Kumpi pois ensin: yöimetys vai tutti?

Hei!

Meillä tyttö 6kk ja yöt on menneet aikamoisiksi hulinoimiseksi. Tyttö syö vielä 2krt yössä tissiä, mutta heräilee tunnin välein ja haluaa tuttia tms. En tiedä johtuuko tämän jotenkin tämän ikäisten kehitykseen, että hulinoidaan öisin?? Vai olisko parempi vierottaa tutista tai yösyötöistä? Kiinteitä ollaan syöty jo jonkin aikaan ja iltaisin velliä.

Haluaisin kuulla kommentteja, miten olette vierroittaneet yösyötöistä ja minkä ikäisenä sekä kannattaako ensin jättää tutti pois vai yösyötöt? Vai kaikki kerta rytinällä? Olen itse ajatellu, että yösyöttöjen jättäminen olisi ensin tapetilla ja niistä johtuvaa itkua voisi sitten tutilla rauhoitella. Mut nyt kun tyttö heräilee tutin (tai jonkun muun) perään tunnin välein öisin, niin olen alkanut harkitsemaan tutin jättämistä pois (vaikka saisikin vielä tissiä öisin). Askarrutaa vaan sitten se yösyöttöjen pois jättäminen, jos ei ole mitään "kättä pidempää" eli tuttiakaan "korvikkeeksi" huutoihin.

Mikä siis avuksi?

 
Hei, en valitettavasti osaa vastata ongelmaasi mutta "sekaannun" tähän omalla kysymykselläni, sorry :ashamed: Voi olla tyhmää kysyä, mutta kun en todellakaan tiedä: mistä tiedät (tai osaako joku muu vastata :wave: ), että vauvaasi pitää edelleen imettää 2 krt yössä? Eli mistä tiedät, milloin haluaa tuttia ja milloin taas herää oikeasti nälkään? Tämä arveluttaa minua vain näin etukäteen, kun nyt vauvani on kohta 3,5 kk ja nukkuu yöt suhteellisen kivasti, mutta olen jo etukäteen stressannut, että miten joskus aikanaan saa vieroitettua yösyötöistä jos tarvis. Vauva kun ei syö tuttia ja pelkään, ettei enää opikaan tutille. Mutta vaikka oppisikin, niin mistä tietää, riittääkö pelkkä tutti vai tarvitaanko tissiä... eli miten tulkitset vauvaasi?

Näin hyvin täällä esikoisen äiti osaa tulkita vauvan viestejä... :| edelleen nimittäin tarjoan lähes aina tissiä päivälläkin kitinöihin ja itkuihin eikä aina edes ole tissin tarve...

Ja pahoittelut, että sotkeennun :ashamed: :wave:
 
Minusta tyttösi on vielä aika pieni kumpaankaan. Odottaisin sinne 8kk paremmalle puolelle, kun syö jo kaksi liha-ateriaa ja muutenkin karkeampaa ja tukevampaa sosetta. Omat poikani ovat molemmat helposti lopettaneet yösyönnit tuossa iässä. Ensin yösyöttö, eli kun päätät, annat vain tuttia öisin. Tottuu siihen pian. Tutilla voi sitten mennä hieman aikaa, että syömättömyys vakiintuu. Noin 11-12kk iässä tutinkin sitte voi ottaa pois ja antaa korvikkeeksi pehmolelu. Näin minä toimisin.
 
Eipä tuo sotkeentuminen haittaa ;) Kiva kun joku viitsii pohtia samanlaisia asioita.

Koitan öisin aina ensin tarjota tytölle tuttia yökitinöihin. Kun tutti ei enää kelpaa ja huuto vaan yltyy tutista, niin tiedän että hänellä on nälkä...tai luulen ainakin niin, koska tyttö syö hirveellä imulla tissiä ja on sen jälkeen tyytyväinen sekä nukahtaa uudelleen. Syöntivälit ja syöntiajat ovat vakiintuneet eli kellonajastakin voi aina päätellä että nyt on ruoka-aika. Olen kyllä koittanut vähentää yösyöttöjä yhteen kertaan, mutta tuloksetta... :ashamed:
 
No mä oon kyllä myöskin sitä mieltä, että mikä kiire on kumpaakaan jättää pois? Tuossa iässä kun on noita levottomuuksia tosi usein johtuen liikkumisesta, uusista taidoista, ehkä hampaista, ruokavalion laajentumisesta jne. Eli ihan varmasti kuuluu tuohon kehitysvaiheeseen ainakin jonkin asteinen "hulinointi".
Eikös vuoden ikäiseen asti tulis mennä ihan vauvan ehdoilla, eikä siis ihan noin pientä "kouluttaa" siitä pois. Ymmärrän toki että jatkuva heräily on ittestäkin rankkaa, mut mites ois joku sovellettu unikoulutyyppinen ratkaisu jossakin vaiheessa, jos ei meinaa rauhoittua?

Tsemppiä sulle, toivottavasti tilanne helpottaa!
 
tiipeli
mä jättäisin ensin imetykset pois. unikoulua pidettäessä täytyy olla vähintään 6kk ja syödä 5kiinteetä ateriaa päivässä. meillä siis aloitetaan parin kolmen viikon kuluttua. :)
 
Me jätettiin ensin tutti pois ja saatiinkin rauhotettua meidän öitä mukavasti.Poika (8½kk) söi edelleen tissiä (ja syö) 1-2 kertaa yössä mutta heräsi ainakin sen kymmenen kertaa kukkumaan ja täytyi tyrkätä tuttia suuhun. Eli poika ei osannut vaan nukahtaa ilman imemistä.
Pari viikkoa on tutin pois jätöstä ja kivasti on oppinut nukahtamaan ilman tuttiakin, harvoin nukahtaa tissillekään enää. Ennen oli kamala paikka jos tissi katosi suusta kesken nukahtamisen, nyt poika kääntää kylkeä ja alkaa nukkumaan.
Meillä nykyään rauhottaa syli jos pojalla on joku hätänä. Raskasta niinä öinä kun hampaita tekee kun heräilee useammin, mutta onneksi niitä öitä ei ole monia (ainakaan peräkkäin).

Elinan äiti, olen lukenut että puolivuotiaasta eteenpäin lapsi periaatteessa pärjäisi yönsä ilman tankkausta (tosin olen myös lukenut että "vauva nukkuu yönsä" nukuttuaan 5 tuntia yhtäjaksoisesti). Toisaalta taas olen lukenut että jopa 1 vuotia vielä saatta tarvita yöllä tankkausta jaksaakseen aamuun asti. Elä vielä ressaa. Etköhän sitten huomaa milloin vauva ei enää ime nälkäänsä vaan enempi vaan fiilistelee tissillä yölläkin.

Varmasti poika jo pärjäisi yöt ilman tissiä, mutta siitä ei olla vielä haluttu luopua.
 
Meillä esikoisen vieroitin yösyönneistä 4 kk ikäisenä, TYHMÄ MINÄ, IDIOOTTI. Joku "älykäs" neuvolantäti niin neuvoi..... Kunpa en olisi kuunnellut, olisin nauttinut vauvastani paljon enemmän.
Kuopus sen sijaan sai lupauksen (olin vähän viisastunut ja otin asiat rennommin hänen kanssaan), että en vieroita tarkoituksellisesti, ja söi yötissiä kaksi kertaa vielä 11kk iässä, sitten yhtäkkiä itse jätti ensin yhden ja viikon kuluttua toisenkin yösyönnin pois :eek:)) Tuttia herätään hakemaan vielä kerran pari yössä. Silloin pienenpänäkään ei ollut koskaan mitään epäilyä että oisko nyt tutti vai tissihätä, kun ekaks laitto tutin suuhun, ja jos ei kelvannut, niin tissiähän hän halusi.
Tutista en aio yrittää vieroittaa ennenkuin vasta kun täyttää kaksi, ihan niinkuin isoveljensäkin. Hänelle riitti selitys, että tutti on hävinnyt ja piste. Alle yksivuotias ei vielä tajua miksi se lohdun antaja onkin yhtäkkiä kadonnut elämästä.
Ottakaa ensikertalaiset rennosti vauvanne kanssa, ja älkää yrittäkö kaikkien kasvatusoppaiden neuvoja täyttää pilkulleen. Ne on vaan semmosia suuntaa-antavia, ja joskus eivät sovellu edes siihen. Vauvat on kaikki yksilöitä, ja ennenkaikkea VAUVOJA vielä kaksivuotiaanakin.
:flower: ;)
 
Mami76: Minusta vauvasi valvottaa liikaa. Ei ole sinänsä väliä kummasta vietotat pois kunhan vierotat. yli 6 kk vanhalle riittää yksi yösyöttö. Että saisit jossain vaiheessa nukuttua ettet muutu zombieksi niin ehdotan sitä että otat jomman kumman pois ja sitten vähennät myös yösyöttöjä. Alkuun on kyllä huutoa, mutta loppuu kuitenkin. Oma lapseni lopetti yösyötöt jo 4 kk iässä (itse) ja on jo pitkään nukkunut 10 tunnin unia, ei siis mielestäni ole normaalia että tuon ikäinen vauva syö yötä myöten. Itsekin aloin antaa kiinteitä vasta 5,5 kk vanhana enkä ole kertaakaan vellejä antanut, ihan maidot ja normisoseet ovat riittäneet eli silläkään ei voi selittää hyviä yöunia.

Minusta on yhtä tärkeää myös äidin jaksaminen, minä en edes kysyisi täältä moista jos oma väsymys ja äidinvaisto kertoo toista. En ole mitään neuvoja oikein mistään kysynyt ja olen ensikertaa äitinä, olen noudattanut äidinvaistoa tarkkailemalla vauvaa ja käyttämällä maalaisjärkeä, ei siihen muuta tarvita. Ei näitä asioita kannata liikaa pohtia, äitiyteen kuuluu varmasti vielä monia asioita mitkä askarruttavat, joihinkin on pyydettävä neuvoa mutta useisiin asioihin löytyy vastaus melkein kuin itsestään. Kyllä sinä lapsesi äitinä tiedät mikä on lapsellesi parasta ja myös teidän koko perheelle. Jaksamisia!
 

Yhteistyössä