Kun eläinten hoito into lopahti täysin nyt kun on lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenko outo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenko outo

Vieras
Nuorena tykkäsin eläimistä ja manguin normikakarana vanhemmiltakin elukoita. Kissa ja koira löyty talosta ja niitä kovasti hoivasin asuessani vielä vanhempien luona. Aina oon tykänny elukoista.

Noin vuoteen 2007 vielä hinguin omaan kämppäänkin elukoita kun olin opiskelemassa. Kun sain kuulla että saan poikaystäväni kanssa lapsen niin alko hiljalleen kiinnostus elukoihin laskea. Satunnaisesti paijaan mut enimmäkseen vältän koskemasta. Olen tosin vähän allerginenkin.

Nyt menny muutama vuos ilman ihmeemmin kohtaamatta eläimiä, ei niitä vaan ole paljon lähipiirissä. Kun muutimme on naapurin kissat alkaneet pyrkimään sisälle asuntoon ja huomaan ajattelevani vain "Voi ei ne tulee kuselle sisään". Ja kun näen miten ne sottaa ulkona niin toivoisin että lapset ei niihin koskis:O (nuorena en olis tuollasta kommenttia ikinä uskonu ees mieleeni tulevan..usein kun esim ripulinen kattimme paskoi hädissään syliini niin että paska vaan silmille roiskuii...).

Naapurin kissat tekee pihapiirissä koko ajan pientä tuhoa niin kuin nyt kunnon katin kai kuuluukin...Olen huomannut että ärsyttää, ja kieltäydyin vahvasti kun naapuri koitti saada meille pientä kissanpentua "hetkeks" hoitoon kun lapset niin tykkäis. Tiedän kyllä miten siinä olis käyny...

Nyt alkanu"pelottaa" että lapset ku tulee vanhemmiks niin ne alkaa kinuamaan välittömästi lemmikkejä itselleen. Jotenkin nousee mieleen ajatus että mieluummin lähden menemään kuin alan niiden sotkuja lasten sotkujen lisäksi siivoomaan jne. Tietty olis uhkailua vaan ja lopputuloksena mä saisin sitten holhota isompaa katrasta ja viettää extra-aikaa imurin kanssa:/ Ja hermot menis pahemman kerran. Olen huomannut etten siedä yhtään sotkusuutta kotona, heti on hermot pinnassa. Inhoan elukoitten karvoja vaatteissa yli kaiken.

Miten mun persoonallisuus tälleen muuttunu/muuttumassa? Onko kellekään muulle käyny näin?

P.S. Olin aika kauhuissani kerran: parvekeellemme aikoinaan eksynyt tuntematon kissa pyrki syliini ja kiehnäs. Kun annoin sen tehdä niin, niin yhtäkkiä se raapaisi minua mahaan. Ei siinä muuten mitään mutta olin raskaana.

Mulle ainakin on käynyt noin. Olin ennen lapsia vielä tosi eläinrakas ja oisin halunnu elukoita jos jonkinmoisia. Kissoja olikin kolme ja lapsena 2 koiraa ja kani. Nyt en ottais mistään hinnasta eläintä itelle! Ärsyttää jo, kun tuttavaperheet tuo mukanaan kissan / koiran kyläillessään. Tykkään mä silittää koiria ja kissoja jossain jonku toisen kotona, mutta jostain syystä en halua niitä meille. En osaa kyllä sanoa mistä johtuu, ehkä just siitä, kun nyt on ne lapset hoivattavana niin ei enää jaksa mitään ylimäärästä. Hommaahan noissa eläimissäkin on.

Tuo on vähän tollasta tiedon pulaa.. Mitähän se kissan raapasu sille vauvalle vatsassa tekee? Vähän sama asia kun jotkut on tosi hysteerisiä esim. raa an lihan käsittelyssä, koskee vaan haarukalla ja desinfioi puoli kämppää jos on lihan joutunut tiskipöydälle laskemaan. Käytät varmaan myös käsidesiä ja haavanpuhdistusainetta reippaasti? Pelkäät tauteja ja bakteereita? Ihan riittää kunhan pesee kädet hyvin kun on käsitellyt eläimen ulosteita tai virtsaa tai villiä tai sairasta eläintä.

Tuo on vähän tollasta tiedon pulaa.. Mitähän se kissan raapasu sille vauvalle vatsassa tekee? Vähän sama asia kun jotkut on tosi hysteerisiä esim. raa an lihan käsittelyssä, koskee vaan haarukalla ja desinfioi puoli kämppää jos on lihan joutunut tiskipöydälle laskemaan. Käytät varmaan myös käsidesiä ja haavanpuhdistusainetta reippaasti? Pelkäät tauteja ja bakteereita? Ihan riittää kunhan pesee kädet hyvin kun on käsitellyt eläimen ulosteita tai virtsaa tai villiä tai sairasta eläintä.

Kissathan nuolee perseensä eikö? Ja sitten sillä samalla kielellä nuolee tassujaan? Ja niillä on loisia yms jotka voivat tarttua ihmiseenkin:

"Kissoilla yli 90 % sieni-infektioista aiheuttaa Microsprorum canis, joka voi aiheuttaa infektion myös koirissa ja ihmisissä. Sienet tarttuvat sekä suoraan kissoista toisiin että epäsuorasti kissatarvikkeiden, näyttelyhäkkien ja ihmisten välityksellä. Sieni-itiöt ovat erittäin kestäviä ja ne voivat säilyä ympäristössään tartuttamiskykyisinä jopa kaksi vuotta."

"Sisäloisten munat leviävät ulosteiden mukana ja ne kestävät hyvin sekä lämpöä että pakkasta. Osa sisäloisista voi tarttua myös ihmiseen."

"Kissat voivat saada leveä heisimato (Taenia) -tartunnan kypsentämättömistä makean veden kaloista. Muiden heisimatojen väli-isäntinä voivat olla mm. kirput, täit ja jyrsijät. Omistaja voi havaita valkoisia, riisiryynimäisiä heisimadon jaokkeita kissan ulosteissa tai peräaukon seudun karvoihin tarttuneina. Muut oireet ovat suolinkais-infektion kaltaisia. Pohjoismaissa vielä harvinainen Echinococcus multilocularis-heisimato on hyvinkin yleinen muualla Euroopassa. Se voi tarttua myös ihmiseen ja aiheuttaa erittäin vakavia oireita. Riski, että Echinococcus multilocularis-loinen tulisi Suomeen juuri tuontikissojen ja -koirien mukana, on Elintarvike-ja eläinlääkintälaitoksen EELAn mukaan todellinen."
(Suomen Kissaliitto r.y.)

"Toksoplasma gondii on alkueläin, joka aiheuttaa ihmiselle toksoplasmoosin,
joka on tulehdustauti. Alkueläimen pääisäntä on kissa, mutta alkueläin voi siirtyä muihin eläimiin ja ihmiseen. Toksoplasmaa esiintyy kolmena muotona, jotka kaikki voivat tartuttaa ihmisen.

"Toksoplasmatulehduksen saanut kissa ulostaa toksoplasman ookysta-muotoa. Ihminen voi saada toksoplasmatartunnan joko suoraan ookystia erittävän kissan ulosteista tai kissan ulosteiden saastuttaman maaperän välityksellä. Tartunnan voi saada myös syömällä huonosti kypsennettyä, kudoskystia sisältävää lihaa.
Ihmiselle tulehdus on yleensä vaarallinen vain raskausaikana tai vastustuskyvyn jostain syystä heikennyttyä." "Kissan ulosteet ovat kuitenkin merkittävä tartunnan lähde, joten raskausaikana kannattaa välttää kissanhiekkalaatikoiden puhdistamista." "Raskausaikana äidin ensitartunta ja tulehdus on vaarallinen sikiölle. Alkuraskaudessa tulehdus siirtyy vain 10 prosentissa tapauksista istukan läpi sikiöön, mutta loppuraskaudessa tulehdus siirtyy 70-prosenttisesti.
Vastasyntyneen synnynnäinen toksoplasmoosi on yleisinfektio, johon liittyy keskushermoston vaurioita. Suomessa syntyy vuosittain 50–60synnynnäistä toksoplasmoosia sairastavaa lasta. Tautia voi hoitaa antibiootein."
(Ovatko kissat riski raskaudelle? - Artikkelit - Vauva.fi)

On muuten vähän eri asia paijailla tuntematonta, likaista kattia kuin antaa sen raapia itseään. Ties minkä hiirenraadon kanssa just leikkiny. Ei ainakaan ajatuksena kiva.

Ei en pelkää sen enempää mitään tauteja enkä pöpöjä enkä desinfioi. Mutta kyllä nyt järkikin sanoo että jos kävisin paljain käsin multaa möyrimässä niin en varmaankaan olisi kovin hygieeninen? Paijailetko itse ihan innolla ulkokatteja?

Yhteistyössä