Kumpi oikeassa? mies vai minä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opiskelija

Vieras
Avasin tuossa jo viinipullon viikonlopun kunniaksi.
Olin kotiäitinä monta vuotta juomatta mitään. Nyt opiskelijana tuntuu, että on niin stressiä, henkistä stressiä.
Mies on sitä mieltä että alkkoholi on huono stressinpoistaja.
Kumpi on oikeassa? onko ok juoda viinipullo viikossa? (pari lasia perjantaina pari lasia lauantaina jotta olisi rentoutuneempi edes joskus)

no jos sitä alkoa tarvitsee rentoutuakseen niin asia ei ole kovin hyvä juttu. kannattaa opetella muita rentoutumiskeinoja ja ottaa vaikka se lasi viiniä ihan vaan sen vuoksi että se on hyvää. mutta ei joka viikonloppu

Mulla ainakin punkku toimii loistavasti stressinpoistajana... Ja sehän on jopa terveellistä pieninä annoksina.. ;-) Miehes kuulostaa aika nipolta, ei pieni määrä pahaa tee..

Viiniä voi toki juoda, mutta stressinpoisto on huono syy. Sitä saattaa alkaa tissuttelemaan enemmän ja enemmän jos sitä "lääkkeenä" käyttää. Koska totuushan on, että se ei poista stressin aiheuttajaa, kun pääsi selviää, olet taas stressaantunut.

Noidankehä on valmis...

silleen vaan pikkasen ärsyttää kun hän joi aiemmin monta tölkkiä olutta melko usein. ei joka viikonloppu. mutta melkein.
niin jos nyt minusta tuntuu että ainakin tällä hetkellä opintojen alussa stressi on valtava, ainahan se on kun jotain uutta aloittaa. Ekaa lukukautta siis opiskelen.

En nyt keksi muuta yhtä hyvää stressinpoistajaa. Liikuntakaan ei oikein auta.

Alkuperäinen kirjoittaja pepe:
Viiniä voi toki juoda, mutta stressinpoisto on huono syy. Sitä saattaa alkaa tissuttelemaan enemmän ja enemmän jos sitä "lääkkeenä" käyttää. Koska totuushan on, että se ei poista stressin aiheuttajaa, kun pääsi selviää, olet taas stressaantunut.

Noidankehä on valmis...

Aika monella meistä se stressin aiheuttaja on takana oleva työpäivä, eikä ammatin vaihtaminen ole mahdollista. Puhun nyt itsestäni: vaikka rakastan työtäni enkä millään muotoa tahtoisi sitä vaihtaa, huomaan toisinaan että työasiat pyörivät mielessä niin, ettei uni tahdo illalla tulla.

Tällöin hikilenkki ja yksi lasi viiniä on ihan oiva ratkaisu. Uni tulee. Olen seuraavana päivänä pirteämpi ja jaksan paremmin haastavaa, mutta palkitsevaa työtäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Alkuperäinen kirjoittaja pepe:

Noidankehä on valmis...

Aika monella meistä se stressin aiheuttaja on takana oleva työpäivä, eikä ammatin vaihtaminen ole mahdollista. Puhun nyt itsestäni: vaikka rakastan työtäni enkä millään muotoa tahtoisi sitä vaihtaa, huomaan toisinaan että työasiat pyörivät mielessä niin, ettei uni tahdo illalla tulla.

Tällöin hikilenkki ja yksi lasi viiniä on ihan oiva ratkaisu. Uni tulee. Olen seuraavana päivänä pirteämpi ja jaksan paremmin haastavaa, mutta palkitsevaa työtäni.

Minulla stressi johtuu siitä, että pärjäänkö tällä alalla. Mitä teen jos en pärjääkään? Pääsenkö tenteistä läpi? saanko riittävästi opintopisteitä ? ym.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minulla stressi johtuu siitä, että pärjäänkö tällä alalla. Mitä teen jos en pärjääkään? Pääsenkö tenteistä läpi? saanko riittävästi opintopisteitä ? ym.

Opiskelu on ehkä sikäli hankalaa, että siinä pistetään ihmisiä koko ajan paremmuusjärjestykseen. Ja koko ajan tietää, että se on vasta välivaihe: edessä on vielä kilpailu työllistymisestä.

Tärkeää olisi saada nukuttua riittävän hyviä yöunia, niin sitten jaksaisi virkeänä paremmin sitä stressiäkin. Alkoholissa on se huono puoli, että jo pari lasillista voi vaikuttaa unen laatuun. Mutta yksilöllistä sekin, jokaisen pitää vain löytää ne ovat rentoutumiskeinot. Miten toimisi sauna? Tai hieronta? Tai joku aivojumppa, vaikka sanaristikot? Joillakin tietokonepelitkin auttavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
no jos sitä alkoa tarvitsee rentoutuakseen niin asia ei ole kovin hyvä juttu. kannattaa opetella muita rentoutumiskeinoja ja ottaa vaikka se lasi viiniä ihan vaan sen vuoksi että se on hyvää. mutta ei joka viikonloppu

Aivan näin.

Olen huomannut että tiedostamattomasti haen kaikkia rentoutumiskeinoja.
Eli kotiäitinä saunoin kerran viikossa ja nyt joka toinen ilta.
samoin olen lisännyt liikuntaa. Ehkä jopa hieman laihtunut. (en ole ylipainoinen vaan normaalipainoinen)
Mutta mikään ei oikein tunnu auttavan täysin.
Melkein tämä alkoholi parhaiten. Tai ehkä loma auttaisi, mutta ei mahdollista tässä vaiheessa kun vasta aloitin.

Mua alkoholi ei oo ikinä rentouttanut, ihan yhtä stressaantunut olen ja ikävät asiat pyörii mielessä, jos fiilis on muutenkin semmonen. Taidan olla luonnonoikku...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua alkoholi ei oo ikinä rentouttanut, ihan yhtä stressaantunut olen ja ikävät asiat pyörii mielessä, jos fiilis on muutenkin semmonen. Taidan olla luonnonoikku...

Ihan hyvä noin. ei ainakaan vaaraa alkoholisoitua.

Yhteistyössä