Kumpi on kieliopillisesti oikein: PITEMPI VAI PIDEMPI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämmöinenkin tieto löytyi, Nykyajan kielenopas verkossa:

Pitempi vai pidempi?

Ongelmallisena on pidetty myös pitkä-sanan komparatiivia. Oikeastaan ongelmaa ei ole, kos*ka sekä ”pidempi” että ”pitempi” ovat kielenhuollon hyväksymiä. Molempia myös käy*te*tään yleisesti. Mutta usein ihmisillä on sellainen käsitys, että kahdesta muodosta täytyy toi*sen olla oikea, toisen väärä. Jos haluaa toimia enemmistön mukaan, kannattaa valita ”pidempi”.

Saadaanko tästä tappelu aikaan? :popcorn:

Toi on jännä että nykyään hyväksytään kummatkin, mutta kuinka se oli ennen vanhaan? Kielihän muuttuu ja kehittyy, sille ei mahda mitään, nähtävästi minäkin olen jämähtänyt niihin oppeihin mitkä sain aikanaan koulusta enkä ees oo mikään fossiili :D

Saadaanko tästä tappelu aikaan? :popcorn:

Toi on jännä että nykyään hyväksytään kummatkin, mutta kuinka se oli ennen vanhaan? Kielihän muuttuu ja kehittyy, sille ei mahda mitään, nähtävästi minäkin olen jämähtänyt niihin oppeihin mitkä sain aikanaan koulusta enkä ees oo mikään fossiili :D

niin, kohta varmaan hyväksytään myös äitin, äitille. itselle ainakin nuo kuulostaa luontevammilta kuin d:llä

minä ainaki sanon pitempi, tosin murteella voi olla osuutta asiaan.
Saadaanko tästä tappelu aikaan? opcorn:

Toi on jännä että nykyään hyväksytään kummatkin, mutta kuinka se oli ennen vanhaan? Kielihän muuttuu ja kehittyy, sille ei mahda mitään, nähtävästi minäkin olen jämähtänyt niihin oppeihin mitkä sain aikanaan koulusta enkä ees oo mikään fossiili
Ei ole kehitystä, jos typerät d-vammaiset muokkaavat kielen aivan pielee`n?

Yhteistyössä