissojen takia harkita koiran ottamista :o lähinnä että en ikinä antaisi kissalle sanan valtaa siinä voinko ottaa koiran vaiko en.

Kumpikin kissa uskaltaa liikkua asunnossa, tietysti varautuneita ovat. mutta viime yönä toinen kissa tuli kanssamme nukkumaan ihan normaalisti vaikka koira nukkui lattialla. ei käynyt sähisemässä, ainoastaan haistelemassa ja uteliaana katsoi sängystä lattialle koiraan. tämä arempi kissa ei koirasta ole niin kiinnostunut, mutta kyllä sekin lähestyi sitä eilen muutaman kerran. tietty sähisi aina jos koira tuli lähemmäksi.
Apuna mulla on tällä hetkellä feliway-suihke ja haihdutin. suihketta en enää sitten käytä kunhan haihdutin on ollut tarpeeksi kauan seinässä.

muoks. ja siis koira on hoidossa tällä kertaa maks. perjantai aamuun asti.

mul on 3kkv mäyräkoiranpentu ja kun mä olin kaverin kans ulkona ja sil oli kissa ja mul se koira no se kissa pelkäs koiria ja sit me päästettiin vähän katoo toisiaan ja sit kissa yritti raapast sitä mut oneksi se väisty mut silti se yritti leikiä sen kans(koira siis). tänään mä näin mun kaverin ulkona kissa mukana ja mul se koira joka yritti taas leikii sen kans mut se hypäs sen koiran etee ja pelästy mut se jatko leikin tekoa ja kissa suutu ja hypäs koira eteen ja sähähti ja koira pelästy niin paljo et alko pelkää sitä.joten kysymys kuuluu näin miten saisin sen taas olla pelkäämättä kissoja vai tuleeko se rohkeemaks iän myötä.APUA pliis!!!!!!!!!!!!!

Meil on 2kissaa toinen 7v ja toinen 1v.
meil olis koht puolin tulos koiranpentu.
miten saatas kissat sopeutumaan koiraan ja päinvastoin.vanhempi kissoista ainaki pelkaa vähän
koiria,kun naapurin koirat ovat pihalla ajattaneet sitä.nuorempi kissoista on aika leikkisä,joka
ajaa jopa vanhemman kissan pois paikasta mihin se itse haluaa,tulevat kyllä hyvin toimeenkin vaikka välillä kinastelevatkin.molemmat ovat uroksia kuten myös tuleva pentulin,pennussa on kääpiöpinseriä ja jackrusellin terriäriä,joten on luonteeltaan todella vilkas..

Yhteistyössä