Kumpi teillä on päävastuussa kodista ja lapsista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Korpeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Korpeaa

Vieras

Elikkä meillä on tilanne jossa itse olen vielä pari viikkoa kotona ennekuin alkaa työ ja lapsi menee päiväkotiin. Mies on työssä. Meillä on ihan huomaamatta ajautunu tilanne sellaseks, että minä huomaan olevani päävastuussa kotitöistä: pyykistä, tiskeistä, siivouksesta ym. Ja lapsi kanssa pyörii lähinnä siinä sivussa jaloissani ja kehitän tälle erilaista tekemistä. Mies tulee työstä, vanuu sohvalle tai koneelle. Leikkii kyllä lapsen kanssa ja joskus käy ulkonakin sen kanssa, mutta PÄÄVASTUU on selkeästi minulla esim katon milloin syö, millon vaihdetaan vaippa jne...
Alkaa vaan pelottaa kuinka jaksan sitten kun olen mys töissä ja ennenkaikkea minua korpee kun toinen ei tajua eväänsä liikauttaa. Puhuttu kyllä on, mutta miehen mukaan kyllä hän joskus jotain tekee(tosiaan joskus!) ja niihin se jää. Kuinkahan ihmeessä saisin miehen osallistumaan? Oma-aloitteisesti! Kotoaan on kyllä oppinut tuon, koska on siellä tullut aina kaikki valmiiks tehtynä, miltei pureskeltuna...

Millaisia tilanteita teillä muilla on? Vai onko ne miehet vaan tämmösiä, et puolison vastuulla on sit lopulta se koti ja lapset viimekädessä? Olenko vaan epätyypilinen nainen joka haluaa tasajakoa...

meillä niin et jos mä kotona niin hoidan hommat kotona ja mies sit illalla tekee mitä jaksaa+ vuoro iltoina laittaa pojan nukkuu. mut kun olen töissä niin puoliksi menee jutut. vuorotellen haetaan/viedään lasta tarhaan ja hoidetaan hommat kotona.mä kyllä käytännössä säädän ruoka-asiat ellen erikseen pyydä mieheltä.
myös säädän sit kuitenkin enemmän kotona,mut ei se mua niin haittaa.

Meillä on ihan sama tilanne ollu noin 4 kuukautta kun alotin työt. Edelleen hoidan KAIKEN muun ja mies vanuu koneella ja sohvalla. Vihdoin viime sunnuntaina tais mennä jotain perille kun taisin saada pienimuotoisen hermoromahduksen ja itkin koko päivän ja hoin mä en jaksa tehdä tätä kaikkea yksin!! Joten mies jopa kävi kaupassa ja teki ruokaa eilen :)

Eli, alota hyvissä ajoin se kotitöitten jako, et jaksa kaikkea yksin. Mä sen koin kantapään kautta ja ei oo kovin hienoa.

Meillä minä olen päivät kotona äitiyslomalla ja mies töissä. Minulla on vastuu miehen töissäoloaikana VAIN lapsista, eikä siis kodista. Ollaan sovittu asiat siis siten että päivisin nimenomaan hoidan lapsia, en kotia. Jos jotain kotosalla ehdin/viitisin tehdä niin toki voin tehdä, mutta meillä lapset ovat se syy miksi kotona olen ja se kodinhoito on täysin toissijainen asia.

Kotityöt tehdään sitten yhdessä kun mieskin on kotota. Mies myöskin osallistuu lapsien hoitoon aivan yhtä paljon kuin minä töiden jälkeen ja viikonloppuisin.

Eli ei, et ole epätyypllinen vaan ihan normaali.

Mulla oli päävastuu kun olin kotona ja nyt kun olen töissä niin mulla myös päävastuu lapsista ja kodista mutta delegoin hommia myös miehelle ja hän tekee mielellään "kunhan saa ohjeet mitä tehdä" . Miehellä on omat vastuualueensa :)

Kodinhoito on melkein mun vastuulla.
Lapset kyllä molempien.

Mä en valita. Olen oikeastaan itse näin tahonut ja koska kotona olenkin enemmän, niin on meillä luonnollista näin.
Ja kyllä mieskin tekee, kun vaan pyydän.
:)

Meillä oli sama tilanne reilu vuosi sitten, kun aloitin työt äippäloman jälkeen.Meillä 2 lasta, nyt 4v ja 2v.Valitettavasti sama meno vain jatkui, ja nykyäänkin jouduin "vetämään pultit" miehelle säännöllisin väliajoin, jotta tajuaisi jotain kotihommia tehdä..

Toivottavasti teillä ennaltaehkäisevät keskustelut auttavat :)

Olen hoitovapaalla joten laitan arkena ruoat, perussiivoan,pyykit ja luonnollisesti hoidan päivisin lasta : )
Työn jälkeen mies on tasavertaisesti lasten kanssa ja enemmänkin usein kuin minä.
Ihan yhtäläinen vastuu molemmilla kodista ja lapsista....
Työnjako luonnollisesti vaihtelee tilanteiden mukaan, mutta kummaltakin sujuu samat jutut ihan yhtä hyvin.
Pyykkejä en tosin anna miehen hoitaa silloinkaan kun olen töissä.On ihan mieluista hommaa minulle ja olen tarkka vaatteista.

Ihan yhtälailla. Mä en vaan anna miehen mennä kodinhoitohuoneeseen ja vaatehuoneestakin se saa vaan hakea omansa, mutta kuitenkin tehdään aikalailla yhtäpaljon. Mies esimerkiksi siivoaa usein. Eilenkin puunas keittiön töiden jälkeen ihan vimpan päälle ja minä sitten sotkin, kun tein 7,5 litraa pullataikinaa ja leivoin lasten kanssa tarhan myyjäisiin :D

Muistin kyllä kiittääkin miestä että siivosi keittiön mun sotkettavaksi :xmas:

Meillä minä pääasiassa laitan ruoan, siivoan ja pesen pyykit, mut kyllä mies noissa auttaa kun pyydän,ja joskus jopa ilman pyyntöä kun näkee että nyt alkaa mammalla savu nousta korvista. Yhdessä ulkoillaan lasten kanssa, käytetään suihkussa ja laitetaan nukkumaan. Muksuja meillä on siis kolme, keväällä neljä

Meillä minä kun olen kotona. Olin tuossa pätkän töissä ja mies oli kaksi kuukautta kotona hoitamassa lasta. Koti oli paljon sekaisempi kuin mitä nyt on ja varsinkin keittiö. Ruokakin tuli usein vasta kun olin jo kotiutunut töistä. Eli iltaisin myös minulla riitti runsaasti kotihommia. Nyt yritän tehdä niin paljon kuin mahdollista päivisin, mutta kyllä paljon jää iltaankin. Tuntuu että elämä on pelkkää kodin- ja lastenhoitoa.... mieheni kyllä tekee paljon ja hoitaa iltaisin lapsia.

Yhteistyössä