Kun 3-vuotias ei syö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
Olen aiemminkin kirjoittanut, kun 3-v ei syö kunnolla, oli se ruoka sitten mitä tahansa! Pituutta on vuodessa tullut se 10cm lisää, mut painoa vain 1,5kg. Mua jo valmiiksi ahdistaa huominen neuvola, kun jo 2-v neuvolassa mentiin reippaasti -käyrillä(oli silloin 85cm ja 10,4kg).

Millä ihmeen ilveellä mä saan ton syömään! Mitään kevyttuotteita meillä ei käytetä. Mä olen aivan varma, että neuvolassa taas passitetaan painokontrolliin ja sitten mä kyllä räjähdän!

[QUOTE="vieras";26413108]en tiedä oletteko kokeilleet jo että otatte lapsen mukaan ruoan laittoon? kysytte mitä tänään haluais syödä ja teette yhdessä ruokaa..[/QUOTE]
Tyttö on aina saanut auttaa ruoanlaitossa(ja onkin varsin innokas tässä puuhassa), mutta siltikään ei ruoka kelpaa...

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26413112:
niin, sitä minäkin meinaan. Mutta tuntuu, että neuvolassa vain syyllistetään vanhempia, jos lapsen paino ei nouse. Suoraan olen siellä sanonut, että pakkosyöttämään en rupea.

meillä oli esikoisen kanssa samaongelma ja sanoin suoraan neuvolatädille että tulee itse ruokkimaan muksun kerta osaa sen paremmin kuin minä. ei tullut ja asiasta ei puhuttu enää.

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Onko sillä mitään lempiruokia? Ei kyllä munkaan mielestä pakkosyöttämään kannata alkaa, varmasti aiheuttaa vaan traumat syömistä kohtaan ja sitten siitä vasta voikin tulla hankalaa.

Mun lapselleni (nyt 5 vuotias, alkoi tuossa 2 ikävuoden pintaan) on määritelty syömisongelma.

Kasvaa silti omalla käyrällään ja on muuten ikäisensä tasolla kognitiivisissa taidoissa ja motoriikassa.
Mä en enää jaksa taistella ja murehtia, kaikki on kunnossa, lapsi nyt vain ei syö samalla tavoin kuin muut, sillä tavoin kuin joku on mennyt ja määritellyt 'normaalin'.

Ei mene pyöreä palikka neliskanttiseen reikään, ei millään.

Epä siinä kummempaa, jollei mitään vakavaa sairautta/syytä vähäseille syömiselle tai sen seurausta todeta. Painokontrolliin vaan, sillähän sitä lapsen hyvinvointia kontrolloidaan. Meilläkin on joskus ollut kausittain ongelmia syömisen kanssa. Ei vaan mene ruoka lapsella alas. Tässä muutamia kommentteja, jotka ovat meillä auttaneet.

Ensinnäkin ruoka-ajat ovat yksiselitteiset. Ruokaa syödään silloin kun sitä on tarjolla. Ei mitään lipsumisia, välipaloja ym. jos joku ateria on lapsella jäänytkin kevyemmäksi. Seuraavaksi syödään kun muutkin syö.

Erittäin tärkeä asia on olla tekemättä syömisestä numeroa. Lapsi käyttää myös todella helposti ruokailua valtataisteluna. Syö jos syö, jos ei syö, niin sitten ei syö. Meillä on yleensä ollut että iän verran haarukallisia pitää maistaa (3 v = 3 haarukallista). Sen jälkeen se siitä, ja seuraava ruoka kun muutkin syövät.

Eli tämä yleensä poistaa sekä sen stressin syömistilanteesta (odotukset vanhemmilta ja lapsen valtataistelun hakemisen ym.). Samoin lapsi oppii itse sen, että jos ei syö riittävästi, niin nälkäisenä saa odottaa seuraavaa ateriaa. Jos taas lapsella ei ehdi nälkä tulla vaikka on syönyt hyvin vähän, niin ehkä hän syökin omaksi tarpeekseen riittävästi...

Näiden lisäksi kannattaa seurata, onko vähälle syömiselle jotakin ajankohtia. Esim meillä oli aina kevätaika kun lapsi käytännössä lopetti syömisen ja laihtui monta kiloa. Vanhemmaksi tultaessa hänellä todettiin siitepölyallergia ja keväinen allergialääkitys on myös auttanut syömishalukkuuteen.

Joskus taas ruoka-aineallergia voi aiheuttaa sen, että tiettyjä ruoka-aineita lapsi syö vähän/karttaa. Jos tämä ruoka-aine sattuu olemaan monissa aterioissa mukana, niin sitten tietysti syömättömyys on laajempaa.

Ja sitten vielä se, että jotkut ovat hyviä syömään aamuisin, jotkut iltaisin. Taas rentoutta siihen touhuun. Kuhan joka aterialla tulevat ruokapöytään ja jotakin pistävät suuhunsa, niin kyllä se lapsen ruokatarve tulee täytettyä. Olettaen siis tietysti että normaali lapsi on kyseessä (ehkä allerginen) ja normaalit ruokailutavat perheessä.

Hmmmm.... Meiän tyttö on ollut 1,5veenä 85cm ja 11kg, vuotta myöhemmin 95 cm ja 12,8kg.
Meillä siis pitkä ja hoikka tyttö, muttei koskaan ole tullut kommenttia että enemmän pitäis olla, tasaisestihan tuo on mennyt.

[QUOTE="vieras";26413272]Terve lapsi ei itseään nälkään tapa.

Mitä lapsi suostuu syömään, ja millaisia määriä? Mitä lapsi taas ei missään nimessä suostu syömään?[/QUOTE]
ainoa mitä söisi on herkut(mutta viikossa on ain 1 herkkupäivä/karkkipäivä), kaikkien ruokien kohdalla takkuaa, ja kun suostuu syömään/tulee kausi jolloin syö niin ruualla ei ole merkitystä(olen kiinnittänyt huomiota). Välillä menee kala, välillä taas makaronilaatikko jne.

Tuollainen kausi, jolloin syö ihan hyviä määriä, kestää n. 3 päivää ja ehkä kerran kuukaudessa tulee tollanen.

Niin, meillä syö siis tosi vähän,on aina syönyt enkä siitä ole koskaan huolta kantanut. Kasvu on tasaista, ruoka maistuu - se määrä mikä milloinkin menee. On kaikkiruokainen jne.
niin, mäkin veikkaan, että mulla ei olisi stressiä tästä asiasta, jos neuvolassa ei painostettaisi ja syyllistettäisi. Olen itse aina ajatellut, että lapsi syö sen mitä itse jaksaa...

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26413393:
niin, mäkin veikkaan, että mulla ei olisi stressiä tästä asiasta, jos neuvolassa ei painostettaisi ja syyllistettäisi. Olen itse aina ajatellut, että lapsi syö sen mitä itse jaksaa...
suurinosa neuvolantädin sanoista saa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos... oikeasti niillä ei kaikilla ole muuta kuin kirjatietoa mitä ne onnessaan soveltaa. ne jotka on käytännössä kokeneet samat asiat osaavat suhtautua täysin maalaisjärjellä....

Meidän tyttö oli 2v neuvolassa myös 85cm ja 10.5kg. Sitten 3-vuotiaana oli jo 95cm ja 12kg. Juuri äsken 3.5v tarkastuksessa oli 99cm ja 13.2kg. Eli normaalipituinen, mutta laiha. Lohduttavaa kuulla, että ei ole ainoa siro keijukainen. Meillä tyttö syö kyllä useimpia ruokia, mutta vähän. Meille ei enää urputeta, kun tyttö kuitenkin kasvaa ja tuo reilu kilon painonlisäys vuodessa riitti.

Mun poika lakkas syömsätä n. 2v jälkeen
se ruokailu oli jo alkujaan tuskaa soseet nyt viä menikin mutta kun 9-10kk alettiin karheempi ruoka niin siitä se sit alko poika kyökki kaurapuurokin piti sauvasekottimelle survasta soseeksi kun ei pystynyt sitäkään syömään ja ihan kaikki muutkin 2v oli 92cm/11kg pitkä ja laiha
3v olikin ja paino tippunut muistaakseni vuodessa 1,2kg sen takia kun poika ei vaan syönyt mitään.

Minäkin täällä aikoinani purin tuntemuksia kun ei vaan syönyt ja me koitettiin kaikki autto ruuanteossa,eriteltiin kastike,peruna ,vihannakset kaikki omana itsenään ettei esim kastiketta perunoiden päälle ym Mutta voin sanoo että pyhällä hengellä eli ( eikä siis syönyt ruokaa eikä muutakaan jugurttia ym)

Ei syönyt päiväkodissa eikä kotona mutta lähempänä 4v sitten se ihme tapahtui että alko päiväkodissa maistelemaan kun muutkin söi (me sovittiin päiväkodissa että siihen "pitää ees maistaa" linjalle ei mennä) Sen jälkeen alko kotonakin maistumaan taas ruoka

Nyt tuo poika on 8v 135/26kg pitkä ja laiha ja koko lapsuusiän mennyt paino miinus käyrällä nyt en enään tiä kun koulussa on mutta varmaan ihan ok kun eivät mitään enään ole sanoneet.

Mä en nyt sano, että teillä tehdään näin, mutta oon huomannut ystäväpiirissäni monessa perheessä sen, että "lapset eivät syö" tarkoittaa oikeasti sitä, että ne saa koko ajan jotain välipaloja.

Meillä toinen lapsista on sellainen, että jos vaikka aamupäivällä syö puistossa rasiallisen rusinoita, ei lounas uppoa ollenkaan, oli se sitten mitä tahansa. Toisen syömisiin välipalat ei juurikaan vaikuta.

Onhan teillä tarkat ruoka-ajat? Ethän harrasta jälkiruokia, "jotta lapsi söisi edes jotain"?

Ei ole siis tarkoitus mitenkään syytellä, joten älä loukkaannu :)

suurinosa neuvolantädin sanoista saa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos... oikeasti niillä ei kaikilla ole muuta kuin kirjatietoa mitä ne onnessaan soveltaa. ne jotka on käytännössä kokeneet samat asiat osaavat suhtautua täysin maalaisjärjellä....
Kun lapsi oli 1-v, neuvolalääkäri suorastaan haukkui minut(olin kuulemma huono äiti), kun minun olisi pitänyt lisätä 1dl rypsiöljyä lapsen ruokaan, kun tämä ei lihonut. Ja samainen lääkäri kauhistui kun sanoin, että meillä ei juoda rasvatonta maitoa(vain punaista ja kevytmaitoa).

Ja jatkuvasti neuvolassa jankutetaan, että lapsen täytyy syödä enemmän ja ohjeeksi jopa annettiin että syötä lapselle karkkia ja jätskiä paljon :O että joo, saanko mä vaihtaa neuvolaa?

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26413462:
Kun lapsi oli 1-v, neuvolalääkäri suorastaan haukkui minut(olin kuulemma huono äiti), kun minun olisi pitänyt lisätä 1dl rypsiöljyä lapsen ruokaan, kun tämä ei lihonut. Ja samainen lääkäri kauhistui kun sanoin, että meillä ei juoda rasvatonta maitoa(vain punaista ja kevytmaitoa).

Ja jatkuvasti neuvolassa jankutetaan, että lapsen täytyy syödä enemmän ja ohjeeksi jopa annettiin että syötä lapselle karkkia ja jätskiä paljon :O että joo, saanko mä vaihtaa neuvolaa?
voi sanoa että teillä on outo neuvola... todellakin.

Meillä samantyyppinen reilu 3v. Tosin häänellä on sitten syöntipäiviä jolloin vetää jo aamulla pottuja ja kastiketta ja joka aterialla haluaa lämmintä ruokaa. Sitten voi mennä päiväkausia ettei syö oikeastaan mitään... näykkii leipää ja juo vettä, vähän ehkä perunaa/pastaa. Ei syö mielellään lihaa eikä kanaa, ei juo maitoa kuin harvoin jne.
Kun joskus patistelen niin toteaa vain ettei pysty syömään eikä tosiaan saa leivästäkään oikein mitään syötyä.
Jos on sellainen pv niin karkkipäivän sattuessa kohdalle toteaa silloinkin ettei hän pysty syömåään eikä halua käydä ostamassa karkkipäivän karkkkia. Isommat sisarukset valitsee makuunista omansa ja pieni katselee muttei tahdo mitään.

Olen todennut että kun ei syö niin ei syö ja sitten kun syö niin syö sen minkä haluaa. Ikää 3v4kk ja pituus 100cm ja paino 13kg. Vuoden iässä painoa oli jo 11,5kg ja pituutta silloin 74cm. Käyrät laskee mutta olen neuvolassa puhunut ja käyty lääkärillä, kaikki verikokeet ym. ok joten eivät ole olleet huolissaan sen kummemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;26413460:
Mä en nyt sano, että teillä tehdään näin, mutta oon huomannut ystäväpiirissäni monessa perheessä sen, että "lapset eivät syö" tarkoittaa oikeasti sitä, että ne saa koko ajan jotain välipaloja.

Meillä toinen lapsista on sellainen, että jos vaikka aamupäivällä syö puistossa rasiallisen rusinoita, ei lounas uppoa ollenkaan, oli se sitten mitä tahansa. Toisen syömisiin välipalat ei juurikaan vaikuta.

Onhan teillä tarkat ruoka-ajat? Ethän harrasta jälkiruokia, "jotta lapsi söisi edes jotain"?

Ei ole siis tarkoitus mitenkään syytellä, joten älä loukkaannu :)
Meillä on säännölliset ruoka-ajat, jos ei syö, niin se syöminen siirtyy sitten seuraavaan ruoka-aikaan(muutoin meillä ei napostella tms. olen tarkka hampaiden takia :) ). Meillä ei harrasteta jälkiruokia, ja päivässä on 1 välipala(lounaan ja päivällisen välissä).

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26413462:

No just! Mä luulin että meidän neuvola on huono :O
Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tollaset "asiantuntevat" neuvot. Ihme neuvoja! Antaisivat ajan ravintoterapeutille ennemmin.

Yhteistyössä