Kumppanin tukeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tilla

Vieras
Olemme olleet mieheni kanssa jo melko kauan yhdessä ja todenneet, että yhdessä olemme onnellisia ja näin on hyvä olla. Olemme elelleet siis melko tavallista arkea, käyty töissä, hoidettu kummilapsiamme (omia ei pystytä saamaan) ja välillä lomailtu. Nyt siihen on kuitenkin tullut muutos, kun mieheni etenee urallaan. Hänet on siirretty hyvin vastuullisiin tehtäviin ja tämä on stressannut häntä, koska haluaa tehdä parhaansa ja onnistua tehtävissään.

Olen miettinyt, että miten voisin parhaiten tukea miestäni, jotta hän pääsee uusiin tehtäviinsä hyvin kiinni ja ei stressaisi turhista asioista. Tähän asti olen yrittänyt pääasiassa hoidella kotityöt itsekseni, tehnyt ruokaa ja leiponut. Ollaan lenkkeilty ja saunottu ja menty aikaisin nukkumaan. Yritän kuunnella ja parhaani mukaan keskustella mieheni kanssa asioista, joista hän haluaa jutella. Silti tuntuu, että en pysty tarpeeksi tarjoamaan miehelleni rentoutumista vapaa-ajalla, vaan hän tuskailee työasioitaan. Olemme keväällä lähdössä pitkälle lomamatkalle, mutta sinne on vielä aikaa. En halua, että mieheni palaa loppuun ja siksi mietin, miten tukisin parhaiten miestäni? Minkälaista tukea te muut uraputkessa olevat ihmiset haluaisitte kotona?

Olemme olleet mieheni kanssa jo melko kauan yhdessä ja todenneet, että yhdessä olemme onnellisia ja näin on hyvä olla. Olemme elelleet siis melko tavallista arkea, käyty töissä, hoidettu kummilapsiamme (omia ei pystytä saamaan) ja välillä lomailtu. Nyt siihen on kuitenkin tullut muutos, kun mieheni etenee urallaan. Hänet on siirretty hyvin vastuullisiin tehtäviin ja tämä on stressannut häntä, koska haluaa tehdä parhaansa ja onnistua tehtävissään.

Olen miettinyt, että miten voisin parhaiten tukea miestäni, jotta hän pääsee uusiin tehtäviinsä hyvin kiinni ja ei stressaisi turhista asioista. Tähän asti olen yrittänyt pääasiassa hoidella kotityöt itsekseni, tehnyt ruokaa ja leiponut. Ollaan lenkkeilty ja saunottu ja menty aikaisin nukkumaan. Yritän kuunnella ja parhaani mukaan keskustella mieheni kanssa asioista, joista hän haluaa jutella. Silti tuntuu, että en pysty tarpeeksi tarjoamaan miehelleni rentoutumista vapaa-ajalla, vaan hän tuskailee työasioitaan. Olemme keväällä lähdössä pitkälle lomamatkalle, mutta sinne on vielä aikaa. En halua, että mieheni palaa loppuun ja siksi mietin, miten tukisin parhaiten miestäni? Minkälaista tukea te muut uraputkessa olevat ihmiset haluaisitte kotona?

Hyvää kuuntelijaa aina tarvitaan, mutta jokaisen itse on lopulta ratkaistava omat asiansa. Yleensä jokainen haluaa olla hyvä työssään ja saada kiitosta, joten työpaikan esimiehen kanssa olisi hyvä jutella. On myöskin luonne kysymys miten suhtautuu stressiin ja minkälaista se on.

Nyt on sitten sinulla vaarana kulua loppuun miehen ongelmissa. Jos aijot hellitellä miestä, esim. itse tekemällä kotitöitä ja muutakin. Tämä on sinulle raskasta aikaa ja miehen on myöskin tehtävä näitä, ei niin kivoja kotitöitä. muutoin voi käydä niin, että sinusta jää se kotitalouden hoitaja.

Muista hoitaa myös itseäsi..

Viimeksi muokattu:
Tietenkin sellaista, jossa unohtaa työasiat. Suorittelen sadomasokismia tai jotain vastaavaa seksin saralla. Jos heppi seisoo, eivät työasiat mielessä ole. Asustekauppaan siis.

Silti tuntuu, että en pysty tarpeeksi tarjoamaan miehelleni rentoutumista vapaa-ajalla, vaan hän tuskailee työasioitaan. -------- Minkälaista tukea te muut uraputkessa olevat ihmiset haluaisitte kotona?

Varoituksen sana; kuulostaa vaikealta. Tuo toisen puoliskon "palvelukseen" astuminen kotona ei toimi terveeltä pohjalta kovin kauaa. Kun luo uraa, voiman ja motiivin siihen on hyvä löytyä itsestä.

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa kauhealta että Sinun pitäisi vi e l ä tehdä jotakin.

Kumppanisi on aivan itse valinnut työnsä, joten hän ottakoon itseKIN vastuuta siitä että pääsee purkamaan työstään aiheutuvaa stressiä eikä kuormita sillä liikaa suhdettanne.

Olet tehnyt jo paljon! Ehkä jopa hieman enemmän kuin sinulta voi kohtuudella vaatia. Parisuhteessakin jokainen ihminen on viimekädessä vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja ihmisen on ihan itse ratkaistava, millaist työtaakkaa jaksaa kantaa ja millaisin keinoin siitä selviytyy. Puolisona voit toki tukea miestäsi, mutta koko kysymystä et mitenkään voi hänen puolestaan ratkaista.

Mitä sitten itse kaipasin kun urakiireet olivat pahimmillaan: ennen kaikkea kaipasin sitä, ettei minulle koko ajan vapaa-ajalla esitetä vaatimuksia eikä koko ajan kysellä kysymyksiä. Kaipasin sitä että saan vain olla, yksin ja yhdessä puolison kanssa, sitä ettei minun tarvitse tehdä kummempia päätöksiä. En kaivannut siivoojaa tai kodinhoitajaa itselleni, kuuntelijaa joskus - jotakuta, joka sanoisi että pärjään kyllä silloinkin, kun oma usko loppuu. Se mitä sinä olet tehnyt kuulostaa jo todella loistavalta, mutta muista etti sinun kannata venyä liikaa miehesi puolesta (muuten olet kohta itse loppuunpalanut).

Tällä hetkellä meillä tilanne on taas toisin päin, eli tukea tarvitsee enemmän mies. Kyllä minäkin joskus laitan hemmotteluillalisen hänelle ja lämmitän saunan valmiiksi, mutta ennen kaikkea pidän kiinni siitä, etten koko ajan esitä vaatimuksia (siivota voi vaikka ensi kuussa ja muutenkin on aika vähän asioita, jotka on pakko oikeasti hoitaa nyt). Ja oikeastaan se tärkein: kun toisella on huono fiilis, tunnustelen tarvitseeko omaa tilaa vai halausta. Ja sitten toimin sen mukaan. En loukkaannu siitäkään, jos joskus paras tapa tukea puolisoa on ilmoittaa, että minäpä lähden nyt viikonlopuksi äidille kylään, kaapissa on ruokaa ja soita jos tulee ikävä!

Tiivistettynä: anna tilaa ja rakkautta, pidä huoli myös itsestäsi.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä