Kumpi meistä ajattelee järkevämmin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Haaveilemme omakotitalosta ja mies siihen haluaa isohkon, lämpimän autotallin kun on autoalalla ja tykkää rassailla ja siitähän saa pientä lisärahaakin mahdollisesti...meillä on nyt kolmio, hyväkuntoinen ja riittävä kooltaan mutta meillä olisi mahdollista rakennuttaa 110 neliöinen omakotitalo MUTTA tallin rakennus jäisi myöhemmäksi kun pankki ei anna enempää lainaa. N. 5 vuoden päästä voisimme rakennuttaa tallin. Minä haluaisin rakennuttaa talon nyt ja tallin myöhemmin. Miehen mielestä "kaikki tai ei mitään" eli hänen mielestä pelkkää taloa ei rakennuteta vaan sitten myöhemmin kerralla talo ja talli. Huoh. Tallin osuus olisi kumminkin 25000 euroa lisää niin kai tuolla rahalla myöhemminkin rakennuttaa kun mies väittää että talon yhteyteen saisi halvemmalla?? Talot on kilpailutettu ja lainaa kysytty eri pankeista joten se tilanne ei kyselemällä muuksi muutu...

Jos asutte nyt vuokralla, niin sitten ei ole järkevää odottaa. Jos asutte omassa, niin sitten kannattaa taloudellisessa mielessä odottaa, koska halvemmaksi se tulee (samoin lämmitys tulevaisuudessa, kun talli on talossa kiinni). Muut syyt tietysti voivat merkitä taloudellisia asioita enemmän.

[QUOTE="vieras";25699520]Jos asutte nyt vuokralla, niin sitten ei ole järkevää odottaa. Jos asutte omassa, niin sitten kannattaa taloudellisessa mielessä odottaa, koska halvemmaksi se tulee (samoin lämmitys tulevaisuudessa, kun talli on talossa kiinni). Muut syyt tietysti voivat merkitä taloudellisia asioita enemmän.[/QUOTE]
Eikun oma kolmiohan teillä oli. Jos eläisitte niukemmin kuin nyt ja yrittäisitte nipistää sitä viittä vuotta vaikka kolmeksi vuodeksi.

Eli siis tuon 25 tuhatta euroa saa hyvinkin menemään lämpimään talliin. Tosin se pitää miettiä, että mikä on riittävä talli ja miten sen saa tontille/ taloon sopimaan. Monesti erillisten tallien yhteydessä on katoksia myös ja esim. varastotilaa. Omakotitaloihin ei ainakaan kohtuukokoisiin saa nätisti yhdistettyä noita kaikkia eli sitten voi olla, että täytyisi erikseen rakentaa sitä tilaa. Kysele mieheltä, että millaiset suunnitelmat hänellä on tilojen suhteen. Voi olla, että itsekin tajuaa, että se mitä haluaisi, ei tule sopimaan omakotitaloon.

Yhteinen laina talolle ja autotallille on järkevin! Eli miehes on tuossa asiassa aivan oikeessa. Muutenkaan ei ole pahitteksi odotella nyt kun taloudellinen romahdus on tapahtumassa. Odottaisin vaikkei se mukavaa ookkaan

Kysy siis, että missä säilytätte käyttöautoja, polkupyöriä ja muita juttuja, jos omakotitalossa kiinni oleva talli on "rassaustalli". Että tuleeko hetken päästä kuitenkin se tilanne, että pitää rakentaa jopa toinen talli pihalle tai ainakin katos- ja varastotilaa.

[QUOTE="pirre";25699540]Yhteinen laina talolle ja autotallille on järkevin! Eli miehes on tuossa asiassa aivan oikeessa. Muutenkaan ei ole pahitteksi odotella nyt kun taloudellinen romahdus on tapahtumassa. Odottaisin vaikkei se mukavaa ookkaan[/QUOTE]

Sanotaan että taloudellista romahdusta on odoteltu viimeiset 13 vuotta.

[QUOTE="vieras";25699543]Kysy siis, että missä säilytätte käyttöautoja, polkupyöriä ja muita juttuja, jos omakotitalossa kiinni oleva talli on "rassaustalli". Että tuleeko hetken päästä kuitenkin se tilanne, että pitää rakentaa jopa toinen talli pihalle tai ainakin katos- ja varastotilaa.[/QUOTE]

Harva nainen taitaa tajuta millainen henkireikä miehelle tuo "rassailutalli" on...? Yrittäkää nyt hyvät naiset antaa miehillekin se oma tila, sillä kodit ovat niin usein sitä ns. naisen tilaa. Meillä miehellä on juuri tuollainen rassailutalli ja kyllä välillä hermoja kiristää, kun juuri autot ja polkupyörät eivät sitten millään tunnu mahtuvan sinne. Silti yritän ymmärtää miestäni ja antaa hänelle tuon oman elintärkeän tilansa. :)

Aloittajan kysymykseen, mielestäni se autotalli kannattaa rakentaa samalla lainalla ja samaan aikaan. Tulee ensinnäkin halvemmaksi ja miehelläkin on motiivi rakentamisessa huipussaan, kun illat pitkät unelmoi tallistaan. Näin se ainakin meillä meni. ;)

[QUOTE="minä";25699561]Harva nainen taitaa tajuta millainen henkireikä miehelle tuo "rassailutalli" on...? Yrittäkää nyt hyvät naiset antaa miehillekin se oma tila, sillä kodit ovat niin usein sitä ns. naisen tilaa. Meillä miehellä on juuri tuollainen rassailutalli ja kyllä välillä hermoja kiristää, kun juuri autot ja polkupyörät eivät sitten millään tunnu mahtuvan sinne. Silti yritän ymmärtää miestäni ja antaa hänelle tuon oman elintärkeän tilansa. :)

Aloittajan kysymykseen, mielestäni se autotalli kannattaa rakentaa samalla lainalla ja samaan aikaan. Tulee ensinnäkin halvemmaksi ja miehelläkin on motiivi rakentamisessa huipussaan, kun illat pitkät unelmoi tallistaan. Näin se ainakin meillä meni. ;)[/QUOTE]
Kyllä sen henkireiän ymmärtääkin, mutta jos se henkireikä on sitten kuitenkin liian pieni, jos se taloon kiinni rakentaa. Että jos kuitenkin olisi. Kyllä mieskin tykkää, että ei tarvitse omakotitaloasujana säilyttää autoaan taivasalla.

[QUOTE="minä";25699561]Harva nainen taitaa tajuta millainen henkireikä miehelle tuo "rassailutalli" on...? Yrittäkää nyt hyvät naiset antaa miehillekin se oma tila, sillä kodit ovat niin usein sitä ns. naisen tilaa. Meillä miehellä on juuri tuollainen rassailutalli ja kyllä välillä hermoja kiristää, kun juuri autot ja polkupyörät eivät sitten millään tunnu mahtuvan sinne. Silti yritän ymmärtää miestäni ja antaa hänelle tuon oman elintärkeän tilansa. :)

Aloittajan kysymykseen, mielestäni se autotalli kannattaa rakentaa samalla lainalla ja samaan aikaan. Tulee ensinnäkin halvemmaksi ja miehelläkin on motiivi rakentamisessa huipussaan, kun illat pitkät unelmoi tallistaan. Näin se ainakin meillä meni. ;)[/QUOTE]

Toki antaisin mutta fakta on se että emme saa lainaa kuin talon verran. Olemme etsineet 5 vuotta sopivaa omakotitaloa mutta ei ole löytynyt. Minä haluaisin rakennuttaa talon nyt ja maksaa lainaa ja säästää tallia varten (omakotitalossa asumiskulut 100 euroa enemmän kuin nyt kun nyt on remonttilainaa) mutta miehen mielestä on sama asua tässä pienemmässä ja vanhassa asunnossa niin kauan kuin on varaa molempiin. Tätä logiikkaa en ymmärrä että miksei siellä talossa voisi asua jo nyt.

Aiotteko myydä kolmionne vai onko se lainan vakuutena? Jospa laittaisitte myyntiin ja yrittäisitte siitä saada hieman paremman hinnan.

Tuo 25000 euroa on aika pieni summa. Yleensä sen säästää aika nopeasti, jos molemmat puolisoista työelämässä.

[QUOTE="vieras";25699590]Aiotteko myydä kolmionne vai onko se lainan vakuutena? Jospa laittaisitte myyntiin ja yrittäisitte siitä saada hieman paremman hinnan.

Tuo 25000 euroa on aika pieni summa. Yleensä sen säästää aika nopeasti, jos molemmat puolisoista työelämässä.[/QUOTE]

Meillä pienet tulot joten hetkessä ei säästetä. 5 vuotta realistinen jos oikein pinnistellään. Asunnolle olisi ostaja mutta ei sitä kalliimmalla saa myytyä. Seuraan markkinoita tarkasti ja useampi välittäjät käynyt. Asunnolle olisi ostaja nyt, 5 vuoden päästä en tiedä.

Minusta olisi aika huolestuttavaa jos mieheni pakenisi autotalliin, koska koti on minun tilaa. Meillä se kuiten on ihan yhteistä tilaa. Sekin olisi outoa jos rupeaisimme rakentamaan ja mieheni vaan haaveilis isosta autotallista :) Onneksi mun miestä kiinnostaa ihan muut kuin auton rassailut.

Viiden vuoden kuluttua te saatte nykyisestä kolmiostannne todennäköisesti vähemmän rahaa kuin nyt. Asunto vanhenee ja asuntojen hinna ei enää nouse. Sen sijaan rakennuskustannukset nousee. Voi olla, että pankki ei anna teille lainaa enää viiden vuoden kuluttua. Saatteko hyvin maksettua kolmionne lainaa pois vai kituutatteko pienillä lyhennyksillä? Teillä ilmeisesti kuitenkin tontti on?

[QUOTE="vieras";25699571]Kyllä sen henkireiän ymmärtääkin, mutta jos se henkireikä on sitten kuitenkin liian pieni, jos se taloon kiinni rakentaa. Että jos kuitenkin olisi. Kyllä mieskin tykkää, että ei tarvitse omakotitaloasujana säilyttää autoaan taivasalla.[/QUOTE]

Meillä on yli 100 neliöinen rassailutalli ja silti kummatkin automme ovat tuolla ulkona lumen keskellä... :D

[QUOTE="vieras";25699620]Viiden vuoden kuluttua te saatte nykyisestä kolmiostannne todennäköisesti vähemmän rahaa kuin nyt. Asunto vanhenee ja asuntojen hinna ei enää nouse. Sen sijaan rakennuskustannukset nousee. Voi olla, että pankki ei anna teille lainaa enää viiden vuoden kuluttua. Saatteko hyvin maksettua kolmionne lainaa pois vai kituutatteko pienillä lyhennyksillä? Teillä ilmeisesti kuitenkin tontti on?[/QUOTE]

Tätäpä minäkin pelkään! Mutta mies eri mieltä. Lyhennys on pieni mutta meillä on nyt remonttilaina jota lyhennämme myös. Siksi asuntolainan lyhennys ei voi olla iso. Jos ostaisimme talon maksaisimme ensin tuon remonttilainan pois. Ei ole omaa tonttia mutta tontti katsottuna ja aluksi ottaisimme sen vuokralle, ainakin aluksi.

Ehdottomasti rakennatte molemmat kerralla. Meillä ei ollut taloa ostettaessa autotallia ja tehtiin sitten jälkikäteen 75neliöinen lämmin talli, jonka yhteyteen vielä lämmin kuntosali. Hintaa tuli reilut 40000e, vaikka mies teki itse todella paljon. Jos olis rakentamisen yhteydessä tehnyt, niin olis varmaan päässyt puolet halvemmalla, kun samallahan sitä tekee kahdet pohjat, kuin yhdetkin.

Ja meillä siis kahden auton mentävä talli, mutta eipä ne sinne ole koskaan mahtuneet moottoripyörien ja muiden takia. :)

[QUOTE="a p";25699572]Toki antaisin mutta fakta on se että emme saa lainaa kuin talon verran. Olemme etsineet 5 vuotta sopivaa omakotitaloa mutta ei ole löytynyt. Minä haluaisin rakennuttaa talon nyt ja maksaa lainaa ja säästää tallia varten (omakotitalossa asumiskulut 100 euroa enemmän kuin nyt kun nyt on remonttilainaa) mutta miehen mielestä on sama asua tässä pienemmässä ja vanhassa asunnossa niin kauan kuin on varaa molempiin. Tätä logiikkaa en ymmärrä että miksei siellä talossa voisi asua jo nyt.[/QUOTE]

Logiikka on miehellä hyvin yksinkertainen. Sinulle itse talo on jo lisäarvoa, eli sinulle talossa asuminen kolmion sijasta on parempi ratkaisu. Miehellesi taas kolmiossa asuminen ja talo ilman tallia ovat samalla viivalla. Lisäarvoa talossa asuminen (kolmion sijaan) saa vasta, kun talossa on autotalli.

Eli vielä todella karrikoiden sanottuna, miehelle rakennusprojektissa tärkeintä on se talli ja sinulle tärkeintä on se talo. Vaikea sinun on saada miestä motivoitumaan rakentamiseen, josta hän ei itse koe saavansa mitään lisäarvoa.

Ehdottomasti rakennatte molemmat kerralla. Meillä ei ollut taloa ostettaessa autotallia ja tehtiin sitten jälkikäteen 75neliöinen lämmin talli, jonka yhteyteen vielä lämmin kuntosali. Hintaa tuli reilut 40000e, vaikka mies teki itse todella paljon. Jos olis rakentamisen yhteydessä tehnyt, niin olis varmaan päässyt puolet halvemmalla, kun samallahan sitä tekee kahdet pohjat, kuin yhdetkin.

Ja meillä siis kahden auton mentävä talli, mutta eipä ne sinne ole koskaan mahtuneet moottoripyörien ja muiden takia. :)

Tämä on aivan totta myös.

[QUOTE="vieras";25699609]Minusta olisi aika huolestuttavaa jos mieheni pakenisi autotalliin, koska koti on minun tilaa. Meillä se kuiten on ihan yhteistä tilaa. Sekin olisi outoa jos rupeaisimme rakentamaan ja mieheni vaan haaveilis isosta autotallista :) Onneksi mun miestä kiinnostaa ihan muut kuin auton rassailut.[/QUOTE]

Outoa ehkä sinulle, minulle ei. :)

[QUOTE="minä";25699663]Logiikka on miehellä hyvin yksinkertainen. Sinulle itse talo on jo lisäarvoa, eli sinulle talossa asuminen kolmion sijasta on parempi ratkaisu. Miehellesi taas kolmiossa asuminen ja talo ilman tallia ovat samalla viivalla. Lisäarvoa talossa asuminen (kolmion sijaan) saa vasta, kun talossa on autotalli.

Eli vielä todella karrikoiden sanottuna, miehelle rakennusprojektissa tärkeintä on se talli ja sinulle tärkeintä on se talo. Vaikea sinun on saada miestä motivoitumaan rakentamiseen, josta hän ei itse koe saavansa mitään lisäarvoa.[/QUOTE]

Tältäpä se alkaa tuntumaan eli tuskin tässä hommassa on edes mitään järkeä. Toinen tahtoo talon ja toinen tallin ja molempiin ei ole varaa joten :/

Mä kyllä olisin niin urpo, että alkaisin tekemään vaan taloa+autotallia. Kyllä tässä matkan varrella rahaa kerty ja voi koittaa säästää monista muista jutuista, esim. tapetit ostaa edullisesti, laittaa pihan itse valmiiksi vähän myöhemmin, tekee talossa itse mahd.paljon, kilpailuttaa kaiken jne.
Eli niin että saisitte molemmat. Ei siitä nyt niin montaa tonnia enempää tulisi hintaa vaikka olis se tallikin, säästätte samalla jne. Vaikka sitten tekis jotain ylimääräistä pientä keikkaa tms.

Ja en ehdota olemaan edesvastuuton =) Mutta itse on aina hoidettu kaikki raha-asiat jne hyvin, mutta järkeäkin on käytetty ja luovittu tarvittaessa.

[QUOTE="vieras";25699609]Minusta olisi aika huolestuttavaa jos mieheni pakenisi autotalliin, koska koti on minun tilaa. Meillä se kuiten on ihan yhteistä tilaa. Sekin olisi outoa jos rupeaisimme rakentamaan ja mieheni vaan haaveilis isosta autotallista :) Onneksi mun miestä kiinnostaa ihan muut kuin auton rassailut.[/QUOTE]

Ei munkaan mies autoa rassaile, autot ei talliin kuulu. Moottoripyöriä senkin edestä, eikä haittaa mua yhtään kun samalla laittaa aina mun moottoripyörän kuntoon :)

Yhteisiä tiloja on meilläkin molemmat, mutta en minä vaan jaksa siellä tallissa olla, salilla kylläkin. Siinä aloittajalle vinkki, jos haluaa hieman arjen luksusta; tehkää varastosta lämmin kuntosali. Mikään ei mukavampaa kun käydä kotipihalla salilla ja tulla sen jälkeen omaan saunaan :) Ja kun vielä hoitaa samalla kehoa, niin a vot!

Mä kyllä olisin niin urpo, että alkaisin tekemään vaan taloa+autotallia. Kyllä tässä matkan varrella rahaa kerty ja voi koittaa säästää monista muista jutuista, esim. tapetit ostaa edullisesti, laittaa pihan itse valmiiksi vähän myöhemmin, tekee talossa itse mahd.paljon, kilpailuttaa kaiken jne.
Eli niin että saisitte molemmat. Ei siitä nyt niin montaa tonnia enempää tulisi hintaa vaikka olis se tallikin, säästätte samalla jne. Vaikka sitten tekis jotain ylimääräistä pientä keikkaa tms.

Ja en ehdota olemaan edesvastuuton =) Mutta itse on aina hoidettu kaikki raha-asiat jne hyvin, mutta järkeäkin on käytetty ja luovittu tarvittaessa.

Meille ei edes olisi tulossa tapettia ja muutenkin hyvin perusjutut. Talo olisi valmis jo syksyllä ja sitten tulisi autotallin osuus niin ei sitä rahaa tuosta vaan juurikaan enempää kerry. Ja tallin osuus on kuitenkin yli 20000 euroa :/ Pihaa ei ole laskettu mukaan kustannuksiin ollenkaan, se tehdään myöhemmin. Itse emme osaa emmekä tee mitään vaan kaikki tulee rakentajan kautta (kilpailutettu hyvin)

Yhteistyössä