kun ei muuta enään voi niin säästetään ruuassa..

• Viestiketjun aloittaja "säästäjä"
  • Ensimmäinen viesti
"äityli"
[QUOTE="vieras";28987655]Sosiaalitoimisto auttaa.

Nakit ja muu ravinnoton ruoka ja jauhelihakin kannattaa korvata vihreillä linsseillä.[/QUOTE]

Lisäksi punaisia linssejä, kuivattuja papuja, soijarouheella jatkaa jauhelihaa!

"säästäjä"
Paskat mikään provo vaan todellista elämää :D tiedän myös muita joilla tiukkaa mutta niillä ei lapsia enään. Juu on jo laitettu lainanlyhennys pienemmälle. Tietty on sit muitakin laskuja jotka pakko maksaa ja sossu ei huomioi kuten auton kulut lähimpään kauppaankin matkaa 10-15km. Mutta käydään kyl siel kauempana prismas aina kerran viikos kaupas. Ja suunnitellusti. Kerran miehelleni ehdotin että jos koitettas parantaa tilannetta niin et mun tuloil syödään ja sen tuloil laskut mut ei taho saada kii siitä kun ainakun mul isompi rahapäivä et pääsis alkuun on joku lasku jo eräpäivällä :/ onhan se sossu kerran meil sähkölaskun maksanut ja kerran sähkölaskuun meni kaikki mitä tuli niin antoivat kaheks viikos 177e..

"äityli"
[QUOTE="vieras";28987771]Mutta kun ei ole sitä euroakaan, kaikki on mennyt, ihan kaikki.[/QUOTE]

Sitten vain dyykkaamaan, tai pulloja keräämään. Jos lapsilla ei olisi ruokaa ja em. asiat eivät tuottaisi, kyllä lähtisin varkaisiin!

"vieras"
niin arvatenkin teillä tosiaan on omakotitalo ja isoin osa tuloista menee asumiseen... En vaan ymmärrä miksi ihmisten pitää asua omakotitalossa ja sitten kärvistellä huonolla, vähällä ruualla ja nälissään...puhumattakaan siitä että pystyisi mitään ostamaan lapsilleen tai harrastamaan heidän kanssa mitään maksullista. Miettikää tosiaan kannattaako katosta ja seinistä maksaa niin paljon ettei muuhun ole varaa??

t. yks lapsiperhe jolla myös toinen pienipalkkanen ja toinen kotihoidontuella tällä hetkellä...asuu onnellisesti vuokralla...ei saada asumistukea, sossutukea jne. vaan ihan elellään kh tuella+lapsilisä ja toisen palkka. Ja kertaakaan ei ole tarvinnut miettiä onko varaa ostaa kaupasta vihanneksia, lihaa jne laadukasta ruokaa...Ostetaan jopa niitä vanukkaita jne halutessamme. Sen lisäksi käydään ravintolassa syömässä vähintään kerran viikossa, lapset pääsee maksullisiin harrastuksiin, käydään hoplopeissa, lastenteattereissa jne.
Niin, ongelma tässä ei olekaan se että omistaa omakotitalon. Taas toinen palstamammalainen käy hain lailla kiinni kateellisuuttaan palstatoveriin, kun sattuu omistamaan asunnon. Sinu?le vinkiksi: Heität joka kk vuokra-asumisen kulut vessanpönttöön, kun et maksa asuntoa itsellesi. Eli suositte?en palaamaan töihin ja ostamaan oman asunnon.

Mitä AP:n tilanteeseen tulee, ihan turha täällä on vinkua että kuinka on ankeeta, kun itse on hoitovapaalla ja asuu samaan aikaan omakotitalossa. Lopeta se laiskottelu, tee niin kuten sinun kuuluu ja palaa töihin. Teet väärin lapsillesi ja miehellesi, kun itsekkäästi makaat kotona toimettomana ja sen vuoksi lapsesi ei saa lihaa pöytään enään, häpeä!

Tekisi mieli tehdä AP:sta lastensuojelu ilmoitus.

"vieras"
[QUOTE="säästäjä";28988094]Paskat mikään provo vaan todellista elämää :D tiedän myös muita joilla tiukkaa mutta niillä ei lapsia enään. Juu on jo laitettu lainanlyhennys pienemmälle. Tietty on sit muitakin laskuja jotka pakko maksaa ja sossu ei huomioi kuten auton kulut lähimpään kauppaankin matkaa 10-15km. Mutta käydään kyl siel kauempana prismas aina kerran viikos kaupas. Ja suunnitellusti. Kerran miehelleni ehdotin että jos koitettas parantaa tilannetta niin et mun tuloil syödään ja sen tuloil laskut mut ei taho saada kii siitä kun ainakun mul isompi rahapäivä et pääsis alkuun on joku lasku jo eräpäivällä :/ onhan se sossu kerran meil sähkölaskun maksanut ja kerran sähkölaskuun meni kaikki mitä tuli niin antoivat kaheks viikos 177e..[/QUOTE]

Sossusta ei ole tapana ruinata rahaa, jos omistaa omakotitalon.

"Kifa"
Sis kuinka iso perhe teillä on jos kerran isoviitonen nakkipaketti menee yhdellä aterialla? Vai syöttekö te pelkkiä nakkeja ruoaksi? Meillä yhdestä paketista on aina tehty monta ruokaa. Ehkä yksi keitto, yksi nakkimunakas ja yksi kastike jossa paljon kasviksia jatkeena. Tai nakki-muusivuoka, nakkirisotto, nakki-makaroni-kasvismössö. Ja kaksi lasta on meillä.

"vieras"
hyi yök nakit ja jauhelihat. itse söisin mieluummin vaikka papuja jne. Todella epäterveellinen ruokavalio. Ja varmasti olisi varaa esim omenoihin tai luumuihin ..kauden mukaan. Kerro jo mihin ne rahat hupenee??

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Oma kämppä;28988746:
Kyllä sitä toimeentulotukea voi yhtä lailla saada, vaikka olisi oma asuntokin, myös vaikka asuisi omakotitalossa. Miksi muka ei voisi saada? Ihme kuvittelua.
Eli voi ottaa tuloihin nähden ylisuuren lainan ja sitten maksaa tuloilla itselleen asuntoa ja samaan aikaan nostaa sossusta fyrkkaa elämiseen?

Tota sanotaan yhyteiskunnan varoilla elämiseksi. Rahaa kyllä riittää pankille, muttei ruokaan. Tää vastaa samaa, kun säästäisin kokoajan rahaa itselle lyhentämällä lainaa pankille ja verovaroin syön yhteiskunnan piikkiin.

Mutta palstamammoillehan tämä on normaalia, tuilla kun on kiva elää niin ei tarvitse töitä tehdä....

[QUOTE="vieras";28988828]Eli voi ottaa tuloihin nähden ylisuuren lainan ja sitten maksaa tuloilla itselleen asuntoa ja samaan aikaan nostaa sossusta fyrkkaa elämiseen?

Tota sanotaan yhyteiskunnan varoilla elämiseksi. Rahaa kyllä riittää pankille, muttei ruokaan. Tää vastaa samaa, kun säästäisin kokoajan rahaa itselle lyhentämällä lainaa pankille ja verovaroin syön yhteiskunnan piikkiin.

Mutta palstamammoillehan tämä on normaalia, tuilla kun on kiva elää niin ei tarvitse töitä tehdä....[/QUOTE]

Niitä lainanlyhennyksiä ei huomioida sossun laskelmissa menoina.

"säästäjä"
[QUOTE="vieras";28988361]Niin, ongelma tässä ei olekaan se että omistaa omakotitalon. Taas toinen palstamammalainen käy hain lailla kiinni kateellisuuttaan palstatoveriin, kun sattuu omistamaan asunnon. Sinu?le vinkiksi: Heität joka kk vuokra-asumisen kulut vessanpönttöön, kun et maksa asuntoa itsellesi. Eli suositte?en palaamaan töihin ja ostamaan oman asunnon.

Mitä AP:n tilanteeseen tulee, ihan turha täällä on vinkua että kuinka on ankeeta, kun itse on hoitovapaalla ja asuu samaan aikaan omakotitalossa. Lopeta se laiskottelu, tee niin kuten sinun kuuluu ja palaa töihin. Teet väärin lapsillesi ja miehellesi, kun itsekkäästi makaat kotona toimettomana ja sen vuoksi lapsesi ei saa lihaa pöytään enään, häpeä!

Tekisi mieli tehdä AP:sta lastensuojelu ilmoitus.[/QUOTE]

Jaa senkö takia että ajattelen lapseni parasta. Nuorempi vasta 10kk. Ei mun mielestä ainakaan vielä sovi päiväkotiin. Ja toiseksi tästä mielipiteestäni huolimatta koitan koko ajan hakea töitä.mut ei pal oo tarjolla mitään kannattavaa. Ei mun mihinkään osa-aikatyöhön kannata mennä kun palkka menis hoitokuluihin ja työmatkoihin käteen ei jäisi mitään. Ja voin kertoa että sossu on täysin tietoinen meidän tilanteesta.

"ville"
[QUOTE="säästäjä";28989255]Jaa senkö takia että ajattelen lapseni parasta. Nuorempi vasta 10kk. Ei mun mielestä ainakaan vielä sovi päiväkotiin. Ja toiseksi tästä mielipiteestäni huolimatta koitan koko ajan hakea töitä.mut ei pal oo tarjolla mitään kannattavaa. Ei mun mihinkään osa-aikatyöhön kannata mennä kun palkka menis hoitokuluihin ja työmatkoihin käteen ei jäisi mitään. Ja voin kertoa että sossu on täysin tietoinen meidän tilanteesta.[/QUOTE]

Sehän onkin lapsen parasta ajattelemista, että jääräpäisesti "ajattelee lapsen parasta" kunnon ravinnon kustannuksella. Lakkaa ulisemasta, myykää se rahasyöppö ja muuttakaa ihmisten ilmoille ja mene töihin.

Oma valinta
Suomennos aloittajan tilanteelle:

"Me vanhemmat haluamme asua omakotitalossa kaukana kaikesta. Siksi pidämme lapsiamme puutteessa ja nälässä. Periksi ei anneta, oma talo keskellä korpea on tärkeämpi kuin lasten ravitsemus!"

Talo myyntiin ja ostatte pienemmän/halvemman asunnon lähempää kauppoja ja työpaikkoja. Muuten on ihan turha valittaa kun itse on päättänyt pistää rahat ennemmin asumiseen kuin lasten ruokaan.

"Kifa"
Eli parempi syöttää lapselle huonoa ruokaa ja nököttää kotona kun ei ole rahaa käydä missään sen sijaan että lapsi saisi monipuolista ruokaa ja aktiviteetteja siellä päiväkodissa?

Itse laitoin nuoremman lapseni juurikin 10 kk ikäisenä päiväkotiin, meillä ei edes taloudellinen pakko mutta kokonaisuuden kannalta fiksuin valinta (itselle tarjoutui unelmatyö joka piti ottaa vastaan heti, ja vanhempi lapsi olisi mennyt päiväkotiin joka tapauksessa kun kotona turhautui kavereiden puutteeseen). Ja upeasti on mennyt, niin hyvin tyttö tuolla viihtyy ja ihanilla tarhantädeillä aina aikaa sylitellä jos on tarvis.

"säästäjä"
Suomennos aloittajan tilanteelle:

"Me vanhemmat haluamme asua omakotitalossa kaukana kaikesta. Siksi pidämme lapsiamme puutteessa ja nälässä. Periksi ei anneta, oma talo keskellä korpea on tärkeämpi kuin lasten ravitsemus!"

Talo myyntiin ja ostatte pienemmän/halvemman asunnon lähempää kauppoja ja työpaikkoja. Muuten on ihan turha valittaa kun itse on päättänyt pistää rahat ennemmin asumiseen kuin lasten ruokaan.
Eihän tässäkään ole omgelma kuin noi sähkölaskut. Jos ne on kesät talvet 250-350e/kk siihenhän meiäin pitää ratkasu löytää. Muutoksia sen verran tehty että puuhella talvet käytössä, puulämmitteinen talo on mut silti jokin syö totasähköö tääl :O pakko kai pistää summia pöytään niin tajuu muutkin että parempi näin eli lyhennys on normaalisti 450e.kk eihän mistään saa ees kolmiota tohon hintaa ja kaksioon ei kyl mahuta. Kyllähän se kerrostalo kolmiokin sen 700-800e/kk maksais. Sossu vaan ottas kokonaan huomioon. Mut vihaan hakea mitään almuja on jotenkin niin noloo.. kyl aina koitetaan itsenäisesti pärjätä. Ja se kun niit töitä olis niin menisin kyl. Ja nyt poistunkin mollin sivui jälleen kerran tutkailee..

"hmh"
No mikset lähde töihin? Omakotitalossa on varmasti mahdollisuus lämmittää puulla, sekin säästää.

Mä en tosiaan ymmärrä miten,mä olen itse kotihoidontuella, mies töissä eikä hänenkään palkka mikään iso ole. (n. 2000 e kuussa) ja ei meillä ole paniikkia etteikö rahaa tai jotain ekstraa saisi hankkia.
Me ostettiin järkevän kokoinen talo jolssa on uusi pönttöuuni, ei ole tarvinnut pattereita laittaa päälle lainkaan.
Sähkökulutuksia pitää katsella ennen talon ostoa.
Talo myös ei ole mitenkään ryöstöhintainen.

Asutaan etäällä kaupungista, meillä on yksi auto ja se on vähäkulutuksinen diesel jossa pienet verot ja vakuutukset. Ei myöskään lainaa tämän auton osalta.
Julkinen liikenne kulkee, sekin oli tärkeä osa talon hankintaa.

Käytämme myös paljon kirppareita, ekologisuuden takia, mutta hankimme myös vaatteita uutena.

Jos teiltä tulee jopa osa ruuasta omasta maasta niin miten paljon te sitä rahaa kauppaan sysäätte?

"Kifa"
Onko teillä kuivausrumpu? Se on melkoinen sähkösyöppö eli ehdottomasti pyykit narulle aina kuin mahdollista, kesällä varsinkin. Oudolta tuntuu että kesälläkin noin hurjat sähkölaskut ovat. Pidetäänkö lamppuja, televisiota yms. päällä silloinkin kun ei tarvita? Pyöriikö pesukone tai tiskari puolityhjänä?

"joku"
Meillä pieneni todella paljon sähkölasku pienessä kaksiossa, kun vaihdettiin iankaikkisen vanha jääkaappi uuteen. Joku laite teillä tosiaan syö sähköä tosi paljon. Esim. just se kuivausrumpu.

Voisitteko myydä akuuttiin tarpeeseen jotain isompaa teidän kotoanne? Jotain, mistä saisi useamman satasen.

"tinkeli"
Enpäs lukaissut koko ketjua, mut tuli mieleen että eikös ne isommat jauhelihapaketit ole kilohinnaltaan edullisempia kuin 400 g:n? Muutenkin kannattaa se kilo-/litrahinta katsastaa ennemmin. Ja kyllä meillä jauheliha on aika perussettiä, ei siis mitään ns. huonompaa ruokaa. Välillä ihan kunnon lihaakin, mut ne on enemmänkin viikonloppuekstraa. Nakkeja menee harvemmin.

Yhteistyössä