vierailija
Autoilijoissa on varmaan yhtä paljon mielenvikaisia. Eilen juuri todistin, kun kolme autoa kääntyi vielä nuolivihreän sammumisen jälkeen Huopalahdentieltä oikealle Lapinmäentielle ilman pienintäkään aikomusta pysähtyä punaisiin. Huopalahdentien suuntaiselle Lapinmäentien ylittävälle suojatie-pyörätienjatkeelle oli jo tullut vihreät, kun kaksi viimeistä autoa meni, onneksi ei tullut jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.En kyllä tee!
Nut nykyfillaroijat ovat niin hulluja että mä väistän joka tapauksessa.
Täysin looginen. "Pyörätienjatkeen yli auto menee vielä suoraan, niin mä väistän, pyörätienjatkeelle auto kääntyy, niin auto väistää" t. Poika 7v.Tuo kakkoskohta on tyhmä. Tiedän itse säännön mutta esim. lapsille se voi olla hyvinkin epäselvä kun "kääntyvä auto väistää".
Mikset ole jo nukkumassa?Täysin looginen. "Pyörätienjatkeen yli auto menee vielä suoraan, niin mä väistän, pyörätienjatkeelle auto kääntyy, niin auto väistää" t. Poika 7v.
Noo ehkä säkin sitten yli neljännesvuosisadan joka vuosi yli 100 000km ajettuasi osaat...Suomessa pyöräilijöillä on niin paljon erilaisia rooleja liikenteessä, että ei ihmekään, että harva osaa väistämissääntöjä ainakaan täydellisesti.
Ap:kaan tuskin osaa erottaa pyörätietä ja korotettua pyöräkaistaa toisistaan, puhumattakaan siitä miten väistäminen niillä poikkeaa toisistaan.
Siis asutko Suomessa? Suomessa ei kyllä ole sellaista pikkukaupunkia jossa ei olisi yhtään pyörätien jatketta.Mistä te noi tiedätte? Mä sain 6/8, kun väistin liian monessa. No, asun pikkukaupungissa missä ei ole edes yhtään pyörätien jatketta. Parempi aina väistää kun ajaa päälle. Eipä täällä ole ruuhkiakaan, niin ei tarvitse välittää liikenteen sujuvuudesta.
Ei ajetuilla kilometreillä ole merkittävää yhteyttä siihen, osaako säännöt vai ei.Noo ehkä säkin sitten yli neljännesvuosisadan joka vuosi yli 100 000km ajettuasi osaat...
T. Ap.
Ei välttämättä, mutta esimerkiksi sillä, että huolimatta kilometreistä, ei ole aiheuttanut liikenneonnettomuutta, jossa joku olisi loukkaantunut tai kuollut, kuten myöskin sillä, että kilometreistä huolimatta, ei missään vaiheessa ole ollut poliisin kanssa tekemisissä sakotuksen vuoksi, voi olla jotakin tekemistä sen kanssa, että osaa liikennesäännöt, noudattaa niitä ja välillä tarvittaessa myös joustaa, jos joku muu töppää liikenteessä. Eli "älä ala isääs neuvomaan"...Ei ajetuilla kilometreillä ole merkittävää yhteyttä siihen, osaako säännöt vai ei.
On äärimmäisen harvinaista, että poliisi sakottaisi liikennesääntöjä rikkovia pyöräilijöitä. Ihan vaan siitä syystä, että jos he tekisivät niin, niin muille työtehtäville ei riittäisi juuri ollenkaan aikaa. Esimerkiksi yhden kilometrin matkalla kaupunkialueella saattaa kesäpäivänä tulla vastaan jopa puolensataa pyöräilijää joita pitäisi sakottaa.Ei välttämättä, mutta esimerkiksi sillä, että huolimatta kilometreistä, ei ole aiheuttanut liikenneonnettomuutta, jossa joku olisi loukkaantunut tai kuollut, kuten myöskin sillä, että kilometreistä huolimatta, ei missään vaiheessa ole ollut poliisin kanssa tekemisissä sakotuksen vuoksi, voi olla jotakin tekemistä sen kanssa, että osaa liikennesäännöt, noudattaa niitä ja välillä tarvittaessa myös joustaa, jos joku muu töppää liikenteessä. Eli "älä ala isääs neuvomaan"...
Hullu!En kyllä tee!
Nut nykyfillaroijat ovat niin hulluja että mä väistän joka tapauksessa.
90-luvun lopulle saakka homma oli yksinkertainen, eli pyöräilijöillä oli samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Sen jälkeen sitten pakka sekoitettiin totaalisesti lakimuutoksin.Mun täytyy sanoa, että silloin kun kävin autokoulun niin oli vain pari pyöräilijöihin liittyvää sääntöä. Samoin inssin teoriakokeessa. Ei puhuttu pyörätien jatkeesta tms.
Juu. Ja siksi mäkin mieluummin autoilijana väistän varmuuden vuoksi. Jos pyöräilijä olikin väärässä niin vahingon jälkeen on kurja opetella väistämissääntöjä.90-luvun lopulle saakka homma oli yksinkertainen, eli pyöräilijöillä oli samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Sen jälkeen sitten pakka sekoitettiin totaalisesti lakimuutoksin.
Voi hellanduudelis, mahdoit pöyristyä ja kauhistua...Autoilijoissa on varmaan yhtä paljon mielenvikaisia. Eilen juuri todistin, kun kolme autoa kääntyi vielä nuolivihreän sammumisen jälkeen Huopalahdentieltä oikealle Lapinmäentielle ilman pienintäkään aikomusta pysähtyä punaisiin. Huopalahdentien suuntaiselle Lapinmäentien ylittävälle suojatie-pyörätienjatkeelle oli jo tullut vihreät, kun kaksi viimeistä autoa meni, onneksi ei tullut jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.
No vähän tuollainen huolimattomuus / piittaamattomuus pistää vihaksi, mutta ei kai tuo nyt sen enempää järkyttänyt.Voi hellanduudelis, mahdoit pöyristyä ja kauhistua...
1. Kyseinen pyöräilyväylä on yksisuuntainen pyöräilykaista, jossa ajetaan nuolen osoittamaan suuntaan. Pyöräilijä ajaa pyöräkaistalla tuossa tilanteessa.Testataanpa ap:n pyöräilytuntemus.
https://goo.gl/maps/ca2zsw5oHgMeRHUn6
Ajat linkin kuvassa näkyvää katua pitkin kohti edessä päin näkyvää risteystä. Kysymys 1: onko sinun pakko käyttää tuota merkittyä pyöräilyväylää? Kysymys 2: jos oletetaan, että edessä päin näkyvässä risteyksessä ei olisi kolmioita eikä stop-merkkejä, niin kumpi väistäisi, sinä joka ajat tuota pyöräilyväylää vai oikealta tuleva auto joka on kääntymässä?
Se nimenomaan ei ole pyörätie vaan pyöräkaista. Ainoa tapa millä pyörätie voidaan lain mukaan merkitä on pyörätien liikennemerkki (sininen pyöreä josta löytyy pyörän kuva) ja koska tuossa ei sellaista ole, niin kyseessä on pyöräkaista. Pyöräkaistan ja muun ajoradan välissä voi olla reunakivi ihan niin kuin muidenkin ajoradan kaistojen välillä voi olla reunakivi tai vaikka keskisaareke.Se ei ole pyöräilykaista vaan pyörätie. Pyöräilykaista olisi ajoradan reunassa, ei jalkakäytävällä. Pyöräilijä väistää vaikka oikealta tulevalla autoilijalla on kolmio koska siinä on pysähtymisviiva pyörätienjatkeen jälkeen.