Kumpi on ekologisempaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hönötintti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Konetiski käyttää murto-osan vettä käsitiskiin verrattuna. Aineita lienee erilaisia, niistä en osaa sanoa.

ai kuin nii?astiat siis pitääkin huuhdella astiassa,ei hanan alla.aikaa ainaki konetiskaaminen vie 10x enemmän kuin käsin ja kuluttaa sähköä ja sitä kautta luo rasitteita..kannatan käsintiskausta,konetiskiaine on myrkkyä mut käsitiski ei

Konetiski käyttää murto-osan vettä käsitiskiin verrattuna. Aineita lienee erilaisia, niistä en osaa sanoa.

Ei aina noinkaan, vesimittarista katsoin kerran ja kone otti yhdellä pesukerralla 18 litraa vettä. Käsin tiskaan ja huuhtelen aina vadeissa, joten jos vettä menee 5-6 l /vati, menee käsitiskiin vähemmän vettä. Ja on käsintiskiaine ympäritöyhstävällisempää ja sitä kuluu vähemmän. Myös energian kulutus on pienempi käsitiskissä.

Alkuperäinen kirjoittaja 123:

ai kuin nii?astiat siis pitääkin huuhdella astiassa,ei hanan alla.aikaa ainaki konetiskaaminen vie 10x enemmän kuin käsin ja kuluttaa sähköä ja sitä kautta luo rasitteita..kannatan käsintiskausta,konetiskiaine on myrkkyä mut käsitiski ei

2005 tehty tiskikone (A-energialuokka) kuluttaa n. 16 litraa vettä ja 0,6 kWh sähköä... Mitä käsintiskaamiseen menee?

*muoks*

Tuossa olikin yllä vastaus. =) En silti ainakaan itse saisi vähemmällä vedellä ja energialla puhdasta käsin tiskaten.

no kun laittaa koneen tiskaamaan, ei aika kulu käsitiskaukseen ja siinä ajassa,kun kone tiskaa voi käydä vaikka kävelemällä kaupassa (ei tarvitse käyttää tällöin autoa, kun ei ole kiire, aika ei ole mennyt käsitiskaukseen). että tällä perustein tuo konetiskaus on ekologisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
no kun laittaa koneen tiskaamaan, ei aika kulu käsitiskaukseen ja siinä ajassa,kun kone tiskaa voi käydä vaikka kävelemällä kaupassa (ei tarvitse käyttää tällöin autoa, kun ei ole kiire, aika ei ole mennyt käsitiskaukseen). että tällä perustein tuo konetiskaus on ekologisempaa.

just joo,hei mä tiskaan meiän 5 hengen tiskit käsin,kone on mun mielestä ihan haaskausta..ja silti aikaa riittää muuhunkin

Ja minulla on huuhteluvesineuroosi... En kykene tiskaamaan tai huuhtelemaan seisovassa vedessä tiskejä. Ajatus ällöttää. Tiskikoneen sisään en onneksi näe. ;)

Eli jos kone ottaa reilu 10 l vettä (siis tuollainen normaalia kapeampi tiskari), minulla menisi ehkä 100 l vettä samaan tiskimäärään.

Kone ekologisempaa,meillä esim pyörii kerran päivässä,käsin jos tiskaisi niin monta kertaa pitäs kyl tiskata tai sit kerralla hirvee satsi jolloin vettä pitäs vaihtaa välillä.

Alkuperäinen kirjoittaja j:

Mutta kun konetta ei saisi jättää yksin,silloin kun se on päällä.

Ehkä pitää vain ajoittaa kaikki tekemiset niin että ne voi tehdä ilman kiirettä:)

Meidän eko-ohjelma vie vettä 12-14 l ja energiaa 0,95-1,06 kWh. Pikaohjelma vie vettä 9l ja energiaa 0,8 kWh. Mulla ei todellakaan olis aikaa seistä tiskaamassa; enhän mä muuta ehtis sitten tekemäänkään.

Mä sanoisin, että riippuu tiskin määrästä. Jos on tyyliin 2 lautasta, mukia, kattila ja aterimet, ni on ekologisempaa tiskata käsin. Jos tulee koneellinen, tai edes melkein koneellinen, ni sit on konepesu ekologisempaa. Ekologisemmalla pesuaineella toki.

Paljonko lavuaariin mahtuu vettä? Ihan vertailun vuoksi mietin...

Meidän lavuaarin jos piripintaan laittaa, niin n.8l menee. Niin täyteen sitä ei kyllä voi laittaa että mahtuu sitten ne astiatkin ja tiskaamaan myös.

Riippuu ihan tiskaustavoista ja koneen 'tehokkuudesta' kumpi on ympäristöystävällisempää.

Jos mä mietin meidän perhettä, niin kyllä toi tiskikone on varmaankin ekologisempi. Mä olen kamala lotraaja tiskatessa, aina juoksevan veden alla huuhdon astiat. Ja onhan niissä koneissakin tietty aika isoja eroja mutta uudemmissa joissa on eko- ohjelmia ja aaa- energialuokkia yms niin kyllä se näin pikaisella laskulla meidän perheessä ainakin ekologisemmaksi tulee. Ja jos mä joutuisin itse tiskaamaan monta kertaa päivässä, olisin varmaan niin kireä ja kiukkuinen että sortuisin tupakkaan, ja siitä on kyllä ekologisuus kaukana ;)

Kun meillä mies on sitä mieltä, et ne konetiskiaineet on niin kamalia myrkkyjä ( oli joltain tutulta kuullu ) et vaikka käsintiskatessa vettä kuluiskin enemmän niin silti se olis parempi vaihtoehto.
mä tietty vähän hermostuin, kun munhan ne astiat sit pitäs käsin pestä..mut rupes itteekin sit mietityttää et onkohan noi konetiskiaineet kuin haitallisia ympäristölle

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kun meillä mies on sitä mieltä, et ne konetiskiaineet on niin kamalia myrkkyjä ( oli joltain tutulta kuullu ) et vaikka käsintiskatessa vettä kuluiskin enemmän niin silti se olis parempi vaihtoehto.
mä tietty vähän hermostuin, kun munhan ne astiat sit pitäs käsin pestä..mut rupes itteekin sit mietityttää et onkohan noi konetiskiaineet kuin haitallisia ympäristölle

On olemassa ekologisia tiskiaineita.

Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

On olemassa ekologisia tiskiaineita.

Kuten Ecover. Siitä löytyy tuotesarja koko kodin puhdistukseen.

Kun katson sitä reilun 10l määrää erittäin likaista vettä, niin mä en saisi sitä astiamäärää ensin huuhdeltua sitten tiskattua ja vielä kerran huuhdeltua sillä vesimäärällä. Eli mä kyllä vahtaisisin useammin siinä tiskatessa ja huuhdeltaessa sen veden.

Konetiskiaine on kyllä tietääkseni ympäristölle haitallisempaa kuin käsinpesuaine, mutta kait niitäkin on nykyjään erilaisia, joten ehkä sille koneellekin löytyisi ympäristöystävällisempi vaihtoehto.

meitä on kaksi ihmistä ja meillä tiskataan noin kerran viikossa. Kun ei ole konetta sitä samaa astiaa tulee käytettyä huomattavsti useammin ja näin säästyy taas. Leivon ja kokkaan kuitenkin päivittäin. no meillä viel kannetaan vesi sisälle ja lämmitetään puuhella samalla kun teen ruokaa ja lämmitän taloa. sit viel ostan pesuaineen ekokaupats niin johan ympäristö kiittää.

ja olen kuullut jostain et konetiskiaineesta jää aina niitä jäämiä astioihin et patoligit pystyy suoralta sanomaan kuka syö ruokansa konetiskatulta astialta kun on sisuskalut syöpyneet. yök.

Yhteistyössä