Kun kassatäti huutaa "täällä on vapaa kassa"....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peruskäytöstavat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26401659:
Minä.
getsmiley.php

Ja minä :)

Ja ne on selvästi oikeassa, mitä tulee nuorten käytöstapoihin. Tuo sinun lapsellinen asenteesi ei ota huomioon sitä, että vanhuksilla ihan fysiologisista syistä tulee tarve "ryysiä" ja että ehkä sun jalatkin on paremmat, kuin sillä mummolla. Oli se sitten kuinka kiukkuinen tahansa.

minä teen noin useinkin, mutta jos takana on hapannaama eläkeläismummo en päästä kiusallanikaan ohi vaikka kuinka köhis ja heiluttelis kahvipakettiaan vihjailevasti. ne on eläkkeellä ja niillä on aikaa.... KYLLÄ olen ärsyyntynyt koska he aina urputtavat nuorien käytöstavoista tai niiden puutteesta, mutta käytännössä ne on ne vanhukset jotka käyttäytyy kaupoissa törkeimmin.

• Tykkää
Reactions: Fortune
[QUOTE="...";26401734]Ja ne on selvästi oikeassa, mitä tulee nuorten käytöstapoihin. Tuo sinun lapsellinen asenteesi ei ota huomioon sitä, että vanhuksilla ihan fysiologisista syistä tulee tarve "ryysiä" ja että ehkä sun jalatkin on paremmat, kuin sillä mummolla. Oli se sitten kuinka kiukkuinen tahansa.[/QUOTE]:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Peruskäytöstavat;26401122:
ÄLÄ ryntää sinne muiden takaa, jos et ole seuraavana jonossa. Kiitos. Se joka on jonottanut pidempään kuin sinä, menee luonnollisesti ensin, ellei sitten halua vapaaehtoisesti luovuttaa paikkaansa takaa tuleville. Jos ihminen edelläsi ei huomaa uutta kassaa, ehkä siitä voi ystävällisesti mainita ja siirtyä sitten hänen peräänsä?

Olisi myös kiva jos kassat ottaisivat tavaksi sanoa "seuraava jonossa tänne kiitos" tai jotain vastaavaa, kun aikuiset ihmiset ei muuten sitä itsestäänselvyyttä tajua. Muiden takaa ei siis ryysitä edelle, vaan ne menevät eka jotka ovat jonottaneetkin pidempään.

Olen kovin pahoillani, mutta jonotuskäytäntö toimii suomessa näin, pidimme siitä tai emme. Ehkä se vielä muuttuu, mutta turha urputtaa että ihmiset toimivat jotenkin "väärin" tässä, päinvastoin, he toimivat juurikin suomalaisten jonotussääntöjen mukaan.

Mustakin ois hauskaa jos ihmiset vaikka laulais jonossa, mutta tajuan sentään etten voi omista mieltymyksistä johtuen tällästä kaikilta muilta vaatia. Grow up.

Ärsyttävintä on se, että kävelet rahalippaan kanssa käytävää pitkin ja ihmiset juoksee perässä "minkä avaat, avaatrko jo?"
Oikein nautin siitä, että saan tunkea rahat sinne kassaan, ja painua tekemään muita hommia.
On se kumma, ettei saa itelleen edes työpistettä laittaa kuntoon.
En mäkään ryntää lääkärin huoneeseen ilman lupaa, tai hengitä niskaan siinä ovella.
Ja muutenkin ihmiset vois opetella tervehtimään ja kiittämään.
pahimpia on somalimammat.. ne ei kyllä IKINÄ sano yhtään mitään.
Tai turhantärkeät toimistotantat feikki burberryt olalla!

[QUOTE="vieras";26401170]Ja sitten ruvetaan lakemaan että yksi, kaksi, kolme.... meitä on jonossa 8 ihmistä. 8 jaettuna kahdelle on 4 eli jonon neljä viimeistä vaihtaa kassaa. Vai jaetaanko ihan alusta asti vasen oikea vasen oikea..... Ehei, mikä ryysis ja arpominen siitä tulis.

Se joka kassan huomaa ekana menee ekana olipa hän sitten jonossa edessä tai takana. Koska uudella kassalla ei ole ennestään mitään jonoa niin ei siinä ketään silloin etuilla koska kyseessä on eri jono.[/QUOTE]

Mitään logiikkaa tästä suomalaisesta käytännöstä on turha hakea, joten tämä selitys on täyttä potaskaa. Mm. Amerikassa jonotuskäytäntö toimii ap:n toivomalla tavalla, eikä siellä koskaan mitään ongelmia tule asian kanssa. Kyllä suomalaisetkin osais noin jonottaa, ei ne mitään tyhmiä ole, vaan kun se ei ole täällä tapana. Ja se ei voi muuttua jos ei se sitten muutu kaikkien mielissä, mikä ei ole kovin todennäköistä lyhyellä aikavälillä.

[QUOTE="Sisko";26401805]Ärsyttävintä on se, että kävelet rahalippaan kanssa käytävää pitkin ja ihmiset juoksee perässä "minkä avaat, avaatrko jo?"
Oikein nautin siitä, että saan tunkea rahat sinne kassaan, ja painua tekemään muita hommia.
On se kumma, ettei saa itelleen edes työpistettä laittaa kuntoon.
En mäkään ryntää lääkärin huoneeseen ilman lupaa, tai hengitä niskaan siinä ovella.
Ja muutenkin ihmiset vois opetella tervehtimään ja kiittämään.
pahimpia on somalimammat.. ne ei kyllä IKINÄ sano yhtään mitään.
Tai turhantärkeät toimistotantat feikki burberryt olalla![/QUOTE]

Eh? Onko oikeasti noin että jotkut juoksee kassan perässä?

Mä oon tuskaillut ihan samaa asiaa kun ap. Enkä mitenkään voi ymmärtää, että valtaosa ainakin tämän ketjun vastaajista on sitä mieltä, että on ihan ok rynniä sinne uudelle kassalle jonon perältä.

[QUOTE="Sisko";26401832]Kyllä itäähelsingissä ihan normaalia. Olin töissä isossa marketissa, ja kun tuli ulos kassatoimistossa asiakaat käveli perässä ja tenttasi mihin kassalle. Ennenkun oot siellä loossissa niin asiakas on ehtinyt lastaa ostoksensa hihnalle, ja naputellee tiskiin.
TODELLA ärsyttävää![/QUOTE]

Onneksi täällä kehä 3 ulkopuolella on vähän rauhallisempaa touhua :D

[QUOTE="alma";26401841]Mä oon tuskaillut ihan samaa asiaa kun ap. Enkä mitenkään voi ymmärtää, että valtaosa ainakin tämän ketjun vastaajista on sitä mieltä, että on ihan ok rynniä sinne uudelle kassalle jonon perältä.[/QUOTE]

Kuinka hitaita ne kassajonon alkupääläiset ovat, elleivät ehdi viereen muodostuvaan uuteen jonoon ennen takaa tulijoita? Ja muutenkin, he ovat jo siinä alkupäässä ja oma vuoro on kohta, joten miksi vaihtaa jonoa? Kuka siinä jonon puolivälissä on se onnekas, jolla on oikeus mennä uuteen jonoon, kun edelläolija jää vanhan jonon viimeiseksi?

Jos kaupassa jää ihmettelemään jonotuskäytäntöjä, niin arvotapa siinä sitten oikeaan järjestykseen kiireiset, huonojalkaiset, ne, joilla on nälkäinen lapsi odottamassa jne. Kauppa menee kiinni ja pohtija ei ole vielä edes jonossa.

Jonotusnumeroperiaate olisi sitten tarkimmille sopiva. Mutta turha, sillä jokainen saa kyllä ostoksensa tehtyä.

Ruokakaupassa menköön nopeimman mukaan, mut vaatekaupoissa vituttaa kun oot pitkän jonon kolmas tms ja sit avataan toinen kassa siihen samaan kassapöytään. Ja sit siihen tietty rynnii kaikki ei-jonossa olleet. Etenkin mamut oikein kiirehtii..

[QUOTE="vieras";26401919]Uskomattoman moukkamaista käytöstä. Muissa maissa ei tulisi kuulonkaan rynnätä ensimmäisenä vapaalle kassalle.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Omasta kokemuksest ainakin Virossa, Ruotsissa ja Englannissa toimitaan myös juuri näin. Amerikassa toimitaan toisin.

[QUOTE="hop";26401906]Kuinka hitaita ne kassajonon alkupääläiset ovat, elleivät ehdi viereen muodostuvaan uuteen jonoon ennen takaa tulijoita? Ja muutenkin, he ovat jo siinä alkupäässä ja oma vuoro on kohta, joten miksi vaihtaa jonoa? Kuka siinä jonon puolivälissä on se onnekas, jolla on oikeus mennä uuteen jonoon, kun edelläolija jää vanhan jonon viimeiseksi?

Jos kaupassa jää ihmettelemään jonotuskäytäntöjä, niin arvotapa siinä sitten oikeaan järjestykseen kiireiset, huonojalkaiset, ne, joilla on nälkäinen lapsi odottamassa jne. Kauppa menee kiinni ja pohtija ei ole vielä edes jonossa.

Jonotusnumeroperiaate olisi sitten tarkimmille sopiva. Mutta turha, sillä jokainen saa kyllä ostoksensa tehtyä.[/QUOTE]

On ihan selvää että seuraavana jonossa oleva ei ehdi jonon hänniltä uudelle kassalle menevän edelle. Tämä vaatisi yhteisen sosiaalisen sopimuksen, mitä suomessa ei ole. Mutta joissain muissa maissa on, aivan mahdollinen siis. Jono menee poikki siitä, ketä on siinä kohtaa jonossa, ettei ole vielä tavaroita hihnalla, mutta seuraavaksi laittamassa. Erilaisia käytäntöjä vain.

[QUOTE="pop";26401944]Ei pidä paikkaansa. Omasta kokemuksest ainakin Virossa, Ruotsissa ja Englannissa toimitaan myös juuri näin. Amerikassa toimitaan toisin.[/QUOTE]

Me ollaan sitten käyty ihan eri kaupoissa...Siis varsinkaan Englannissa kassalle ryntäämistä en ole koskaan huomannut vaan kaikki osaavat odottaa vuoroaan ja antavat kauemmin jonottaneiden mennä ensin.

Mä tee aika usein näin jos mulla on paljon ostoksia,jos siin on yks asiakas tai korkeintaan kaksi. Osaksi sen takia,et saan sit pakata rauhassa ja osan vain ystävällisyyttäni.

Juu, samoin kuin. Tarkistan aina takaa tulevan silloin kun on viikko-ostokset kyseessä, koska niitä on niin julmetun paljon. Muuten saatan kysyä että onko kiire jos näyttää kärsimättömältä eikä itellä ole kiirus.

Yhteistyössä