Kumpi väistää?

  • Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti
"nnn"
suurinosa palstalaisista luulee että tarvitaan p-merkki että on piha-alue tai parkkis.

Mitä eroa on ap esimerkillä ja tolla tiksin prismanhallilla?
se että prismasta tullaan betonihallista ja hakkilasta avonaiselta parkkikselta. ei muuta.
oulun prismalta ajetaan ensin parikyt metriä kempeleen tietä, eli eri asia kyseessä.
Onhan tuossa ap:n tapauksessa kolmiot kummallakin ja vähän matkaa tietä kun lähdetään parkkikselta. Mistä sen tietää milloin se pikkupätkä on tietä ja milloin ei?
 
Sun kannattaa varmuuden vuoksi väistää kaikki jotka tulee pihasta tai oikealta. Niin ei satu kolareita.
Riippuu toki tilanteesta ja liikenteestä. Menen liikenteen mukaan. En sen mukaan, että haluaisin ajaa kolarin.

Olisi kait pitänyt tuossa tilanteessa vääntää rautalangasta, että väistäisin sinistä autoa, jos olisi se olisi kääntymässä oikealle tai tulossa suoraan ja itse kääntyisin vasemmalle.
 
[QUOTE="nnn";24748716]Onhan tuossa ap:n tapauksessa kolmiot kummallakin ja vähän matkaa tietä kun lähdetään parkkikselta. Mistä sen tietää milloin se pikkupätkä on tietä ja milloin ei?[/QUOTE]

Yleensä risteyksessä on viitta, jossa lukee tien nimi... Mutta tuollaisissa epäselvissä tapauksissa kannattaa varmuuden vuoksi väistää, sillä vaikka sinä tietäisitkin olevasi oikeutettu ajamaan ensin, vastapuoli ei sitä välttämättä tiedä. Eikä siinä ehdoin tahdoin kannata alkaa kolaria ajamaan, ei kenenkään päälle saa silti tahallaan ajaa. Joustavuus liikenteessä on pop.
 
fdvdf
[QUOTE="nnn";24748716]Onhan tuossa ap:n tapauksessa kolmiot kummallakin ja vähän matkaa tietä kun lähdetään parkkikselta. Mistä sen tietää milloin se pikkupätkä on tietä ja milloin ei?[/QUOTE]
Toivottavasti sulla ei ole ajokorttia..
No kyseessähän on parkkipaikka.
Asuisit omakotitalossa ja sulla olisi pikkupätkä pihatietä ennen kantatietä, väistätkö muita vai menetkö vasemmalta tulijan eteen?
 
"nnn"
Toivottavasti sulla ei ole ajokorttia..
No kyseessähän on parkkipaikka.
Asuisit omakotitalossa ja sulla olisi pikkupätkä pihatietä ennen kantatietä, väistätkö muita vai menetkö vasemmalta tulijan eteen?
No mulla ei kuule ole niin hyvä näkö, että näkisin sieltä kaukaa toiselta puolen tietä, että onko sieltä parkkipaikalta päin tulevalla tien nimi vai ei. En näe vaikka käytän aina laseja kun ajan. Joten väistän aina kun en ole varma.
 
"asdfasdf"
Huomenna tästä luetaan iltasanomissa tai iltalehdessä, jonka jälkeen asiantuntija vastaa ja lopuksi ilakoidaan siitä kuka oli väärässä ja kuka oikeassa. Eläköön media!
 
hihihii
haha, eipä väistänyt googlen auto eikä sininenkään...

tässä kuvassa sininen auto on jo tiellä ja googlen auto jatkanut matkaansa taaksepäi..
http://maps.google.fi/maps?q=kolohonganreitti&hl=fi&ie=UTF8&ll=60.297212,25.103395&spn=0.000021,0.035963&hnear=Kolohonganreitti,+01260+Vantaa,+It%C3%A4-Hakkila&t=m&z=16&vpsrc=0&layer=c&cbll=60.297089,25.103398&panoid=1vdwecZjWcNUk_Gn-wvvww&cbp=12,341.79,,0,4.19
 
Mä kyl väistän molemmissa tapauksissa jos se sininen auto liikkuu, en viiti luottaa siihen että se kuski osaa liikennesäännöt :) Jos saan katsekontaktin kuskiin ja näen että on pysähtynyt, voin käyttää etuajo-oikeuttani. En siis halua autoa kylkeeni vain siksi että olen oikeassa :)
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
juuri tossa tilanteessa, noilla autoilla mä väistäisin sitä sinistä koska se olis ennen mua siinä tiellä ja näin ollen mä joutuisin sitä väistämään kun se siinä tiellä jo on (järjen köyhyyyttä ja idiotismia olisi kiihdytellä tielle niin että sininen auto ei ehtisi ajaa ajotielle ennen minua)
noin muutenkin, olin oikeassa tai en, niin väistä edessä olevaa kohdetta, koska on parempi olla hengissä ja terve kuin oikeassa.
 
EJK
Aivan päivänselvä asia, sinä väistät jos sininen auto tulee suoraan. Jos taas molemmat kääntyy vasemmalle, kumpikin väistää toisiaan niin, ettette kolaroi kääntyessänne.
 
No itse en laskisi tuota tietä sellaisena "pihatienä/parkkipaikkana" mitä tässä nyt on vedottu. Tämä siksi, että tuossa on ihan opasteet eli liikennemerkki jne.

Pitäisin siis sitä ihan normitienä eli väistäisin sinistä autoa.
 
"vieras"
koska tulisin itse kolmion takaa (ja tiedän, että kolmiosäännöt on muuttuneet kahdesti sen jälkeen kun autokoulun kävin, 1990) ja olisin kääntymässä vasemmalle, niin väistäisin joka tapauksessa.

En kuvasta enkä tuulilasista näkisi, että vastapäätä on piha - eikä tie. Mikä pölö idea on ollut laittaa pihan liitymä risteykseen! Suunnitteluvirhe, siis.
Kas kun siinä kolmion takaa tullessa on pikkasen muutakin katseltavaa kuin firmojen pihat.

Se, että olisin oikeassa, mutta a) niska murtuneena tai b) itse kunnossa mutta auto viikkoja korjaamolla... Ei kiinnosta kumpikaan vaihtoehto.
 
Jos tuo sininen nyt ajais suoraan ja mä kääntyisin vasemmalle olettaen et sininen auto tulee kaupan parkkipaikalta ja väistää... niin kolari tulis ja vika olis minun. Näin kävi kaverilleni tuossa nimenomaisessa risteyksessä.

Eli kyseessä on ajotie joka johtaa kaupan ja palvelutalon parkkipaikalle.
 
[QUOTE="vieras";24748985]koska tulisin itse kolmion takaa (ja tiedän, että kolmiosäännöt on muuttuneet kahdesti sen jälkeen kun autokoulun kävin, 1990) ja olisin kääntymässä vasemmalle, niin väistäisin joka tapauksessa.

En kuvasta enkä tuulilasista näkisi, että vastapäätä on piha - eikä tie. Mikä pölö idea on ollut laittaa pihan liitymä risteykseen! Suunnitteluvirhe, siis.
Kas kun siinä kolmion takaa tullessa on pikkasen muutakin katseltavaa kuin firmojen pihat.

Se, että olisin oikeassa, mutta a) niska murtuneena tai b) itse kunnossa mutta auto viikkoja korjaamolla... Ei kiinnosta kumpikaan vaihtoehto.[/QUOTE]

Kolmiosääntö on muuttunut viimeksi 1998. Olen kanssasi samaa mieltä :)
 
Jos tuo sininen nyt ajais suoraan ja mä kääntyisin vasemmalle olettaen et sininen auto tulee kaupan parkkipaikalta ja väistää... niin kolari tulis ja vika olis minun. Näin kävi kaverilleni tuossa nimenomaisessa risteyksessä.

Eli kyseessä on ajotie joka johtaa kaupan ja palvelutalon parkkipaikalle.
Näin mäkin ajattelisin.

Pelkissä pihateissä EI OLE liikennemerkkiä.
 
Tyttö Tietäväinen
[QUOTE="Jaana";24747234]Ajat autolla ja kuvittele että kuva on sinun näkymä tuulilasin läpi.
Olet kääntymässä vasemmalla.
Kumpi väistää?
Sinä vai kuvan sininen auto?
Huom! kuvittele että ko. auto kääntyy oikealle tai jatkaa suoraan!

kolohonganreitti - Google Maps[/QUOTE]

Tässä nyt ei ole sanan sijaa. Sininen auto tulee parkkipaikalta, ja parkkipaikalta tuleva väistää aina. Tulee sitten oikealta tai vasemmalta,kääntyy tai ajaa suoraan.
 
"vieras"
Tieliikennelain 14 §:n 3 momentin mukaan kuljettajan on aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä. Pysäköintialueella liikenne saattaa olla järjestetty siten, että siellä olevat ajoväylät ovat eriarvoiset.

Toisaalta tämä edellyttää sitä, että lainkohdassa mainittujen alueiden tai vähäisten teiden eriarvoisuus on ilmeinen suhteessa varsinaiseen tiehen. Tässä tapauksessa ei näin ole, vaan kuva on hyvin tulkinnanvarainen. Tällöin voidaan varmasti mennä tieliikennelain pääperiaatteen mukaan ja tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.
 
"Myy"
Tuolla sinisellä vastaan tulevalla autolla on kolmio, joten se on väistämisvelvollinen. En osaa tuosta kuvasta sanoa olisiko minulla kolmio vai ei, sitä ei kuvassa näy.

Jos oletetaan että kummallakin on kolmio, niin vasemmalle kääntyvä, eli minä, väistäisin.

Jos taas minulla ei olisi kolmiota niin se kolmion takaa tuleva sininen väistää.

Mikä tässä on niin h*****tin vaikeaa?
 
"esco"
Muistakaa, että liikenteessä ei ole aikaa miettiä viittä tuntia kuka väistää. Tässä tapauksessa piha-alueelta tuleva auto väistää. Molemmilla on kolmio, mutta pihasta tuleva väistää aina kaikkia. Kolmio on tarkoitettu selventämään pihasta tuleville, että heillä on väistämisvelvollisuus, mutta oikeasti se vain hämärtää asiaa kuten huomataan.
 
riihelä
[QUOTE="esco";24749203]Muistakaa, että liikenteessä ei ole aikaa miettiä viittä tuntia kuka väistää. Tässä tapauksessa piha-alueelta tuleva auto väistää. Molemmilla on kolmio, mutta pihasta tuleva väistää aina kaikkia. Kolmio on tarkoitettu selventämään pihasta tuleville, että heillä on väistämisvelvollisuus, mutta oikeasti se vain hämärtää asiaa kuten huomataan.[/QUOTE]

No mutta jos joku oli jo saanut sakot kun oli törmännyt "pihasta" tulijaan! Pihatie olikin poliisin mielestä oikea tie.
 
"esco"
Alkuperäinen kirjoittaja riihelä;24749235:
No mutta jos joku oli jo saanut sakot kun oli törmännyt "pihasta" tulijaan! Pihatie olikin poliisin mielestä oikea tie.
Väärillä perusteilla annetusta sakosta kannattaa valittaa. Vaikka parkkipaikalta tulijoille on esim. tämän ketjun tapauksessa laitettu väistämisvelvollisuutta selventämään kärkikolmio, ei kolmio suinkaan lisää heidän oikeuksiaan, eikä muuta parkkipaikkaa tavalliseksi tieksi.

Tieliikennelaki:
""Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä."
 

Yhteistyössä