Kun kiinteät ei maistu...

Meillä tyttö nyt 6,5 kk ja kiinteiden syöminen ei taho sujua millään ilman suuttumusta. Aloitettiin kiinteiden syöminen pikkuhiljaa neljän kuukauden iässä, neuvolan ohjeiden mukaan. Sillon tällöin intoituu syömään jopa puoli purkkia, mutta yleensä jo muutoman lusikallisen jälkeen tulee suuttumus tai suu pysyy visusti kiinni. Joskus auttaa, kun neiti saa itse läträtä puuronsa kanssa..tai työntää itse lusikkaa suuhunsa..jälkikin on sit sen näköistä :) Myös leivän kannikan tai muun nakertelua on kokeiltu. Yötkin ovat alkaneet olla melko rauhattomia, mikä saattaisi viitata siihen, että tosiaan tarvitsisi jo enemmän kiinteää ruokaa.

Olisi kiva kuulla onko muilla samanlaisia kokemuksia ja minkälaisia niksejä niihin mahtaa olla...joskus tuntuu, että oppiikohan pikkunen ikinä kunnolla syömään...auttakaa!! =)
 
Meillä poika, 7kk, syö pääasiassa hyvin. Aina välillä pojan suu pysyy visusti kiinni, ja kiinteät ei maistu. Olen huomannut, että poika syö soseita paremmin, jos välillä saa maitohörpyn. Hedelmäsoseet/jogurtit menee huoneenlämpöisinä tai viileämpinä; kasvis/lihasoseet täytyy olla yllättävän kuumia, että maistuu.

Illalla ollaan annettu pojalle velliä pullosta, koska puuron syöminen on yhtä pelleilyä. Velleistäkään ei kaikki kelpaa, vaan sen pitää olla kunnon paksua velliä =)

Aina välillä yöt on meilläkin rauhattomia, enkä usko sen johtuvan nälästä: tämän ikäinen näkee/kokee joka päivä uusia asioita & oppii uusia taitoja, jotka väkisinkin tunkee uniin =)
 
Kiitoksia vinkeistä...Täytyy kokeilla lämmittää ruokia vähän enemmän. Vaikka siinä touhussa ne aina kerkiikin jo kylmetä :) Uudestaan mikroon vaan...Olen kokeillut möys vellejä, mut niiden suöminen se meillä vasta hankalaa onkin...neidille kun ei kelpaa tutti- eikä nokkapullokaan. Kahteen kuukauteen asti söi sillon tällöin pullosta, mut sen jälkeen tuli totaalinen stoppi. Pureskelee vaan sitä tuttia, eikä oikeen osaa imeä sitä...ja suotta sitä enää opettelemaankaan. Mukista vähän hörppii...

Öisin heräilee muutomia kertoja, mutta syötöt olen yrittänyt viimeaikoina jättää yhteenkertaan. Rauhottuu usein melko nopeasti syliinkin, joten heräilyt saattavat tosin johtuvat myös jostain muustakin kuin nälästä. Sieltä se vaan aina kurkkii pinnojen välistä, ja huutelee et voisko joku tulla seuraks =)

Olisi mukava jos tyttökin oppisi nauttimaan syömisen iloista, ekä se aina olisi yhtä tuskailua ja suuttumusta..Mut jospa se ajan kanssa helpottuu :)
 
Mä annan nokkamukista vesihörpyn soseen välissä niin maistuu paremmin. Ja sosa kannattaa antaa vaan silloin kun on TOSI nälkä niin maistuu varmasti. Meillä poika ei kyllä syö jos ei oo nälkä vaan suu pysyy tiukasti kiinni.
 
Kyllä se taitaa olla niin, että jokainen oppii syömään jossakin vaiheessa :) Minäkin tuskailin meidän tytön kanssa, kun meillä meni kaksi kuukautta (4-6kk) opetteluun, ja ystäväni vakuutti minulle, että kukaan meistäkään ei ole jäänyt tissiasteelle joten kyllä se oppi sieltä tulee ajan kanssa. Yhtäkkiä sitten ne soseet vaan alkoi maistumaan kun neiti täytti 6 kk.

Aluksi maistui paremmin kylmät hedelmäsoseet, sitten alkoi maistua lämpimät soseet, sen jälkeen puuro - ja nykyisin puuro (vauvapuuro tosin) hedelmäsoseella onkin neidin lempparia.

Edelleenkin meillä on tappelua sellaisten soseiden kanssa, joissa on "nappuloita" tai isompia palasia. Olen yrittänyt tässä nyt reilun 8 kk ikäistä tyttöä opettaa syömään 8 kk tarjoitettuja pilttejä, kun niitä pienempiä saattaa mennä lähes kaksi kerralla, mutta isoille palasille irvistellään ja yökkäillään ja sitten tehdään stoppi. Uskon kuitenkin, että jossain vaiheessa isommatkin palat alkaa mennä, mutta meidän tytön tapauksessa siihen varmasti menee aikaa. Pitää vaan sinnikkäästi kokeilla aina silloin tällöin. Kärsivällisyydellä ja ajan kanssa syöminen varmasti alkaa luonnistua, kun ei vaan pakota vaan yrittää tehdä ruokailusta mukavan. (tosin itsekin aina välillä irvistelen tytölle takaisin... ja sitten naureskellaan yhdessä ;) )
 
Meillä juuri 6 kk täyttänyt tyttö ja ihan sama ongelma. Imetän vielä ja sitä neiti kyllä haluaisi vaikka kuinka usein. Öisinkin herää syömään vielä monta kertaa. Pikkuhiljaa on vähän enemmän mennyt kiinteitä kun otin puurot mukaan, eli puuroista tuntuu tykkäävän. Ja tässä mietin kun neiti kuitenkin kovalla tohinalla on syömässä, mutta melkein kaikki tulee suusta ulos ja sitten hermostuu, että olisiko vika kuitenkin tuossa tekniikassa. Eli ei vielä oikein tajua tuota syömisen kikkaa.
Meillä kaksi sisarusta, jotka molemmat söivät 4 kk iästä lähtien heti ja kunnon satseja. Eli siksi tämä onkin niin outoa, mutta eiköhän tuo ajastaan opi.
 

Yhteistyössä