kumpi on nyt se oikea?

Elikkä jostain luin että pienelle lapselle pitäisin antaa mahdollisimman rasvasia maitotutteita,eli maidot ja jugurtit.Mutta nyt sit törmäsin tekstiin missä sanottiin että kaikki pitäisiolla rasvattomia.meidän neidillä siis ikää 1vee ja mietin kumpia nyt sit jatkossa annan.
 
ludde
Mä olen kuullut ja nlan täti sanonut et pitäisi suosia rasvattomia tuotteita. Sipaisu rasvaa leivälle, rasvattomia ja vähäsuolaisia leikkeleitä päälle. Mä annan kuitenkin kevytmaitoa mut muuten vältän suolaa ja ylimääräistä rasvaa.
 
Jossain luin tällaisen, että niitä jugurtteja, jotka on tehty ihan 0 % rasvaa sisältäviksi, ei kannata antaa lapselle kun niissä on käytetty jotain ainetta, joka ei vissiin ole hyväksi (tai ei ainakaan ole tutkittu tarpeeksi). Muuten kyllä pitäisi totuttaa lapsi syömään mieluummin rasvatonta ruokaa kuin rasvaista eli kevyet tuotteet ok, mutta just nää ei-ollenkaan-rasvaa-tuotteet ei ois hyviä.

Itse annan lapselle esim raejuustosta sitä 3 % rasvaa sisältävää (en siis sitä normaalia tai 0,1 %). Juustoista valkkaan niitä 15-17 % rasvaa sisältäviä. Maito on kevytmaitoa tai rasvatonta, riippuu kumpaa sattuu kaapissa olemaan. Jugurteista annan yleensä joko tavallista tai kevyt -versiota (en siis niitä täysin rasvattomia). Jne...
 
mä annan tytölle samoja mitä itse syömme eli rasvatonta maitoa, 17% juustoa, 1% viiliä jne. mehuja tai tavallisia jogurtteja en oo vielä antanu ollenkaan, koska musta ne on niin makeita, ettei likan tartte niihin vielä opetella. mutta periaatteena on siis normaali terveellinen ruokavalio =)
 
jos voi käyttää maittuotteita, niin rasvattomia.

meillä on eri asia, koska allerginen maitoproteiinille, niin pitää antaa nimenomaan "kaikkea lihottavaa" esim. mehua veden sijaan ja rasvaa pitää lisätä ruokaan. mutta minkäs teet, jos neito on kuin kesäheinä, isänsäkin on tosi hoikka ollut aina.
 
Jos käyttää rasvatonta maitoa,niin olis hyvä lisätä kasviöljyä ruokaan n.4 rkl. päivässä.Meillä tällanen neuvo,kun tosi hoikka poika.Kasvirasvat eläinrasvoja terveellisimpiä, mut kuitenkin lapset tarvii vähän niitä rasvoja.
 
elmi82
mutta meillä 1v9kk syö samaa kuin me, eli joko rasvatonta tai kevyt tai 1%maitoa, kevyt juustoa ja kevyesti rasvaa ruoissa. Tavallista margariinia leivälle. Jukurteissa yleensä "normaaleja" annan lapselle vaikka joskus syön itse rasvattomia...Neuvolan tätin mielestä tämä ok.
 
DIESELmom harmaana
jugurteissa usein ne rasvattomat on maustettu makeutusaineilla jota ei pienille suositella.

ja muutenkin.. tavallisessa 2dl mansikka yms makujugurtissa on 8 sokeripalan verran sokeria! että' kannattaa miettiä sitä sokerin määrää suhteessa pieneen ihmiseen.. 8 palaa sokeria kerralla..aika paljon.. mieluummin mautamatonta ja marjoja.
 
Ihan kokonaan rasvattomalle kuurille ei kannata ryhtyä, koska rasvat ovat kuitenkin tärkeitä elimistölle. Jonkun tutkimuksen mukaan yksi parhaista öljyistä olisi rasvahappojakaumansa mukaan pellavansiemenöljy, jota voi antaa turvalisesti myös lapsille (on lisäksi kotimainen). Ruokalusikallinen päivässä joko ruokaan sekoitettuna tai ihan paljaaltaan. Makuun menee hetki totutellessa, mutta hyvin tuo meni itsellekin.
 
No mellä poika juo punaista maitoa ja muutenkin ihan noita normaaleja jugurtteje. Meillä poika on huono syömään, joten jokainen energian jyvänen on meidän hoikalle pojalla vaan hyväksi. Ei meillä kuitenkaan mitään rasvasta ruokaa muuten tarjoilla. Normaalia perhe ruokaa.
 

Yhteistyössä