Kun kitinä vie järjen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masennustako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masennustako?

Vieras
Mietin tässä kovasti kärsinkö synnytyksenjälkeisestä masennuksesta. Vauvani on nyt 9 kk ja ollut koko ikänsä temperamenttinen. Kovasti on iloinen sille päälle sattuessaan, mutta pitkiä aikoja on, kun missään ei ole hyvä. Yksikseen ei viihdy ja itkee paljon. Nyt viime päivät on ollut täyttä helvettiä. Jatkuva kitinä ja huuto ja puntissa roikkuminen saa minut tuntemaan jopa väkivaltaisia tuntemuksia vauvaa kohtaan. Minua pelottaa miten selviän tästä.

Alusta asti olen odottanut, että helpottaisi. Minusta tuntuu, etten ole pystynyt nauttimaan äitiydestä niinkuin muut. Otan vauvan itkun ja tyytymättömyyden kamalan raskaasti. Minun on vaikea tuntea empatiaa itkevää vauvaa kohtaan. Tunnen lähinnä raivoa, kun kaikkeni annan ja mikään ei riitä.

Haluaisin tietää johtuuko tuntemukseni minusta vai vauvasta. Voihan olla, että koen vauvan vaikeaksi, koska olen sairas. Voi taas olla, että vauva on niin vaikea, että minun onkin vaikea selvitä. Ihmettelen miten on mahdollista, että melkein kaikki selviävät vanhemmuudesta kunnialla. Minulle tämä on niin vaikeaa, vaikka koen olevani älykäs, rakastava ja empaattinen nainen.

Jos kuvaukseni herättää ajatuksia mihinkään suuntaan, ole ystävällinen ja jaa ne kanssani. Olen miettinyt asiaa pääni puhki pääsemättä mihinkään lopputulokseen.

Tulee mieleen kysymys, kuinka paljon sinulla on ns. omaa aikaa eli aikaa, jonka vietät täysin erillään vauvasta jonkun itseästi viihdyttävän asian parissa. Itse jaksan paremmin, kun käyn välillä jossain huitelemassa ja isä on lapsen kanssa. Meillä tgosin ei ole enää vauva, vaan taapero. Mutta kyllä yritin tuossakin vaiheessa aina irrottautua silloin tällöin omiin juttuihin.
Mut kaiken kaikkiaan olisi hyvä löytää joku empaattinen ihminen, ystävä tai ammattilainen, jolle voisit noita ajatuksiasi purkaa.

Moikka, ymmärrän täysin sinua. Itselläni oli samanlaisia ajatuksia, eniten juuri lapsen ensimmäisenä ikävuotena. Itkuinen lapsi on minusta haaste kenelle tahansa vanhemmalle, kärsivällisimmällekin.

Olisiko sinulla mahdollisuus antaa lapsi hoitoon ja hoitaa itseäsi oikein kunnolla? Jo kerran viikossa saapuva lapsenhoitaja tekisi ihmeitä. Onko kunnassasi mahdollisuus esim. perhetyöntekijään tai kotiapulaiseen?

Minua itseäni auttoi aikanaan juuri oma aika, se, että olin hetken poissa kotoa. Kävin kaupoissa, kirjastossa, kuntoilin. Välillä annettiin lapsi mieheni äidille hoitoon ja nukuttiin hotellissa ihana, kokonainen yö. (Tätä tapahtui tosin vain kerran. :))

Minusta tuntuu, että muut kuin itkuisen lapsen / vauvan vanhemmat eivät voi ymmärtää kuinka rankkaa elämä lapsen kanssa voi olla. Parhaiten auttaa lasta ja sinua kun hoidat itseäsi.

Minusta tutui, että lapsen täytettyä vuoden alkoi kaikki helpottaa. Itkut vähenivät, yöt paranivat ja elämä alkoi näyttää valoisalta. Myös lapsen oppiessa kommunikaatiota hoitaminen käy mielekkääksi. On hienoa kun lapsi ottaa kontaktia, opettelee sanoja, on vastavuoroinen.

Uskon, että teillä elämä helpottaa, vaikka nyt juuri ei kenties siltä tunnu. Kannustaisin kuitenkin hakemaan heti apua. Keskusteluapua neuvolasta, hoitoapua kunalta tai läheisiltä. Minua auttoi neuvolan psykologi, kodinhoitaja ja mieheni äiti. Älä sinäkään jää yksin. SInä olet vain väsynyt. Olet taatusti hieno äiti, mutta äärimmäisen väsynyt.

Juuri noihin aikoihin oli hankalaa meilläkin. Vauva oli tyytymätön kotosalla ja kitisi ilmeisesti tylsyyttään. Aloin käydä perhekerhossa ja muskarissa. Saatiin molemmat vähän vaihtelua arkeen. Kävin myös paljon vauvan kanssa ulkoilemassa. Vauva tuntui olevan tyytyväisempi, kun oltiin liikkeellä.

Oman jaksamisen kannalta on ihan ehdotonta saada vauva välillä jonkun toisen hoitoon ja hetki omaa aikaa. Toivottavasti voit järjestää sitä itsellesi riittävän usein.

Kaikki nuo tuntemuksesi kuulostaa ihan tutuilta. Ne on kuitenkin asioita, jotka unohtuu aika nopeaa, kun lapsi kasvaa ja muuttuu. Tulee uusia murheita ja uutta mietittävää :) Ehkä siksi niistä tunteista ei kauheasti puhuta. Myös häpeä estää äitejä niitä tunnustamasta. Uskon, että meillä kaikilla on välillä epävarmuuden tunteita ja negatiivisia tunteita, mutta kuten sanoit, useimmat selviää kuitenkin kunnialla.

Omani on jo taapero ja voin näin jälkikäteen sanoa, että vauvavuosi oli melkoista tunnemyllerrystä. Se helpottuu kummasti, kun lapselle tulee ikää. Tsemppiä.

tuttua on ,koita vaan jaksaa. Tuo auttais kummasti että pääsisit edes vähän johonki, lenkille tmv tekemään omaa juttua. itse koin että 1v.n jälkeen homma alkoi helpottua kummasti, toisaalta ite menin sillon töihin ja sillon nautti myös siitä kitisevästä lapsesta ihan erilailla kun sen kanssa ei ollut enää 24h. Toisaalta sit kitinät tuli tuplana hoitopäivän jälkeen :)

Hei,

kirjoituksesi voisi olla suurelta osin kuin minun näppikseltäni. Vauvani on 7kk ja suuritarpeinen sekä temperamenttinen pakkaus. On paljon päiviä, että ilman viihdytystä hän ei oikein viihdy lainkaan, ja huuto seuraa pikku asioista. Välillä arki tuntuu kovin raskaalta, ja joskus on vaikea tuntea positiivisia tunteita vauvaa kohtaan (vaikka silti tiedän, että hän on maailman rakkain, totta kai!). Myös minun on välillä vaikea kestää vauvan itkua, varsinkin silloin jos sille ei löydy syytä (nälkä, väsy, märkä vaippa jne..) eikä mikään tunnu auttavan. Hoidan hyvin paljon vauvaa yksin, joten se ei varmasti helpota tilannetta..

Olisi mukava jakaa ajatuksia enemmänkin, jos kiinnostaa, niin voit mailata tinde07 @ wippies.com (poista välit). =)

Meillä kriittinen piste oli 8 kk. Silloin tuntui välillä ihan mahdottomalta. Samaa kitinää, natinaa, rutinaa, roikkumista, vonkumista... Meinasi pää haljeta itselläkin. Oli kuitenkin ainakin meillä ohimenevä vaihe, onneksi:-) Osasyy oli ehkä poskihampaat, mutta selkeästi myös kehitysvaihe. Olen kuullut "8-kk-kriisistä" muiltakin. Tsemppiä!

Olisiko eroahdistusta. Ohimenevää. Tosin jotain muutahan on aina nurkan takana odottamassa :)

Minä yritän ajatella, että esim. itkuisuus/vaativuus/tempperamenttisuus ovat lapsen ominaisuuksia, jotka yleensä ovat riippumattomia äidin tekemisistä. Joskus vaativaa lasta jaksaa vähemmän kuin yleensä. Yritä erottaa toisistaan lapsi ja hänen tekonsa/käytöksensä. Noin pieni vauvahan ei tahallaan oikkuile.

Niinpä niin. Mitä jos todella on MASENTUNUT? Pitääkö siitä sitten tehdä numero? No totta ihmeessä pitää. Etsiä apua, vaikka netistä aluksi jos ei muualta. Siitä voi lähteä. Ja sitten eteenpäin jos tarvetta on. Jos äiti on väsynyt ja masentunut eikä jaksa kuunnella vauvan kitinää, vuorovaikutussuhde ja KIINTYMYSSUHDE kärsii. Vauva ei voi hyvin eikä saa hyviä lähtökohtia elämälleen. En sano, että ap:n kohdalla näin olisi, mutta näin voi olla. Jättää hyvät sylvit omaan arvoonsa ja etsii apua itselleen ja lapselleen, jos tarve vaatii.

Ehkä kannattaisi ensiksi kokeilla sitä, että yrittäisit saada omaa aikaa enemmän. Jos se ei riitä, varaa sitten aika terveyskeskukseen, neuvolaan tms. Jos rahat riittävät, myös ajan varaaminen yksityiseltä lääkäriltä voi olla hyvä juttu.

Sairastin ilmeisesti esikoisen synnyttyä jonkinlaista lievää masennusta. Se meni kuitenkin ohi. Omia ohjeitani on tässä muutama, joilla itse jaksoin vaikean ajan yli:

- elämä on valintoja täynnä. Mieti itse tarkkaan, haluatko esimerkiksi olla "täydellinen uhrautuva äiti" vai voisitko jakaa hoitovastuuta miehen, isovanhempieni, kummien, sisarustesi tms. kanssa. Jos et saa ketään hoitoavuksi, voisiko ratkaisu olla sitten maksettu apu (Väestöliitto, MLL tai vaikka naapurin tyttö) edes pari tuntia viikossa, jotta saat ikiomaa aikaa. Raha hoitoon voi löytyä vaikka siitä, että lopetat jonkun lehden tilaamisen tms.

- harrasta liikuntaa ja luonnossa liikkumista joko yksin tai vaikka vauvankin kanssa. Varsinkin jos kärsit univajeesta etkä saa hermostumiseltasi nukuttua vauvan päiväunien aikaan, niin mikset sitten käyttäisi aikaa tehokkaasti ja reippailisit ulkona 1-2 tuntia päivässä. Pidemmällä aikavälillä kunto kasvaa ja jaksat niin henkisesti kuin ruumiillisestikin paremmin.

- oma aika on tosi tärkeää. Pistä lapsi ajoissa nukkumaan joka ilta, jotta saat pari tuntia ikiomaa aikaa joka illalle. Jos vauva nukahtaa huonosti tai heräilee pitkin öitä, syynä jaksamattomuuteesi voi olla yksinomaan kuukausien univaje. Vaikka vauvan itku tuntuu pahalta, niin eikö unikoulu (vaikka radikaalikin) ole parempi vaihtoehto kuin se, että olet vihainen, turhautunut, väsynyt ja kärsit isosta riskistä, että lyöt/tukistat lastasi kiukuissasi???

- syö monipuolisesti. Imetys, synnytys jne vievät voimia. Talvikaudella muutenkin pitää syödä D-vitamiinia, joten kiinnitä huomiota omaa hyvinvointiisi

- kannattaa tajuta, että vauvan itkeminen on kommunikointia. Vauvan ja ison lapsen itkeminen ovat eri asioita. Voit myös totuttaa vauvaa viihtymään yksin lattialla, sillä ei entisaikoinakaan äidit voineet olla vauvan kanssa 24 h vain vauvan tarpeita kuuntelemassa, kun oli ruoat tehtävänä, pyykkäykset, kodinhoito, eläinten hoito jne tehtävänä.

- jos olet poikkeuksellisen väsynyt ja sinusta tuntuu, että käyt käsiksi lapseen, niin se on merkki siitä, että kaipaat lepoa ja irtiottoa hetkeksi lapsesta. Mene vaikka hetkeksi toiseen huoneeseen, jotta halu käydä käsiksi menee ohi.

- lapsesi kasvaa koko ajan. Kun hän pääsee liikkeelle, pikkukitinät yleensä vähenevät, koska lapsi osaa viihdyttää itseään paremmin sen jälkeen. Mieti myös sellaista vaihtoehtoa, että olet intensiivisesti lapsen kanssa vaikkapa 15 minuuttia ja vasta sen jälkeen alat tekemään ruokaa, jolloin lapsi joutuu olemaan yksin. Jos olet läsnä jatkuvasti vain puolittain, vauva ei ehkä saa tarvitsemaansa määrää hellyyttä, silittelyä, sylissäoloa jne. Usein vauvalle voi riittää sekin, että hän pääsee syliin hetkeksi ja sen jälkeen taas jaksaa olla hetken lattialla jne. Vauvakin voi olla masentunut, jos hänellä ei ole hyvä olla.

- saatko vertaistukea mistään? Sinulle olisi hyväksi, että löytäisit jonkun vastaavassa tilantessa olevan äidin, jonka kanssa voisitte käydä yhdessä kävelyllä tms, jotta pääset puhumaan pahaa oloasi pois. Jos kaveria ei ole, päiväkirjakin auttaa asioiden purkamisessa.

- pyydä tukea lapsen isältä. Hänen voi olla vaikea samaistua tilanteeseesi, mutta päätös lapsen hankkimisesta on teidän yhteinen.

- varmistu, että itkun taustalla ei ole mikään sairaus (korvatulehdus tms.).

- itseäni ainakin helpotti, kun ajattelin, että tätä vaihetta kestää aikansa ja sitten se menee ohi. Nykyinen tila ei siis kestä vuosikausia tms., vaan lyhyen aikaa.

- lääkäristä saatu masennuslääke tai unipillerit voi olla apu joillekin.

Minusta ei ole mikään häpeä myöntää, että vauvan kanssa oleminen on todella raskasta. Joillekin se ehkä on tosi kevyttä ja "piece of cake", mutta itselleni rakkaan esikoisen syntymä oli isolta osalta tosi kamalaa (vaikea synnytys, hidas synnytyksestä toipuminen, tukiverkkojen puute, miehen totaalinen kyvyttömyys ymmärtää vaikeaa tilannettani, itkuinen vatsavaivainen vauva, uniongelmat minulla ja vauvalla, taloudellinen ahdinko, masentunut mieli ja kyvyttömyys löytää iloa elämästä jne). Selvisin tilanteesta, koska halusin selvitä eikä tilanteeni onneksi ollut niin paha, että olisin miettinyt minun ja lapsen pahoipitelyä, surmaamista tms., mutta minua ärsyttää suunnattomasti se, kun joku jeesustelee, että miten ihmeessä yhden vauvan hoito nyt niin raskasta voi olla. Niin, no ennen ei masennuksesta eikä mistään psyykkisistä vaivoista puhuttukaan, koska ne olivat häpeällisiä ja ne salattiin visusti.

Kyllä arki lapsen kanssa on joskus rankkaa. Ikäkaudesta ja elämäntilanteesta riippuen enemmän tai vähemmän. Ei ole mikään häpeä sanoa sitä ääneen. En ymmärrä ollenkaan muutaman kirjoittajan rajuja reaktioita, että oman väsymyksen myöntäminen olisi jotain turhaa "numeron tekemistä" itsestään. Samalla logiikalla voidaaan ajatella, ettei kukaan saisi koskaan sanoa, että työ stressaa tai väsyttää edes hetkellisesti jos on kerran mennyt työpaikan hankkimaan.

Tämä palsta on monelle varmasti varaventtiili, josta haetaan vertaistukea ja avaudutaan vähän, jonka jälkeen sitä arkea sitten taas jaksaa. Siitä tuskin on kenellekään haittaa.

Sanoinkin tuossa edellä, että itsekin koin kasi-ysikuisen tenavan kanssa olemisen ensimmäistä kertaa todella rasittavaksi ja mietin omaa jaksamista. Ja samaa olen siis kuullut monelta muulta. Ap. ei siis välttämättä kärsi mistään varsinaisesta masennuksesta. Mutta jos näin on, niin apua on hyvä osata etsiä. Mitä hyötyä kenellekään - varsinkaan lapselle - on siitä, että äiti puree hammasta ja sinnittelee, kunnes tilttaa. Vanhanaikaista suo-kuokka-ja-jussi-ajattelua.

Sulle "Voi Pyhä Sylvi" neuvoisin kehittämä hiukkasen empatiakykyä. Vaikka elämässään olisi nähnyt kuinka pahoja tilanteita, ei se ole tekosyy kettuilla toiselle. Et ole itse tainnut kokea vaativan lapsen kanssa olemista kun ei minkäänlaista ymmärrystä tunnu heruvan. Oletko tosissaan hoitoalalla? Toivottasti et ikinä tule hoitamaan minun lastani!

Hassu juttu, kun itse on nähnyt ja kokenut kaikenlaisia vaikeuksia, on jotenkin helpompi aettua toisen asemaan, oli ongelma sitten mikä hyvänsä.

Tosi ihania vastauksia olet onneksi saanut viestiketjun aloittaja muilta. Ota nyt kaikki mahdollinen apu vastaan ja lepää. Usko pois, pikkuhiljaa elämä helpottaa. Minulla oli synnytyksen jälkeinen masennus, mutta selvisin siitä. Ilman apua en tiedä missä olisin.

Samaa mietin minäkin vaikka odottava äiti olen . Siskollani on saman ikäinen vauva kuin sinulla ja itkuraivareita saa välillä. Oma reaktioni on ottaa lapsi syliin että itkeminen loppuisi koska tunnen verisuonen pullistuvan otsassani ja hermoni kiristyvän mutta siskoni sanoo vain että antaa lapsen itkeä ei sillä mitään hätää ole (mikä varmasti piti paikkanta, mieltänsä ilmeisesti vain osoitti ) Kysyin yksi päivä häneltä että luuletko minusta tulevan hyvä äiti ? Siskoni vastasi että Kyllä sinusta varmasti hyvä tulee mutta tuohon itkemiseen sinun pitää tottua . Sen minä kyllä ymmärrän ja vaikka nuori olenkin (25-v) niin en niin tietämätön ettäkö luulinsin vauvan olevan hiljaa vain koko ajan. Mutta onko se lapsen huudattaminen välttämätöntä ? jos sen voi lopettaa ottamalla lapsen syliin !? Esim . Ravintoloissa kun ollaan syomässä jne. ?

Se miten reagoin lapsen itkuun ( ei vauvan vaan vanhemman lapsen ) huolestuttaa minua . Ovatko nämä normaaleja tuntemuksia ? ja ovatko ohi meneviä varsinkin kun lapsi ei vielä ole syntynyt ?

En usko siskosi tarkoittaneen, että vauvaa pitäisi huudattaa. Tottakai voi ja pitääkin ottaa syliin silloin kun tarvitaan, ja varsinkin jos sillä saa lapsen lopettamaan kitinän. Mutta luulen, että kun saat oman lapsen niin huomaat, että on päiviä jolloin lapsi vain kitisee ilman mitään aikuiselle näkyvää syytä, eikä kitinä lakkaa muutamaa minuuttia pitemmäksi ajaksi vaikka mitä tekisi. Arkiaskareet on kuitenkin hoidettava, esim. ruuanlaitto, joten ei voi koko päivän istua vain lapsi sylissä (mikä sekään ei aina lopeta kitinää, lapsi voi kitistä myös sylissä ollessaan). Sellaisina päivinä on pakko välillä ajatella, että kitisköön jos huvittaa, ei sillä mitään hätää ole. Muuten menee äidiltä hermot. Tätä uskon myös sisaresi tarkoittaneen. Toki toivon, että sinä saat iloisen ja hyväntuulisen lapsen, jolla ei näitä kitinäpäiviä ole, jolloin et joudu asiaa sen enempää miettimään. Mutta kaikilla ei ole niin hyvää tuuria. Odottajana ihmettelee monia asioita, joista sitten myöhemmin saattaa ajatella eri tavalla. Mutta on todellakin normaalia reagoida lapsen itkuun ja niin varmasti jokainen äiti tekee.

Moi,

Minultakin kitinä vei välillä järjen ensimmäiset puolitoista vuotta. meidän poika oli joko tosi iloinen tai sitten kiukkuinen. Sitten tuli ihana vaihe ja lapsi oli tasaisempi, elämäänsä tyytyväisempi ja arki sujui. Mutta eikös nyt taas kun poika alkaa olemaan 2v. niin kaikki on taas joko tosi hyvin ja poika on jostain innoissaan ja nauraa tai todelle huonosti ja EI ja Ei ja Ei ja itku tulee taas mitä pienemmästäkin asiasta (ei haluta vaihtaa vaippaa, ei mennä potalle, ei olla syömättä muttei syödäkään. haluaisi pihalle, muttei pukea. Saappaat pitäisi laittaa ennen haalaria. kaikki tehdä itse, mutta kun ei oikein vielä osaa niin suuttuu ja vielä enemmän jos tulen apuun, lysähtää tyylin lattialle itkemään jos kieltää rämpyttelemästä valoja jne). Eilenkin meni niin hermo että oli pakko lähteä koiran kanssa tunniksi pihalle kävelemään, vaikkei koira olisi vielä siinä vaiheessa ollut toisen pitkän lenkin tarpeessa. Tästä huolimatta olen sillä kannalla että teen lisää lapsia ja eilen luovuttiinkin ehkäisystä ja annetaan sisaruksen tulla jos on tullakseen. Minusta turhaan kitisevää lasta saa sanoa kauheaksi, mutta pitää tietty ymmärtää ettei se ole lapsen vika että se on kauhea, vaan yleensä aivan normaali raivarikehitysvaihe.

Eihän me monet naisetkaan PMS raivareillemme mitään voida, mutta toivotaan ymmärrystä idioottimaiselle käytöksellemme jota miehemme eivät todellakaan jaksa :)

ja uskomatonta mutta totta: mitä enemmän ollaan liikkeellä, sitä vähemmän kitinää. Niinkuin joku aikaisemminkin mainitsi muskareista, kerhoista yms.

Yritän keksiä aina jonkun menon (kauppaan meno, kaverilla käynti) joka päivä, että poitsu pysyisi tyytyväisenä =)

edellisen kanssa samaa mieltä!
ja mullakin oli alussa ihan selvää masennusta ilmassa, josta olen hitaasti toipumassa.
pitäisi vaan todella ahkerasti lähteä liikkeelle ja itselläni auttoi myös erittäin tarkka päivärytmin luominen.
joka päivä pakotin itseni nousemaan ennen lasta, jotta ehdin suihkuun ennen lapsen heräämistä, sitten aamupalaa, pukemista ym aamutoimia... joka aamupäivä käytiin kävelyllä kaupassa (tuli lähdettyä ulos joka kelillä ja ostettua vain tarpeellisia siksi päiväksi), siinä meni noin tunti, sitten ruoanlaittoon ja päiväunille. siis minäkin nukuin päiväunet.
iltapäivisin käytiin vaunukävelyllä, leikkipuistossa, kerhossa tai tapaamassa tuttuja/kylässä.
poika on vieläkin tarkka päivärytmistään ja se auttaa minuakin. tosin joskus tekee tämä tiukka päivärytmi myös stressiä, kaikkeen on vain tietty aikansa...
mutta hyötynsä tälläkin, auttaa minua.

Joo, samaa mieltä edellisten kanssa. (Melkein) joka aamupäiväksi kannattaa suunnitella jotain, esim. muskari, perhekerho, leikkipuisto, kyläily, kaupungilla tai vaikka lähikaupassa käyminen, kirjasto, retki metsään tai mitä teidän lähellä nyt onkin mahdollista tehdä... Sen jälkeen sitten syömään ja päiväunille. Sillä tavoin saattaa monena päivänä selvitä iltapäivään asti ilman kitinää. Tietty 9kk:n ikäinen nukkuu varmaan vielä kahdet päiväunet, joten rytmi voi olla hiukan eri, mutta joka tapauksessa silloin kun lapsi on hereillä kannattaa lähteä ulkoilemaan ja tekemään muuta virkistävää, se tekee äidillekin hyvää.

että mitä enemmän menoa ja meininkiä, sitä paremmin vauva nukkuu!

Mutta jos olet oikeasti masentunut, ei näitä menoja valitettavasti jaksa itse hoitaa. Silloin kannattaa puhua ammattilaiselle. Mutta jos kitinä vaikuttaa hermoihisi, niin silloin olet normaali, ja voit yrittää vähentää sitä menoilla yms :)

Minulla on vasta kotiutunut keskonen, jonka kanssa ei saa lähteä ihmisten ilmoille vielä pariin-kolmeen kuukauteen eikä vieraitakaan saisi ottaa vastaan. Ja uni ei tule yöllä eikä päivällä kun tuo pikku hirviö pitää niin kamalaa meteliä nukkuessaan, etten voi edes korvatulppien kanssa nukkua samassa huoneessa. Valveillaoloaika sitten kitistään ja vingutaan. Jospa edes tuo keskosen äpätys jäisi pian pois, että pystyisi nukkumaan edes ne syöttöjen välit. Nykyään kun se äpätys aamuyöstä alkaa niin siirryn suosiolla toimistohuoneen sohvalle nukkumaan, että saa hetkeksi ummistaa silmänsä. Pari päivää on mennyt ihan vaan itkiessä kun on niin pirun väsynyt ja sitten tuntee syyllisyyttä että jos vauva aistii minun kiukkuni ja epätoivoni. Voi kun odotan hartaasti sitä, että voi edes niitä parin tunnin pätkiä nukkua enemmän kuin yhden tai kaksi vuorokaudessa. Tämä unen puute ja neljän seinän sisällä kaksin vauvan kanssa kököttäminen syö naista sen verran että hulluksi tässä jo itsensä tuntee. Vauva on kyllä ihana ja rakas, mutta pahimmilla hetkillä toivoo vaan että tulisi joku ja veisi sen pois edes hetkeksi. Ja sitten tunnetaan tietenkin taas syyllisyyttä..

Pari asiaa näin nopeasti tuli mieleen (sori laitan rankalaisilla viivoilla kun on kiirus). Minulla 2 alle 3 v lasta ja kyllä, on kokemusta :)
* oma aika, tekeminen, hermo ketää paremmin kun käyt jossain. Joku harrastus? Happihyppely roskiksillekin menettelee jos aikapula
* ÄLÄ odota että helpottaa. Sillä teet itsellesi vaan hallaa. Lapset/vauva ovat (jotkut) tuollaisia, joten tilanne on nyt tuo. Kun kitinävaihe loppuu alkanee uhmaikä ja valitettavasti silloin tulet kaipaamaan kitinävaihetta.
* Opettele siis elämään asian kanssa. Omat harrastukset. Mieti mikä pidentää pinnaa.
* Jose epäilet taustalla olevan masennusta hae apua. Minulla pinna menee väsymyksestä jha silloin kun ole kökkinyt liikaa kotona lasten kanssa.
* Mitä pahempi päivä, niin enemmän liikkeellä. Jos vauvallasi on erikoisen huono päivä, niin ÄLÄ JÄÄ KOTIIN. Pakkaa vauva rattaisiin ja lähde, minne vain, ostoskeskukseen, puistoon... Pinna kestää peremmin kun voit keskittyä muuhun. Ja vauvakin yleensä tyytyväisempi.
Nämä ovat siis minun kokemuksiani. Toivottavasti oli jotain järkeä :)

Kannattaisi varmaan laittaa vauva nukkumaan pysyvästi vaikka sinne toimistohuoneeseen, jotta saat itse nukuttua kunnolla omassa sängyssä. Itse en ainakaan osaa nukkua kunnolla muualla. Oma lapseni joka on jo 3-v ääntelee ja puhuu unissaan vieläkin niin, että en saisi samassa huoneessa nukuttua vieläkään, on siis nukkunut vauvasta asti omassa huoneessa.

Yhteistyössä