Kumpi parempi nukkumiseen, opamox vai imovane?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sanna"

Vieras
sain nyt cipralexit, opamoxia ja imovanea. Tuo imovane kai auttaa nukahtamaan mutta pitääkö se unessa? Auttaako tuo opamox nukkumaan yön yli? sekin kuulemma rauhoittaa, se on ahdistuskohtauksiin tarvittaessa otettavaksi määrätty

Kuules, tee kunnon kävelylenkki raittiissa ilmassa joskus iltapäivällä. Sitten syöt hyvin ja kylvet tai saunot tai käyt uimahallissa. Taatusti tulee uni ilman tabujakin!

Imovane auttaa jos ongelmasi on ettet saa unta, unen kestoa ei pidennä. Jos ongelmasi on liiat ajatukset joiden vuoksi et saa nukuttua, auttaa opamox. Uni kestää sillä pidempään. Nimim. kokemusta on.

Kyllä ne kävelylenkit on varmasti kokeiltu ennen lääkityksen aloittamista; aina ne vaan ei riitä! Sitä on vaikea käsittää sellasen joka ei ite ole kokenut oloaan todella ahdistuneeksi...

Avasin mielenkiinnosta tän ketjun -itelläni ei ole kyllä kokemusta näistä lääkkeistä.

Kumpi on ongelma; nukahtaminen vai unessa pysyminen? Jos jälkimmäinen ota opamox jos ensimmäinen niin imovane(josta jää sit paskan maku suuhun). opamoxin saa kyl ottaa melken tunnin ennen nukkumaan menoa.

[QUOTE="noh";23674847]Kuules, tee kunnon kävelylenkki raittiissa ilmassa joskus iltapäivällä. Sitten syöt hyvin ja kylvet tai saunot tai käyt uimahallissa. Taatusti tulee uni ilman tabujakin![/QUOTE]

Diipadaapa. Ei taatusti tule kun on riittävän stressantunut, masentunut, ahdistunut. Mut toivottavasti sun uskos pitää ko.ongelmat poissa sun elämästäs.

[QUOTE="carelia";23674999]Kumpi on ongelma; nukahtaminen vai unessa pysyminen? Jos jälkimmäinen ota opamox jos ensimmäinen niin imovane(josta jää sit paskan maku suuhun). opamoxin saa kyl ottaa melken tunnin ennen nukkumaan menoa.[/QUOTE]

molemmat on vikana. Olen niin ahdistunut ettei uni tule. Ja kun se vihdoin tulee, nukun muutaman tunnin ja herään ja ahdistun ja en taas saa unta. :( Psykiatri antoi nyt vähän vapaat kädet kokeilla kumpi tuntuu paremmalta....

Ja on todellakin kaikenlaista mahdollista kokeiltu ennen lääkitystä.

Mä sain Opamoxia nukahtamislääkkeeksi siinä vaiheessa, kun olin lasten heräilyjen takia itse niin sekaisin etten osannut enää nukkua ollenkaan. Se pitää ottaa n. tunti ennen nukkumaanmenoa ja sitten rauhoittua odottamaan vaikutusta. Mulla se auttoi niin, että sain unenpäästä kiinni ja jos jouduin yöllä jostain syystä heräämään, osasin nukahtaa uudelleen. Vaikutus kesti ainakin mulla sen 7-8h, ja seuraavana päivänä ei ollut tokkurainen olo tms. sivuvaikutuksia.

Molemmista kokemusta. Opamox auttoi kyllä paremmin nukkumaan koko yön eikö tullut kauheaa makua suuhun aamulla. Imovanesta on kyllä kehitelty versio, josta tota makua ei tule suuhun. Opamoxia en uskaltanut pitkään käyttää kun pelkäsin, että siihen jää koukkuun helpommin. Kannattaa muistaa ettei kumpaakaan noista ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön vaan siihen löytyy sitten ihan muut tabut. Monet masennuslääkkeetkin ovat väsyttäviä eivätkö aiheuta fyysistä riippuvuutta. Multa trauman aiheuttama stressireaktio vei unet, joita etsittiinkin sitten kauan ja juuri yksi väsyttävä masennuslääke toi avun vaikkei mulla masennusta/ahdistusta varsinaisesti ollutkaan.

Ja sitten tietysti kannattaa koittaa poistaa niitä ahdistusta aiheuttavia seikkoja nin paljon kuin pystyy.

[QUOTE="noh";23674847]Kuules, tee kunnon kävelylenkki raittiissa ilmassa joskus iltapäivällä. Sitten syöt hyvin ja kylvet tai saunot tai käyt uimahallissa. Taatusti tulee uni ilman tabujakin![/QUOTE]

No voi luoja. Jotkut ei vaan saa nukuttua, ei sitä voikaan ymmärtää ellei itse kärsi samasta mutta ei silti tarvitse olla vittumainen.

Imovane tai muut vastaavat nukahtamislääkkeet ei mulla ainakaan edes toiminu. Opamoxin kanssa saa kivasti unta, tosin jos sitä ottaa liikaa niin saattaa aamulla nukkua pommiin. Tai jos vasta myöhään illalla tajuaa että nyt ei pysty nukkumaan, ja ottaa lääkkeen vaikka pitäisi herätä jo muutaman tunnin päästä. Mutta saa joka tapauksessa unta. :)

Niin ja varoituksen sananen siitä että toleranssi kasvaa aika helposti, ja jossain vaiheessa saattaa vahingossakin ottaa liian ison annoksen, mistä seuraa esim. muistikatkoksia. Itsellä ei onneksi mitään riippuvuutta ole syntynyt, vaikka pari vuotta jo käyttänyt tarvittaessa. Ilmeisesti se auttaa että pitää huolen ettei hirveän montaa päivää peräkkäin käytä.

Itselle tuli noista masennuslääkkeistä ihan järkyt oireet. Oli siis nukkumiseen määrätty. EN TODELLAKAAN SUOSITTELE. Miksi niitä mainostetaan ihmelääkkeenä. Minun unettomuutta vaan pahensi ja teki ylikierroksia+ahistusta. Ja jää niihinkin koukkuun... Tosi helvetillistä niitäkin on lopettaa. Kokemusta löytyy.

Jos pitää taukoa 2 perääkäistä pv/vk opamoxista/zopinoxista, ei synny riippuvuutta. Itsellä menee myös nuo nukkumiseen ja hölmönä en ole pitänyt noita taukoja kun on ollut kamala stressi. Niin nyt sitten ei auta enään 1 opmamox illassa. Pakko alkaa tauottamaan.

Unettomuus on yhtä helvetiä. Ei siihen auta lenkit yms. Olen käynyt uniklinikalla asti omakustannus hintaan. Ikävä kyllä sielläkin keinona vaan unikoulu, mikä ei minulla tehonnut.

Opamoxilla (1kpl 15 mg?) nukuin kuusi tuntia pahimpaan aikaan ja imovane tai muut nukahtamislääkkeet neljästä kuuteen tuntia. Nyt on onneks ollut kohta neljä vuotta ilman varsinaisia unilääkkeitä. Masennuslääkitys on. Jotku masennuslääkkeet voi tietysti laukasta manian, oisko nro 15 unettomalla käynyt näin... Kaikki ei kaikille käy. Nykyisin jos unet rupee menee sekaisin niin otan melatoniinia (circadin, reseptillä) useampana iltana peräkkäin ja homma tasaantuu.

Minulla oli masennukseen cipralex-lääkitys viime kesänä ja myös nukahtamis/heräilyongelmaa. Työpaikkalääkäri kirjoitti mulle melatoniinia univaikeuksiin ja mielestäni se kyllä auttoi. Kysäisepä lääkäriltä, voisiko sulle olla apua melatoniinista (ei aiheuta riippuvuutta). Nyt olen raskaana ja univaikeuksia on, mutta sinnittelen ilman lääkkeitä, koska melatoniinia ei saa käyttää raskausaikana ja en halua opamoxeja vielä kokeilla, koska pelkään riippuvuutta.

Minulla oli masennukseen cipralex-lääkitys viime kesänä ja myös nukahtamis/heräilyongelmaa. Työpaikkalääkäri kirjoitti mulle melatoniinia univaikeuksiin ja mielestäni se kyllä auttoi. Kysäisepä lääkäriltä, voisiko sulle olla apua melatoniinista (ei aiheuta riippuvuutta). Nyt olen raskaana ja univaikeuksia on, mutta sinnittelen ilman lääkkeitä, koska melatoniinia ei saa käyttää raskausaikana ja en halua opamoxeja vielä kokeilla, koska pelkään riippuvuutta.

Kiva kuulla että sulla melatoniini on auttanut, mä sain juuri reseptin kouraani painajaisten ja uniongelmien vuoksi, toivottavasti toimisi mulla myös :)

Eli olen nro 15... Eivät masennsulääkkeet aiheuttaneet minulle maniaa tms. Minulla ei ole kaksisuuntaista tms.

Tulin vaan niistä tosi sairaaksi. Sydän hakkasi, henki salpaantui, kädet tärisi ja loputkin unet katos. Lääkäri totes että jollekkin ei vaan sovi

[QUOTE="uneton";23676211]Eli olen nro 15... Eivät masennsulääkkeet aiheuttaneet minulle maniaa tms. Minulla ei ole kaksisuuntaista tms.

Tulin vaan niistä tosi sairaaksi. Sydän hakkasi, henki salpaantui, kädet tärisi ja loputkin unet katos. Lääkäri totes että jollekkin ei vaan sovi[/QUOTE]

Joku oli masennuslääkkeet aloitettuaan ruvennut siivoamaan ihan villinä. Kaikissahan noissa psyykemömmelöissä on sivuvaikutuksia ja osa saa jotain ja joku kaikki. Hakuammuntaa taitaa olla sopivien lääkkeiden löytäminen. Onneks ei oo ittellä ollu pahoja sivuvaikutuksia ja reilun vuoden käytön jälkeen rupes unetkin löytymään.

Minä kokeilein 6v aikana unettomuuteen melkein koko kategorian... Lääkärit pistävät heti unettomuuden masennuksen piikkiin vaikka se voi ola erillinen ilmiö, ainakin minulla.

Kokeilin citalbramin, optiparin, azonan, remeronin, efexorin, valdoxanin,aurorixin, zoloftin, seroquelin (neurolepti) ja lyrican (lyrica on epilepsialääke) Ei yhdestäkään apua uniongelmaan. Tekivät minulle vaan ahdistus yms oiretta niinkuin edellä kerroin. Ennen noita mömmöjä ei ollut kuin unettomuus mutta noista lääkkeistä tuli kaikkea kivaa.

Nyt on 6v lääkehelvetti ohi. Tyydyn opamoxiin ja zopinoxiin. Henkisesti paljon parempi olo elman psyk mömmöjä

Molemmista kokemusta. Opamox auttoi kyllä paremmin nukkumaan koko yön eikö tullut kauheaa makua suuhun aamulla. Imovanesta on kyllä kehitelty versio, josta tota makua ei tule suuhun. Opamoxia en uskaltanut pitkään käyttää kun pelkäsin, että siihen jää koukkuun helpommin. Kannattaa muistaa ettei kumpaakaan noista ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön vaan siihen löytyy sitten ihan muut tabut. Monet masennuslääkkeetkin ovat väsyttäviä eivätkö aiheuta fyysistä riippuvuutta. Multa trauman aiheuttama stressireaktio vei unet, joita etsittiinkin sitten kauan ja juuri yksi väsyttävä masennuslääke toi avun vaikkei mulla masennusta/ahdistusta varsinaisesti ollutkaan.

Ja sitten tietysti kannattaa koittaa poistaa niitä ahdistusta aiheuttavia seikkoja nin paljon kuin pystyy.
Hei! Mitä sulle nykyään kuuluu? T.Kohtalotoveri621

Niin ja varoituksen sananen siitä että toleranssi kasvaa aika helposti, ja jossain vaiheessa saattaa vahingossakin ottaa liian ison annoksen, mistä seuraa esim. muistikatkoksia. Itsellä ei onneksi mitään riippuvuutta ole syntynyt, vaikka pari vuotta jo käyttänyt tarvittaessa. Ilmeisesti se auttaa että pitää huolen ettei hirveän montaa päivää peräkkäin käytä.
💊👀

Yhteistyössä