Kun ei haluta elää miehen rahoilla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perheen äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Mulle ei sovi toisen siivellä elely. Eläkää vaan te, joita ei työ kiinnosta, vaan kotona makaaminen! Sääliksi käy teidän miehiä...

Sääliksi käy sinä, ehkä säkin viel joskus löydät ihmisen joka sun kanssa oikeasti elämäänsä jakaa.

Mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Mulle ei sovi toisen siivellä elely. Eläkää vaan te, joita ei työ kiinnosta, vaan kotona makaaminen! Sääliksi käy teidän miehiä...

Sääliksi lapsiasi.
Minä hyvänä äitinä ajattelen lapsen, EN miehen parasta ;). Kasvatan ja hoidan lapset itse, elämme miehen rahoilla(pieni palkka) ja kh-tuella koska haluamme KUMPIKIN että lapsemme saa parasta. Aikaa, yksilöllistä hoitoa, pitkän nukuttuja aamuja, kasvatusta ja ohjausta AJAN KANSSA jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Perheen äitee:

Sääliksi käy sinä, ehkä säkin viel joskus löydät ihmisen joka sun kanssa oikeasti elämäänsä jakaa.

Oho.Kotiäiti on siivillä eläjä??? Aika asenteellista.Osa äideistä/isistä uskoo, että pienen lapsen paras hoitopaikka on kotona eikä yhteiskunnan kasvatettavana.Kukin perhe valitsee itselleen parhaan mahdollisen tavan elää.

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär:

Oho.Kotiäiti on siivillä eläjä??? Aika asenteellista.Osa äideistä/isistä uskoo, että pienen lapsen paras hoitopaikka on kotona eikä yhteiskunnan kasvatettavana.Kukin perhe valitsee itselleen parhaan mahdollisen tavan elää.

Aikuisen ihmisen taloudellinen vastuu itsestään on mielestäni arvo sinänsä. Se, että äiti on täysin riippuvainen isän tuloista on tässä maailmassa lastenkin kannalta riski. Ja näkyy palstallakin säännöllisin väliajoin..

Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Meillä on siitä asti ollut yhteinen talous kun yhteen muutettiin. Yhdessä eletään, toki omina yksilöinä mut yhteistä elämää rakennetaan.

Näin myös meillä.
Silti olen sen verran pitkään omillani toimeen tullut ja tottunut itseni elättämään, että ennen kuin lapsia rupesin tekemään, hankin sellaisen ammatin ja työn, että äitiysrahakin on kohtuu hyvä.
Miehellä on meidän perheessä pienemmät tulot kuin minulla, mutta meillä eletään yhtä "leveästi" molemmat, joka penni on yhteinen.
Mutta ei sekään liene paha, jos haluaa töihin takaisin. Lapsi oppii hoidossa sosiaaliseksi ja perheen ei tarvitse kituuttaa pienillä tuloilla.
Meillä tullaan varmaankin tekemään niin, että mies jää minun äitiysloman ja vanhempain vapaan jälkeen kotiin hoitamaan lasta, mutta kyllä sellainen reilun vuoden, puolentoista ikäinen vauva on ihan valmis hoitoon ellei ole mitään erikoista huomioon otettavaa.
Minusta on hyvä että molemmilla parisuhteessa elävällä on sellaiset tulot ettei ole toisistaan ihan riippuvainen.

Mä luulen, että aika moni on huolissaan eläkkeen kertymisestä. Jos mies kuolee ja joutuu elämään yksin mummona pitkäänkin, niin sitä toivoo saavansa syötäväksi muutakin, kuin puuroa.

Aikuisen ihmisen taloudellinen vastuu itsestään on mielestäni arvo sinänsä. Se, että äiti on täysin riippuvainen isän tuloista on tässä maailmassa lastenkin kannalta riski. Ja näkyy palstallakin säännöllisin väliajoin..
[/quote]

Taloudellinen vastuu itsestään, hmmmm. Tämän vastuun mukaan sysäät vastuun yhteiskunnalle, kun et esim hoida lapsiasi.Perheessä on yhteiset rahat, ei tarvitse olla riippuvainen miehen tai naisen rahoista. Yhdessähän lapset tehdään, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Mieheni ei halua minun menevän töihin...revi riitä...

Jotain vikaa kenties? haluaa pitää sinua siellä kotona neljän seinän sisällä?

Minun ei käy sääliksi omaa miestä, koska hänkin tykkää siitä että on vaimo kotona odottamassa ja hoitaa kodin. Me pärjätään näin, ja ollaan tilanteeseen tyytyväisiä. Ihan sama mitä mieltä sinä olet. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Alkuperäinen kirjoittaja hm:

Mieheni ei halua minun menevän töihin...revi riitä...

Jotain vikaa kenties? haluaa pitää sinua siellä kotona neljän seinän sisällä?

ompas ala-arvoinen kommentti.

on omat tilit. Mutta emme me silti esimerkiksi laske ja jaa puoliksi menoja, vaan kumpikin panostaa perheen eteen sen, minkä voi. Toisin sanoen tulojensa mukaan. Omista tileistä huolimatta meillä ei ole perheen sisällä näkyvissä mitään tuloeroja. Samassa veneessä olemme kaikki. Eli koska minä olen tällä hetkellä kh-tuella, mies luonnollisesti maksaa suurimman osan perheemme menoista. Meille tulee sekin aika, kun minä tulen ansaitsemaan miestäni enemmän (koulutuksesta johtuen), joten toki minä silloin tulen osallistumaan perheemme menojen maksuun ihan eri tavalla kuin nyt.

Se, että perheessä on vanhemmilla omat tilit, ei tarkoita sitä, että perhe-elämä on tyyliä "mun ja sun"!

Mun mielestä sitä elämää jaetaan myös vaikka molemmat ois töissä... On ainakin varaa elää sitä elämää eikä miettiä riittääkö rahat pottusäkkiin vai ei...

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhlaajatytär:

Taloudellinen vastuu itsestään, hmmmm. Tämän vastuun mukaan sysäät vastuun yhteiskunnalle, kun et esim hoida lapsiasi.Perheessä on yhteiset rahat, ei tarvitse olla riippuvainen miehen tai naisen rahoista. Yhdessähän lapset tehdään, eikö?
[/quote]

Niin kai sitä pitää ajatella sitten kun toimeentulotuen päälle rapsahtaa ne elarit - ja muistaa kertoa lapsillekkin kun kyselevät miksei äiti oo tehny palkkatyössä rahaa harrastuksia ym. varten..

Alkuperäinen kirjoittaja Tuhlaajatytär:

[/quote]

Lapset tehdään yhdessä ja kun he ovat siihen valmiita, että hoidossa päivän pärjäävät tuhansien muiden lasten tavoin, niin yhdessä MAKSETAAN lasten hoito. Näin työllistetään suuri ihmismäärä, jotka päiväkodeissa tekevät arvokasta työtä. Ja niin moni ihminen kantaa oman leipänsä pöytään, niin me kuin hoitajatkin. Ja yhteiskunta ei kärsi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär:

Oletko ottanut huomioon sitä, että myös isät voitaisiin valjastaa lasten hoitamiseen entistä enemmän? Tuntuu hullulle, että meidän perhe vielä nykyaikanakin on kummajainen, kun molemmat oltiin hoitovapailla vuorotellen.

Sitä paitsi mitä tulee toisen siivellä elämiseen: eihän hyvä ihme kotiäitiys tai -isyys kestä kuin muutaman vuoden! Silti siitä puhutaan kuin elikautisesta.

Minulla kyllä ainakin oli päällimmäisenä huoli siitä, että lapset saavat parhaan mahdollisen hoidon pienenä ollessaan - ei se, että tienaanko jonkun vuoden vähemmän kuin mies (ja mies myös tienasi jonkin aikaa vähemmän kuin minä, vuorollaan). Minulle oli ihan sama, vaikka sain vain kotihoidontuen, kun tiesin että lapsilla oli mahdollisimman hyvä olla. Kyllä siinä tulojen suuruus tai pienuus verrattuna puolisoon jäi täysin toisarvoiseksi.

Mä oon jäämässä kotihoidintuelle syksyyn asti ainakin ja jo etukäteen kyllä hieman arveluttaa että mitä tästä tulee....kun ei ole sitä "omaa" rahaa.Aina ollut hankalaa pyytää rahaa,enkä siihen ole tottunutkaan kun monta vuotta yh:na olin ja nyt pitää sit joka risaukseen olla tahtomassa,kh-tuki menee kokonaan lainatilille ja mulle jää tavallaan omaan käyttöön yhden lapsilisä ja yhdestä elarit,yht siis 220 ?,ja "omia" menoja kuitenkin esim.pojan ja mun kännylaskut,visa ja tytölle joka ei asu kotona oon maksanut sen nettilaskun.No aika kai sen näyttää kuin menee ja tuon pikkumiehen vuoksi olen valmis venymään ettei tarvis hoitoon viedä :)

nyt en jaksanu lukea koko ketjua, mutta meillä me varmaan voitais elellä miehenki varoilla ihan yhtä hyvin, jos vaan pärjättäis. mutta vaan ei pärjätä, joten tämän mamman (joka tienaa ihan vähän enemmän kuin miehensä) on palattava töihin kyllä jossain vaiheessa. näin meillä...

Juu että tälläistä taas. No molemmilla on omat tilit mutta minä hoidan maksupuolen niin että tasaisesti molempien tileiltä laskut maksetaan. Yhdessä oltu 11 vuotta naimisissa ei olla eikä olla menossa en näe aviolittoa itselleni sopivana vaihtoehtona.

Itseltä loppuu toukokuussa vanhempainraha kausi enkä aio/halua jäädä kotiin. Töihin siis palaan osa-aikaisella hoitovapaalla. Kolmivuoro työtä teen ja lapsi jää kotiin hoitoon ei siis ole menossa kunnalliseen hoitoon vaan saa olla kotona aina joko isänsä, äitinsä tai isovanhempien kanssa. Jos joutuisin laittamaan kunnalliseen hoitoon niin silloin laskisin elintasoani ja jäisin kotiin mutta nyt kaikki ovat tyytyväisiä ( mummo varsinkin)

Kotihoidontuella pärjää ilman miehen rahojakin :wave: Ehkä ei ole varaa joka viikko shoppailla, joka kuukausi juosta kampaajalla tms mutta itse pidän arvokkaampana sitä, että saan nähdä kun lapset kasvavat, kehittyvät, oppivat kävelemään, puhumaan..... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä luulen, että aika moni on huolissaan eläkkeen kertymisestä. Jos mies kuolee ja joutuu elämään yksin mummona pitkäänkin, niin sitä toivoo saavansa syötäväksi muutakin, kuin puuroa.

Vakuutuksiakin voi ottaa tollasten tilanteiden varalle. Avioliitossa myös turvaa. Kukin tavallaan, mutta luulisi olevan outoa, jos toinen vanhemmista kuluttaisi runsaasti rahaa toisen kituuttaessa. Onhan kotityö myös arvostettavaa, lasten kasvatusta tärkeämpää työtä ei juuri olekaan, vai mitä kotiäidit!?

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä:
on omat tilit. Mutta emme me silti esimerkiksi laske ja jaa puoliksi menoja, vaan kumpikin panostaa perheen eteen sen, minkä voi. Toisin sanoen tulojensa mukaan. Omista tileistä huolimatta meillä ei ole perheen sisällä näkyvissä mitään tuloeroja. Samassa veneessä olemme kaikki. Eli koska minä olen tällä hetkellä kh-tuella, mies luonnollisesti maksaa suurimman osan perheemme menoista. Meille tulee sekin aika, kun minä tulen ansaitsemaan miestäni enemmän (koulutuksesta johtuen), joten toki minä silloin tulen osallistumaan perheemme menojen maksuun ihan eri tavalla kuin nyt.

Se, että perheessä on vanhemmilla omat tilit, ei tarkoita sitä, että perhe-elämä on tyyliä "mun ja sun"!

tähän peesi. paitsi etten tuu tienaan miestäni enempää. Me tykätään siitä että meillä on molemmilla yhteiset tilit mutta silti meillä ei oo sun ja mun tyyliä.

Yhteistyössä