Kumpi rotu sopisi meille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hih"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tottakai pienikin koira jaksaa lenkkeillä vaikka kuinka paljon, varmasti kääpiökoirakin jaksaa vetää kymmeniä kilometrejä päivässä jos on siihen tottunut. Ja monet alunperin metsästykseen ja tuholaistorjuntaan käytetyt terrierit on oikeastikin todella energisiä verrattuna moniin isompiin koiriin.

Mutta kyllä kääpiökoiran ja malinoisin/sakemannin liikunnantarpeessa on kuitenkin aika iso ero. Chihuahua tuskin kehittää kovin äkkiä häiriökäyttäytymistä vaikka ei pääsisikään parin tunnin lenkeille päivittäin. Ja vaikka chihu alkaisikin riehua sisätiloissa niin mitä sitten, mahtuuhan tuo vetämään rallia sisälläkin. Sen sijaan iso koira voi syödä itsensä seinästä läpi ja tuhota kaikki huonekalut esim.

Omalla pihalla hengailu pelkästään ei ole tyydyttävää millekään koiralle, kyllä pitää päästä päivittäin lenkille haistelemaan ym.

Molemmat pk-rotuja! Minä suosittelisin ainakin viikottaisen pk-lajiharrastuksen teille! Ja päivässä hippasen lisää liikuntaa :) Ellette haluu seinille hyppivää ja piippaavaa koiraa.

Itsellä ollut joskus belggari malinois ja en suosittele jos vähänkään epävarma koirien kanssa. Tarvitsee erittäin paljon aktiviteetteja niin fyysistä kuin henkistäkin, on nimittäin erittäin oppivainen ja viisas rotu. Ja varsinkin nartut ovat herkkiä eli koulutuksessa ei saa olla liian ankara, se voi muuten kostautua käytöshäiriöillä. Tutustukaa ihmeessä muihinkin rotuihin, niitä riittää ja varmasti sieltä löytyy se oikea teidänkin perheelle.

[QUOTE="Hih";26116911]Belgianpaimenkoira malinois vai saksanpaimenkoira? Asumme rivitalossa ja meillä on neljä lasta, 12v, 10v, 7v ja 4v. Meidän perheellä oli kun oli lapsi suomenajokoiria ja mieheni perheellä oli cockeri. Haluaisin harrastaa koiran kanssa näyttelyitä ja sitten ihan perus lenkkeilyä. Aamulla päästetään vaan pihalla. Kun 7v pääsee koulusta hän päästää koiran pihalle. 12v tekee pienen pissalenkin. Mä käyn töitten jälkeen jossain puolen tunnin lenkillä ja illalla joku vartin lenkki. Niin kumpi sopisi meille? :)[/QUOTE]

No mä oon vakaasti sitä mieltä että ei kumpikaan. Ottakaa joku vähän helpompi koira. Jos haluat isohkon palveluskoiran niin collie voisi sopia.

Melkein tekisi mieli sanoa että tämä aloitus on provo, mutta valitettavasti tiedän että ap:n kaltaisia koiranostajia/-omistajia on olemassa :/

Minkä takia hankkia koira, jos sille on valmis tarjoamaan liikuntaa puolisen tuntia päivässä eikä mitään aktivointia sen lisäksi? Ja kaiken lisäksi oltaisiin ottamassa TYÖkoira... Voi luoja... Sitten tullaan kyseleen neuvoa kun koira tuhoaa kämpän, vetää remmissä ja käyttäytyy muutenkin huonosti.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
ottakaa mieluummin vaikka kissa. Sitäkin voi lenkkeilyttää ulkona. Koira tarvitsee paljon enemmän lenkkeilytystä kuiin pystytte tarjoamaan. Muutoin se voi tulla aggressiviseksi ja vaaralliseksi. Sitä tuskin haluatte.

Kyllä suosittelisin vahvasti, että ottaisitte esim. kissan tai kanin, jos joku lemmikki on pakko saada. Ei koira pärjää alkuunkaan tuolla liikuntamäärällä, varsinkaan isommat rodut.

Ihan liian vähän liikuntaa isolle koiralle!! Vähintään 2x puolen tunnin lenkkiä päivässä!

No eipä tuokaan määrä riitä oikein millekään rodulle (eikä varsinkaan belggarille/sakulle).

Mä oon sitä mieltä, et jos ei oo valmis tarjoamaan koiralle liikuntaa väh. 2h/vrk vois sen koiran suosiolla jättää ottamatta. Toki voi olla päiviä jolloin liikuntaa jää vähemmälle, mutta sen ei kuuluisi olla ennemmin sääntö kuin poikkeus. Ja kuten aiemmin mainitsin, liikunnan lisäksi myös muuta aktivointia :)

[QUOTE="aapee";26116939]No miten paljon tollanen koira sit muka tarvis liikuntaa? Ja mikä rotu sit muka sopis paremmin??[/QUOTE]

Isoja koiria pitää viedä 3-4 kertaa noin tunnin lenkeille. Ja jos teillä on lapsia... Jos ei nyt kuiteskaan Belggaria tai Sakemannia. Mut Sheltti vois olla aika jees, mut sekin pitää kouluttaa. :D

[QUOTE="aapee";26116996]lapset haluais kultsun, sopiiko se??[/QUOTE]

Kultsu tarvii myös koulutuksen, riittävästi lenkkejä ja aivotyötä.

Et sä voi mennä sen mukaan mitä lapset haluaa. Katsokaa rauhassa mikä rotu teille sopii parhaiten. Jos otat kultsun, suosittelen ottamaan mielummin agilityn näyttelyiden sijaan.

Kannattaa muistaa, ettet voi antaa koirasi haistella jokaista vastaan tulijaa ;) ja itse ottaisin nartun xD

<OLE SINÄ OMAN LAUMASI JOHTAJA>

[QUOTE="vieras";26116961]Sanoisin että päivittäin aamu-ja iltalenkki puoli tuntia, yksi pidempi min. tunnin lenkki.

Tämän lisäksi harrastus, Tottelevaisuutta, jälkeä, mitä vain jossa koiran aivot joutuvat käyttöön, tapaa toisia koiria,ihmisiä ja saa liikuntaa.

Varsinkin pentuna ehdottomasti tottelevaisuuskoulutukseen.[/QUOTE]

Kyllä!
Mulla on tällä hetkellä toka malinois... Ne on aivan todella aktiivisia koiria.
Ensimmäisellä oli luonnetta ja energiaa niin helvetisti että sillä piti olla vähintään 5 tuntia päivässä tekemistä tai rupesi ongelmakäyttäytymään (söi mm betonilattiaan reijän, aggressiivisuutta muita narttuja kohtaa ym). Ja tottista kunnon annos.

Tämä toinen on reilusti lunktimpi, mutta tarvii paaaaaljon huomiota.

Eli en suosittele jos on noin vähän aikaa koiralle tarjota.