kumpi parempi,vedonesto panta vai valjaat?

meillä toinen koira on hieman korkeampi kuin kultainen noutaja,ja vetää remmissä ihan hulluna.
olen koittanu opettaa,että ei vedetä mutta ei tunnu tehoavan.
ajattelin ottaa opetuksen tehosteeksi vedonestopannan tai vedonestovaljaat,mutta kumpi parempi suht isolle koiralle?
 
Mulla oli joskus käytössä kuonopanta ja mun mielestä oli tosi kiva. Ainoo haitta oli se että meidän koira sitten hoksas miten sen saa päästä pois.. :kieh: Mun systeri taas käyttää valjaita ja tykkää niistä enemmän. Eipä tainnu tästä paljon apua olla.. mä olen opettanut nuorta koiraa jos on ollut oikein hinuri niin aina kun rupes kiskoon niin tehdään täyskäännös toiseen suuntaan ja hetki mennä takasin päin ja sitten kokeillaan taas mennä ettepäin. Ei kyllä tehoo kaikkiin koiriin..
 
Moni koira tekee täysstopin kuonopannan kanssa. Meillä kuitenkin on toiminut hyvin koulutusvaiheessa.
Kumpaan sitten päädyttekin niin pyrkikää pitämään nämä koulutuksen apuvälineinä ja tähdätkää siihen että joku päivä kuljetaan vielä vetämättä ja ilman kuonopantaa tai vedonestovaljaita. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 11:00 häkkyrä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.08.2006 klo 03:18 pontinjakki kirjoitti:
koulutus.
Samaa mieltä! Noista vedonestojutuista on apua koulutusvaiheessa, mutta varsinaista veto-ongelmaa ne eivät poista...
muistaakseni kirjoitinkin,että opetuksen tehosteeksi.
en ajatellutkaan,että vetäminen poistuu kokonaan pelkästään valjaiden/pannan avulla.
 
voi olla, että kuono-panta toimii paremmin korkean koiran kanssa ja valjaat paremmin matalan koiran kanssa. Itse käytän polvenkorkuisella koirallani valjaita, hyvin toimivat, eivätkä kainalot ole hajonneet.
 
pontinjakki
meillä on toiminut se, että yksinkertaisesti ei liikuta mihinkään kun koira vetää ja kunnes se on itse tajunnut löysätä hihnaa jatketaan matkaa. alussa tosin ei pääse kuin kaksi askelta, mutta kyllä se siitä menee perille, kun vaan jaksaa sitkeästi edetä. kyllä se tajuaa jonkun viikon sisään, että mitään ei tapahdu, jos vetää.
 
No kokeiles tätä ennenko menet kauppaan.

Vie tavallinen hihna mahan alta ja siitä edelleen ylös ja sitten pujotat sen hihnan alta. Näin syntyy koiran ympäri yksinkertainen lenkki joka estää koiria vetämästä (hihna kiristyy vatsan kohdalla jos vetää liikaa). Meillä tehonnut hyvin.
 
Sakemannin omistaja
Meillä taas tuo ei tehoa alkuunkaan! :headwall: Koira vaan saa hirveän hepulin, kun hihna on sillä tavalla ja loppujen lopuksi pyörii väkkäränä ympäri niin monta kertaa, että hihna on jo kaulan kohdalla monella kierteellä. :eek:
Olen kyllä kuullut, että sen pitäisi käytännössä toimia, mutta ilmeisesti sekin sitten on koirakohtaista. Ja eihän se kuonohihna paljoa maksa, alle kympillä sen saa. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.08.2006 klo 21:55 Sakemannin omistaja kirjoitti:
Meillä taas tuo ei tehoa alkuunkaan! :headwall: Koira vaan saa hirveän hepulin, kun hihna on sillä tavalla ja loppujen lopuksi pyörii väkkäränä ympäri niin monta kertaa, että hihna on jo kaulan kohdalla monella kierteellä. :eek:
Olen kyllä kuullut, että sen pitäisi käytännössä toimia, mutta ilmeisesti sekin sitten on koirakohtaista. Ja eihän se kuonohihna paljoa maksa, alle kympillä sen saa. =)
täällä maksaa kuonopanta 16e ja valjaat 10e

ei sillä,ei se siitä hinnatsa ole kiinni,ajattelin vain kumpi parempi =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 23:43 pontinjakki kirjoitti:
meillä on toiminut se, että yksinkertaisesti ei liikuta mihinkään kun koira vetää ja kunnes se on itse tajunnut löysätä hihnaa jatketaan matkaa. alussa tosin ei pääse kuin kaksi askelta, mutta kyllä se siitä menee perille, kun vaan jaksaa sitkeästi edetä. kyllä se tajuaa jonkun viikon sisään, että mitään ei tapahdu, jos vetää.
samaa mieltä!koulutus!p..ska välineitä nää vedonestopannat sun muut.onko se hienoo että koira kulkee lenkillä pää vinossa panna takia?saattaapi äkkiä kipeentyä koko koira....koulutus on se jolla koira saadaan kulkemaan vetämättä.ja sitten pois nää flexit!niillä ne oppii vetämään kun flexiähän juuri vedetään,vaikka se veto onki pieni.tavallinen hihna ja se käteen ja aina kun koira alkaa vetämään nin stop!kun hihna löystyy nii nanosekunnissa kiitos! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 12:10 kikka kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 23:43 pontinjakki kirjoitti:
meillä on toiminut se, että yksinkertaisesti ei liikuta mihinkään kun koira vetää ja kunnes se on itse tajunnut löysätä hihnaa jatketaan matkaa. alussa tosin ei pääse kuin kaksi askelta, mutta kyllä se siitä menee perille, kun vaan jaksaa sitkeästi edetä. kyllä se tajuaa jonkun viikon sisään, että mitään ei tapahdu, jos vetää.
samaa mieltä!koulutus!p..ska välineitä nää vedonestopannat sun muut.onko se hienoo että koira kulkee lenkillä pää vinossa panna takia?saattaapi äkkiä kipeentyä koko koira....koulutus on se jolla koira saadaan kulkemaan vetämättä.ja sitten pois nää flexit!niillä ne oppii vetämään kun flexiähän juuri vedetään,vaikka se veto onki pieni.tavallinen hihna ja se käteen ja aina kun koira alkaa vetämään nin stop!kun hihna löystyy nii nanosekunnissa kiitos! =)
ostin ne valjaat,ja on toiminu ainaki meillä.
ja edelleen sen koulutuksen tehosteeksi ne hommasin!!
eikä pennulla edes fleksiä ole.
 
Meillä oli joskus pentuna käytössä vedonestovaljaat, ja ne hiersivät koiralta karvan pois siitä kohtaa selästä mistä ne narut kiristyvät. oliv at muutenkin jotenkin sellaset ohuet narut, tuntui etteivät olleet mukavat. Eivätkä auttaneet!

Itse olen sitä mieltä että vedonestovaljaat tai kuonopanta auttaa vain sillä hetkellä siihen vetämiseen, joka alkaa uudestaan taas heti tavallisessa pannassa. Koulutus ainoa tehokas keino!! Ja hyvillä ohjeilla ei ole hankalaa. Me oltiin koiraterapeutin pitämällä ohituskurssilla vetämisen takia, ja sieltä saadut ohjeet olivat loistavat! 5 vuotta kiskonut koira on kuin uusi ulkoilutettava nyt :saint:

Tosin pelkät harjoitukset siihen vetämiseen eivät riittäneet, vaan lisäksi oli harjoituksia yleiseen rauhoittumiseen, kontaktin ottoon ja pitämiseen ulkona ja paljon yhteistä puuhastelua jotta koiran mielestä lenkkeily olisi kivointa nimenomaan sinun kanssasi, eikä niiden hajujen tai muiden koirien takia! :whistle:
 

Yhteistyössä