Kumpi väistää, auto vai pyörä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
En kyllä tee!

Nut nykyfillaroijat ovat niin hulluja että mä väistän joka tapauksessa.
Autoilijoissa on varmaan yhtä paljon mielenvikaisia. Eilen juuri todistin, kun kolme autoa kääntyi vielä nuolivihreän sammumisen jälkeen Huopalahdentieltä oikealle Lapinmäentielle ilman pienintäkään aikomusta pysähtyä punaisiin. Huopalahdentien suuntaiselle Lapinmäentien ylittävälle suojatie-pyörätienjatkeelle oli jo tullut vihreät, kun kaksi viimeistä autoa meni, onneksi ei tullut jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.
 
vierailija
Suomessa pyöräilijöillä on niin paljon erilaisia rooleja liikenteessä, että ei ihmekään, että harva osaa väistämissääntöjä ainakaan täydellisesti.

Ap:kaan tuskin osaa erottaa pyörätietä ja korotettua pyöräkaistaa toisistaan, puhumattakaan siitä miten väistäminen niillä poikkeaa toisistaan.
 
vierailija
Mistä te noi tiedätte? Mä sain 6/8, kun väistin liian monessa. No, asun pikkukaupungissa missä ei ole edes yhtään pyörätien jatketta. Parempi aina väistää kun ajaa päälle. Eipä täällä ole ruuhkiakaan, niin ei tarvitse välittää liikenteen sujuvuudesta.
 
vierailija
Suomessa pyöräilijöillä on niin paljon erilaisia rooleja liikenteessä, että ei ihmekään, että harva osaa väistämissääntöjä ainakaan täydellisesti.

Ap:kaan tuskin osaa erottaa pyörätietä ja korotettua pyöräkaistaa toisistaan, puhumattakaan siitä miten väistäminen niillä poikkeaa toisistaan.
Noo ehkä säkin sitten yli neljännesvuosisadan joka vuosi yli 100 000km ajettuasi osaat...

T. Ap.
 
vierailija
Mistä te noi tiedätte? Mä sain 6/8, kun väistin liian monessa. No, asun pikkukaupungissa missä ei ole edes yhtään pyörätien jatketta. Parempi aina väistää kun ajaa päälle. Eipä täällä ole ruuhkiakaan, niin ei tarvitse välittää liikenteen sujuvuudesta.
Siis asutko Suomessa? Suomessa ei kyllä ole sellaista pikkukaupunkia jossa ei olisi yhtään pyörätien jatketta.

Pyörätien jatke siis tarkoittaa mm. sellaista "suojatietä" jonka jommalla kummalla puolella tai molemmilla puolilla on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä eli "kevyen liikenteen väylä". Se voi myös tarkoittaa paikkaa jossa on pelkkä pyörätie jonka ajoradan ylitys on merkitty katkoviivoin, mutta niitä ei juuri pikkukaupungeissa ole, äärimmäisiä poikkeuksia lukuunottamatta. Myös kahden jalkakäytävän välinen yhteys voinee olla pyörätien jatke jos se on merkitty pyörätien jatkeen merkinnällä (näitä tapauksia on melko paljon), mutta en ole tutustunut mitä laki tarkalleen asiasta sanoo tai onko siitä oikeuskäytäntöä.
 
vierailija
Ei ajetuilla kilometreillä ole merkittävää yhteyttä siihen, osaako säännöt vai ei.
Ei välttämättä, mutta esimerkiksi sillä, että huolimatta kilometreistä, ei ole aiheuttanut liikenneonnettomuutta, jossa joku olisi loukkaantunut tai kuollut, kuten myöskin sillä, että kilometreistä huolimatta, ei missään vaiheessa ole ollut poliisin kanssa tekemisissä sakotuksen vuoksi, voi olla jotakin tekemistä sen kanssa, että osaa liikennesäännöt, noudattaa niitä ja välillä tarvittaessa myös joustaa, jos joku muu töppää liikenteessä. Eli "älä ala isääs neuvomaan"...
 
vierailija
Ei välttämättä, mutta esimerkiksi sillä, että huolimatta kilometreistä, ei ole aiheuttanut liikenneonnettomuutta, jossa joku olisi loukkaantunut tai kuollut, kuten myöskin sillä, että kilometreistä huolimatta, ei missään vaiheessa ole ollut poliisin kanssa tekemisissä sakotuksen vuoksi, voi olla jotakin tekemistä sen kanssa, että osaa liikennesäännöt, noudattaa niitä ja välillä tarvittaessa myös joustaa, jos joku muu töppää liikenteessä. Eli "älä ala isääs neuvomaan"...
On äärimmäisen harvinaista, että poliisi sakottaisi liikennesääntöjä rikkovia pyöräilijöitä. Ihan vaan siitä syystä, että jos he tekisivät niin, niin muille työtehtäville ei riittäisi juuri ollenkaan aikaa. Esimerkiksi yhden kilometrin matkalla kaupunkialueella saattaa kesäpäivänä tulla vastaan jopa puolensataa pyöräilijää joita pitäisi sakottaa.
 
vierailija
Testataanpa ap:n pyöräilytuntemus.

https://goo.gl/maps/ca2zsw5oHgMeRHUn6

Ajat linkin kuvassa näkyvää katua pitkin kohti edessä päin näkyvää risteystä. Kysymys 1: onko sinun pakko käyttää tuota merkittyä pyöräilyväylää? Kysymys 2: jos oletetaan, että edessä päin näkyvässä risteyksessä ei olisi kolmioita eikä stop-merkkejä, niin kumpi väistäisi, sinä joka ajat tuota pyöräilyväylää vai oikealta tuleva auto joka on kääntymässä?
 
vierailija
Mun täytyy sanoa, että silloin kun kävin autokoulun niin oli vain pari pyöräilijöihin liittyvää sääntöä. Samoin inssin teoriakokeessa. Ei puhuttu pyörätien jatkeesta tms.
90-luvun lopulle saakka homma oli yksinkertainen, eli pyöräilijöillä oli samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Sen jälkeen sitten pakka sekoitettiin totaalisesti lakimuutoksin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
90-luvun lopulle saakka homma oli yksinkertainen, eli pyöräilijöillä oli samat väistämissäännöt kuin muilla ajoneuvoilla. Sen jälkeen sitten pakka sekoitettiin totaalisesti lakimuutoksin.
Juu. Ja siksi mäkin mieluummin autoilijana väistän varmuuden vuoksi. Jos pyöräilijä olikin väärässä niin vahingon jälkeen on kurja opetella väistämissääntöjä.
 
vierailija
Autoilijoissa on varmaan yhtä paljon mielenvikaisia. Eilen juuri todistin, kun kolme autoa kääntyi vielä nuolivihreän sammumisen jälkeen Huopalahdentieltä oikealle Lapinmäentielle ilman pienintäkään aikomusta pysähtyä punaisiin. Huopalahdentien suuntaiselle Lapinmäentien ylittävälle suojatie-pyörätienjatkeelle oli jo tullut vihreät, kun kaksi viimeistä autoa meni, onneksi ei tullut jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.
Voi hellanduudelis, mahdoit pöyristyä ja kauhistua...
 
vierailija
Testataanpa ap:n pyöräilytuntemus.

https://goo.gl/maps/ca2zsw5oHgMeRHUn6

Ajat linkin kuvassa näkyvää katua pitkin kohti edessä päin näkyvää risteystä. Kysymys 1: onko sinun pakko käyttää tuota merkittyä pyöräilyväylää? Kysymys 2: jos oletetaan, että edessä päin näkyvässä risteyksessä ei olisi kolmioita eikä stop-merkkejä, niin kumpi väistäisi, sinä joka ajat tuota pyöräilyväylää vai oikealta tuleva auto joka on kääntymässä?
1. Kyseinen pyöräilyväylä on yksisuuntainen pyöräilykaista, jossa ajetaan nuolen osoittamaan suuntaan. Pyöräilijä ajaa pyöräkaistalla tuossa tilanteessa.
2. Jos kiertoliittymässä ei olisi kolmioita pyöräilykaistaa ajava pyöräilijä väistäisi oikealta tulevaa autoa, koska pyöräilykaistalla ajava pyöräilijä on ajoneuvonkuljettaja ja siten hänellä vasemmalta tulevana on väistämisvelvollisuus oikealta tulevaa ajoneuvoa kohtaan.
T. Ap.
 
vierailija
Se ei ole pyöräilykaista vaan pyörätie. Pyöräilykaista olisi ajoradan reunassa, ei jalkakäytävällä. Pyöräilijä väistää vaikka oikealta tulevalla autoilijalla on kolmio koska siinä on pysähtymisviiva pyörätienjatkeen jälkeen.
 
vierailija
Se ei ole pyöräilykaista vaan pyörätie. Pyöräilykaista olisi ajoradan reunassa, ei jalkakäytävällä. Pyöräilijä väistää vaikka oikealta tulevalla autoilijalla on kolmio koska siinä on pysähtymisviiva pyörätienjatkeen jälkeen.
Se nimenomaan ei ole pyörätie vaan pyöräkaista. Ainoa tapa millä pyörätie voidaan lain mukaan merkitä on pyörätien liikennemerkki (sininen pyöreä josta löytyy pyörän kuva) ja koska tuossa ei sellaista ole, niin kyseessä on pyöräkaista. Pyöräkaistan ja muun ajoradan välissä voi olla reunakivi ihan niin kuin muidenkin ajoradan kaistojen välillä voi olla reunakivi tai vaikka keskisaareke.
 

Yhteistyössä