Kun kassatäti huutaa "täällä on vapaa kassa"....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peruskäytöstavat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26401919]Uskomattoman moukkamaista käytöstä. Muissa maissa ei tulisi kuulonkaan rynnätä ensimmäisenä vapaalle kassalle.[/QUOTE]

Kohteliaat ihmiset eivät siis mene vapaalle kassalle. Me moukat menemme (en ole nähnyt mainittua RYNNIMISTÄ vielä koskaan) sinne, kohteliaille jää toinen, hyvin lyhyt jono. Reilua, eikö vain. :xmas:

Tämä on vähän kuin kaskusta, jossa Antti ja Seppo menivät ravintolaan ja tilasivat kahden hengen kala-annoksen. Tarjotin saapui ja sillä oli kaksi kalaa, mutta ne olivat huomattavan eri kokoiset. Antti ehdotti kohteliaasti, että Seppo voisi ottaa annoksensa ensin. Seppo teki työtä käskettyä ja otti lautaselleen isomman kalan.

Miehet ruokailivat hiljaisuuden vallitessa, kunnes Antti sanoi Sepolle: "Jos sinä olisit sanonut minulle, että ota annoksesi ensin, en olisi kehdannut ottaa isompaa kalaa, vaan olisin ollut kohtelias ja ottanut pienemmän kalan."

Mitä Seppo sanoi tähän?
"No mitä sinä siinä mariset, sinähän sait pienemmän kalan."

Joissakin tilanteissa ideaaliratkaisua ei ole olemassakaan. Kannattaa pitää puolensa, jos aikoo jäädä asiaa märehtimään.

Me ollaan sitten käyty ihan eri kaupoissa...Siis varsinkaan Englannissa kassalle ryntäämistä en ole koskaan huomannut vaan kaikki osaavat odottaa vuoroaan ja antavat kauemmin jonottaneiden mennä ensin.

Juu ei toimi näin, olen ollut kahdessa kaupassa Englannissa töissäkin. Sinne uudelle kassalle tulevat juuri ne jotka ehtivät. Eivät toki rynnimällä, mutta eivät myöskään odota että entisen jono seuraava pääsisi ensin, kuten esim. USAssa tehdään itsestään selvästi.
Tuo toimii lähinnä jossain, missä jono ei ole selvä, kuten vaikka palvelutiskeillä, baarissa jne.
Ruotsissa ja Virossa uudelle kassalle ovat menneet ne jotka ehtivät ihan turistikokemuksen perusteella, siis ruokakaupoista nyt puhun, muutamia kesälomareissuja.

[QUOTE="hop";26401906]Kuinka hitaita ne kassajonon alkupääläiset ovat, elleivät ehdi viereen muodostuvaan uuteen jonoon ennen takaa tulijoita? Ja muutenkin, he ovat jo siinä alkupäässä ja oma vuoro on kohta, joten miksi vaihtaa jonoa? Kuka siinä jonon puolivälissä on se onnekas, jolla on oikeus mennä uuteen jonoon, kun edelläolija jää vanhan jonon viimeiseksi?

Jos kaupassa jää ihmettelemään jonotuskäytäntöjä, niin arvotapa siinä sitten oikeaan järjestykseen kiireiset, huonojalkaiset, ne, joilla on nälkäinen lapsi odottamassa jne. Kauppa menee kiinni ja pohtija ei ole vielä edes jonossa.

Jonotusnumeroperiaate olisi sitten tarkimmille sopiva. Mutta turha, sillä jokainen saa kyllä ostoksensa tehtyä.[/QUOTE]

Yleensä sinne uudelle kassalle lähdetään jonon puolivälistä. Esim. jonottajat no. 3 ja 4. Jotenkin kai tuolloin olisi loogista, että se no. 3 menisi ensin?

[QUOTE="alma";26401841]Mä oon tuskaillut ihan samaa asiaa kun ap. Enkä mitenkään voi ymmärtää, että valtaosa ainakin tämän ketjun vastaajista on sitä mieltä, että on ihan ok rynniä sinne uudelle kassalle jonon perältä.[/QUOTE]

Ap täällä. Tulin katsomaan mitä tänne on kirjoitettu... enkä enää ihmettele tippaakaan että yhteiskunta voi niin huonosti tässä katajaisessa maassa, kun täällä ei osata - eikä haluta - huomioida kanssaihmisiä edes näin minimaalisen mitättömässä asiassa :(. Ehkä suomalaiset joskus oppivat. Esim. jenkkikohteliaisuus voi joskus olla siirappista ja epäaitoa, mutta kyllä siitä silti tulee kivempi olo kuin tallotuista varpaista.

Murskavastauksista ja osittain suoranaisesta törkeydestänne (joku mm. kutsui minua urpoksi) huolimatta olen silti sitä mieltä, että se joka on pisimpään jonottanut, ansaitsee mennä ensin. Ei se mahdollisesti juuri jonoon tullut sieltä kahdenkymmenen metrin päästä takaa.

Pitäkää toisistanne huolta, jos ei tässä asiassa niin edes jossain muussa.

[QUOTE="Aloittaja";26425515]olen silti sitä mieltä, että se joka on pisimpään jonottanut, ansaitsee mennä ensin. [/QUOTE]

Ja pah, se menee ensin joka ehtii! :D
Meidän lähikaupassa yksi myyjä sanoo aina, kun tulee kassalle, että tänne voi tulla siitä sitten järjestyksessä.. Sitten kaikki on aina ihan hoomoilasena, että no kuka sinne sitten menee, ja loppujen lopuksi kukaan ei "uskalla" mennä :D. Tosi toimivaa joo! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Peruskäytöstavat;26401122:
ÄLÄ ryntää sinne muiden takaa, jos et ole seuraavana jonossa. Kiitos. Se joka on jonottanut pidempään kuin sinä, menee luonnollisesti ensin, ellei sitten halua vapaaehtoisesti luovuttaa paikkaansa takaa tuleville. Jos ihminen edelläsi ei huomaa uutta kassaa, ehkä siitä voi ystävällisesti mainita ja siirtyä sitten hänen peräänsä?

Olisi myös kiva jos kassat ottaisivat tavaksi sanoa "seuraava jonossa tänne kiitos" tai jotain vastaavaa, kun aikuiset ihmiset ei muuten sitä itsestäänselvyyttä tajua. Muiden takaa ei siis ryysitä edelle, vaan ne menevät eka jotka ovat jonottaneetkin pidempään.

mä karjasen "Täälä on vapaa kassa jonosta seuraavalle"

ja eikä sekään monesti auta...:D Kerran yks asiakas suuttu silmittömästi kun työkaveri avasi kassan ja just sattu tää nainen hiihämään siihen toisesta suunnasta ja työkaveri ei suostunut palvelemaa koska jonosta seuraava oli tulossa siihen kassalle. Kaveri sano vielä et " anteeks hän oli jonossa seuraavana"

Mulle tuli sit asiasta mainitsemaan.

Välillä oon oikein korostanut sitä JONOSTA SEURAAVA-osioo:D

Ap taitaa olla juuri niitä pällejä jotka mäkkärissäkin vaihtavat jonoa miten mielivät.
Ei ole vain yksi eikä kaksi kertaa käynyt niin että kun edelläni oleva asiakas poistuu kassalta ja kassa vapautuu seuraavalle (joka olen minä), viereisestä jonosta joku urpo yrittää änkeä eteeni vapautuneelle kassalle sillä perusteella että on ollut siinä omassa jonossaan kauemmin kuin minä omassani. Voi ristuksen perse sanon minä. Näitä samoja vatipäitä näkee myös pankkiautomaateilla jossa on kaksi automaattia vierekkäin. VITTU siinä on kaksi ERILLISTÄ jonoa eikä vain yksi joka haarautuu eri pisteisiin. SAATANA!!! |O

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26425581:
Ap taitaa olla juuri niitä pällejä jotka mäkkärissäkin vaihtavat jonoa miten mielivät.
Ei ole vain yksi eikä kaksi kertaa käynyt niin että kun edelläni oleva asiakas poistuu kassalta ja kassa vapautuu seuraavalle (joka olen minä), viereisestä jonosta joku urpo yrittää änkeä eteeni vapautuneelle kassalle sillä perusteella että on ollut siinä omassa jonossaan kauemmin kuin minä omassani. Voi ristuksen perse sanon minä. Näitä samoja vatipäitä näkee myös pankkiautomaateilla jossa on kaksi automaattia vierekkäin. VITTU siinä on kaksi ERILLISTÄ jonoa eikä vain yksi joka haarautuu eri pisteisiin. SAATANA!!! |O

:laugh:

Juuuuuri näin!

Pidetään omat jonot eikä risteillä edes takas. Kyllä mä pidän ainaki huolen et se kuka on jonossa seuraava niin on kans mun kassalla seuraava jos avaan kassan, ja enkä ole ruokakaupas duunis.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26425581:

wau:popcorn:
et vissiin tykkää etuilijoista:popcorn:

Se on myös ihan hyvä käytäntö, mitä esim monessa H&M:ssä käytetään, että jos on vain yksi jono, josta aina mennään sille joka seuraavaksi vapautuu.

Tosin tätäkään ei kaikki tunnu ymmärtävän, ja äkkiä rynnivät siihen kassalle, missä on yksi asiakas maksamassa ostoksiaan. Kiva katsoa ilmeitä, kun kassa tyynesti sanoo asiakkaalle, että jonon pää on tuolla ja näyttää sinne yhden jonon päähän.

Suurimmalla osasta suomalaisilla ei nyt ole mitään käytöstapoja. Kyllä saa joskus hävetä ulkomailla kun suomalaiset siellä törttöilevät eivätkä edes tajua käyttäyvänsä sopimattomasti...

[QUOTE="Aloittaja";26425515]Ap täällä. Tulin katsomaan mitä tänne on kirjoitettu... enkä enää ihmettele tippaakaan että yhteiskunta voi niin huonosti tässä katajaisessa maassa, kun täällä ei osata - eikä haluta - huomioida kanssaihmisiä edes näin minimaalisen mitättömässä asiassa :(. Ehkä suomalaiset joskus oppivat. Esim. jenkkikohteliaisuus voi joskus olla siirappista ja epäaitoa, mutta kyllä siitä silti tulee kivempi olo kuin tallotuista varpaista.

Murskavastauksista ja osittain suoranaisesta törkeydestänne (joku mm. kutsui minua urpoksi) huolimatta olen silti sitä mieltä, että se joka on pisimpään jonottanut, ansaitsee mennä ensin. Ei se mahdollisesti juuri jonoon tullut sieltä kahdenkymmenen metrin päästä takaa.

Pitäkää toisistanne huolta, jos ei tässä asiassa niin edes jossain muussa.[/QUOTE]
Olen NIIN samaa mieltä!

Vanhuksilla ja keski-ikäisillä ei ole käytöstapoja. Ei sanota "kiitos" tai "päivää". Keski-ikäiset vastaavat "kaks muovikassia" kun tervehdit!
Joku kirjoittikin kuinka ärsyttävää on se kun lippaan kanssa kävelet kassaloossiin vain viedäksesi rahat sinne valmiiksi,niin pällit juoksee perässä kysellen,"ootko töissä,minkä kassan avaat" Ihana on tuumata siihen että olen tietysti töissä,mutten tule kassalle..Jäävät niin hölmistyneinä kattomaan ja palaavat takaisin jonoon,josta lähtivät juoksemaan kärryineen..Miksei voida odottaa kun kassa on päässyt loossiinsa ja jos kutsu käy,niin sit rynnätään siihen kassalle!! Säälittävän näköistä kun ihmiset ottavat jopa muutaman juoksuaskeleen rynniäkseen ekanan uudelle avautuvalle kassalle,hahhaha!!!
Monet tekevät niinkin että kun kassasi on tyhjä,päätät että nyt on sopiva aika käydä viemässä vaikka ostoskorit kassan päästä ja samalla reissulla keräilet vaikka roskia hevi-osastolta,niin joku keski-ikäinen lipuu hiljalleen kärryineen hyllyjen päädyssä kohti kassoja,silmäillen toisella silmällä kassoja ja toiselle ostoslistaansa ja kun kahdella kassalla on molemissa kaksi asiakasta,päättää tämä juosta minun kassalleni ja kyylääpä sieltä sitten tuimasti minua tulemaan heti kassalle,vaikka näkisikin että minulla on muutakin tekemistä!! Monesti hidastelen tahallani siellä ostoskoreja viedessäni jos joku on kassalleni mennyt. Tuumaan vaan että oli muitakin hommia..:vampire:
Sama juttu kun oma vuoro loppuu ja lähdet viemään rahoja pois..Tyypit änkäävät kassalle jossa on jo kyltti missä lukee "viereinen kassa,olkaa hyvä". Sit kun sanot että "työaika on loppu,lähden kotiin",niin ollaan naama norsun vituilla,tiuskastaan "no lähde sinä kotiin" ja kerätään ostokset takaisin kärryyn!
Varsinkin jos sama tyyppi vielä jonottaa viereisellä kassalla ja tuo iltavuoroon tulijalle uuden lippaan rahaa,niin tuhahdellaan sitten siellä jonossa..Hihhiihh,nautin tuosta! Mitäs ei osaa lukea!!!
Jotkut ihmiset sitten tunkevat siihen kassalle vaikka vaan heität ne rahat sinne vuorosi päätyttyä. Sitten huudellaan "otatko siihen",johon tyynesti vaan sanon "en ota,vuoro loppunut".. Miksi ihmiset luulee ettei kaupan kassoilla ole työaikoja?! Että ollaan siellä asiakkaita varten 24/7. Meillekin esimies tekee työvuorot,josta meille palkka maksetaan,ei siellä kukaan pässejä jaksa palvella ilmaiseksi koko päiväää!!!

Jenkeissä on monessa paikassa (ainakin turistialueilla, joissa on paljon käytöstavattomia turisteja) sellainen kaiteilla ohjattu jonotus pikaruokaloissa tai vaatekauppojen kassoille. Eli kassoille mennään yhdessä jonossa ja sen jonon etummainen menee vapautuvalle kassalle. Näin siis paikoissa jossa oletetaan olevan paljon asiakkaita suhteessa kassahenkilökuntaan.

Suomessa tämäkin on ihan perseestä.

Aah, onpa mukavaa huomata ettei tämmöinen yksityiskohta häiritse mua lainkaan. Mitä sitten jos kaupan kassajonossa joku pääsee ohi kun avataan yksi kassa lisää? Jos tuosta menee kuppi nurin niin ottakaa hyvät ihmiset vähän lunkimmin.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Jenkeissä on monessa paikassa (ainakin turistialueilla, joissa on paljon käytöstavattomia turisteja) sellainen kaiteilla ohjattu jonotus pikaruokaloissa tai vaatekauppojen kassoille. Eli kassoille mennään yhdessä jonossa ja sen jonon etummainen menee vapautuvalle kassalle. Näin siis paikoissa jossa oletetaan olevan paljon asiakkaita suhteessa kassahenkilökuntaan.

Tää olisikin hyvä systeemi!

Juu onhan tää Suomessakin käytössä mm. huvipuistoissa. Mutta auta armias jos olet niin tyhmä että lähdet kulkemaan sitä ohjattua polkua kohti jonon häntää niin johan siinä on tusina ihmistä mennyt sinun edellesi joko kaiteiden alta kontaten tai aitajuoksua :D

Minä kuvittelin tämän olevan uudelleen nostettu ketju, joka tästä aiheesta, on joskus aiemmin ollut. Siinä joku nainen oli hyvin närkästynyt, kun kassat huutelivat hänen miehelleen vapaasta kassasta. ;-D

Yhteistyössä