Kumpi pääsee helpommalla, imettävä vai korviketta antava?

"äippä"
[QUOTE="aliina";25608707]No mä vihasin pullojen keittämistä. :D Todella ärsyttävää puuhaa. Pulloruokinnan hyvä puoli oli se, että lapsen saattoi syöttää myös isä (ja sukulaiset) välillä. Yöllä mun ongelma oli se, että kun nousin hakemaan maitoa, en saanut kovin nopeasti enää unta lapsen ruokkimisen jälkeen.

Mä keitin pulloja niin jotenkin automaattisesti, että lapsen ollessa 5kk havahduin kesken pullojen keittämisen, että mitä hemmettiä mä oikeen teen! :D[/QUOTE]

Me lopetettiin pullojen keittäminen 4 viikon jälkeen. Uskokaa tai älkää, mutta myös vatsavaivat loppuivat kuin seinään samalla. Sain jälleen vahvistusta sille, että liika steriliys ei ole hyväksi.

Vielä se pointti tuli mieleen, että korviketta antamalla on aivan sama mitä ruokia äiti syö eikä ne vaikuta vauvaan mitenkään. Eli omalla ruokavaliolla ei voi aiheuttaa vauvalle vatsakipuja.
 
"aliina"
[QUOTE="äippä";25608745]Me lopetettiin pullojen keittäminen 4 viikon jälkeen. Uskokaa tai älkää, mutta myös vatsavaivat loppuivat kuin seinään samalla. Sain jälleen vahvistusta sille, että liika steriliys ei ole hyväksi.

Vielä se pointti tuli mieleen, että korviketta antamalla on aivan sama mitä ruokia äiti syö eikä ne vaikuta vauvaan mitenkään. Eli omalla ruokavaliolla ei voi aiheuttaa vauvalle vatsakipuja.[/QUOTE]

Joo, kyllä munkin lähipiirissä suurin osa pulloruokkijoista ovat lopettaneet keittämisen viim. 2kk jälkeen ja kaikki lapset hengissä ja hyvinvoivia. :) Ite jotenkin vaan ei tajunnu lopettaa keittämistä, vaikka se kuinka ärsyttävää olikin mielestäni.
 
"unnunnunnu"
Mä olen imettänyt n.6kk 3 lasta ja yksi on ollut koko ajan korvikkeella (sijoitettu lapsi,tuli vastasyntyneenä). Ja voisin sanoa että alussa tuntui korvikkeen antaminen helpommalta kuin ensimmäiset vko imetystä mutta siinä vaiheessa kun imetys sujuu niin se on selvästi helpompaa ja mukavampaa. Monta kertaa unohtu korvikkeet kotiin (rinnat ei koskaan), ihan pienen kanssa sai tiukkoja katseita ja muutaman epämiellyttävän kommentin kun annoin korviketta tms.
 
"Eeva"
Minä saan ainakin yöllä nukutuksi kun kuukauden ikäinen vauva nukkuu vieressä (nukkunut syntymästä asti), jos vauva herää yöllä nälkään, tissi suuhun ja jatkat ite unia. Sit kun pitää vaihtaa rintaa, siirtää vauvan toiselle puolelle ja vauva syö aikansa ja nukahtaa.
Toimi myös silloin kun esikoinen oli vauva. kätevää! enkä missään vaiheessa ole ollut "väsynyt äiti"
 
"äippä"
[QUOTE="unnunnunnu";25608785]Mä olen imettänyt n.6kk 3 lasta ja yksi on ollut koko ajan korvikkeella (sijoitettu lapsi,tuli vastasyntyneenä). Ja voisin sanoa että alussa tuntui korvikkeen antaminen helpommalta kuin ensimmäiset vko imetystä mutta siinä vaiheessa kun imetys sujuu niin se on selvästi helpompaa ja mukavampaa. Monta kertaa unohtu korvikkeet kotiin (rinnat ei koskaan), ihan pienen kanssa sai tiukkoja katseita ja muutaman epämiellyttävän kommentin kun annoin korviketta tms.[/QUOTE]

Jännää muuten, että mulle tuo pulloruokinta on jo niin normaalia, että ei aina muista jonkun saattavan sitä paheksuakin. Mua kun henk.koht. ei kiinnosta miten kukakin lapsensa ruokkii. Ekan lapsen kanssa vielä jaksoi välittää muiden mielipiteistä. Ikävää kyllä, jos joku vielä jaksaa asiaa kommentoida kurjasti.
 
superriipputissi
[QUOTE="vieras";25608470]Korviketta antava, ei saa taakakseen riippurintoja.[/QUOTE]

Nii tosiaan kun eihän ne tissit kasva raskauden aikana ja maidot nouse synnytyksen jälkeen. Olin jo unohtanut että sen takia ne tissit imettävillä roikkuu ku ne lapset repii niitä niin paljon samalla kun imee. Kiitos muistutuksesta DORKA.
 
"hips"
[QUOTE="vieras";25608470]Korviketta antava, ei saa taakakseen riippurintoja.[/QUOTE]

Näytä mulle nelikymppinen nainen, jolla rinnat ei roiku, oli sitten imettänyt eli ei. Siis ilman leikkausta. :)

Imettävä pääsee helpommalla, tai oikeastaan sellainen, joka sekä imettää, että tarvittaessa antaa pullosta.
 
"äippä"
Nii tosiaan kun eihän ne tissit kasva raskauden aikana ja maidot nouse synnytyksen jälkeen. Olin jo unohtanut että sen takia ne tissit imettävillä roikkuu ku ne lapset repii niitä niin paljon samalla kun imee. Kiitos muistutuksesta DORKA.
Eipäs nyt yleistetä. Mun rinnat ei ainakaan raskausaikana eikä synnytyksen jälkeen muuttuneet mitenkään. Ei siis yhtään. Eikä noussut maitokaan mitenkään niin, että sen olisi tuntenut. Ja kyllä, olen lähes nelikymppinen ja rinnat eivät roiku - vielä :D

Mutta kaikilla ei siis tosiaan tule Pamela-tissejä :)
 
[QUOTE="äippä";25608905]Eipäs nyt yleistetä. Mun rinnat ei ainakaan raskausaikana eikä synnytyksen jälkeen muuttuneet mitenkään. Ei siis yhtään. Eikä noussut maitokaan mitenkään niin, että sen olisi tuntenut. Ja kyllä, olen lähes nelikymppinen ja rinnat eivät roiku - vielä :D

Mutta kaikilla ei siis tosiaan tule Pamela-tissejä :)[/QUOTE]

Ja toisilla rinnat roikkuu teini-ikäisestä asti. Aika harvalla rinnat ovat täydellisyyttä hipovat ilman leikkausta, mutta hitot siitä.
 
"Eeva"
rinnoista vielä puheenollen, henkilökohtaisesti itseäni ei riippurinnat imetyksestä johtuen häiritse, push upit on keksitty ja jos joku on niin tarkka tisseistään ni ottakoot silikonit
 
[QUOTE="vieras";25608548]Mun mielestä korvikkeen anto oli todella helppoa, verrattuna takkuilevaan imetykseen. Ei niitä pulloja tarvitse jatkuvasti olla pesemässä, mieskin voi osallistua syöttöihin ja itse pääsee myös tarvittaessa käymään vaikka kaupassa ilman vauvaa.[/QUOTE]

Peesaan. Korvikeruokinta on helpompaa. TUttipulloja ei tarvitse pestä lainkaan, kun käyttää kertakäyttötuttipulloa. Vauva joi aika pienestä maidot huoneenlämpöisenä. Ja kun korvikeruokintaan siirryttiin 6-viikon ikäisestä, niin jo 2 kk vauva rupesi nukkua posottamaan yöt heräämättä kertaakaan. Siihen aikaan, kun meidän lapsi oli vauva, oli korvikkeita vielä saatavana tarjouksesta, ja niitä sitten autonperä täyteen lastattiin joka viikonloppu. Ei se kyllä rahasta ollut kiinni, imetyksen johdosta rinnat kipeytyivät (ilmeisesti kystisestä mastopatiasta johtuen) niin että en olisi pysynyt täysjärkisenä, jos olisi pitänyt imettää - maitoa kyllä tuli tulvimalla.
 
täi
Korvikkeellinen pääsee helpommalla. Ei muuten imettämistä kannattas niin heppoisin perustein lopettaa, kun ystävät on tehneet. Juu pullojen pesua ym on varmasti, mutta ne pullot voi pestä välillä joku muukin. Samoin sen pullon voi joku muukin tökätä lapsen suuhun. Se ei ole niin äidistä riippuvaista touhua.
 
Toisaalta, onko se hysteriaa jos ei halua antaa lapselle korviketta tai edes pulloa?

Itse en ole vielä keksinyt mitään syytä miksi minun kannattaisi antaa vauvalle äidinmaidon sijasta korviketta ihan vain huvikseni enkä pidä kuitenkaan itseäni mitenkään fanaattisena. Keskimmäiselle opetettiin pullo (pumpattu äidinmaito) koska tuolloin oli syitä miksi minun piti välillä olla erossa vauvasta. Kuopuksen kohdalla ei noita syitä ollut joten hän ei tuttipulloa ole koskaan tarvinutkaan ja imetys ja koko vuavavuosi olivat helpompia mitä ikinä olisin osannut edes haaveilla.
EI se välttämättä ole hysteriaa.
Tarkoitin tilannetta, jossa siitä "tissipuhtaudesta" tehdään kynnyskysymys ja sen varjolla äiti pakenee parisuhdevastuutaan, vastuuta mahdollsiista muista lapsista ja itsensä fyysistä ja henkistä hoitamista.
 
Laitoksella kielsin: antamasta vauvalle pullosta maitoa tai tuttia suuhun, ja itse kieltäydyin rintakumeista. En kokenut olevani hysteerinen.
Noh mitään noista ei meilläkään ole laitoksella tarvittu enkä ole kokenut hysteriaa sen vuoksi.
Toisaalta jos jollain lapsella olisi ollut vaikka sokerit matalalla niin ei se minusta maailmanloppu olisi ollut jos olisi ekana tai tokana päivänä ennen oman maidon kunnollista nousua, lisämaitoakin saanut.

:)
 
"vieras"
EI se välttämättä ole hysteriaa.
Tarkoitin tilannetta, jossa siitä "tissipuhtaudesta" tehdään kynnyskysymys ja sen varjolla äiti pakenee parisuhdevastuutaan, vastuuta mahdollsiista muista lapsista ja itsensä fyysistä ja henkistä hoitamista.
Ei kai niitä tissipuhdastelijoita ole muualla kuin tällaisilla äitien keskustelupalstoilla, oikeasti?
 
[QUOTE="vieras";25609095]Ei kai niitä tissipuhdastelijoita ole muualla kuin tällaisilla äitien keskustelupalstoilla, oikeasti?[/QUOTE]

Toivottavasti ei.
Toisaalta meillä kaikilla on varmasti jotain "irrationaalista" omassa vanhemmuudessamme eli ei lie ihme jos jollain tuokin...

:)
 
EI se välttämättä ole hysteriaa.
Tarkoitin tilannetta, jossa siitä "tissipuhtaudesta" tehdään kynnyskysymys ja sen varjolla äiti pakenee parisuhdevastuutaan, vastuuta mahdollsiista muista lapsista ja itsensä fyysistä ja henkistä hoitamista.
Joskus mietin omaa suhtautumistani imetykseen, onko se kuitenkin joku kynnyskysymys kun en halua "turhaan" antaa korviketta. Kuitenkin kun kakkoselta aikanaan lsitoksella sokerit laski ja esikoinen ei jaksanut imeä, ei olisi tullut mieleenkään vastustaa lisämaitoa tai tuntea siitä syyllisyyttä (ok, hormonihöyryissä sitä kakkosen kohdalla pelkäsi hetken tuon vaikutuksia imetyksen onnistumiseen). Samoin esikoisen imetyksen lopetin 10kk iässä hyvällä omalla tunnolla, vaikkakin hieman haikeana vedoten juuri omaan fyysiseen ja henkiseenkin jaksamiseeni.

Kakkosen kohdalla opetin vauvan pullolle koska sillä hetkellä meillä oli toinen pieni lapsi jonka kanssa joutui välillä lähtemään keskellä yötäkin sairaalaan ja sen hetkisessä tilanteessa olin se vanhempi jonka oli järkevintä lähteä lapsen mukaan. Vauva sai noina kertoina jäädä isän kanssa kotiin nukkumaan pakastimeen pumpatun maidon turvin. Itseasiassa hyödynsin tuota pullolle opettelua myös sillä että sain itse ossllistua eräällä puolipäivä-kurssille mikä alkoi vauvan ollessa 2kk.

Kuopuksen kanssa ei ole ollut syitä olla vauvasta erossa ja siksi pullolle opettelu jäi. Tosin, sisarustensa tavoin hänkin oli eka kertaa erossa äidistä yön yli siinä 9kk iässä.

En koe imetyksen takia olleeni liikaa kiinni vauvoissa enkä näe että sillä olisi ollut merkitystä parisuhteellekaan. Tosin, ymmärrän kyllä heitäkin jotka haluavat elää likkuvampaa elämää ja kaipaavat vauvavapaata aikaa jo aiemmin.
 

Yhteistyössä