Kumpi on mielestänne parempi pohja AMK:hon; lukio vai amis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Amis. Perustelut: hyviä numeroita on helpompi (helppo) saada. Todistuksen voi saada vaikka kokonana kiitettäväksi, lukiossa tuo on jo pikkuisen vaikeampaa. Amiksen jälkeen samalle alalle AMK:hon suuntautuessa saa hyväksilukuja niiltä osin mitä on jo suorittanut, usein alkupään opinnoista 20 - 30 opintopistettä noin yhteensä. Amiksen linjan valinnut on todistettavasti kiinnostunut alasta (jos nyt sitten hakee sen kautta että vaikka merkonomi->tradenomi, lähäri->sh, niin saa kiinnostuspisteitä alaa kohtaan. Lisäksi lukion on tosi teoreeettista, amiksessa saa vähän huilia pelkkään lukemiseen ja samalla vähän kokemusta alan töisä (työssäoppimiset).

Molemmissa on puolensa. Amispohjalta pääsin helposti sisään, kun olin saanut vitosia kaikista niistä aineista, mitä hakemuksessa kysyttiin, paitsi muistaakseni englannista. Mitään hyväksilukuja en saanut, koska en jatkanut samaa alaa. Lukiosta tulleilla on selvästi paremmin hanskassa esitysten ja portfolioiden teko, joita ei ammattikoulussa tarvinnut tehdä. Englanti ja ruotsi ovat varmasti aika paljon kiinni henkilöstä, itselläni oli todella huono pohja ruotsin perusjuttuihin amiksen jälkeenkin, joten töitä sai todella tehdä, että pääsin läpi.

Amis. Monella alalla on suuri hyöty siitä, että on jo alan perustiedot hallussa ja mahdollisesti käytännön työkokemustakin. Lisäksi amis antaa jo sinällään pätevyyden kunnollisiin töihin toisin kuin lukio, jolloin on hyvä vaihtoehto siinä tapauksessa, ettei vaikka heti pääsisikään AMK:hon ja työharjoittelu-/kesätyöpaikkojen saantikin voi olla helpompaa.

Ei mun mielestä väliä, molemmissa puolensa. Itse oon amk insinööri konetekniikan ja automaation puolelta. Puolet luokasta tuli amiksesta ja puolet lukiosta. Itsellä lukiopohja. Ammattikoulusta tulleilla oli käytännön aineissa vahva pohja. Toisaalta taas heillä oli paljon kirittävää puhtaasti matemaattisten aineiden kohdalla, kun meistä lukiopohjaisita kaikki oli lukenu pitkän matikan ja fysiikan. Meillä oli onneksi ihana luokka jossa koulutuspohjalla ei ollut väliä ja autoimme toinen toisiamme. Se on varmasn amk:ta parhaimmillaan.

Sanoisin, että riippuu alasta mihin hakee ja siitä mikä on se amiskoulutus jolla hakee. Hoitoalalla parasta olisi lähihoitajan koulutus ennen sairaanhoitajan koulutusta. Lukiopohja on tässä tapauksessa mun mielestä huonompi koska lähihoitajalla on jo kokemusta hoitoalasta koulutuksen ja työharjoittelujen/töiden kautta. Ylioppilas on tässä kohtaa aika raakile lähdettäessä sairaanhoitajakoulutukseen.

Itse olen käynyt lukion ja sen jälkeen menin lähihoitajakoulutukseen. Sairaanhoitajaksi opiskelin muutaman vuoden päästä oltuani ensin työelämässä. Mulla ei lukion jälkeen ollut oikein hajua siitä mihin ammattiin haluan joten valitsin sen mikä edes vähän kiinnnostaa ja se valinta olikin oikea.

Sillä ei ole mitään merkitystä. AMKissa ei ole sellaisia aineita, joista ei selviäisi ihan vaan opiskelemalla. Jos jonkin asian suhteen pitää tehdä vähän enemmän työtä, niin sitten pitää. Tuleehan työelämässäkin koko ajan eteen uusia tilanteita, jotka pitää vain opetella, oli se aiempi tausta mikä vain. Sellaista tilannetta ei tule, että olisi jotenkin valmis työelämässä, nykyään kaikki muuttuu koko ajan, ja juuri kun luulee hallitsevansa työnkuvansa se muuttuu.

Kun itse aloitin opinnot kolme vuotta sitten, lähes kaikilla meillä amk-opiskelijoilla oli aiempi tutkinto ja monilla takanaan vuosikausien työkokemus. Siinä meni iloisesti sekaisin kosmetologit ja biologit ja kemistit ja laitoshuoltajat ja kaikki selvisivät opiskeluista sen oman motivaation tasoisesti. Ihmisen kyky oppia ei riipu aiemmasta koulutuksesta tai työkokemuksesta, vaan ihan ensisijaisesti motivaatiosta ja elämäntilanteesta. Ihminen kehittyy ja oppii läpi koko elämänsä. Useimmissa ihmisissä on enemmän kapasiteettia mitä he itse uskovat, ja he ihan turhaan rajoittavat itse omia mahdollisuuksiaan oppia ja kehittyä.

Amiksesta on helpompi päästä, mutta kyllä se lukio antaa varmaan paremmat valmiudet eli on fiksumpi vaihtoehto pitkällä tähtäimellä ja työelämässä. Lukiossa oppii esim. kirjoittamisesta ihan huisisti. Toisaalta amiksen käynyt osaa tietenkin niitä käytännön juttuja jo paljon enemmän, jos jatkaa siis samalla alalla. Luulis, että ekan amk-vuoden jälkeen kaikki kuitenkin osaa ne samat perusasiat. Mut enhän mä voi sanoa puolueetonta mielipidettä, kun en ole amista käynyt.

Mäkin sanoisin että riippuu alasta. Kaksoistutkinto varmasti olisi paras :)

Omasta amiksesta sai helposti hyvät arvosanat ja pääsin helposti jatkamaan omaa alaa, mutta Olin AMKissa luokkani ainut amispohjainen ja paljon jäljessä matemaattisissa aineissa ja kirjoitus yms taidoissa. Piti siis ottaa lukiolaiset kiinni kaikessa ja motivaatio sitten lopahti kokonaan. Mullekkin sanottiin että ekan vuoden jälkeen amiksen käyneillä helpottaa, mutta itse en niin pitkään sitten jaksanut.
Muok. Niin ja itse siis opiskelin insinööriksi, joten siihen vastaisin että lukio parempi :)

Riippuu alasta. Toisaalta lukio antaa valmiudet myös korkeakouluopintoihin hakeutumiseen, mikäli suunnitelmat muuttuvat, ja lukiolla on myös yleissivistävä puoli. Itse varmaan sanoisin siksi, että lukio, ellei nimenomaan ala ole sellainen, että amiksesta olisi erityisesti hyötyä.

Yhteistyössä