Kun isovanhemmilta saatu apu ei ole tasapuolista ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No helvettiäkö sitten valitat, jos kerran pärjäät yksinkin ???

Se on hyvä arvostella, kun ei ole itse vastaavaa näemmä kokenut...

että se on muiden velvollisuus auttaa !! Jokainen järjestää elämänsä ihan itse ! Jos sulla on koira, niin ei sen tarvi rasittaa koko sukua !
SÄ se tässä et tajua....

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Arvasin, että sontaa tulee niskaan.

Ikävä, jos sä ajattelet päinvastaisten mielipiteiden olevan sontaa :/ Millaiset vaikuttimet kirjoituksellasi oli, mitä etsit täältä sillä? Haukkuja vanhemmillesi?

Ajattelin, että jollain olisi kokemuksia samanlaisesta kohtelusta. Sellaiselta ihmiseltä voi saada aitoa ymmärtämistä ja jonkinlaista "tukea".

Minä en vaadi mitään, mutta ihmettelen vain että jotkut oikeasti pitävät lapsiaan ja lapsenlapsiaan eriarvoisessa asemassa, itse en siihen pystyisi. Ja mitä nyt tulee tuohon koiran kusettamiseen, niin olisin luullut että heillä (koiranomistajia itsekin) sen verran leikkaa, että silläkin voi olla ulos hätä.

Suurin osa teistä ei ymmärtänyt koko asian pointtia :whistle:

Kyse EI ole siitä, että vaatisin heitä hoitamaan lapsiani, siivoamaan kotiani tai hoitamaan lemmikkini!! Kyse on siitä, että jotkut pystyvät ihan sumeilematta laittamaan lapsensa ja lapsenlapsensa eriarvoiseen asemaan. Se loukkaa.

eihän niillä vanhemmilla ole mitään velvollisuutta, mutta kyllä minuakin vituttaisi jos omat lapset olisi isovanhempien silmissä vähempiarvoisia kuin sisaren!

veljelläni ei vielä lapsia ole, joten omakohtaista kokemusta ei asiasta tuossa mielessä voi olla, mutta vanhempieni silmissä meidän tyttö on oikea herranenkeli ja poika kamala terroristi joka on lellitty piloille..eipä mukavalta tämäkään tilanne tunnu:( Pojalla on epäilyjä aspergeristä, mutta sitä on vanhemmilleni ihan turhaa selittää: sietämättömän huonotapainen vaan...

Ajattelin, että jollain olisi kokemuksia samanlaisesta kohtelusta. Sellaiselta ihmiseltä voi saada aitoa ymmärtämistä ja jonkinlaista "tukea".

Onhan noitakin kommentteja tullut =) Tartu ennemmin niihin ja vaihda heidän kanssaan ajatuksia, kuin että vastailet noihin syyllistäviin kommentteihin, saat varmasti paljon enemmän ymmärtämystä - ja syyllistäjätkin lopettavat, kun et anna heille huomiotasi.

Mutta olisiko syynä, että vanhempanne auttavat siskoasi enemmän, koska he yksinkertaisesti kysyvät enemmän apua? Eivät siis kieltäydy siitä? Jos sinäkin kysyisit enemmän apua, niin saisit sitä?

Niin on meilläkin.
Itsepähän he kuitenkin päättää mitä elämällään tekevät ja ketä haluavat auttaa.
Lasten puolesta harmittaa kyllä ettei nuo saa tutustua isovanhempiinsa samoin kun siskojen lapset. :/

Elämä on.

Kyse EI ole siitä, että vaatisin heitä hoitamaan lapsiani, siivoamaan kotiani tai hoitamaan lemmikkini!! Kyse on siitä, että jotkut pystyvät ihan sumeilematta laittamaan lapsensa ja lapsenlapsensa eriarvoiseen asemaan. Se loukkaa.

Minä ymmärsin pointin! Kyse on lastenlasten ERIARVOISUUDESTA ja erilaisesta kohtelusta!!!!! EI mistään velvollisuuksista tai muuta. Kyllä täällä on taas niin supermammoja ettähäikäsee. Älä ap välitä :) Mutta sellasta se on aina ollu myös perheen sisällä, minua kohdellaan ihan eri lailla kun kahta veljeäni, siis suositaan enempi, koska olen tyttö....

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
Mutta olisiko syynä, että vanhempanne auttavat siskoasi enemmän, koska he yksinkertaisesti kysyvät enemmän apua? Eivät siis kieltäydy siitä? Jos sinäkin kysyisit enemmän apua, niin saisit sitä?

Minustakaan ei välttämättä ole kyse siitä, että isovanhemmat pitäisivät jollain tavalla parempina heitä joita auttavat enemmän. Ehkä asia on ennemminkin niin että he katsovat toisetn pärjäävän paremmin omillaan ja auttavat enemmän apua tarvitsevia luonnollisesti enemmän.

Minulla ei ole juuri omakohtaista kokemusta, mutta läheltä ole seurannut. Siinä perheessä nuorin tyttö (jo aikuinen, naimisissa ja kolme lasta) on vieläkin lapsen asemassa. Hänen lapsenkasvatustaitoihin puututaan, valinnoista valitetaan ja häntä pyydetään aina auttamaan. Vanhemmat sisarukset saavat toimia vapaasti ja heidän lastenkasvatukseen ei puututa vaikka mielestäni nuorimman lapset käyttäytyvät paremmin. Onneksi oma äitini kohtelee meitä kaikkia tasapuolisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja marma:

Minä ymmärsin pointin! Kyse on lastenlasten ERIARVOISUUDESTA ja erilaisesta kohtelusta!!!!! EI mistään velvollisuuksista tai muuta. Kyllä täällä on taas niin supermammoja ettähäikäsee. Älä ap välitä :) Mutta sellasta se on aina ollu myös perheen sisällä, minua kohdellaan ihan eri lailla kun kahta veljeäni, siis suositaan enempi, koska olen tyttö....

Harvinaista näin päin. Meillä minä tyttönä jouduin tekemään kotityöt yms, koska eihän nyt poikien tarvi. jos veljet teki jotain, saivat rahaa, mää jos pyysin sitä, olen ahne, koska mun pitää siivota koko talo.

No voi olla...
Mä en kyllä edes ilkeä jatkuvasti rankua apua, emmekä sitä usein edes tarvitse. Joskus vain tulee jokin pakkomeno ja jos mies on töissä niin eipä tuollaista 2-vuotiastakaan voi yksin jättää.

Mulla on kuitenkin periaatteena, että itse pärjätään kun itse ollaan perhe perustettu. Siskolla ilmeisesti periaatteena "koko muu maailma pyörii meidän tarpeidemme ympärillä" :whistle:

No voi olla...
Mä en kyllä edes ilkeä jatkuvasti rankua apua, emmekä sitä usein edes tarvitse. Joskus vain tulee jokin pakkomeno ja jos mies on töissä niin eipä tuollaista 2-vuotiastakaan voi yksin jättää.

Mulla on kuitenkin periaatteena, että itse pärjätään kun itse ollaan perhe perustettu. Siskolla ilmeisesti periaatteena "koko muu maailma pyörii meidän tarpeidemme ympärillä" :whistle:

Jos tosiaan näin on, niin pyydä joko apua enemmän (jos sitä tarvitte esim. ettei koiraa tarvitse ulkopuolisille viedä) tai sitten käytte useimmin vaan kylässä ja lähennätte siten välejänne. Pyytäkää myös heitä teille kyläileen, jolloin sinä tarjoat kahvit yms. Auta myös sinä vanhempiasi jne.

Jos tosiaan näin on, niin pyydä joko apua enemmän (jos sitä tarvitte esim. ettei koiraa tarvitse ulkopuolisille viedä) tai sitten käytte useimmin vaan kylässä ja lähennätte siten välejänne. Pyytäkää myös heitä teille kyläileen, jolloin sinä tarjoat kahvit yms. Auta myös sinä vanhempiasi jne.

Me kyläilemme vähintään kerran viikossa ja meillä on tarjottu ruuat ja kahvit ja kaikki silloin kun meillä käyvät. Mieheni on auttanut isääni todella paljon erilaisissa hommissa (pyytämättä ja pyydettynä ), siskoni miestä isäni ei edes pyydä, koska hänen mielestään se ei mitään osaa tehdä :D

Me kyläilemme vähintään kerran viikossa ja meillä on tarjottu ruuat ja kahvit ja kaikki silloin kun meillä käyvät. Mieheni on auttanut isääni todella paljon erilaisissa hommissa (pyytämättä ja pyydettynä ), siskoni miestä isäni ei edes pyydä, koska hänen mielestään se ei mitään osaa tehdä :D

Eli näin rivien välistä lukien, sua hieman harmittaa, kun et kehtaa/viitsi niin pyytää apua, kun taas siskosi kyselee vähän väliä sitä. Ja näin sitten vanhempasi auttavat enemmän siskoasi samoissa asioissa missä ei sullekaan nyt apu pahitteeksi ole?

Ihan vaan muuten vaan kommentti, että toivon kyllä totisesti, että sitte jos/kun lapsi on iso ja perheellinen niin hän hoitaisi oman perheensä asiat itse. Toki lapsia voin silloin tällöin hoitaa, mutta esim. kerran kk tuntuis liian paljolta. Haluan olla lastenlapsilleni mummu, joka hemmottelee ja mummulassa käynnit olisi spesiaalia ja harvinaista herkkua. Ei arkea.

Ihmettelen tuttavaakin, joka valittaa ku isovanhemmat ei jaksa joka vkonloppu lapsenlapsiaan hoitaa. Ja isovanhemmat vielä itsekin töissä. Törkeää hyväksikäyttöä sanon minä.

Ja naapurustossa on tuttuja, joilla toisella lapsi on joka ikinen viikonloppu yhden yön mummulassa ja toinen käytännössä perheineen (äitiyslomalla kun on) on 2vkoa/kk vanhempiensa nurkissa lapsieen. En voi ku ihmetellä.

Itsenäistykää jo hyvä äidit. Ja nämä esimerkkitapaukset ei siis ole teiniäitejä vaan yli 30 v.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Ihan vaan muuten vaan kommentti, että toivon kyllä totisesti, että sitte jos/kun lapsi on iso ja perheellinen niin hän hoitaisi oman perheensä asiat itse. Toki lapsia voin silloin tällöin hoitaa, mutta esim. kerran kk tuntuis liian paljolta. Haluan olla lastenlapsilleni mummu, joka hemmottelee ja mummulassa käynnit olisi spesiaalia ja harvinaista herkkua. Ei arkea.

Minusta lastenhoitoapu esim. 4krt vuodessa (vain tosi tarpeessa, ei bileiltojen takia) ei ole paljon! Tai no ehkä on isovanhempia, jotka eivät halua ollenkaan hoitaa.
Itse tulevaisuudessa haluan hoitaa mahdollisia lastenlapsiani. Siinä on kyse muustakin kuin hoitoavusta: halusta olla heidän kanssaan ja tutustua heihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:

Minusta lastenhoitoapu esim. 4krt vuodessa (vain tosi tarpeessa, ei bileiltojen takia) ei ole paljon! Tai no ehkä on isovanhempia, jotka eivät halua ollenkaan hoitaa.
Itse tulevaisuudessa haluan hoitaa mahdollisia lastenlapsiani. Siinä on kyse muustakin kuin hoitoavusta: halusta olla heidän kanssaan ja tutustua heihin.

Toki, mutta jospa esim teidän tapauksessanne siskosi työllistää vanhempiasi niin paljon, että heillä ei vain riitä tarpeeksi energiaa sinulle. ja koska te pärjäätte itseksenne, niin hän ei koe tarvetta auttaa?

Kannattaa jutella vanhemmillesi ja siskollesikin. Mieti kuinka paljon vanhempanne vuodessa hoitavat sinun ja siskosi perhettä yms. yhteensä ?

oletko varma ettei taustalla ole jotain muuta.. jos siskosi perhe kuitenkin autaa tai on auttanut vanhempiasi? meillä esim minä asun lähempänä vanhempiani ja he taitavat auttaa minua enemmän noin rahalisesti kuin muutenkin. käyn miltei joka viikko siivoamassa heillä ja laitan usein siellä ruoan. siskolle taas kustannetaan harrastuksia, mutta hän asuukin kaukana ja on vielä lapseton. joskus minustakin tuntui että sisko saa enemmän, mutta kun erosin olen minä tainnut saada enemmän apua kuin siskoni.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
jos siskosi perhe kuitenkin autaa tai on auttanut vanhempiasi?

Tiedän, ettei auta. Hyvä että saavat oman huushollinsa pidettyä kunnossa.

Minusta on jotenkin alentavaa pyytää heidän apuaan, mutta joskus on vaan pakko. En harmittele avun vähyyttä siksi, etten itse ilkeä pyytää, vaan siksi että silloin harvoin kun oikeasti apua tarvitsisin (yleensä aina vain muutamasta tunnista kyse) ja sitä pyydän, niin tuntuu olevan jotenkin vaikeaa heille. Siskon luokse menevät mukisematta.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
mihin te näitä isovanhempia tarvitsette? miksi ette siskoksina auttele toisianne?

Jos siskollani on vaikeuksia pärjätä/jaksaa parin oman muksunsa kanssa, niin kuinka voisin kuvitellakaan, että omat lapseni menisivät sinne vielä lisäksi? Ja sitten on tietysti aikataululliset syyt ym.

Yhteistyössä