Kumpi väistää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24747378]Eikös parkkipaikalta tielletulija väistä kaikkia?[/QUOTE]
Useimpien kauppojen pihat lasketaan teiksi. Ja niihin pätee ihan samat liikennesäännöt ja väistämisvelvollisuudet kun muihinkin teihin. Piha-alue meinaa kotipihoja. Tuo kaupan piha on liikennemerkeillä merkattu joten ihan normaalisti joudutte sitä vastaantuliaa vasemmalle kääntyessänne väsitämään kun teillä on kolmio.

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7650

Niin kenelles nyt haistatellaan? Kyllä mä liikenneturvaa uskon ennemmin kuin bubblebobia.

mun mielestä sininen väistäisi koska tulee kaupan pihasta. en tiedä mikä on oikein mutta noin olettaisin tuossa tilanteessa. toisaalta en ole niin kärkäs ajelija että lähtisin tuossa väkisin ryysäämään eli varmasti tilanteessa antaisin sinisen kuitenkin mennä kun tilanne ei ole mulle täysin selvä.

Oikeesti, kuinka monella vastaajista on ajokortti?

Tieliikennelaki
14 §
Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)

Kuvan sininen auto on kääntymässä myös vasemalle (eli minusta katsottuna oikealle), sillä on vilkku vasemmalle päällä. Molemmat väistävät, ohittavat toisensa siten, että autot jäävät kummankin oikealle puolelle (sininen minun oikealle puolelle ja minä sinisen oikealle puolelle), ei "kierretä" takapuskereiden kautta. Molemmat väistävät myös siksi, että tulevat kolmion takaa.

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta?

Bubblepop on pihalla kuin tamponinnaru. Mikä on niin vaikeaa käsitykselle että sininen auto tulee parkkipaikalta mikä ei ole tie. Saudit ovat fiksuja kun eivät myönnä ajokortteja naisille.

[QUOTE="vieras";24748257]Kuvan sininen auto on kääntymässä myös vasemalle (eli minusta katsottuna oikealle), sillä on vilkku vasemmalle päällä. Molemmat väistävät, ohittavat toisensa siten, että autot jäävät kummankin oikealle puolelle (sininen minun oikealle puolelle ja minä sinisen oikealle puolelle), ei "kierretä" takapuskereiden kautta. Molemmat väistävät myös siksi, että tulevat kolmion takaa.

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta?[/QUOTE]

. Kumpi väistää?
Ajat autolla ja kuvittele että kuva on sinun näkymä tuulilasin läpi.
Olet kääntymässä vasemmalla.
Kumpi väistää?
Sinä vai kuvan sininen auto?
Huom! kuvittele että ko. auto kääntyy oikealle tai jatkaa suoraan!

kolohonganreitti - Google Maps

Perustelut miksi pitää väistää?
ja kyse on sinisen auton oikealle..eli samaan suuntaa kun olet itse ajamassa.

[QUOTE="vieras";24748257]Kuvan sininen auto on kääntymässä myös vasemalle (eli minusta katsottuna oikealle), sillä on vilkku vasemmalle päällä. Molemmat väistävät, ohittavat toisensa siten, että autot jäävät kummankin oikealle puolelle (sininen minun oikealle puolelle ja minä sinisen oikealle puolelle), ei "kierretä" takapuskereiden kautta. Molemmat väistävät myös siksi, että tulevat kolmion takaa.

Mikä tässä nyt on niin vaikeeta?[/QUOTE]

Ja lisäyksenä vielä, että sininen tulee lisäksi myös parkkipaikailta, joten se määrää sinisen väistämään kolmion lisäksi.

Tiiättekö, että jos tuolla liikenteessä ei oikeasti väistäisi kaupan parkkipaikalta tulevia autoja niin kyllä pelti rytisisi. KAIKKI väistää tuota sinistä autoa ihan oikeassa liikenteessä, sano liikennesäännöt mitä tahansa. Minä väistäisin, muuten olisi varmana kyljessä.

[QUOTE="nnn";24748357]Tiiättekö, että jos tuolla liikenteessä ei oikeasti väistäisi kaupan parkkipaikalta tulevia autoja niin kyllä pelti rytisisi. KAIKKI väistää tuota sinistä autoa ihan oikeassa liikenteessä, sano liikennesäännöt mitä tahansa. Minä väistäisin, muuten olisi varmana kyljessä.[/QUOTE]

Jep!
Minäkin väistän AINA kaupan ja omakotitalon pihasta tulijoita.
Aina lyön jarrut lukkoon..

Taidan olla sitten sokea, kun en näe parkkipaikan merkkiä tuossa. Näen kyllä kolmion kaupalta päin tullessa, joten tiehän se silloin on. Ja sieltä tulevaa autoa väistetään kysymässäsi tapauksessa.

Onko muuten jotenkin määritelty, milloin parkkialueelta tulo vaihtuu tieksi? Eli kuinka pitkä pätkä tietä pitää parkkipaikan jälkeen olla, että se lasketaan tieksi? Jos tuossa olisi vielä suojatien jälkeen 10 m tietä, olisiko sitten mun väistämisvelvollisuus jo voimassa?

Tässä esimerkki Oulusta (toivottavasti saan linkin) http://maps.google.fi/maps?q=kolohonganreitti&hl=fi&ie=UTF8&ll=60.297212,25.103395&spn=0.000021,0.035963&hnear=Kolohonganreitti,+01260+Vantaa,+It%C3%A4-Hakkila&t=m&z=16&vpsrc=0&layer=c&cbll=60.297089,25.103398&panoid=1vdwecZjWcNUk_Gn-wvvww&cbp=12,341.79,,0,4.19

Limingantullin Prismasta. Sieltä päin tulevilla on kärkikolmio ja tässä olisin tulossa tieltä. Jos minä olisin kääntymässä vasemmalle ja Prismasta päin tuleva oikealle (eli mun vasemmalle)tai suoraan, niin kyllä täällä kaikki väistävät sitä Prismasta tulevaa autoa. Päivittäin ajan tässä eikä IKINÄ kukaan Prismasta tuleva väistä autoa, joka tulee vastapäätä olevalta tieltä.

Yhteistyössä