Kun ei halua alateitse synnyttää...

  • Viestiketjun aloittaja :/
  • Ensimmäinen viesti
,,
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
Samallalailla se alapää löystyy sektiossakin. Oletko varautunut siihen ettet voi vauvaa välttämättä nostella sit kotonakaan? Että vauvalle sit syliä riittää kun sä et sitä saa tehdä? Entäs jos sillä onkin koliikki? Katsot vierestä kun muut hoitaa?

Sektio turvallisempi? Entä jos haava tulehtuukin pahasti? Menetätkin yllättävän paljon verta leikkauksessa? Vatsaan jaa myös pahan näköinen arpi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
:hug: kyllä se hyvin menee:) ymmärrän hyvin pelkosi enkä missään nimessä vähättele. Minulle on tehty sektio, tosin syy oli lapsen väärä tarjonta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
No tuosta syystä ei kannata vielä tuntea itseään huonoksi äidiksi, vaikka "suuri yleisö" sellaista yrittäisikin. Niitä tilanteita tulee nimittäin vielä niin paljon lisää :D Jokainen meistä on paras mahdollinen äiti lapselleen ja tekee omat ratkaisunsa äitiytensä suhteen. Ei pidä antaa toisten mielipiteiden vaikuttaa omaan mielenrauhaan.
Soita vaikka neuvolaan ja ihan mihin vaan, että saisit keskustella asiasta. Jos nyt asiaan et enää voi vaikuttaa, saat ainakin puhuttua tunteistasi ja sekin helpottaa. Edes vähän. Tai sitten soitto äidille tai muulle tutulle vanhemmalle synnyttäjälle, heiltä voisit saada hiukan enemmän myötätuntoa kuin lääkäriltä tai palstalta.
 
Ei synnytyspelko sinusta huonoa äitiä tee. Huonoja äitejä olis muuten maailma väärällään.. ;)

Itse ainakin yritän sanoa, että vaikka sua pelottaa synnytys, niin älä unohda sitä tosiasiaa, että sektio on aina silti se isompi riski. Kaikki voi mennä tosi hyvin (niinkuin mulla) mutta kaikki voi mennä tosi huonostikin. Alatiesynnytyksessä sulla on paljon isompi mahdollisuus saada itse kontrolloitua mitä tapahtuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
Samallalailla se alapää löystyy sektiossakin. Oletko varautunut siihen ettet voi vauvaa välttämättä nostella sit kotonakaan? Että vauvalle sit syliä riittää kun sä et sitä saa tehdä? Entäs jos sillä onkin koliikki? Katsot vierestä kun muut hoitaa?

Sektio turvallisempi? Entä jos haava tulehtuukin pahasti? Menetätkin yllättävän paljon verta leikkauksessa? Vatsaan jaa myös pahan näköinen arpi.
Minun arpi on hyvin huomaamaton =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja järjen käyttö on sallittua:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1349613
Niin???
Niin että siinä voi käydä huonostikkin ja monesti on käynytkin.
Tuossa keskustelussa oli kyse hätäsektiosta, ei se alatiesynnytys ois pelastanu..aina voi käydä huonosti, molemmissa synnytyksissä.
Joo, mutta aina ei ole kyseessä hätäsektio kun tuommoista tapahtuu. Ja kyllä molemmissa voi sattua..
Minun 2 tuttua kuoli alatiesynnytykseen, sen jälkeen kyllä pelotti synnytellä alakautta, jotenki olin helpottunu että lapsi oli väärinpäin.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
ei se synnytyspelko sinusta nyt huonoa äitiä tee! Olet lapsellenne joka tapauksessa paras äiti!

Minkäkokoinen vauva on tulossa? Epäilläänkö että ei mahtuisi vai miksi iso koko sinua niin paljon huolettaa? Ei iso vauva tarkoittaa automaattisesti vaikeata/raskasta synnytystä.
 
sektioitu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Markiisi de saden:
mulle sanottiin että ketään ei voi pakottaa synnyttää alakautta.Ja että he ei voi ottaa sitä riskiä että joku meneekin pieleen kun pelottaa :/
Mulle lääkäri teki hyvin selväksi ettei sektiota aleta tekemään pelkojen takia. Että mun on vain synnytettävä alakautta kun niin on naiset kautta aikain tehneet. :/

Vaihda lääkäriä !

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
Olet huono äidiksi jos jo ennen lapsen syntymää laitat omat tarpeesi lapsen edelle. Alatie synnytys on parempi lapselle, mutta eihän se sinua kiinnosta kun niin kovin pelottaa..
Yksi pelkoni on lapsen iso koko ja sektiota haluan jo senkin takia että pelottaa lapselle käyvän huonosti alatiesynnytyksessä. Itsekästäkö? Ei mielestäni.
Ehkä olisi pitänyt olla sitten sinun mielestäsi kristalipallo ennen raskaaksi tuloa ja osata ennustaa nämä loppuvaiheen pelot ja ymmärtää olla raskautumatta.
Se on hyvä, että sulle on noin helppoa ollut. Kaikilla se ei vaan mene niin. Ja et voi rinnastaa haluani sektioon siihen, että en aseta lastani etusijalle.

Tällä hetkellä synnytys pelottaa siinä määrin, että en voi ajatella muuta. Ei helpota edes tieto siitä, että mies on mukana. Hänellekin olen tehnyt jo selvälksi kuinka haluan erinäisten asioiden menevän jos en enää sairaalasta ikinä kotiin palaa. Jonkun mielestä hullua, mutta mulle todellinen pelko johon ei lääkäri ole ottanut enempää kantaa.
 
En mä ainakaan ajattele, että olet huono äiti, ja tuskin kovin moni muukaan täällä. Kyse on vain siitä, että synnytyspelot ovat tietyllä tavalla epärationaalisia ja kasvavat valtaviin mittasuhteisiin. Kuulemalla positiivisia asioita synnytyksestä saatat ymmärtää, että se saattaa sittenkin olla hyvä kokemus. Kaikki varmasti pelkäävät jollain lailla synnytystä, itse yritän kertoa, että sektio on sittenkin varmasti vaikeampi kokemus kuin ymmärrätkään. Alatiesynnytyksistä kuuluu niin paljon niitä huonoja kokemuksia, kannattaa ennemmin keskittyä lukemaan positiivisia kokemuksia niistä.

Kerro heti, kun menet sairaalaan, että kärsit synnytyspelosta, ja puhu huolistasi kätilön kanssa. :) Jos kätilö tuntuu nuivalta, pyydä toista kätilöä. Siihen on jokaisella kuitenkin oikeus. Kurjaa, että lääkäri oli sinulle niin nuiva, mutta ymmärrän hänen kantansa. Sektio on iso kirurginen toimenpide, johon ei kannata ryhtyä ilman hyvin painavia syitä.

Ison vauvankin voi synnyttää helposti ja niin, että synnytyskokemus on positiivinen. Kummipoikani painoi 5 310g, ja hänen äitinsä mukaan tämä oli hänen neljästä synnytyksestään helpoin. :)
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli olen huono äidiksi, kun koen sektion turvallisemmaksi minulle pelkojen suhteen kuin alatiesynnytyksen joidenkin mielestä. Ehkä sitten niin. Ihmismieltä kun ei voi kontrolloida ja joskus ne pelot tulee sitten vasta, kun on jo pitkään iloinnut tulevasta synnytyksestä.
Kyllä sen tiedän, että sektionkin aikana voi sattua ja tapahtua, mutta koen sen turvallisemmaksi siltikin kipuineen kaikkineen. Iso vauva on tulossa meille tällä tietoa ja lääkärin vähättely pelkojeni suhteen pahensi niitä entisestään.
Kiitos asiallisista vastauksista teille, jotka hieman ymmärrätte miksi pelottaa.
Olet huono äidiksi jos jo ennen lapsen syntymää laitat omat tarpeesi lapsen edelle. Alatie synnytys on parempi lapselle, mutta eihän se sinua kiinnosta kun niin kovin pelottaa..
Yksi pelkoni on lapsen iso koko ja sektiota haluan jo senkin takia että pelottaa lapselle käyvän huonosti alatiesynnytyksessä. Itsekästäkö? Ei mielestäni.
Ehkä olisi pitänyt olla sitten sinun mielestäsi kristalipallo ennen raskaaksi tuloa ja osata ennustaa nämä loppuvaiheen pelot ja ymmärtää olla raskautumatta.
Se on hyvä, että sulle on noin helppoa ollut. Kaikilla se ei vaan mene niin. Ja et voi rinnastaa haluani sektioon siihen, että en aseta lastani etusijalle.

Tällä hetkellä synnytys pelottaa siinä määrin, että en voi ajatella muuta. Ei helpota edes tieto siitä, että mies on mukana. Hänellekin olen tehnyt jo selvälksi kuinka haluan erinäisten asioiden menevän jos en enää sairaalasta ikinä kotiin palaa. Jonkun mielestä hullua, mutta mulle todellinen pelko johon ei lääkäri ole ottanut enempää kantaa.
Totta kai voi rinnastaa halusi sektioon siihen että et ajattele lastasi. Jos ajattelisit koko sydämestäsi vain lastasi niin synnyttäisit alakautta. Ja jos vauva olisi niin iso että alatiesynnytys olisi riski niin lääkärit siitä varmaan olisi kertoneen ja olisit saanut sektion. Sektio on suurempi riski lapselle ja silti sen haluat, ketä ajattelet? Itseäsi ja omia pelkojasi!
 
b

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Alkuperäinen kirjoittaja sektio ei ole synnytys:
vaan kirurginen toimenpide =D
Vähän sinä kunnioitat.
Sektio on kirurginen toimenpide, ei synnytys. Näin minäkin sen koen.

Esikoiseni sain onneksi normaalisti synnyttää, vaikka kyllä muakin pelotti. Arvioitiin yli 4kiloiseksi, ja olikin, 4,2 kg. Omia pelkoja enemmän mulla vaakakupissa painoi lapsen paras, niin se vaan on.

Tähän vois vetäistä kai sen itsekkyyskortin, eli kun äitiä pelottaa, niin vauvan paras saa jäädä taka-alalle...tuli vaan noista tupakoivista odottajista mieleen!

Normaalin synnytyksen lisäksi olen joutunut kokemaan hätäsektion ja kiireellisen sektion. Ja täytyy myöntää, en kokenut synnyttäneeni, jotenkin oli tyhjä olo noiden sektioiden jälkeen! :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tällä hetkellä synnytys pelottaa siinä määrin, että en voi ajatella muuta. Ei helpota edes tieto siitä, että mies on mukana. Hänellekin olen tehnyt jo selvälksi kuinka haluan erinäisten asioiden menevän jos en enää sairaalasta ikinä kotiin palaa. Jonkun mielestä hullua, mutta mulle todellinen pelko johon ei lääkäri ole ottanut enempää kantaa.
Sekö sua pelottaa että sä kuolet synnytyksessä? :/ Tiedätkö, kun sekin riski on sektiossa paljon suurempi kuin alatiesynnytyksessä. Esim. riski saada keuhkoveritulppa on sektiossa moninkertaisesti suurempi kuin alatiesynnytyksessä. Toki se on molemmissa synnytystavoissa hyvin pieni. Brittiläisen tutkimuksen mukaan äidin riski kuolla alatiesynnytyksessä on 1/49 000 ja suunnitellussa keisarinkeikkauksessa 1/17 000
 
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:
Alkuperäinen kirjoittaja järjen käyttö on sallittua:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1349613
Niin???
Niin että siinä voi käydä huonostikkin ja monesti on käynytkin.
Niin, tuokin olisi varmasti päättynyt paremmin, jos olisi tehty suunniteltu sektio. Alatiesynnytyksessä on aina hätäsektioon joutumisen riski.

Mulla on kokemusta sekä suunnitellusta sektiosta että alatisynnytyksestä. Molemmat olivat hyviä kokemuksia. Synnytystä kovasti pelkäävälle suosittelisin sektiota. Se on semmonen helppo ja nopea rutiinihomma, jossa harvoin ylläreitä tulee. Alatiesynnytys on sitten enemmän extreme-kokemus, josta kukaan ei osaa etukäteen sanoa, miten kauan se kestää ja miten se lopulta menee. Paljon riippuu siitä, miten hyvän kätilön sattuu saamaan. Kaikki voi mennä hyvin tai sitten ihan päin seiniä. Mun tuttavapiiristä suurimmalla osalla on alatiesynnytykset ollu katastrofeja. Mä olin onnekas poikkeus. Suunnitellut sektiot on kaikilla menny hyvin.

Meni ehkä vähän ohi aiheen. Ikävää, jos ap ei ole saanut sektiota halutessaan. Mutta ei se maailman loppu ole. Kyllä alateitsekin homma hoituu. Voihan olla, että epparia tai repeämiä ei edes tule. Mä sain molemmat ja olihan niiden paranteleminen ikävämpää ja pidempikestoista kuin sektiosta toipuminen, mutta parissa viikossa niistäkin selvisi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Totta kai voi rinnastaa halusi sektioon siihen että et ajattele lastasi. Jos ajattelisit koko sydämestäsi vain lastasi niin synnyttäisit alakautta. Ja jos vauva olisi niin iso että alatiesynnytys olisi riski niin lääkärit siitä varmaan olisi kertoneen ja olisit saanut sektion. Sektio on suurempi riski lapselle ja silti sen haluat, ketä ajattelet? Itseäsi ja omia pelkojasi!
Mä luin joskus cp-vammaisen miehen kirjoituksen, jossa hän oli sitä mieltä, että kaikki synnytykset pitäisi hoitaa sektiolla. Hän oli vammautunut alatiesynnytyksessä ja hänen mukaansa iso osa cp-vammoista johtuu juuri alatiesynnytyksessä tapahtuvista kömmähdyksistä (hapenpuute jne ). En ole perehtynyt mihinkään tilastoihin sen kummemmin, mutta käsittääkseni lapsia vammautuu kuitenkin enemmän alatiesynnytyksessä kuin suunnitellussa sektiossa.

Eli en nyt lähtisi itsekkääksi syyttämään sillä perusteella, että joku haluaa sektion.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Totta kai voi rinnastaa halusi sektioon siihen että et ajattele lastasi. Jos ajattelisit koko sydämestäsi vain lastasi niin synnyttäisit alakautta. Ja jos vauva olisi niin iso että alatiesynnytys olisi riski niin lääkärit siitä varmaan olisi kertoneen ja olisit saanut sektion. Sektio on suurempi riski lapselle ja silti sen haluat, ketä ajattelet? Itseäsi ja omia pelkojasi!
Mä luin joskus cp-vammaisen miehen kirjoituksen, jossa hän oli sitä mieltä, että kaikki synnytykset pitäisi hoitaa sektiolla. Hän oli vammautunut alatiesynnytyksessä ja hänen mukaansa iso osa cp-vammoista johtuu juuri alatiesynnytyksessä tapahtuvista kömmähdyksistä (hapenpuute jne ). En ole perehtynyt mihinkään tilastoihin sen kummemmin, mutta käsittääkseni lapsia vammautuu kuitenkin enemmän alatiesynnytyksessä kuin suunnitellussa sektiossa.

Eli en nyt lähtisi itsekkääksi syyttämään sillä perusteella, että joku haluaa sektion.
HAHAHAHAHH.. Just joo...
 
Mä kokeilisin sinuna hypnoosia. Jos saisit tuota pelkoa hallittua sen avulla. Pelko on normaalia, valtaosa varmasti jännittää ja pelkää lähenevää synnytystä. Mun oma kokemus synnytyksestä on se, että kun supistukset alkaa kovina, niin sitä on henkisesti jossain todella kaukana poissa ja kaikki ne pelot häviää, kun keskittyy vaan siihen, että kestää taas sen seuraavan supistuksen. Mun synnytys kyllä käynnistyi kuin salama kirkkaalta taivaalta, ja suppareita tuli heti alle minuutin välein.
Mä uskon, että kaikki menee sunkin kohdalla hyvin :hug: Ei se pelkopolilla käynti varmaan auta, jos vastassa on se sama lääkäri. Ja ymmärrän kyllä lääkärinkin pointin, koska sektioissa on aina isommat riskit sekä äitiä että lasta ajatellen. Ja toisaalta, jos synnytyksen aikana tulee ilmi jotain yllättävää, niin silloin sinut kyllä leikataan.
Joten parasta, mitä keksin, on että koitat hakea apua tuon pelon käsittelemiseen. Voimia! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Totta kai voi rinnastaa halusi sektioon siihen että et ajattele lastasi. Jos ajattelisit koko sydämestäsi vain lastasi niin synnyttäisit alakautta. Ja jos vauva olisi niin iso että alatiesynnytys olisi riski niin lääkärit siitä varmaan olisi kertoneen ja olisit saanut sektion. Sektio on suurempi riski lapselle ja silti sen haluat, ketä ajattelet? Itseäsi ja omia pelkojasi!
Mä luin joskus cp-vammaisen miehen kirjoituksen, jossa hän oli sitä mieltä, että kaikki synnytykset pitäisi hoitaa sektiolla. Hän oli vammautunut alatiesynnytyksessä ja hänen mukaansa iso osa cp-vammoista johtuu juuri alatiesynnytyksessä tapahtuvista kömmähdyksistä (hapenpuute jne ). En ole perehtynyt mihinkään tilastoihin sen kummemmin, mutta käsittääkseni lapsia vammautuu kuitenkin enemmän alatiesynnytyksessä kuin suunnitellussa sektiossa.

Eli en nyt lähtisi itsekkääksi syyttämään sillä perusteella, että joku haluaa sektion.
Tuo taitaa olla totta ja ihan kun järjelläki ajattelee, sektio on nimenomaan vaarallisempi äidille, mutta lapsi selviää todennäköisesti paremmin vammoitta ja hengissä sektiolla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lääkäri jyräsi ylitseni ihan täysin. Oli ehkä 45-50v naislääkäri. Pelottaa vain niin kamalasti ja lääkäri sanoi, että kyllä kipuun lääkettä synnytyksessä saa. Ei ne kipulääkkeet pelkoja helpota.. olen ihan loppu, kun pelottaa synnytyksen alkaminen...
kyllä ne muuten helpottaa. Mulla kamalat traumat ensimmäisistä synnytyksistä ja pelkäsin mielettömästi edellistä. Tällä kertaa sainkin spinnaalipuudutteen ja se vei kivun lisäksi pelonkin mennessään. Mulle ainoa vaihtoehto ollut alatiesynnytys, koska sektiota pelkään vielä enemmän
 
varoittava esimerkki
Alkuperäinen kirjoittaja :/:
H-hetki on todella lähellä. Ä-polilla käyty puhumassa ja sektiota en saa. Pakko synnyttää alateitse, mutta kun en halua. Pelottaa. Miten olette selvinneet pelosta h-hetkellä? Voiko sairaalaan mennessä vielä yrittää sektiota saada? Lääkäri vain totesi että en minä millään sektiota saa eikä hän voi sitä puoltaa mun turhien pelkojen takia :(
ihan vinkkinä, lyhyt tiivistelmä synnytyksistäni:

1) eka synnytys alakautta, lapsi piti repiä imukupilla ulos, pahimmat mahdolliset 3. asteen repeämät, sulkijalihakset poikki, en istunut viiteen kuukauteen, meni yli vuosi että sain pidätyskyvyn takaisin. Näin pahat vammat saa o,1% synnyttäneistä eli voi sanoa hyvin että minulle kävi pahimmalla mahdollisella tavalla.

2) toinen synnytys sektio edellisestä synnytyksestä johtuen. Puudutus petti kesken toimenpiteen eli oli tunto päällä, sektiohaava vuosi vatsaonteloon, leikkausalue tulehtui, järkyttävä antibioottikierre, tuskaiset kivut mihin lääkkeet eivät auttaneet, paraneminen vei yli puoli vuotta ennenkuin pystyi edes kunnolla juoksemaan/jumppaamaan.

Ehdottomasti näistä kahdesta oli ALATIE parempi vaihtoehto. Jos kolmannen tekisiin niin tekisin alatiesynnytyksen silläkin uhalla että lääkäri uhkailisi avannepussilla tai täydellisellä alapään repeämisellä. Sektio on todella kamala toimenpide.

Joten siis, sinulla on 99,9% todennäköisyys sille että alatiesynnytyksesi on mukavampi kuin minun, joten en todellakaan näe syytä miksi ottaisit sektion?
 
kerron oman tarinani
ensimmäinen lapsi suunnitellulla sektiolla, perätila ahdaslantio. 2. Pelkäsin alatie synnytystä aivan kauheasti mutta siihen päädyttiin ja niin sitten aikanaan synnytys käynnistyi ja lasta ruettiin alakautta synnyttämään...14 tuntia synnytin, synnytin kauheitten kipujen kanssa. Kunnes 14 tunnin päästä lääkäri totesi ettei lapsi synny alakautta liian iso ei mahdu. Sektioon päädyttiin ja toivuin tosi nopeasti. Loppu keskustelussa kätilö sanoi että usein pelko johtuu siitä että nainen tietää ettei synnytys onnistu siis kova palko. pelko on normaalia aina synnyttäessä oli tapa mikä tahansa. Mutta pointti on siinä että kätilön mukaan naisen keho tietää jos jokin ei ole kohallaan. Mene pelkopolille ja keskustele asiasta. Onnea joka tapauksessa. Alatie synnytystä ei kannata kivun takia pelätä se on pientä sen onnen rinnalla kun vauva syntyy.
 

Yhteistyössä