Kun kana munii, niin tuntuuko se kanasta samalta, kuin ihmisestä kun synnyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toinen ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täähän onkin mielenkiintoista. Ja mä niin kaupunkilainen uusavuton, etten muutens tiedä näistäkään asioista (nolona myöntää).
Muniikos se kana sit myös ei-hedelmöitettyjä munia. Siis niin, ettei niistä ikuna tipuja tuliskaan.

Pitääkö kanalassa aina olla kukko?

Vai useampi? Miten se kerkeää hoidella kaikki hommat?
Ja miten tiheään se niitä hommia hoitelee?

Kiva jos joku tietävä vastais :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täähän onkin mielenkiintoista. Ja mä niin kaupunkilainen uusavuton, etten muutens tiedä näistäkään asioista (nolona myöntää).
Muniikos se kana sit myös ei-hedelmöitettyjä munia. Siis niin, ettei niistä ikuna tipuja tuliskaan.

Eikö se Kukko tarvita vaan, jos haluaa niitä tipuja? Kanat kai munii ilman kukkoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Lauta:
Onko se kananmuna niinkuin hedelmöittymätön munasolu? :x

:D On se vähän niin kuin munasolu. Voi se tosin olla hedelmöitettykin, kanalta voi ottaa munat pois vaikka se alkaa hautomaankin. Joskus ne saattaa ruveta hautomaan esim. talvella, mutta se ei välttämättä ole paras aika tipujen syntyä. Silloin ottaa munat pois vaan heti ja tekee munakasta. =)

Kana munii keskimäärin kerran vuorkaudessa. Se muna on kanan "munasolu". Sillä ei ole merkitystä onko kanaa hedelmöitetty vai ei.
Kanalassa ei tarvitse olla kukkoa, kanat munii silti mutta kukko on hyvä olla. Se pitää akat järjestyksessä ja edesauttaa munintaakin. Tosin suurkanaloissa ei kukkoja ole koska ei haluta hedelmöitettyjä munia.
Yks kukko polkee monta kanaa. Sillä on yleensä suosikkikana mitä se polee enemmän kuin muita mutta siltä riittää kyllä useammallekin. Kaks kukkoa yleensä alkaa tappelemaan ja heikompi alkaa kärsiä. Tosin jos tilaa on paljon, ne saattaa muodostaa omat reviirinsä. Muutama nuori kukko menee yhdessä ( tai ainakin meillä meni) Mutta yleensä ne on parasta eristää omien akkojensa kanssa eri aitauksiin.
ja yks kukko hoitelee muistaakseni 3-12 kanaa

( ja toivottavasti muistin kaikki oikein, siitä on jo 5 vuotta kun kanat laitettiin tuttujen tilalle)

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:

Kana munii keskimäärin kerran vuorkaudessa. Se muna on kanan "munasolu". Sillä ei ole merkitystä onko kanaa hedelmöitetty vai ei.
Kanalassa ei tarvitse olla kukkoa, kanat munii silti mutta kukko on hyvä olla. Se pitää akat järjestyksessä ja edesauttaa munintaakin. Tosin suurkanaloissa ei kukkoja ole koska ei haluta hedelmöitettyjä munia.
Yks kukko polkee monta kanaa. Sillä on yleensä suosikkikana mitä se polee enemmän kuin muita mutta siltä riittää kyllä useammallekin. Kaks kukkoa yleensä alkaa tappelemaan ja heikompi alkaa kärsiä. Tosin jos tilaa on paljon, ne saattaa muodostaa omat reviirinsä. Muutama nuori kukko menee yhdessä ( tai ainakin meillä meni) Mutta yleensä ne on parasta eristää omien akkojensa kanssa eri aitauksiin.
ja yks kukko hoitelee muistaakseni 3-12 kanaa

( ja toivottavasti muistin kaikki oikein, siitä on jo 5 vuotta kun kanat laitettiin tuttujen tilalle)

Kiitos tietäjälle!

Kanoillahan todellakin ON emätin, vaikka ne muniikin "perseestään". Kanallahan emätin ja peräsuoli yhdistyvät yhteissuolessa, joka loppuu peräaukkoon. Kana munii, vaikka sitä ei olisi hedelmöitetty kukolla, mutta silloin niistä ei myöskään synny tipusia. Jos kukko hedelmöittää kanan, kananmunista syntyy hautomalla tipusia. Näin lyhykäisyydessään. Enkä todellakaan usko, että muninta tuntuu samalta, kuin synnytys. Kuinka ihminen pystyisi synnyttämään edes muutaman vuorokauden välein? Vaikka ihminen ei kanaa ajaisikaan munimaan kerran (tai kaksi) vuorokaudessa, kana munii luonnollisessa ympäristössäkin n. kerran vuorokaudessa. Ja kuten joku mainitsi, toiset vaan pullauttavat munan ulos ilman suurempaa draamaa.

Kyl sil kanal se pimppi on iha niinku kaikilla naarailla ..... ei tunnu samalta , mulla on oma kana ja oon nähny ku se muna sieltä perseestä tulee eli ei varmaan ihan samalta tunnu :)

niin ja tiesittekö et se muna ei ole semmoinen kova kun tulee sieltä kanan perästä, vaan semmoinen pehmyt, mikä sitten kovettuu. :D Kuulemma sitä voi kokeilla niin et laittaa kananmunan etikkaan niin siitä tulee semmonen pehmonen taas. :D En oo kyllä itse kokeillut.

Yhteistyössä