Kumpi tapa oikein myyntiprovisiota laskettaessa? JA hintaa siis.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeksi nyt vain, mutta en ymmärtänyt yhtään. Siis jos yrität laskea provikoita, niin pitäisi tietää se myyntihintakin ja se luvatun provision prosenttimäärä. Ei pelkän hankintahinnan perusteella voi oikein laskea mitään.

Jos loppuhinnasta pitää olla myyjälle katetta 40%, niin matematiikka menee näin:

10 eur / 0,6 = 16,67 euroa.

Toisinpäin laskien 40% x 16,67 = 6,67 eur. Eli tuon myyjä saa myyntipalkkiona ja tekijä siis sen 10 eur.

Niin, mutta tuo 16,66 on sen kympin päälle laskettuna yli 40%.

Mä olenkin tooosi tyhmä..

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Siis jos mä teen tuotteen myyntiin jollekin ja haluan siitä itselleni 10e, myyjä ottaa 40% provikan, niin eikö tuotteen myyntihinta ole silloin 14e?

Noup, laskepa paljonko on 40% 14:sta

Niin, mutta tuo 16,66 on sen kympin päälle laskettuna yli 40%.

Mä olenkin tooosi tyhmä..

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Siis jos mä teen tuotteen myyntiin jollekin ja haluan siitä itselleni 10e, myyjä ottaa 40% provikan, niin eikö tuotteen myyntihinta ole silloin 14e?

Noup, laskepa paljonko on 40% 14:sta

16,67*0,6=10,00, eli katetta tulee 6,67.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anteeksi nyt vain, mutta en ymmärtänyt yhtään. Siis jos yrität laskea provikoita, niin pitäisi tietää se myyntihintakin ja se luvatun provision prosenttimäärä. Ei pelkän hankintahinnan perusteella voi oikein laskea mitään.

Mä otan tuon kympin ja myyjä ottaa 40 % provikkaa. Mun hinnan päälle lasketaan kate. Yksinkertaista?

Eli mä vähän veikkailinkin tuota 16,67 oikeaksi, muistelin ettei se nyt niin yksinkertaista voi olla OIKEALLA tavalla laskettuna että hinnaksi tulis tuo 14.

:flower: Matikka on ollut aina mun kompastuskivi. Ei ole sitten hetkeen aikaan tullut provision lasku eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä otan tuon kympin ja myyjä ottaa 40 % provikkaa. Mun hinnan päälle lasketaan kate. Yksinkertaista?

Eli mä vähän veikkailinkin tuota 16,67 oikeaksi, muistelin ettei se nyt niin yksinkertaista voi olla OIKEALLA tavalla laskettuna että hinnaksi tulis tuo 14.

:flower: Matikka on ollut aina mun kompastuskivi. Ei ole sitten hetkeen aikaan tullut provision lasku eteen.

Okei, alkuperäisestä viestistäsi en löytänyt tuota provikan määrää tai siis sitä mikä sen pitää olla ja pitikö provision olla siis myyntihinnasta vai syntyneestä voitosta.

Nyt opiskellessa taloushallintoa on käynyt ilmi, että monissa yrityksissä ei osata laskea katteita oikein (lasketaan siis kulut*1,haluttu kate% ). Sitten ihmetellään miksi ei rahaa tule niin kuin pitäisi laskelmien mukaan tulla. Tämä siis opettajien sanomana, ei minun.

Viikolla yllätettiin yksi iloisesti osaamalla tuo (no, tuo kuuluu mun työtoimenkuvaan, on pakko osata ). "Mitä, hetikö osasitte laskea oikein?" sanoi opettaja.

Yhteistyössä