Kun kassatäti huutaa "täällä on vapaa kassa"....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peruskäytöstavat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pikkusen vaikee määritellä;26401628:
Nii mulle jäi epäselväksi, että kenellä sinne uudelle kassalle on se etuajo-oikeus?

Ihan riippuu tilanteesta... Jos joku jätskin kanssa jonottaa mun takana niin sanon, että voi mennä mun edelle... mutta jos itsekin olen jonottanut ikuisuuden ja toinen seisoo kahvipaketin kanssa mun takana... no sorry vaan. En taida antaa tilaa.. kai sen kahvipaketin voisi hake amuuhunkin aikaan ja täytyy munkin sieltä joskus pois päästä.

Intissä eniten liikettä varusmiehissä aiheuttivat huudot "Nakkisuojaan!" ja "Sotkuauto!". Nyt siviilissä "Täällä on vapaa kassa!"-huudahdus pistää liikettä niveliin. Edessäni jonottavia en odota, koska oletan, että he ovat erityisen kiintyneitä juuri siihen kassajonoon, eivätkä haluaisikaan vaihtaa toiseen.

Joo ihmisiä on ihan joka lähtöön. Mua aina huvittaa se kun ne oikeen juoksuaskelin rynnii sinne kassalle ja ne mulkasut toisilleen ja ovatpa ihan alkaneet riidelläkkin... siis oikeesti, siitä kuka on nyt se joka on maailman tärkein ihminen ja pääsee ensimmäisenä sinne kassalle. Mua ei haittaa kun mun mielestä se on niin huvittavaa seurattavaa. Halvat huvit mullakin :)

Teinit on huvittavia kun jos niille oikeen ystävällisesti ja kuuluvasti sanoo hei niin ne menee noloksi ja mutisee vaan jotain. Kai se sitten on noloa puhua tällaselle tädille. Sitten on näitä jotka ei vaan millään katso päinkään ettei tarvitsisi rasittaa äänihuuliaan "hei"- tai "päivää"- sanoilla. Niitäkin on hauska vähän kiusata ja odottaa siinä skannaamatta niin kauan kunnes niiden on vastattava.

Ainoa mikä mua ärsyttää on "viereinen kassa, kiitos!"- kyltin läpikatsominen, se hyeenalauman perässäroikkuminen kun on alottamassa työvuoroa ja se ettei tajuta että vaikka jonoa llisikin kilometri niin kassoilla on työajat ja ne myös loppuu joskus jonka jälkeen minulla on muutakin elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja täti vaa!!;26401194:
Se on kuule ihan sama itä me kassatädit sanotaan, sitä ei kuunnella.
JA TE JOTKA ASIOITTE ITÄKESKUKSENN cittarissa, kävelkää pikkasen pidemmälle sitä kassalinjaa.
Yleensä siellä loppupäässä on PALJON lyhyemmät jonot.

Kyllä sitä kuunnellaan! Esim. h&m:llä (ainakin meillä) huudetaan aina "seuraava jonossa tänne, kiitos!" eikä kukaan ole koskaan yrittänyt etuilla. Mutta jos huudetaan just toi "täällä on vapaa kassa" niin aina lähtevät jonon viimeiset. On kyllä todella huonoa käytöstä!

MUTTA kuinka moni teistä päästää ohitseen takana olevan jolla on pari ostosta jos teillä on kärryllinen tavaraa?
Riippuen tilanteesta, kassan nopeudesta, jonon pituudesta ja omasta kiireellisyystasostani. Mutta yleisimmin minulla on tapana kohteliaasti päästää, vaikka ei mullakaan juuri koskaan ole suuria ostoksia.

Minua ärsyttää kassalla eniten se, että just minun kohdalla sattuu se kauimmainen lokero, niin en pääse heti pakkaamaan ostoksia. Joutuisin kävelemään sinne, ja heti takaisin, kun mulla ei tosiaan ole isoja läjiä ostoksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Anonyymitär;26401197:
Ihan höpöhöpöjuttuja, kyllä sinne menee ihan se joka ensin ehtii. Harvemmin sinne kukaan rynnii tuhatta ja sataa muiden ohi kuitenkaan. Mutta ei nyt todellakaan kukaan ala katsoa että oliko kenties joku ennen häntä.

:laugh: Tästä tuli mieleen että tätäkin on nähty. Parhautta on kun joku kaljamahainen hikinen äijä joka puhisee ja laahustaa hissun kissun pitkin käytäviä, ottaa siinä vaiheessa tajuttoman spurtin kun kuuluu "täällä olis vapaa kassa".

Tai se mummeli joka on hetkeä aiemmin ollut että "aijai, voi voi.. " ja raahustanut menemään. Sitten kun kuuluu "täällä olis vapaa kassa" niin pienet silmät laajenevat lautasiksi ja niihin syttyy verenhimoinen katse kun mummo pyyhältää muita tuuppien uuteen kassajonoon.

:saint:

Mä sain pienen kohinan aikaseks kaupassa kun tuli se tilanne, että kassa vapautu siinä vieressä.
Menin siihen kassalle koska olin toisena kassalla jonossa.

No tää hämynen mummo mikä oli aikasemmassa kassajonossa ennen mua ja juuri laittamassa maitopurkkejaan kassalle, tuli ihan pokkana mun eteen vaikka mä olin jo pienet ostokseni laittanu siihen menemään :D

Ennen kun mä kerkesin räjähtää niin kassatäti sano, että mummon on mentävä jonon perälle koska neiti (minä) oli ensin.

Mummo suuttu (tietty) ja alko huutamaan nykynuorison kamalista käytöstavoista ja kun hänellä oli vielä niin pienet ostoksetkin... Hällä siis maitopurkkeja 6, jauhoja, sokeria ja mehutonkka. Mulla oli 1 maitopurkki ja mangopiltti ja sen lisäksi helvetinmoinen kiire.

Sitä mä en käsitä, miks piti tunkea siihen uuteen kassaan, vaikka siinä vanhassa kassassa ei ollut enää tämän mummon edessä ketään muuta kun maksamassa oleva asiakas. :whistle:

Paskapuhetta. Jos uusi kassa aukeaa, samat säännöt pätee kuin kaupassa yleensäkin: joka ensimmäisenä on kassalla, pääsee ensimmäiseksi maksamaan. Toisen kassan jonotusjärjestyksellä ei ole mitään tekemistä viereisen kassan kanssa. Aivan naurettava ajatus, että muiden ihmisten pitäisi ruveta odottelemaan, jotta joku tätimoonika saa muhkean peränsä ja täydet kärrynsä hilattua viereiselle kassalle. Jos sinulla on jo yksi jonotuspaikka, älä vaihda sitä, jos vaihtamisesta koituu vain tappiota.

Lisäys: Tässä kirjoittaa nyt ihminen, joka antaa aina tietä niille, joilla on mitättömät ostokset omiini verrattuna. En tuki hyllylle pääsyä keneltäkään, en änkää kärryjä poikittain käytävälle, en anna lasteni juosta villisti ympäriinsä. Kannatan siis hyviä käytöstapoja, mutta mielestäni tässä aloittajan mainitsemassa tilanteessa ei vuoronumeroita ole jaettu.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aihetta hieman sivuten, olin eräänkin kerran H&M:n liikkeessä kassajonossa. Olin ehkä kolmas jonossa. Yhtäkkiä kaksi keski-ikäistä naista tuli ihan "muina miehinä" MUN ETEENI! No, he puhuivat vierasta kieltä, en vaivautunut puhumaan heille. Kun tuli minun vuoroni, eli heidän mielestään heidän vuoronsa, puskin heidän välistään kassalle. Sanoin kassalle, että tässä välissä on minun vuoroni. Kassa tokaisi, että joo, hän huomasi ohituksen. Tädit meni hiljasiksi.

Tänään juuri töissä tapahtunutta: Olin tauolle menossa, taukotila on kassojen takana. Lähestymiseni nähdessään jonossa olevat asiakaatalkoivat huudella mihin sä oot menossa, mihin sä oot menossa, ilmeisesti luulivat että olen tulossa avaamaan uutta kassaa. Kauniisti hymyillen totesin että KAHVILLE ja painelin taukohuoneseen.

Sama kun olin purkamassa ruuhkaa kunnes kaikki kassat olivat tyhjiä asiakkaista. Laitoin hihnalle viereinen kassa -kyltin ja lähdin jatkamaan kesken jääneitä töitä.Viimeiseksi palvelemani asiakas jäi pakkailemaan siihen omia ostoksiaan. Vastakkaiselle avoimelle kassalle näkyi tulevan asiakas pienten ostosten kanssa. Hänen jälkeensä tuli setä, joka suuntasi siihen kassalle jossa olin ollut ja lappasi ostoksensa hihnalle. Siihen se setä jäi pällistelemään, en tiedä missä vaiheessa hän huomasi kassahihnan puolessavälissä kyltin joka kertoi ettei kassa ollut toiminassa....

Sille uudelle kassalle tulee ihan uusi jono? Jos kaupassa on vaikkapa kolme pitkää jonoa ja sitten neljäs kassa huutaa "vapaa kassa", niin voi vit** mitä arpomista siinä sitten olisi, kun aikuiset ihmiset kolmesta jonosta miettisivät kuka nyt oli ensimmäisenä meistä seisomassa jonossaan.

Vinkki: se jono on ripein missä on miehiä ja iällä ei väliä. Se on vaan hei, piip, piip, 12,80, kiitos, hei. Nainen ihan minkäikäinen vaan tekee jonon ja se menee näin, hei............(ei vastausta) on joko puhelimessa tai pms tai ryntäilevä jälkikasvu mukana, piip, piip, 8,60...........(ei vastausta) kts. ed, rahapussi KAIVETAAN VASTA NYT joko vaunujen syvennyksistä, hirven kohdusta tai kaikista pahin repusta jossa työkengät, eväsrasiat, lehtiä, sadeasu, siideripullo ja pyöräilykypärä. Kas kun pussi löytyy ei löydy etukorttia, maksukorttia tai rahaa koska AINA JOKU?! on sotkenut hänen pussinsa järjestyksen. Ja loppujen lopuksi se kahvi unhotu ostaa ja taas sama piipshow uudestaan :D

Entäs sitten se että kaikki jonottaa tyytyväisenä kahdelle kassalle (usein tilan ahtaudestakin johtuen) tyylillä kaksi kassaa - yksi jono. Ja sitten joku valopää tulee sieltä sivusta ja kiilaa eteen "muka" tajuamatta mitään.
Murrr!!
Vitsi että mulla keittää..varsinkin kun asiasta huomauttaa ja täti alkaa vaan väittämään vastaan. Ihan muuten vaan siinä takana on kymmenen ihmistä jonossa ja Hän on se fiksu..

Näin tapahtunut monta monta kertaa.

Prismassa on aina noin 10 kassaa auki eli 10 jonoa. Jos sinne aukeaa yksi uusi kassa, niin kenellä jonottajalla pitäisi aloittajan mukaan olla etuajo-oikeus? Tosin aloittaja tuskin tulee tähän vastaamaan, kun ketju on aloitettu vuosia sitten.

Yhteistyössä